Balet

  • Trenutak zadivljen plesom

    Izložba: Mirko Cvjetko, Balet, Galerija Matice hrvatske, 31. ožujka – 14. travnja 2017.

    Piše: Maja Đurinović
    Svaka baletna fotografija Mirka Cvjetka je promišljeni trenutak zadivljen plesom, ali i povijesni dokument, utjelovljeni spoj vremena i mjesta, senzibilno sjecište uloge, glazbe i pokreta. Svjedočanstvo da su baš ti umjetnici bili ovdje i plesali, sudjelovali u stvaranju predstava i bitno utjecali na oblikovanje i uspjeh zagrebačkog odnosno hrvatskog baleta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nezaštićena vrsta (2)

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Peta Iljič Čajkovski, Labuđe jezero, kor. i red. Vladimir Malahov (druga postava)

    Piše: Maja Đurinović
    Koreograf Malahov izjavio je da se do posljednjeg trenutka nisu mogli odlučiti za premijernu postavu, čime je potvrdio trenutnu situaciju nedostatka neprikosnovenih prvaka ali i poziciju mogućnosti biranja između više talentiranih protagonista. Natalia Horsnell i Guilherme Gameiro Alves su iznijeli drukčiji par, nekako aktivniji, suvremeniji, zemaljskiji od premijernog ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nezaštićena vrsta

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Peta Iljič Čajkovski, Labuđe jezero, kor. i red. Vladimir Malahov

    Piše: Maja Đurinović
    Mlada Miruna Miciu je hrabro odgovorila na izazov neopisivo zahtjevne dvostruke uloge Odette/Odilije, bijelog i crnog labuda, u skladnom partnerstvu sa Schifanom. Vrlo je nježna i krhka, lijepih ruku i mekanog vrata, dobre tehnike, i sve je to pred umjetničkim rastom. Zagrebački ansambl ima uistinu sjajne plesače koji se daju bez ostatka
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Povratak bijelom baletu

    Hrvatsko narodno kazalište Split: Herman Severin Løvenskiold, La Sylphide, kor. Karina Elver (prema Augustu Bournonvilleu)

    Piše: Sanja Petrovski
    Nositeljica tragične priče o vili koja je zaljubljena u škotskog mladića Jamesa je beskrajno prozračna i lagana Hazuki Tanase. Savršene linije, velike brzine, nepokolebljiva u svojim balansima, umilnošću i gracioznošću dočarava nestvarne i snovite čežnje ljudskog srca. Njezin partner je Artjom Žusov, vrlo nadaren plesač i sjajan glumac
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prilika za otvaranje teških tema

    14. Dani plesa, Slavonski Brod, 20. – 28. veljače 2017.: Gala večer hrvatskih nacionalnih baletnih ansambala, 23. veljače 2017.

    Piše: Mihaela Devald
    Gala večer hrvatskih nacionalnih baletnih ansambala svakako je praksa koju treba podržati i razvijati. To je jedinstveni susret baletnih plesača, ali i ravnatelja Baleta nacionalnih kazališnih kuća, koji im omogućava da se osobno i umjetnički upoznaju te da steknu uvid u međusobne umjetničke dosege i stremljenja
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sankt-Peterburg kao nedostižan uzor

    Uz nastup Anamarije Marković na Međunarodnom baletnom natjecanju Vaganova Prix i izlaganje na 47. međunarodnoj konferenciji o plesnim istraživanjima u organizaciji CID UNESCO-a, Sankt-Peterburg, 2016.

    Po dolasku u Sankt Peterburg Anamarija Marković prolazi i drugi i treći krug natjecanja Vaganova Prix te u konačnici osvaja posebnu nagradu žirija, moralno i materijalno možda i najznačajniju, a to je desetomjesečna stipendija za usavršavanje na znamenitoj Akademiji Vaganova. Nagradu joj je uručila slavna balerina Irina Kolpakova
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Meditacija i akcija

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Tamni pejzaži, kor. Marijana Krajač; Bolero, kor. Maša Kolar

    Piše: Maja Đurinović
    Obje autorice ostale su vjerne svojim umjetničkim istraživanjima i poetikama, i u tom smislu nema iznenađenja nego samo produbljivanje i potvrda kvalitete. Hrabrost i povjerenje su se nesumnjivo isplatili, a središnja nacionalna kazališna kuća kao i hrvatska (i baletna i suvremena) plesna scena bogatiji su za dva recentna rada ...pročitajte cijeli tekst...
  • Krik u plavom

    Balet Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca, Rijeka: Dogma, kor.Balázs Baranyai; Šah-mat, kor. Raza Hammadi

    Piše: Maja Đurinović
    Balázs Baranyai, v.d. ravnatelja Baleta izborio je plesačko pojačanje, te je na sceni zaigrao siguran, profesionalan, koherentan, uvježban ansambl čije su kvalitete i plesački potencijali mudro i dobro iskorišteni. I u tom smislu treba istaknuti sve plesače večeri. Dogma je u smislu plesnog rječnika suvremeni balet, a drugi dio večeri Šah-mat bio je ugodno iznenađenje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Susreti na špici

    Baletni Gala koncert – Gostovanje baletnih zvijezda iz Sankt Peterburga, Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu, 17. i 18. listopada 2016.

