Snimke
-
Osvrt na video radove: Swans for Relief, Labuđe jezero online (HNK Split), Contact Forbidden (HNK Ivana pl. Zajca, Rijeka)
Piše: Mihaela Devald
Najzreliji odgovor na nove uvjete umjetničke proizvodnje ponudio je baletni ansambl riječkog HNK-a. Koreografska minijatura Contact Forbidden, nastala prema konceptu Maše Kolar te uz suradnju i sukoreografski doprinos plesača/izvođača bavi se problemom odnosa i nemogućnošću kontakta koji je aktualiziran novim pravilima kretanja posljednjih mjeseci ...pročitajte cijeli tekst...
-
Plesni video Senza tempo composition no. 1, koncept i režija Sanja Petrovski
Piše: Sanja Petrovski
Uvažavajući situaciju u kojoj se nalazi cijela zemlja, bez dodatne pompe, kreiran je video uradak kao posveta gradskim prostorima koji čine tu lokalnu zajednicu jedinstvenom. Veliki prostor zadarske rive plesači su ispunili tjelesnim instalacijama u maniri site specific teatra. Izlazeći izvan okvira kazališta i zatvorenih prostora, ples je dobio novu dimenziju ...pročitajte cijeli tekst...
-
TV.emanat.si: Plesne produkcije za kod kuće
Nove okolnosti života omogućile su konzumiranje umjetničkih sadržaja neovisno o prostoru u kojemu se nalazimo te sam konačno mogla vidjeti radove Matije Ferlina (Istovremeno drugi, Sad Sam Almost 6, Sad Sam Lucky i Staging a Play: Staklena menažerija), koje će, nadam se, uskoro opet izvoditi. I koje ću onda vidjeti u nekim boljim okolnostima, kako se predstave i gledaju – uživo ...pročitajte cijeli tekst...
-
Kino Cirkus: Gira and the Circus of Life, red. Kátia Lund, Lili Fialho
Piše: Iva Nerina Sibila
Film prati osobne priče nekoliko mladih studenata i njihovih roditelja od trenutka audicije do premijere njihove predstave Gira. Specifično za film je pozitivna, vesela i poetična atmosfera, u kojoj su bijeda i nasilje vidljivi, ali su inspiracija, rad na predstavi i vještinama, zajedništvo i povjerenje u budućnost ono što se zapravo zahvaljujući cirkuskom iskustvu živi ...pročitajte cijeli tekst...
-
Pričaj s njom (Hable con ella), red. Pedro Almodóvar (Uz retrospektivu u Kinu Tuškanac, Zagreb, 2. – 11. siječnja, 2020.)
Kompleksnost i isprepletenost ljudskih odnosa, a osobito slojevitost muško-ženskih odnosa kroz poigravanje perspektivom, pitanja identifikacije s protagonistima, propitivanje viđenog i osjetilnih doživljaja, te posljedičnih dojmova s razvojem radnje, tematski su nazivnik redateljskog pristupa Pedra Amlodóvara i koreografskog pristupa Pine Bausch. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Apollonian i Pulsar autorica Martina Nevistić
U video radovima, koji su zapravo na granici video umjetnosti i eksperimentalnog filma, koncept, sažetost teme i poruke koja pogađa u srž, dolazi do izražaja u gotovo nepogrešivoj strukturi teme koju obrađuje. Martina Nevistić pokazuje se kao zanimljiva umjetnica koja uspješno funkcionira i na polju organizacije i menadžmenta i samih umjetničkih ostvarenja. ...pročitajte cijeli tekst...
-
End Cycle (Završni krug), koncept / redatelj Vladislav Knežević
End Cycle smatram remek-djelom koje diše kao organizam koji postaje nešto što je istovremeno unutra i vani. Ostvaruje poetsku dimenziju svijeta koji nastaje, ali prije nego što ostvari svoje ja, svoju svijest o postojanju sebe, postaje dio znanstveno-fantastične mašinerije. Naime, plesač postupno postaje svjestan svoje okoline, ali ne i svijesti o svojem ja kojom ima šanse postati ljudsko biće ...pročitajte cijeli tekst...
