Knjige

  • Pristrani osvrt – ZA ples u Zadru

    Dina Bušić i Sanja Petrovski: 70 godina Glazbene škole Blagoje Bersa Zadar, Glazbena škola Blagoje Bersa, Zadar, 2017.

    Piše: Maja Đurinović
    Zadarska Škola iznjedrila niz profesionalnih plesnih umjetnika koji čine nesumnjivi dio hrvatske i/ili međunarodne plesne scene, kao što su Deana Gobac, Iva Burčul, Stošija Zrinski, Petra Hrašćanec, Filipa Bavčević, Petra Radošević; Vinka Zekić je profesionalno bila vezana uz talijansku scenu, Ladu Petrovski Ternovšek nastojimo pratiti između Ljubljane i Zadra, a Anđela Herenda i Marin Lemić nakon plesnog studija ostaju djelovati izvan granica pa ih hrvatska scena zapravo i ne poznaje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Orašari svijeta

    Katalog izložbe Orašar – najljepša božićna bajka, Muzej za umjetnost i obrt, 2016.

    Piše: Sanja Petrovski
    Najznačajniji tekst kataloga, zapravo pravi povod i razlog realizacije izložbe nalazi se u radu primabalerine Mirne Sporiš čiji je diplomski rad bio Orašar na sceni Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu od 1923. do 2011. – redakcije, interpretacije, recepcije. Dio tog rada nalazi se u katalogu izložbe. Izložba Orašar – najljepša božićna bajka zasigurno je kvalitetan umjetnički doprinos sve popularnijem Adventu u Zagrebu. Orašar u sinergiji s izložbom je ne baš čest spoj iznimne popularnosti, a ujedno i kvalitete umjetničkog djela objedinjujući ples, kazalište, kostimografiju, scenografiju, fotografiju, crteže, skice i instalacije ...pročitajte cijeli tekst...
  • Za višestruka čitanja

    O plesu i iz(a) plesa. Sodaberg koreografski laboratorij, urednik Andrej Mirčev

    Piše: Iva Nerina Sibila
    U uvodnoj bilješci autori naglašavaju kako im je namjera „otvoriti povratnu diskusiju, ne samo o estetičkim razlozima i strategijama oblikovanja suvremenog plesa ovdje i danas, nego i eksponirati prošireni epistemološki kapacitet plesne izvedbe...“ kao i ostaviti „trag… specifičnog, prijelomnog vremena u kojem je hrvatska suvremena koreografska praksa doživjela značajnu transformaciju na planu institucionalizacije, stabilizacije i vidljivosti“. O plesu i iz(a) plesa izaziva zanimanje i zaokuplja pozornost i nakon površnog prelistavanja, a tekstovi, redom, zaslužuju višestruka čitanja i nesumnjivo upogonjuju diskusiju ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kad se spusti zastor

    Vladimir Vadjon i Vladimir Pondelak, Fotomonografija Damir Novak – Snaga pokreta, Hrvatsko društvo profesionalnih baletnih umjetnika, 2015.

    Piše: Maja Đurinović
    Teško je ne nasmiješiti se ako zamislite situaciju iza zastora u kojoj solist priča viceve veselo zadirkujući napetu partnericu pred premijerni nastup. Knjiga Damir Novak – Snaga pokreta Vladimira Vadjona i Vladimira Pondelaka pažljivo je i s poštovanjem, iz prve ruke odnosno osobnog sjećanja i suučesništva, sakupljena i prezentirana cjelina: o prijatelju, športašu i zaslužnom hrvatskom baletnom umjetniku. A neka posljednje ipak budu Damirove riječi: „Kad se spustio zastor, veselio sam se novim stvarima koje su me očekivale, a ponajviše športu.“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Priručnik za nove svjetove

    The Twentieth-Century Performance Reader, ur. Teresa Brayshaw i Noel Witts, Routledge, 2014.

    Treće, revidirano izdanje The Twentieth-Century Performance Reader, iako nije dostupno u prijevodu na hrvatski jezik, svojim jednostavnim stilom nadilazi jezične barijere te jasnom strukturom i organizacijom materijala približava široj publici znanja i spoznaje iz specifičnog područja kojim se bavi. Budući da knjiga donosi izvorne tekstove, manifeste ili razgovore s nekima od najvažnijih imena izvedbenih umjetnosti 20. stoljeća, te upućuje na različite druge izvore, literaturu, reference i poveznice usko povezane s objavljenom građom, zbog svoje široke primjene preporuča se svima koji se bave kazalištem i ostalim izvedbenim umjetnostima ...pročitajte cijeli tekst...
  • Posveta povijesti hrvatskoga performansa

    Suzana Marjanić, Kronotop hrvatskoga performansa. Od Travelera do danas, Udruga Bijeli val, Institut za etnologiju i folkloristiku, Školska knjiga, Zagreb, 2014.