    Poslastica večeri bio je duhovit i zahtjevan solistički broj nazvan 101, u koreografiji Erica Gauthiera, kojega je naša publika prvi puta imala priliku vidjeti. Sjajna izvedba zvijezde svjetskih baletnih kuća Vladimira Škljarova, besprijekornih linija i tehnike, neodoljiva šarma, ispričala je ponešto i o životu plesača, disciplini profesije i njezinu bolnom završetku ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kirov – Goldenberg varijacije

    62. Splitsko ljeto 14. srpnja – 14. kolovoza: Hrvatsko narodno kazalište Split, Na putu, kor. Igor Kirov

    Piše: Sanja Petrovski
    Teško je ne usporediti prošlogodišnju predstavu 5 do 12 i ovogodišnju Na putu. Slična dinamika, mnoštvo detalja, detaljno razrađene plesne sekvence, zanimljiva koreografska rješenja, neobične i snažne scenske slike, govore o prepoznatljivom scenskom rukopisu Igora Kirova. Zajedništvo ansambla gotovo je opipljivo na sceni ...pročitajte cijeli tekst...
  • Traganje za izvrsnošću

    Međunarodno baletno natjecanje Mia Čorak Slavenska, Zagreb, 6. – 8. srpnja 2016.: Gala koncert, 8. srpnja 2016.

    Ovo natjecanje skrenulo je pažnju na mnoge buduće zvijezde, a na plesačkom nebu zagrebačkog natjecanja jarko je zasjala jedna mlada nada, Anamarija Marković, čiji profesionalni put tek počinje. Nadam se da će na putu ove mlade umjetnice biti puno dobrih pedagoga, uloga i nastupa koji će krasiti i pozornicu našeg a ne tuđeg kazališta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Što bi rekao von Kleist?

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Bruno Bjelinski – Giorgio Madia, Petar Pan, kor. i red. Giorgio Madia

    Piše: Maja Đurinović
    Talijanski koreograf i redatelj Giorgio Madia je projektu pristupio beskrajno pažljivo i analitički; način na koji sluša i čuje i vizualizira glazbu, koja uopće nije lagana, je fascinantan, zanatski čist i silno duhovit. Plesači se, čini se,  uistinu s nestašnim veseljem igraju scenske bajke, vidljivo očarani osvajanjem dosad nedostižnih dimenzija visine
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Poziv u pomoć

    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca: Gala balet – Uz i nakon premijere

    Piše: Maja Đurinović
    Kad uzmemo u obzir da su dva (solo varijaciju iz Raymonde i Giselle) od šest baletnih dijelova Gala baleta izvele učenice, i da je riječki Balet zapravo trinaest plesača od kojih je samo dio spreman za klasične pas de deuxe, postavlja se pitanje – što dalje? Odnosno kako planirati, krenuti u novu sezonu? S koliko aktivnih, spremnih plesača? ...pročitajte cijeli tekst...
  • Autoritet i uzor (1)

    Iraida Lukašova, baletna pedagoginja, baletna majstorica i koreografkinja

    Iraida Lukašova se nakon plesačke karijere odlučila baviti pedagoškim radom kao baletni majstor. Kako bi usavršila svoje pedagoško znanje, upisuje se na studij na moskovskoj Državnoj akademiji za kazališnu umjetnost (GITIS), gdje 1985. stječe diplomu koreografa, baletnog majstora i pedagoga. Kao pedagog u kijevskom Baletu odgaja brojne generacije baletnih plesača ...pročitajte cijeli tekst...
  • Autoritet i uzor (2)

    Iraida Lukašova, baletna pedagoginja, baletna majstorica i koreografkinja

    „Gospođa Lukašova pripada u one umjetnike čiji se rad neizbrisivo utiskuje u svakog baletnog solista koji ima prilike raditi s njom, što rezultira tehnički sigurnim interpretacijama najsloženijih uloga u baletnome repertoaru.“ Iraida Lukašova kod plesača vidi individualnost i svakom plesaču daje samo njemu namijenjene korekcije ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pogreška zvana ljubav

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Sergej Prokofjev, Romeo i Julija, kor. i red. Patrice Bart

    Piše: Maja Đurinović
    Iva Vitić Gameiro zaplesala je svoju prvu veliku ulogu dražesno, lagano i poletno, glumački i tehnički izrađeno, pročišćeno i u bogatoj paleti emotivno nijansiranih eforta. Znali smo je kao suptilnu, profinjenu plesačicu ali sad je, podržana Schifanom, ne izgubivši svoje kvalitete, pokazala sigurnost i visoko umijeće baletne umjetnice
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nižinska i Slavenska – dvije maverick balerine

    Uz stotu obljetnicu rođenja Mije Čorak Slavenske

    Piše: Andreja Jeličić
    Djelovanje u Ballet Russe predstavljalo je za Slavensku zastoj u procesu konstruiranja klasične balerine, procesu koji je nastavila odlaskom iz trupe kojoj se kasnije, prema Fredericu Franklinu, ne odričući se više svoje umjetničke slobode, vratila. Na kraju se ipak našla u modernom, dramskom izrazu, dostigavši vrhunac karijere ulogom Blanche u vlastitoj plesnoj trupi ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pravi bombon