-
The Company, red. Robert Altman
The Company je film izrazito muzikalnog filmskog redatelja koji pokazuje duboko poštovanje spram plesne umjetnosti. Film prikazuje uspješne godine Joffrey Balleta i dio njenog kvalitetnog repertoara tako je postao i povijesni dokument rada jedne od najboljih američkih plesnih kompanija. Sve koreografije snimljene su posebno za film i izvode ih plesači kompanije ...pročitajte cijeli tekst...
-
Creature Companion, red. Melika Bass
Film traje trideset minuta i gradi se bez riječi, dakle pokretima tijela. Scene se nižu bez narativnog tijeka koji zahtjeva odnos uzročno-posljedičnih veza iako se priča malo po malo veže uz pomoć interpretacije gledatelja. Naime, scene koje je redateljica uvrstila u film zaokružene su u sebi gradnjom emotivnog materijala koji polako stiče svoje značenje preko izgrađenih situacija ...pročitajte cijeli tekst...
-
Spektakli u Cinestaru: Royal Ballet, Opera House, London, Jules Massenet, Manon, kor. Kenneth MacMillan
Piše: Sanja Petrovski
Manon je uzbudljiv balet za odrasle: dekadentan, senzualan, emotivno razoran i dinamičan. Koreograf Kenneth MacMillian, dirigent Martin Yates, dizajner scene i kostima Nicholas Georgiadis, te oblikovatelj svjetla John B. Read upriličili su večer za pamćenje. Timskim radom zaokružili su raskošnu cjelinu koja mora osvojiti svakog baletnog sladokusca ...pročitajte cijeli tekst...
-
Spektakli u CineStaru; The Royal Ballet, London, Bernstein Centenary (Bernsteinova stogodišnjica), kor. Wayne McGregor, Liam Scarlett, Christopher Wheeldon
Piše: Sanja Petrovski
Na Bernsteinovu skladbu Serenada Christopher Wheeldon postavo je treći, najpretenciozniji i najdulji balet večeri Corybantic Games. Violinski koncert sastoji se od pet dijelova u kojima se slavi glazba i ples. Koreografski koncept je raskošan i maštovit., a posljednja slika u bojama mediteranskog sumraka, kaleidoskopska je promenada svih protagonista u euforičnom finalu ...pročitajte cijeli tekst...
-
O videozapisu koreografije Refleksija Vlaste Kaurić (Zagrebačka televizija, 1983, red. Iva Jelačić) povodom projekcije unutar Plesno-arhivskog događanja Refleksije u organizaciji llinkt!-a održanog 1. prosinca u Školi suvremenog plesa Ane Maletić
Piše: Maja Ležaić
Naglašava se složenost, preciznost i detaljnost same mozaične koreografije koju film više ne nudi ulijenjenom oku ispred zaslona nego gledatelja uranja i gubi u mnoštvu koje se ne može popratiti, koje preplavljuje. A mogućnosti da se gledaju ostaci titraja pokreta, izdvojenih iz vremena – kao da u valovima upozorava na efemerno, prolazno iskustvo same izvedbe ...pročitajte cijeli tekst...
-
Plesne filmske večeri, program Refleks, Zagrebački plesni centar, 18. studenoga 2017.
Piše: Maja Ležaić
Na programu Refleks koji donosi plesne filmove u kontekstu svih filmskih vrsta i rodova bilo je moguće pogledati uistinu zanimljiv izbor kratkih inozemnih eksperimentalnih plesnih filmova europskih i američkih autora. Program Refleks se i dalje odvija u sklopu s radionicama kroz koje se pokušava ostvariti prostor u kojem bi se daljnje promišljao plesni film
...pročitajte cijeli tekst...
-
Plesne filmske večeri, program Refleks; Zagrebački plesni centar, 30. rujna 2017.
Piše: Maja Ležaić
Četiri prikazana filma kratke eksperimentalne forme koje tematiziraju i istražuju izolirani motiv kretnje u filmu, je s obzirom na njihovu kompleksnost, usprkos postupcima inteligentne jukstapozicije i međuprostora istraživanog koji izazivaju emotivna stanja, gotovo nemoguće sagledati bez prethodno nataloženog iskustva analitičkog gledanja ...pročitajte cijeli tekst...