    Kronotop hrvatskoga performansa plijeni pozornost ljubitelja knjige već samim pogledom na ovo iznimno zanimljivo, maštovito pa i duhovito likovno uređeno izdanje koje priziva osjećaj obrata u suvremenoj umjetnosti u kojoj ne dominira ni jedna posebno. Svježinom grafičkog oblikovanja, kao i mnoštvom likovnih doskočica, Kronotop već i formalno nagoviješta nov jezik o kojem želi govoriti, o novom sustavu znakovu koji nuka na upijanje novih značenja u preispisivanju ljudskim tijelom, ili „o biti u činu i u akciji“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Razdoblje obilježeno ženskom samosviješću

    Katalog uz izložbu: Foto Tonka / Tajne ateliera društvene kroničarke, Muzej grada Zagreba, 2014.

    Piše: Maja Đurinović
    Vrijeme Tonke podudara se s pojavom i uspostavom hrvatske profesionalne plesne scene, kako baleta u Hrvatskom narodnom kazalištu tako i samostalnih umjetnica suvremenog plesnog izraza. Tonkine fotografije bilježe kostime i scene – poput Ščelkunčika iz 1931. i često su jedini vizualni materijal zahvaljujući kojem možemo makar djelomično uhvatiti dojam i razinu kazališnog plesa u Zagrebu. Najveći dio portreta su kazališne fotografije likova, uloga po kojima se kazališni umjetnici pamte. Te fotografije nisu obična poza, nego za ulogu karakteristična pozicija tijela koja nosi naboj kvalitete pokreta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Mjesto susreta za budućnost plesa

    Modeli zajedništva, strategije vidljivosti. 15 godina Platforme, Plesni centar TALA, 2014.

    Ova je monografija svakako vrijedno štivo za bilo koga tko želi doznati tko su plesni umjetnici u Hrvatskoj, koji su problemi na hrvatskoj plesnoj sceni, a čini mi se da može poslužiti i kao neka vrsta udžbenika za učenike škola suvremenog plesa jer na više mjesta vrlo dobro objašnjava na koji način jedan mladi plesač/autor/koreograf može krenuti u svijet profesionalnog bavljenja plesom. Unatoč tome što se naziv same monografije čini pomalo tehničkim, a i tekstovi problematiziraju hrvatsku plesnu scenu, zapravo je dojam cjelokupnog sadržaja na dobrih 170 stranica onaj topline, pripadnosti i podrške ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dokument kao interpretacija

    Mladen Mordej Vučković, Giselle u Zagrebu, Društvo za promicanje glazbe, plesa i glazbenoscenske umjetnosti Hilarion, Zagreb, 2014.

    Piše: Andreja Jeličić
    Rad Mladena Mordeja Vučkovića usmjeren je na okupljanje i organiziranje na jednom mjestu uglavnom činjeničnih podataka i informacija do kojih je došao istraživanjem različitih izvora, uz obilje također dokumentarno relevantna fotografskog materijala. Giselle u Zagrebu s pravom i prigodno, ukazuje na dugu i bogatu nacionalnu tradiciju izvedbi jednog od najomiljenijih baleta. No treba reći da iz perspektive zahtjevnijeg hrvatskog čitatelja gladnog suvisle literature o baletu na materinjem jeziku ostaje pitanje treba li se u današnje vrijeme zadovoljiti lijepo opremljenim, no sadržajem najelementarnijim publikacijama ...pročitajte cijeli tekst...
  • O ženskim umjetničkim akcijama

    Adrien Sina, Feminine Futures, Les presses du réel, 2011.

    Piše: Katja Šimunić
    Knjiga Feminine Futures usustavljena je kroz istraživanje života i djela Valentine de Saint-Point, ali su iz te potrage proizašla i referiranja na veliki broj drugih avangardnih umjetnica u području plesnih izvedbi. Već samo pobrajanje plesačica, koreografkinja i autorica „ženskih akcija“ predstavljenih, ponajviše fotografskim materijalima, u ovoj knjizi, stvara začudni vertigo. Najveća je vrijednost knjige da snažno poziva na daljnja teorijsko-praktična istraživanja. I osvještava nužnost uspostavljanja umrežene, interaktivne, internacionalne, transdisciplinarne arhive plesne umjetnosti ili muzeja u pokretu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Obrana svog vremena i prostora

    Slavko Pervan, Kompozitori boginji Terpsihori. Zid uspomena, Narodno pozorište u Sarajevu, 2012.