    Hrvatsko narodno kazalište Split: Louis Joseph Ferdinand Hérold – Peter Ludwig Hertel, Vragolasta djevojka, kor. Norman Arthur Dixon, prenio Dinko Bogdanić

    Piše: Sanja Petrovski
    Eva Karpilovska je vrlo dobar odabir za ulogu Lise. Tehnički sjajna, skladne i mladalačke pojave, uvjerljivo je odigrala ulogu vrckaste, mlade i zaljubljene djevojke koja se zna izboriti za svoje prioritete. Bila je to dosad možda i njezina najbolja uloga. Njezin partner Ivan Boiko (Colas) bio je stilski odmjeren i vrlo solidan
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Slavlje hrvatskih baletnih ansambala

    13. Dani plesa, u čast Miji Čorak Slavenskoj, Slavonski Brod, 20. veljače – 27. veljače 2016.: Gala večer hrvatskih nacionalnih baletnih ansambala, Kazališno-koncertna dvorana Ivana Brlić Mažuranić, Slavonski Brod, 23. veljače 2016.

    Zahvaljujući Miji Čorak Slavenskoj i njoj u čast u Slavonskom Brodu okupila su se sva četiri nacionalna Baleta koja su sa zadovoljstvom poslala svoje predstavnike. Bilo je to 20. veljače – na stoti rođendan velike baletne umjetnice i povijesni trenutak jer su iste večeri na jednoj pozornici nastupila sva četiri nacionalna baletna ansambla ...pročitajte cijeli tekst...
  • Neraskidiva veza plesača i pedagoga

    Sjećanje Pavle Pećušak na Silvu Muradori (Zagreb, 11. studenoga 1942. – Zagreb, 15. veljače 2016.)

    Baletna umjetnost često nudi vrlo specifičan odnos između pedagoga i učenika u kojem se ponekad isprepliću i brišu linije između osobnog i profesionalnog. Tako se svaki baletni umjetnik ponekad u svojoj karijeri susretne s pedagogom koji će na njega ostaviti neizbrisiv trag. Silva Muradori je bila jedan od takvih pedagoga na čemu sam joj neizmjerno zahvalna ...pročitajte cijeli tekst...
  • Fine engleske manire

    Spektakli u Cinestaru: The Royal Ballet, London, Petar Iljič Čajkovski, Orašar (The Nutcracker), kor. Peter Wright (prema Lavu Ivanovu)

    Duet dvoje glavnih protagonista, Francesce Hayward i Alexandera Campbella, skladna zajedničkog izgleda, otplesan je zaista harmonično i organski, kao da ne izvode nijedan težak element. Njihova uvježbanost i spontanost pogotovo se osjećala kod Klare koja je bila posve opuštena i zaigrana, s potpunim povjerenjem u partnera ...pročitajte cijeli tekst...
  • Svjetlost duše odane kazalištu

    Norman Dixon, uz premijeru Vragolaste djevojke u HNK-u u Splitu

    Mnogobrojni su baleti, opere i operete u kojima je Dixon radio koreografije. Dragocjen je to paket umjetnosti u kojem smo mogli i možemo uživati. Više od svega nameće se jedna druga dragocjenost, svjetlost njegove duše odane kazalištu i kazališnim ljudima. Norman Dixon nije nikad naučio hrvatski jezik. Loše ga govori, ali svi razumiju ono što kaže ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nakon duge šutnje

    Godina Mije Slavenske

    Piše: Maja Đurinović
    Umjetnička akademija u Osijeku je 2016. godinu proglasila Godinom Slavenske te će u suradnji s nizom ustanova u regiji (i šire): umjetnicima i znanstvenicima, nastavnicima i studentima, organizirati predavanja, izložbe, interdisciplinarne projekte nadahnute velikom balerinom i njoj posvećene. Raduje što je njezino ime sve prisutnije u našem kulturnom miljeu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Paralelni svjetovi

    Balet u kinu: Akademski državni teatar Boljšoj, Moskva, Dama s kamelijama, kor. John Neumeier, gl. Frederic Chopin, Cineplexx Centar Kaptol, 6. prosinca 2015.

    Glavni protagonisti plešu iznimno kompliciranu koreografiju, neoklasičnu s puno sitnih, minucioznih koraka i čudesnih podrški. Izbor Zaharove i ovaj je put pun pogodak. Njezino lice je hladno a opet tako milo i sjetno, kad kao Marguerite sakriva bol i bolest. Armanda je plesao Edvin Revazov, mladi plesač izvrsnih glumačkih kvaliteta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Poetika strasne brzine

    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka: San ivanjske noći, kor. i red. Leo Mujić

    Piše: Maja Đurinović
    San ivanjske noći u koreografiji i režiji Lea Mujića vratio je riječki balet na doličnu razinu primjerenu nacionalnom Baletu. Svi plesači besprijekorno funkcioniraju u mujićevskom organiziranom i strogo kontroliranom, nabrijanom košmaru u kojem nema vremena za disanje, za tjelesnu kemiju jer glazba tjera i vuče i pleše se bez predaha
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dugo školovanje za kratko trajanje

    Što je to zapravo plesni pedagog (ili Čitajte Zaharova)