-
4. Plesne filmske večeri, program Refleks; U suradnji s Umjetničkom organizacijom Rikšafilm i Ljiljanom Mikulčić, Zagrebački plesni centar, 17. svibnja 2017.
Iako nijedan od osam prikazanih filmova nije bio tezičan, kroz njihovu brojnost i nadovezivanje, filmovi su odradili i postavili kompoziciju nekoj vrsti putovanja tematizirane ideje koja je bila suodnos prirode, njezinog neizbježnog kretanja, rasta, prolaznosti i težine, očaja, neizbježnosti i osjećaja malenosti do kojih dolazi osvješćivanjem naše pozicije unutar tog procesa ...pročitajte cijeli tekst...
-
Mr. Gaga, red. Tomer Heymann
Redatelj Tomer Heymann ispričao je priču o Ohadu Naharinu kroz njegova osobna sjećanja, intervjue bliskih suradnika, učitelja, čak i roditelja. Naharin se prisjeća djetinjstva i plesnih početaka u Batsheva Dance Company, odlaska u New York, školovanja, plesačkih i koreografskih dostignuća u Americi, te povratka u Izrael 1990. godine ...pročitajte cijeli tekst...
-
Maja Bezjak o svojim baletnim filmovima Orfej (1969), Mora (1970), Ekstaze (1970), Impresije, maštanja (1971), Ljubavne teme (1972), Neobična priča (1973) i Točka vrenja (1974)
Za sve svoje baletne filmove dobila sam velika priznanja i Vijence kao kompletna umjetnica, a razdoblje posvećeno baletnom filmu bilo je najbogatije i najintenzivnije razdoblje mog života. Mnogo sam toga naučila o filmu, o samoj sebi i mnogočemu što sam tokom života akumulirala, a tad se pokazalo kao neiscrpno vrelo mojih umjetničkih maštanja ...pročitajte cijeli tekst...
-
Odiseja plesačice (Mia, a Dancer s Journey), red. Maria Ramas, Kate Johnson
Zahvaljujući brojnim fotografijama i snimkama Mija ponovno pleše pred publikom kojoj postaje jasno zašto je bila velika. Njezini pokreti, način na koji je interpretirala svoje uloge, kako je vladala pozornicom – neponovljivi su i odjednom postaje jasno zašto je bila zvijezda svoga vremena i zašto moramo sačuvati sjećanje na nju
...pročitajte cijeli tekst...
-
Flesh and Bone, red. Moira Walley-Beckett
Samo razumijevanjem kulturnih i povijesnih čimbenika koji su utjecali na razvoj baletne umjetnosti, njezine tehnike, estetike ali i načina podučavanja, možemo zakoračiti putem promjene i zato je važno uvrštavanje plesa u kurikulum za sve škole u Hrvatskoj, kako slika plesa koju stvaraju nove generacije ne bi bila samo ona ponuđena u masovnim medijima ...pročitajte cijeli tekst...
-
Ples, Treći program Hrvatske radiotelevizije
Piše: Jelena Mihelčić
Autorski tim programskih prekida Ples napravio je značajan iskorak koji ne samo da bilježi neke od danas aktualnih plesačkih osobnosti na produkcijski visokoj razini te pridonosi javnoj vidljivosti domaće plesne scene na originalan i umjetnički autentičan način, nego i zasigurno gradi temelje za neke buduće koreorežijske suradnje na domaćoj javnoj televiziji ...pročitajte cijeli tekst...
-
Ples s Marijom (Dancing with Maria), red. Ivan Gergolet
Piše: Iva Nerina Sibila
Iako se pitanje starenja i neumitna kraja života ovdje izravno oslovljava, Marija Fux o samoj sebi u jednom trenutku govori „kao o posljednjem listu koji odbija pasti“, Ples s Marijom nije film o gubitku moći. Upravo suprotno, film je to o nadahnuću i darežljivosti, o predanosti plesu kao mediju koji može motivirati i promijeniti životne putove ...pročitajte cijeli tekst...