    Piše: Maja Đurinović
    Slavko Pervan osjetljiv je i angažiran umjetnik, patriot i humanist. Rekla bih da je njegovo traženje osobnog umjetničkog izraza istaknutije u autorskoj viziji i realizaciji plesnog teatra; u emociji, drami i izrazu nego u smislu inovativnosti geste i plesne sekvence.  Pervan je jedan od Noverrovih sljedbenika i poklonik balleta d'action, i uz poštovanje spram klasične tehnike bliži mu je ekspresivni stil plesanja. Ova je knjiga neki način i obrana vremena koje je, najednom nasilno prekinuto i okončano krvavim ratom, i samo postalo upitno ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ponavlja li se povijest?

    Maja Bezjak, Baletna večer da, ali kakva?, Hrvatski centar ITI, 2012.

    Piše: Andreja Jeličić
    Unatoč britkom stilu, Maja Bezjak je u svojim sudovima objektivna i zapravo pedagoški konstruktivna: ono loše i profesionalno nedopustivo uvijek balansira neki pozitivni moment koji neće propustiti naglasiti. U lošoj koreografiji pohvalit će dobre plesače, a čak i kada plešu „u granicama svojih sadašnjih mogućnosti“, naglasit će njihovu potpunu predanost. U svakom sudu koji artikulira o nekoj konkretnoj predstavi, plesaču, koreografu, Maja Bezjak ima viši cilj – želi ukazati na probleme i propuste, na šlamperaj, na nedostatak šire perspektive i znanja rukovodstva kazališta, na nedostatak smišljene politike – danas bismo rekli strategije ...pročitajte cijeli tekst...
  • S vjerom u umjetnost

    Ranka Novosel, Mirjana Janeček. Samoborska Teta ritmika, Matica hrvatska – Ogranak Samobor, Samobor 2011.

    Piše: Maja Đurinović
    Mirjana Janeček (udana Stropnik) nikad se nije prestala baviti plesom – ustrajno, stručno i s velikom ljubavlju i vjerom u umjetnost. („Osjećam veliku odgovornost, koju sam na sebe preuzela svojom školom, koja smjera k tome da stvori malo istinite ljepote, pristupačne ljudskom stvoru.“) Mirjana Janeček ušla je u izdanja Leksikografskog zavoda i u povijesne preglede hrvatskog plesa, a Ranka Novosel ovom je knjigom ponudila zanimljiv i širok izbor materijala iz njezine ostavštine, što je sve već (ili tek?) dobar početak za vraćanje velikog i starog duga ...pročitajte cijeli tekst...
  • Princ svjetskih baletnih scena

    Davor Schopf i Mladen Mordej Vučković, Jureša – Vizije i snovi / Yuresha – Visions and Dreams, Društvo za promicanje glazbe, plesa i glazbenoscenske umjetnosti Hilarion, 2011.

    Piše: Maja Đurinović
    Tko je Željko Jureša? Kao odgovor na to pitanje pred nama je lijepa knjiga impresivnog sadržaja i bogata ilustracijama koje svjedoče o rijetko uspješnoj kako umjetničkoj tako i životnoj priči jednog zagrebačkog dječaka, koji je poput Pepelka (kao neke muške inačice Pepeljuge) uistinu plesao pred kraljevskim obiteljima, na engleskom dvoru našao svoju princezu, i postao traženi princ svjetskih baletnih scena.  Autori su monografije po običaju, vrlo pažljivi, precizni i sistematični u iznošenju dokumentacije. Knjiga je u svakom pogledu doživljaj i otkriće. Nakon nje poželjela sam popričati sa Jurešom o cijelom tom bogatom razdoblju ...pročitajte cijeli tekst...
  • Otpor prostoti

    Gradimir Gojer, …ili savršenstvo, ili promašaj. Baletalije (inventura Sarajevskog baleta 2001-2010), Narodno pozorište Sarajevo, 2010.