    Nisu nažalost sva iskustva inozemnih plesača ugodna. Svjedoci smo povremenih grubosti kojima su naše kolege izložene. Hrvatska je zemlja koja zna, može i umije biti ljubazan domaćin. Oni koji to ponekad zaboravljaju, a obavljaju posao pedagoga-koreografa, trebali bi povremeno čitati upute mudrijih od nas, kao što je to u ovom mom izboru Rostislav Zaharov ...pročitajte cijeli tekst...
  • Plesač u nekom drugom životu

    Sjećanje: Marijan Jagušt (Zagreb, 18. travnja 1937 – München, 25. prosinca 2015)

    Osciliranje između klasičnog ili karakternog plesača ipak je prevagnulo prema karakternom fahu. To su primijetili i operni redatelji ali i sâm je Marijan tako osjećao. Nije se volio prisjećati prošlosti. Možda je takav njegov stav pečačenja i neotvaranja pojedinih poglavlja života uzrokom da se zapitamo koliko dobro zapravo poznajemo Marijana Jagušta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Let leptira

    Balet u kinu: Akademski državni teatar Boljšoj, Moskva, Adolphe Adam, Giselle, kor. Juri Grigorovič, Cineplexx Centar Kaptol, 11. listopada 2015.

    Sama pojava Svetlane Zakharove u bijeloj tutu haljinici ostavlja dojam prave vile  – prozirne, neopipljive i neuhvatljive. Njezini arabesqui, brzi okreti u attitudes pozi na samom početku plesa, sisonni, grand jetéi, soubresaut, rond de jambe en l'air saute, ballote… – izvedeni su besprijekorno. Balerina poput Svetlane Zakharove nema mnogo na svijetu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kvaliteta i kvantiteta

    Obrazloženje Nagrade hrvatskog glumišta u kategoriji baleta

    Balet Ana Karenjina HNK-a u Zagrebu osvojio je tri Nagrade (koreografija – Leo Mujić, glavna ženska uloga – Edina Pličanić i kostimografija – Alan Hranitelj), a i preostale dvije plesačke nagrade pripale su članovima zagrebačkog Baleta (Tomislav Petranović i Iva Vitić Gameiro), dok je najbolja predstava u cjelini Đavo u selu HNK-a Split
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Krive su žene

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Staša Zurovac – Marjan Nećak, Modrobradi, red. i kor. Staša Zurovac

    Piše: Maja Đurinović
    Nije problem u (željenom) umjetničkom košmaru koji, jednom pokrenut, ima svoju zaumnu, naslutivu logiku. Problem je što se ovdje, umjesto homogenog tijela predstave u koji bi bili utkani plesači, tekst i glazba, sve stalno zaustavlja pa ponovno kreće i objašnjava, štuca i zamuckuje, čime je neutralizirana poznata energija Zurovčevih baleta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ostaje samo pitanje zašto?

    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka: Sex, kor. Balázs Baranyai

    Od samog početka predstava je djelovala nekako poznato, ali je bilo teško pokazati prstom što je točno u pitanju. Nakon početne nevjerice, dileme više nije bilo – sličnosti je bilo previše, prečesto i nisu imale svrhu citiranja odnosno referiranja na originalna djela. U jednom trenutku sav je trud i rad svih uključenih u predstavu (a sigurno ga je bilo) pao u vodu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Za sva vremena

    Spektakli u Cinestaru: The Royal Ballet, London, Sergej Prokofjev, Romeo i Julija (Romeo and Juliet), kor. Kenneth MacMillan

    Romeova uloga koreografski nimalo ne zaostaje za Julijinom. Toliko pirueta i toureva iz raznih epaulementa u razne epaulemene, ponekad niti meni kao balerini nisu bili jasni. Romeo (Steven McRae) te njegovi prijatelji Benvolio (Tristan Dyer) i Mercutio (Aleksander Campbell), uvježbani su trojac koji je bila milina gledati
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Skladno i virtuozno

    61. Splitski ljeto, 14. srpnja – 14. kolovoza 2015. Balet Hrvatskog narodnog kazališta Split, 5 do 12, kor. Igor Kirov

    Piše: Sanja Petrovski
    Sloboda pokreta, tjelesna raskoš, eksplozivnost, snaga i neusiljenost, obilježja su splitskih plesača među kojima treba isdvojiti Mihaia Mezeia – karizmatičnog, srčanog, prepunog tjelesnog naboja, zatim plesačice eksplozivne snage Irinu Čaban Bilandžić i Mateu Milas te poetičnu i dražesnu (možda fizički najbližu suvremenoj plesnoj tehnici) Leonu Sivoš ...pročitajte cijeli tekst...
  • Onkraj ovozemaljskog

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Ludwig Minkus, Bajadera, kor. Vasilij Medvedev (prema izvorniku Mariusa Patipaa)

    Piše: Maja Đurinović
    Koreograf i autorska ekipa sačuvali su razinu profinjenog ukusa petipaovskog baletnog spektakla te popularne egzotične, romantične priče o ljubavi, taštini, izdaji i ubojstvu, te otvorili prostor za plesačke interpretacije. U prvom redu tu je Guilherme Gameiro Alves (Solor), dok Edina Pličanić (Nikija) pri svakoj pojavi nosi karizmu baletne dive
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sve nijanse erotike

    Hrvatsko narodno kazalište Split: Tramvaj zvan čežnja, kor. i red. Dinko Bogdanić, glazba Mladen Tarbuk.