-
Videoinstalacija Razmak između riječi je gdje se nalazim sada, autorica: Magdalena Pederin, Galerija SC-a, Zagreb, 23. siječnja – 7. veljače 2015.
Piše: Jelena Mihelčić
Nasumično kombiniranje videosnimaka, njihovog redosljeda i međusobnog odnosa, korepondira jednako nasumičnom trenutku ulaska i izlaska gledatelja iz prostora. Kreirana je složena mreža odnosa kakva ilustrira paralelni računalni mrežni sustav, paralelni svemir kroz kojeg svakodnevno navigiramo u razmaku između riječi
...pročitajte cijeli tekst...
-
Projekt Pokret dana Nomadske plesne akademije Hrvatska
Piše: Jelena Mihelčić
S obzirom da je smisao NDA CRO dijeljenje znanja između plesnih organizacija diljem Hrvatske s ciljem jačanja scene, Pokret dana na neki način širi polje tih znanja na cijelu plesnu zajednicu kao i vidljivost same organizacije i plesne umjetnosti u široj javnosti. Ideja za projekt nastala je na Hvaru u rujnu 2014. za vrijeme trajanja rezidencije NDA CRO ...pročitajte cijeli tekst...
-
Kik Melone: Amoroso, autorica: Silvia Marchig
Piše: Iva Nerina Sibila
Kojem je segmentu plesne, kazališne, teorijske i filmske publike ovakav rad bitan? Rekla bih, onima koji, riječima Amorosa, vole „gledati i gledanjem tražiti, gledati kao su-čin, su-radnju, a ne gledanjem čekati događaj koji zadovoljava očekivanje“. Na polici hrvatske plesne produkcije Amoroso tako možemo svrstati pod Inter-medijska plesna teorija/poezija ...pročitajte cijeli tekst...
-
Collisions, red. Vladimir Končar, koreografija i izvedba Filipa Peraltinh
Piše: Jelena Mihelčić
U Collisions Končar surađuje s vrsnom portugalskom plesačicom Filipom Peraltinhom. U filmu se sudaraju mnoge suprotnosti: ideje realnosti i maštanja, fizičkog i emocionalnog, arhitekture i čovjeka... Vidimo scene plesačice koja putuje tramvajem s kojima se isprepleću njezine plesne intervencije u različitim ambijentima
...pročitajte cijeli tekst...
-
Selekcija plesnih videa na domaćim festivalima Platforma.hr, Dani suvremenog plesa Varaždin i Karlovac Dance Festival
Piše: Jelena Mihelčić
Nela Sisarić napravila je nešto više od sat vremena dug presijek inozemnih i hrvatskih radova, a njezin putujući program Plesni film i video – novi filmski žanr vrijedna je inicijativa koju bi trebalo nastaviti svake godine, produbiti te proširiti na čim veći broj plesnih događanja u Hrvatskoj, a ne bi je bilo na odmet uvrstiti i u kurikulume edukativnih plesnih institucija ...pročitajte cijeli tekst...
-
Pokret, plesni film, koncpet i režija Tamara Bilankov
Piše: Jelena Mihelčić
Tamara Bilankov oko svojeg je jasnog i relevantnog koncepta i režije okupila kvalitetne izvođače, mimski, gestualno i plesno izražajne, zatim kameru koja fino kadrira i tijelo u širini, kao i detalj te dinamičnu i uigranu montažu s nenametljivim, atmosferičnim zvukom
...pročitajte cijeli tekst...
-
Videoradovi Sivo i Plesati sa..., autorica Irma Omerzo
Piše: Jelena Mihelčić
Oba videa, posebice Plesati sa… na trenutke i suptilno prelaze u karikaturu i parodiju, iako se na prvi pogled bave formom odnosa tijela s njegovom okolinom. Riječ je o crticama koje bez obzira na opseg puno govore, a podsjećaju na širok multimedijalni interes Irme Omerzo koja je vješta koreografkinja ne samo na sceni nego i na filmu
...pročitajte cijeli tekst...
-
Video instalacija Tvoj zadatak je odabrati, autorice: Tea Tupajić i Petra Zanki, Tvornica Jedinstvo, 25. – 27. lipnja 2012.