    Piše: Maja Đurinović
    Svaki plesač, njegove sekvence i varijacije, tehnika i izražajnost, sve interpretacije, izvedbe, glazbeni predložak, libreto, odnos svih tih elemenata međusobno – balet je veliko i složeno scensko djelo. Priznajmo, rijetko se vidi savršenstvo, ali sam za većinu baleta sigurna da nisu promašaj, uvijek postoji nešto zbog čega je vrijedilo. Da li jedan plesač, jedna varijacija, jedan pas de deux, sadržaj... – postoji razlog za sate rada, cizeliranja pokreta, litre znoja… Edina Papo u svom tekstu lijepo kaže: „Baletni umjetnik zna da ne postoji savršeno … no on stvara umjetnost i teži savršenstvu.“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Uloga prostora unutar znanosti i umjetnosti

    Andrej Mirčev, Iskušavanja prostora, UAOS/Leykam International, Osijek/Zagreb, 2009.

    Piše: Mirna Rončević
    Afirmacijom topološkog pristupa ova knjiga omogućuje razumijevanje suvremenih pojava u umjetnosti i kulturi te uspostavlja dijalog između raznovrsnih disciplina i medija. Također, svjedoči o povećanju promišljanja prostora unutar kritičke misli te osvježava i osuvremenjuje pristup humanističkim znanostima. Kreativna sinteza znanosti i umjetnosti logičan je i idealan slijed autorova dosadašnjeg djelovanja. Svrha knjige je pedagoška, jer je u prvom redu namijenjena studentima, što je i razlog uporabe hermetičnog, akademskog diskursa kako bi se studenti osposobljavali za višu razinu intelektualnih rasprava
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Živo tkivo plesa

    Milorad Mišković: Igrati život / Dancing life, Istorijski arhiv Beograda, 2009.

    Piše: Maja Đurinović
    Milorad Mišković je po svemu bio izniman i predodređen za baletnu scenu, i putovi su mu se sami otvarali. Plesač koji je „pretvarao podvig mišića u čin meditacije" (Rhallys) koreograf je i pedagog, organizator, predsjednik CID-a UNESCO, utemeljitelj Grand Prix International Video Danse… Njegova je biografija priča o potrazi za umjetnošću, duhovnošću, osobnom rastu; o kreativnosti koja je drugačija od svakodnevice i koja čovjeka održava živim – bez obzira da li je gledatelj ili onaj koji stvara. Monografija je dragocjeno povijesno štivo, a za nas u nekim segmentima nezaobilazno ...pročitajte cijeli tekst...
  • O životu i plesu prve Giselle

    Carlotta Grisi: Prva Giselle – La prima Giselle, priredila Elena Poropat, Gradska knjižnica Poreč, 2009.

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Tekst Sergea Lifara prati život i karijeru balerine na jednostavan i zanimljiv način. Kako i urednica napominje, s današnjeg stajališta tekst je prilično ležeran i ne bi mogao zadovoljiti znanstvene kriterije i formu koju istraživačka povijesna studija danas nameće. S druge strane, zanimljiva je i dragocjena činjenica da imamo prijevod jednog Lifarovog djela, a same njegove zahvale govore o dugom i detaljnom istraživanju te osiguravaju točnost podataka. Za užitak čitanja, kao i za pravi uvid u estetiku i ozračje romantizma, svakako je najdojmiljiviji zadnji dio – Carlotta Grisi u pismima Théophilea Gautiera
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Čitanje plešućeg tijela

    Laurence Louppe, Poetika suvremenog plesa, Plesni studiji Biblioteke Kretanja, Hrvatski centar ITI, Zagreb, 2009.

    Piše: Maja Đurinović
    Poetiku suvremenog plesa Laurence Louppe je napisala nakon dubokog autoričinog bivanja u plesu i dugogodišnjeg kritičko-pedagoškog djelovanja. Zbog iznimno zahtjevnog i osebujnog jezika treba prilično hrabrosti, ljubavi spram teme (plesa) i strasti (prevođenja) da se uroni u građu i onda krene u rasplitanje tako složenog filozofsko-znanstveno-poetskog teksta. Knjiga je važna jer, kako u pogovoru naglašava prevoditeljica Jelena Rajak, svojim postavkama otvara put za tumačenje plesnih djela, ali put koji proizlazi iz prirode samog plesa; ishodišna je i iznimno primjenjiva jer prepoznaje, prati i raščlanjuje i nama bliske pojmove i instrumentarij ...pročitajte cijeli tekst...
  • O povijesti kroz kritiku

    Tuga Tarle, Plesne kritike, Hrvatski centar ITI, Zagreb 2009.