    Piše: Sanja Petrovski
    Na premijeri je ulogu Blanche DuBois tumačila izvrsna Elena Nikolaeva. Dražesna, glumački sofisticirana, tehnički upečatljiva, uvjerljivo je odigrala ulogu razmažene, neurotične Južnjakinje koja bježeći od svoje prošlosti, iznova doživljava situacije koje je odvode u propast. Predstava je protočna i dramaturški znalački vođena
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Vragolasto

    Spektakli u Cinestaru: Royal Opera House, London, Vragolasta djevojka (The Wayward Daughter), kor. Frederick Ashton

    Lisu igra Natalia Osipova i to tako da se čini da skače do nebesa. Njezina stopala kao da ne dotiču tlo i to je nešto nevjerojatno. Osjećaj stalne elevacije ostavlja dojam leptira koji nježno lebdi i onda samo promijeni cvijet ispod sebe. Zapanjujući su njeni grand jetèi, fouettési u okretu, pa couru s kojima prelazi preko cijele pozornice kao da stoji na pokretnoj traci ...pročitajte cijeli tekst...
  • Između svjetla i sjene

    28. Muzički biennale Zagreb i Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu, Kraljevi bogova (Tomislav Oliver, Kompleksna poezija; Ivana Kiš, Mehanizam sebičnoga gena) kor. Pascal Touzeau

    Piše: Maja Đurinović
    Kompleksna poezija je u svakom pogledu kompleksan rad, iznimno zahtijevan i u glazbenom i koreografskom segmentu. I ako je skladatelj pronašao prvi poticaj u istočnjačkoj duhovnosti i estetici (u djelu U pohvalu sjene japanskog književnika Tanizakija), koreograf je uhvatio rezonancu na zapadnjačko hrabri, tjelesno napeti, forsytheovski način ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dražesno, nepretenciozno i uvjerljivo

    Hrvatsko narodno kazalište Split: Bruno Bjelinski: Mačak u čizmama, kor. i red. Ljiljana Gvozdenović

    Piše: Sanja Petrovski
    Mačak u čizmama, zaigrana i sjajna, duhovita predstava zadivljujuće tehnički izvedena kod mlađe publike, nažalost, ipak mislim da teže prolazi. Uglavnom je to predstava za djecu koja se bave baletom. No odrasli, u bijegu od svakodnevnog i sve bržeg tempa života i rada, imaju puno razloga za neopterećeno gledanje ove dirljive predstave pune ljubavi i mašte ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pogled iznutra

    U susret premijeri baleta Vragolasta djevojka u Hrvatskom narodnom kazalištu u Osijeku

    Vragolasta djevojka, reći će Svebor Sečak, moj je pokušaj doprinosa opstanku i razvitku osječkog Baleta sa željom da se izbjegne ona amplituda po kojoj neumitno, po defaultu, nakon uzlazne linije slijedi silazna. Upravo zato ovaj je balet stavljen na repertoar kako bi se održao kontinuitet raznovrsnim predstavama i izbjegle se oscilacije uspona i padova ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zakopano u pijesku

    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka: Šeherezada, kor. Leo Mujić; Carmen, kor. Ronald Savković

    Piše: Maja Đurinović
    Ronald Savković je baletnom uprizorenju pristupio više kao redatelj scenskih slika nego koreograf, što je samo po sebi moglo biti vrlo uzbudljivo i drugačije u proizvodnji dramatičnog naboja između likova. Savković niže sjajne, efektne slike; živopisno razvedena scena je silno napeta u dramatičnim tišinama okamenjenog pokreta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Vječna ljubav

    Spektakli u Cinestaru: Royal Opera House, London, Petar Iljič Čajkovski, Labuđe jezero (Swan Lake), kor. Anthony Dowell

    Natalia Osipova je mišićave konstitucije i naizgled ne djeluje kao labudica, no fantastično je otplesala Pas de deux u 3. činu, njeni fouettesi su bili izvanserijski i malo je balerina koje mogu konkurirati njenim tehničkim dostignućima; a u 2. činu je bila toliko srčana, spontana, emotivna i snažna, dirljiva kao da joj je to zadnja večer, zadnja izvedba u životu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Onaj koji sumnja

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Johannes Faust passion, kor. i red. Milko Šparemblek

    Piše: Katja Šimunić
    Predstavu utvrđuje, natkriljuje, pokreće kvartet u kojemu se neprestance križaju svjetlo i tama: Faust i Mefistofeles, Margareta i Lilith. Tamás Darai kao Faust zadivljuje lakoćom kojom izvodi tehnički zahtjevne sekvencije i plijeni finoćom gestike. Milko Šparemblek kreirao je ozbiljnu, zapitanu predstavu o ljubavi, znanju, vjeri, sumnji, umjetnosti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ljubav prema nacionalnoj baštini

    Hrvatsko narodno kazalište Split: Fran Lhotka, Đavo u selu, kor. Pia i Pino Mlakar, kor. prenijeli Ljiljana Gvozdenović i Dinko Bogdanić

    Piše: Sanja Petrovski
    Uigran par Artjom Žusov (Mirko) i Eva Karpilovska (Jela) djeluju skladno i harmonično na sceni. Ulogu Đavla samouvjereno je i snažno odigrao Mihai Mezei. Uvježban, razigran i zaigran baletni ansambl, svojom koncentracijom i posvećenošću i najsitnijim folklornim koracima pridonio je veličanstvenom scenskom dojmu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zaharova – kraljica Boljšoja

    Balet u kinu: Akademski državni teatar Boljšoj, Moskva, Petar Iljič Čajkovski, Labuđe jezero, kor. Juri Grigorovič, Cineplexx Centar Kaptol, 25. siječnja 2015.