Piše: Jelena Mihelčić
Video instalacija se sastoji od devet ekrana, a na svakom ekranu vidi se istovrsni kadar samo snimljen s drugim protagonistom. TIm postupkom autorice izravno supostavljaju načine razmišljanja i metodologije pojedinih kustosa, pokušavajući barem djelomično razotkriti inače nevidljive sustave u čitavoj mašineriji proizvodnje umjetnosti
...pročitajte cijeli tekst...
-
DVD balet: Teatro alla Scala, Milano: Petar Iljič Čajkovski, Labuđe jezero, kor. Vladimir Burmeister i Lav Ivanov, TDK Music; Boljšoj teatar, Moskva: Petar Iljič Čajkovski, Labuđe jezero, kor. Jurij Grigorovič, Arthaus Musik
Piše: Andreja Jeličić

U potrazi za novim, suvremenijim čitanjem Labuđeg jezera koreografi su uglavnom zadržavali osnovni okvir priče, okrećući se adaptacijama detalja libreta, koreografskog materijala, ali i izvornoj partituri Čajkovskog. To je slučaj i u DVD izdanjima dviju verzija Labuđeg jezera, koje ovdje prikazujemo
...pročitajte cijeli tekst...
-
Polaganost / Slowliness, red. Vladimir Končar i Iva Pavičić
Plesni su pokreti poetizirani, no njihova je ljepota i kvaliteta upitna zbog česte repeticije. S druge strane upravo ponavljanjem i ritualizacijom pokreta koreografkinja evocira davna vremena kada je čovjek ritualnim običajima dočekivao i ispraćao izmjenu godišnjih doba, koje danas gotovo u potpunosti ignoriramo
...pročitajte cijeli tekst...
-
DVD balet: Boljšoj balet, Petar Iljič Čajkovski, Orašar, kor. Jurij Grigorovič, Arthaus Musik
Piše: Andreja Jeličić
U Grigorovičevu baletu uopće nema djece-plesača, što mu omogućava kreiranje složenih plesnih kombinacija u prvom činu koji, praktički lišen pantomime, postaje kontinuirana plesna cjelina i skladno prerasta u drugi čin. Iz njega je pak izbačena Vila Dražeja pa Maša i Orašar-Princ opet postaju glavni heroji baleta. Mašina djetinja zaljubljenost u Orašara tijekom baleta postupno prerasta u pravu romantičnu ljubav i Grigorovič taj proces vješto prikazuje – od suzdržanog dueta približavanja dvoje junaka, preko njihova putovanja kroz Valcer pahuljica, do veličanstvenog Grand pas de deuxa u završnoj sceni vjenčanja ...pročitajte cijeli tekst...
-
Reopening the Past, redateljica i koreografkinja Liliana Resnick, Cyclofilm, 2010.
Piše: Jelena Mihelčić
Filmom Reopening the Past Liliana Resnick postiže vrlo poetičnu sliku, kratak audiovizualni doživljaj koji odgovara jednom emotivnom stanju, stanju prisjećanja, preslagivanja prošlosti, traženju i gubljenju u blijedim nestalnim slikama. Medij plesnog filma ona koristi kao alat za neku vrstu poezije na filmu, koja ni ne trpi dulje trajanje
...pročitajte cijeli tekst...
-
DVD balet: Boljšoj balet, Sergej Prokofjev, Romeo i Julija, kor. Jurij Grigorovič, Arthaus Musik
Piše: Andreja Jeličić
Kao cjelina, Grigorovičeva koreografski razvedena interpretacija priče strukturirana je filmično – po principu montaže. Bez literarnih uvoda i objašnjavajućih scena, slike, fokusirane na srž psihološke drame, nižu se i pretapaju kao kadrovi u filmu. Takav, dramski koncentrirani pristup radnji, u kojem su objašnjavajuće pantomimske međuscene izbačene, svakako je zanimljiv, njime se intenzivira iskustvo tragične ljubavi kao glavne potke baleta i ostavlja više prostora čistom plesu. Glavna zvijezda ove produkcije je sjajna Natalija Bessmertnova. Grigorovičeva supruga, inspiracija i dugogodišnja prima-balerina Boljšoj teatra ...pročitajte cijeli tekst...