    Piše: Jelena Mihelčić
    Plesne kritike Tuge Tarle prvenstveno imaju povijesni značaj jer rasvjetljavaju jedno poglavlje domaćeg plesa, njegove umjetničke dosege, u koreografskom i plesačkom smislu, ali i njegove probleme koji dakako pomažu boljem razumijevanju današnje situacije. Iz tekstova izvire velika ljubav i poštovanje autorice prema umjetnosti pokreta, njezina kompetentnost, dobro poznavanje građe, kao i vješt i pristupačan novinarski jezik kojim nastoji približiti plesnu predstavu prosječnom gledatelju. Hrabro iznošenje kritičkog stava iz teksta u tekst dokazuje autoričino vidno ustrajavanje na podizanju kvalitete domaćeg plesa, ne zaobilazeći niti jedno područje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Podučavanje baleta kao umjetnost i znanost

    Davor Schopf i Mladen Mordej Vučković, Ana Roje, Zaposlena d.o.o.

    Piše: Maja Đurinović
    Monografija Ana Roje bogato je opremljena fotografijama, pažljivo dokumentirana i sistematična u pregledu i popisu plesačkog i koreografskog repertoara, s digresijama u svrhu kontekstualizacije i objašnjenja umjetničkih ličnosti, mjesta i vremena događanja, te potkrijepljena sjećanjima njezinih kolega, suradnika ili učenika. Posebno su zanimljivi prilozi Anini zapisi i razmišljanja o plesu, te njezin tekst Umjetnost i znanost podučavanja baleta iz kojeg izvire silno znanje i razumijevanje struke, posvećenost, umijeće i ljubav
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Googlanje Trafika

    Destinacija TRAFIK: Mapa, urednica Iva Nerina Sibila

    Piše: Jelena Mihelčić
    Uvodnim tekstom Andrej Mirčev komparativnom analizom predstava uočava specifičnosti zbog kojih je Trafik postao jedna od najznačajnijih teatarskih skupina u širem okruženju. Davor Mišković postavlja pak Trafik u kontekst hrvatske nezavisne kulturne scene Destinacija TRAFIK: Mapa svakako je nužan dokument suvremene hrvatske kazališne i neovisne stvaralačke scene uopće, a završava izborom iz kritika Trafikovih predstava. Mapa po mnogo čemu nadahnjuje i oduševljava
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • O Ani i suvremenom plesu

    Maja Đurinović, Razvoj suvremenog plesa: Ana Maletić – životopis, Hrvatski institut za pokret i ples, 2008.

    Razvoj suvremenog plesa: Ana Maletić životopis multimedijalno je izdanje koje je prvi je put objedinilo crtice iz života Ane Maletić, njezin privatni život i profesionalni razvoj. Maja Đurinović, urednica i autorica monografije, već godinama nastoji otrgnuti zaboravu priču o Ani Maletić čije su zasluge za razvoj suvremenog plesa u Hrvatskoj neprocjenjive. Zahvaljujući monografiji, čitamo ispovijesti iz prve ruke jer knjiga donosi i transkripte brojnih intervjua. Knjizi priloženi CD omogućuje pregled čitavog inventara umjetničke ostavštine Ane Maletić, kao i izvorne koreografije ...pročitajte cijeli tekst...
  • Plesati kao Židov

    Nada Wiesler, Tekstom kroz ples / Židovskim plesom prema povijesti i tradiciji , Kulturno društvo Miroslav Šalom Freiberger, Zagreb, 2008.

    Piše: Maja Đurinović
    ada Wiesler, Tekstom kroz ples / Židovskim plesom prema povijesti i tradicijiIdeja plesa kao nadahnuća pojedinca i povezivanja zajednice vodi i Nedu Wiesler, autoricu knjige Tekstom kroz ples / Židovskim plesom prema povijesti i tradiciji i ujedno dugogodišnju voditeljicu plesne grupe Or haŠemeš, kao i osnivačicu Centra za židovsko obrazovanje putem plesa. Mislim da bi joj bez nadahnuća i upornosti, tipične za narod koji se poput ptice feniksa nakon svakog rasula obnavljao, bilo i nemoguće krenuti iz područja europskog klasičnog baleta - u kojem je rasla i umjetnički se oblikovala, u raznolikost stilova objedinjenih terminom židovski folklor. A tema se čini kako složena i široka, tako i teško prohodna ...pročitajte cijeli tekst...