    Svetlana Zaharova bila je istinsko utjelovljenje labudice. Njezine duge, zaobljene a opet koščate ruke samo što nisu poletjele. Vrlo visoka za balerinu, Zaharova je kao Odetta djelovala skladno, harmonično, eterično, pomalo vilinski, a kao Odilija samouvjereno, snažno, s odličnom tehnikom te dozom sarkazma u očima
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iz zlatne knjige Boljšoja

    Balet u kinu: Akademski državni teatar Boljšoj, Moskva, Orašar, kor. Juri Grigorovič, Cineplexx Centar Kaptol, 21. prosinca 2014.

    Kruna predstave je grand pas de deux, a pleše ga sama Maša (u Grigorovičevoj verziji nema Vile Šećera) s princem koji ostaje odjeven u crveni kostim Orašara, na vrhu bora u nestvarnoj noćnoj sceni. Plesači su zadivili svojom virtuoznošću, smjelim podrškama, ripkama, arabescima, melodioznim rukama koje svojom profinjenošću naglašavaju poeziju plesa ...pročitajte cijeli tekst...
  • O ispunjenju snova

    Spektakli u Cinestaru: Canada's Royal Winnipeg Ballet, Moulin Rouge, kor. Jorden Morris, red. François & Pierre Lamoureux, 11. studenoga 2014.

    Glazba je vedra i poletna, a živahni, temperamentni, erotični plesovi kabarea izazivaju razdraganost u gledatelja. Naravno, pomak od kabaretskog originala je što balerine plešu na špicama pa time dobivaju na virtuoznosti i tehničkoj preciznosti. Koreografija je muzikalna i spretno postavljena te vrlo zahtjevna
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pretvorba u sjajnu labudicu

    Edina Pličanić u povodu 20 godina umjetničkog rada

    Piše: Andreja Jeličić
    Edina Pličanić pokazala je kako je dovoljno velika da u ekstremnoj artificijelnosti i strogosti klasične forme pronađe onu veličanstvenu slobodu koja jedina postiže duboku komunikaciju osobnoga. Taj paradoks dostizanja najvećeg intenziteta ekspresije u stalnoj borbi s idealnom formom, potvrđivala je u svim najvažnijim ulogama klasičnog repertoara ...pročitajte cijeli tekst...
  • Plačimo zajedno

    Balet Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca, Rijeka: Antonio Vivaldi / Georg Fridrich Händel, Barok balet / Dozvoli mi da plačem, kor. Ronald Savković / Balazs Baranyai

    Piše: Maja Đurinović
    Pprazna osiromašena scena (u zlatnom okviru HNK-a) je realnost, ali umjetnost je tu da je ispuni, otopli, osmisli, pokrene, oljudi. Uz toliko glupih, ružnih, prljavih stvari u kazalište se ide po nešto drugo. A ako publika i ima opravdanih sumnji spram nekih procesa oko kazališta, balet je nekako uvijek bio mjesto razvidnog istinskog umjetničkog truda i angažmana ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sjaj tradicije

    Balet u kinu: Akademski državni teatar Boljšoj, Moskva, Legenda o ljubavi, kor. Jurij Grigorovič, Cineplexx Centar Kaptol, 26. listopada 2014.

    Kako je predstava odmicala, Marie Allash bila je sve opuštenija i uživljenija u ulogu kraljice Mekhmene Banu, koja je glumački vrlo zahtjevna a koreografski puna teških elemenata. Pokazala je umijeće balerine istinski saživljene s ulogom – veličanstvene široke pokrete ruku, velike skokove, snažne piruete, strastvenost i držanje dostojno kraljice ...pročitajte cijeli tekst...
  • Hrabro i s entuzijazmom

    Balet Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu: Ženski rukopis, kor. Simona Unterajter, Pavla Pećušak, Ksenija Durán Krutove

    Piše: Maja Đurinović
    I koliko je Budoir posve drugačiji od Drakule, One Crazy Night Ksenije Durán Krutove je opet sasvim treća priča. Srećom (budući je posljednji dio triptiha), vrlo živa i duhovita, temperamentna i zaigrana, nepretenciozna i u kontekstu večeri najtočnija u scenskom uprizorenju, ta koreografija prelazi rampu u neodoljivoj lakoći življenja / plesanja
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Uzbuđujuće plesno iskustvo

    65. Dubrovačke ljetne igre, 10. srpnja – 25. kolovoza 2014: Dubrovačke ljetne igre, Festivala Ljubljana, Slovensko narodno gledališče Maribor, Opasne veze, red. i kor. Valentina Turcu, Leo Mujić

    Opasne veze su predstava za koju se u Dubrovniku tražila karta više, ponovno je potvrdila da plesno kazalište treba biti ravnopravno zastupljeno na svim ljetnim festivalima gdje to mogućnosti dopuštaju. Jer ukoliko se, kao u ovome primjeru, radi o vrhunskoj izvedbi, onda su svi sudionici na dobitku – koreografi i plesači, publika, a i festivali ...pročitajte cijeli tekst...
  • U vrtlogu carousela

    Međunarodno baletno natjecanje Mia Čorak Slavenska, Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu, 29. lipnja – 1. srpnja 2014.