-
film Transformance, autorica Nina Kurtela
Piše: Jelena Mihelčić
Transformance je svojevrsna mješavina intermedijalnog interesa autorice i u sebi sadrži elemente peformansa, vizualne i izvedbene umjetnosti. Transformance je nastao tako što je umjetnica nekoliko mjeseci snimala sebe u prostoru koji se u istom razdoblju prenamjenjivao. Gledamo identičan kadar, koji se iako formalno statičan, zapravo kreće ...pročitajte cijeli tekst...
-
Film Kiša (The Rain), red. Pontus Lidberg
Piše: Jelena Mihelčić
Lidberg oslikava poetiku privlačnosti, žudnje, povezanosti i sudbine paralelnom montažom suprotstavljajući tri para. Iznimnost je ovog filma izbor lokacija, scenografija u kojoj stalno kiši, bilo da se akteri nalaze na ulici, na livadi, u kafiću ili vlastitoj sobi. Kiša kao simbol sudbine, ali i plodnosti i spolnosti, poplavljuje svaku scenu, ispire svaku suzu, natapa odjeću ...pročitajte cijeli tekst...
-
DVD balet: Kraljevski balet u Royal Opera House Covent Garden, Léo Delibes, Sylvia, kor. Frederick Ashton, Opus Arte, 2005.
Piše: Andreja Jeličić
Darcy Bussel, izuzetno omiljenu prvakinju Kraljevskog baleta, u naslovnoj ulozi, na početku je ideal samosvojne i samouvjerene, snažne i odvažne mlade žene koja uživa u vlastitoj snazi i slobodi. Za romantični balet ne baš tipična junakinja. No već u poznatom valse lente Sylvia doživljava prvu iz mnogih karakternih transformacija u baletu. Pred nama je odjednom drugačija mlada djevojka, ženstvena, gotovo nježna i umilna. Bussel ostaje uvjerljiva i dominira scenom, njezina je tehnika sigurna, raskošna, njezin šarm osvaja. Partner joj je sjajni Roberto Bolle, savršeno tempiranih podrški u kojima održava čistoću i sklad linija
...pročitajte cijeli tekst...
-
DVD balet: Teatro alla Scala, Milano, San ljetne noći (Sogno di una notte di mezza estate), kor. George Balanchine, glaz. Felix Mendelssohn Bartholdy
Piše: Maja Đurinović
Balet je podijeljen na dva posve različita čina, iako je u oba u prvom planu ljepota čistih linija tijela akademskog plesa i muzikalna geometrija scene. U prvom je odigrana cijela priča: dramaturški savršeno jasno, uz vrlo malo mimskih objašnjenja, i odlično povezana; zapleti se paralelno dešavaju i isprepliću na sceni, ali su zapravo spretan okvir za solo varijacije, duete i corps de ballet. Drugi dio je svadbeno slavlje, ali zapravo čista baletna svečanost, simetrični ornament ansambla i parada briljantnih solista (plesačice su sada odjevene u pačke), koji će nizom varijacija pas de deuxa pokazati virtuoznu vještinu figura, okreta i skokova ...pročitajte cijeli tekst...
-
DVD ples: The Car Man, koreograf Matthew Bourne
Piše: Maja Đurinović
Režija je sjajna tako da pri gledanju baleta nema dojma kazališne predstave, nego filmske koreodrame. Bourne u koreografskom postupku misli moderno, brzo, filmski, u planovima i brzoj izmjeni kadrova, pa se njegova djela nekako prirodno smještaju i odlično koriste mogućnosti drugog medija. Plesna drama je jasna u odnosima, tijeku i značenju, brza i energična u izvedbi, realna u kostimu, uvjerljiva i upečatljiva po krvi koja izbija iz rana, štrca, prlja i nevine, i obilježava krivce. No sve zajedno nije uspjelo napraviti otklon od Hollywooda, dići se na razinu više, dirnuti autorskim rješenjem, nego je ostalo zarobljeno filmskim obrascima ...pročitajte cijeli tekst...