    Ove godine na natjecanje se prijavilo sedamdeset kandidata iz čak dvadeset zemalja svijeta. Zlatne medalje osvojili su Dmitrii Vyskubenko (kategorija A), Mykola Gorodiskii (kategorija B) i Kristina Starostina (kategorija C). Nagradu Slavenska Dance Preservation za izvrsnost u klasičnom plesu osvojila je Lisa Breuker iz Njemačke ...pročitajte cijeli tekst...
  • S ove strane ogledala

    Balet Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu: Lewis Carroll, Robert Moran, Ashley Page, Alisa, kor. Ashley Page

    Piše: Maja Đurinović
    I ako je prvi problem Ashleyeva baleta nedostatak ludizma u tijelu i pokretu, drugi je na razini pričanja priče, odnosno na dramaturškoj razini, u rascjepkanosti scenskih slika koje nikako da zažive u kontinuitetu i čarobnom nonsensu Carrollova djela, i koje bi između ostalog s obzirom na predložak trebale biti duhovite, a ne samo čiste, uredne i lijepe ...pročitajte cijeli tekst...
  • Za svjetske pozornice

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Ana Karenjina, kor. Leo Mujić

    Piše: Katja Šimunić
    Edina Pličanić je minucioznom tehničkom izrađenošću, emocionalnom nijansiranošću, bezuvjetnom predanošću i zastupanjem uloge, kreirala je izvanrednim klasičnobaletnim vladanjem plesa na špici svoju suvremenu Anu Karenjinu za 21. stoljeće, iznalazeći u svom plesnom imaginariju drhtaje suvremenoplesnih nagnuća
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Plesna klizišta i razastiranja

    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca u Rijeci: Pour homme et femme / Za muškarca i ženu, kor. Maša Kolar i Leo Mujić

    Piše: Katja Šimunić
    Iza naslova Pour homme et femme / Za muškarca i ženu dva su komplementarno opozitna koreografska djela koja čine uzbudljivu cjelinu sastavljenu od, s jedne strane, riskantnih klizišta neuravnotežene potrage za ljubavlju, a s druge, klasično-baletnom prenapregnutošću zastrte nesavršenosti tijela u potrazi za emocionalnim skladom
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • O zavođenju, ljubavi i ljubomori

    Hrvatsko narodno kazalište Split: Maurice Ravel, Bolero / Georges Bizet, Rodion Ščedrin, Carmen, kor. i red. Valentina Turcu

    Piše: Sanja Petrovski
    Izvedba Bolera, složene slojevite priče o ljubavi, ljubomori i zavođenju, bila je silovita i suptilna istovremeno, koreografski tako cjelovito dotjerana da ne dopušta oscilacije. U Carmen je baletni ansambl bio raspoložen i uigran, tehnički na vrlo visokom nivou . Masovne scene i atmosfera ekspresivnih plesnih slika pamtit će se kao vrlo dojmljiv aspekt izvedbe ...pročitajte cijeli tekst...
  • Plesati ljubav

    Hrvatsko narodno kazališta u Zagrebu: Adolphe Adam, Giselle, kor. Iraida Lukašova (prema Jeanu Corallija and Julesu Perrotu u redakciji Mariusa Petipaa)

    Piše: Maja Đurinović
    Giselle u interpretaciji Mai Kageyama je beskrajno nježna i krhka djevojka, prozračna i u prvom djelu, u zemaljskom obliku. Vrlo je dirljiva u diskretnom ali proživljenom nijansiranju lika, tehnički vrlo precizna i sigurna u svakom detalju. Njezin obijesni grof u izvedbi Tomislava Petranovića neodoljivo je šarmantan i također vrlo čist i siguran
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Predoziranje Orašarom

    Petar Iljič Čajkovski, Orašar – Hrvatsko narodno kazalište Split, kor. i red. Waczlaw Orlykowski, prenio Dinko Bogdanić, 6. prosinca 2013; Cinestar, kor. Peter Wright, 12. prosinca 2013; Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka, kor. Ronald Savković, 14. prosinca 2013.

    Piše: Sanja Petrovski
    Gledanjem pet Orašara za redom mogu se uočiti razni principi, utjecaji i pristupi iščitavanju plesnog libreta jednog od najpopularnijih djela klasične baletne literature. Postoje autori koji se bez bojazni prilagođavaju suvremenom plesnom ukusu, dok se neki pridržavaju provjerenih, tradicionalnih stavova, no očito Orašaru ništa ne može nauditi ...pročitajte cijeli tekst...
  • Baletna posveta velikom Verdiju

    59. Splitsko ljeto, 14. srpnja – 14. kolovoza 2013.: Balet Hrvatskog narodnog kazališta Split, Verdi, kor. Dinko Bogdanić, dir. Hari Zlodre

    Bilo je lijepo ponovno vidjeti balet i orkestar zajedno na Peristilu. Sveukupni dojam je da je balet i orkestar suviše školski pristupio velikom kompozitoru, bez radikalnijih promašaja, ali i bez velike inovativnosti i posvećenosti kakvu takva važna obljetnica zahtjeva. Snažan aplauz na premijeri, kurtoazan na drugi i trećoj izvedbi
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Mogućnosti i prilike

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Koreolabos 2013., kor. Sven Copony, Mirna Sporiš, Simona Unterajter, Danijela Zobunđija, Iva Višak, George Stanciu

    Ovogodišnji Koreolabos sadržavao je šest kratkih baletnih razmišljanja različitih po pristupu, odabiru glazbe, tematici i služenju scenskim prostorom. Ono što je zajedničko svim izvođačima je vrlo solidna klasična baletna tehnika i očit utjecaj velikih koreografskih imena koja su radila u zagrebačkom baletu predstave modernih pravaca ...pročitajte cijeli tekst...
  • Svečanost plesa

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Baletni triptih, Ronald Savković – Felix Mendelssohn, Pjesme bez riječi; William Forsythe – Thom Willems, Herman Schmerman; Nacho Duato – stara španjolska glazba, Za vas umirem

    Ako je želja španjolskog koreografa Nacha Duata bila postići maksimalni sklad između glazbe, poezije Garcilasa De La Vega, izvanredno stiliziranih renesansnih kostima, otmjene scenografije i vrhunskog plesa, onda možemo ustvrditi da je, pod imenom Por vos muero / Za vas umirem, postignuto sveukupno umjetnički vrijedno baletno ostvarenje  ...pročitajte cijeli tekst...
  • Obilježeno šarmom

    Balet Hrvatskog narodnog kazališta Split: Brel, kor. i red. Dinko Bogdanić

    Piše: Sanja Petrovski
    Brel pripada u nešto lakšu produkciju, no plesački ništa manje zahtjevnu od klasičnog baletnog repertoara. Precizna i virtuozna izvedba, šarm i ljepota tijela uklopljena u graciozne, skladne i duhovite koreografske kompozicije koje povremeno graniče sa dosjetkom, svevremenska Brelova glazba, nepogrešiv su recept za ugodnu baletnu večer ...pročitajte cijeli tekst...
  • Mali sat povijesti s povodom

    27. Muzički biennale Zagreb, Međunarodni festival suvremene glazbe, Zagreb, 6. – 13. travnja 2013.: Balet Slovenskog narodnog gledališča Maribor, Borut Kržišnik, Pjesme za razdoblje parenja, kor. Edward Clug; Sanda Majurec, Nychthemeron, kor. Saša Zurovac

    Piše: Maja Đurinović
    Zurovac je često bio sklon burtonovskoj estetici, otklonu u smjeru noćne more, ali do sada sam ipak imala dojam osobnosti likova, uspijevala sam prepoznati razlog, odnosno osjetiti smisao scenskog uprizorenja, izvođačkog utjelovljenja. Zurovac sada režira slike, pomiče ili zaustavlja te svoje likove u nekim pomacima teško dokučiva razloga
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sto godina kasnije

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Claude Debussy, Šest antičkih epigrafa i U bijelome i crnome, Igor Stravinski, Posvećenje proljeća, kor. Edward Clug

    Piše: Maja Đurinović
    U Posvećenju proljeća nije samo zvuk prigušen (već samom činjenicom da je „djelo napisano za iznimno velik orkestar“ svedeno na dva klavira) nego je i pokret, koji djeluje ekspresivno zapravo na onaj ozbiljni clugovski način kultiviran i kontroliran pa vidite ekspresivnu sliku, tijelo u plastičnoj napetosti mišića a ne primate empatijski informaciju ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ono najvažnije oku je nevidljivo

    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka: Mozart efekt, kor. i red. Hugo Viera

    Piše: Sanja Petrovski
    Mozart effect je duhovita slojevito rađena predstava, pomno komponirana i jedno gledanje nije dovoljno za uočavanje svih detalja u gustoj mreži prenesenih značenja te poveznica glazbe i povijesti, glazbenih i svjetlosnih efekata, tekstualnih podataka, pokreta i scenskih slika
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • U službi ljubavi

    Hrvatsko narodno kazalište Split: Ludwig Minkus, Don Quijote, red. i kor. Dinko Bogdanić (prema Mariusu Petipapau i Aleksandru Gorskom)

    Piše: Sanja Petrovski
    Sigurne pirouete, visoki gestovi, nepogrešive podrške, skokovi koji dosežu neslućene visine i sa po nekoliko kombinacija samo u jednom skoku, neopisiva ležernost, istovremeno nadmoć, savršena, nenametljiva gluma, a uz sve to dojam da može još mnogo, mnogo više – učinili su Yassauia Mergalijeva ljubimcem publike koji doživljava ovacije na otvorenoj sceni ...pročitajte cijeli tekst...
  • O problemima suvremene baletne koreografije

    Hrvatsko narodno kazalište Split: Petar Iljič Čajkovski, Neostvareni susreti, kor. i red. Ljiljana Gvozdenović; Béla Bartók, Čudesni mandarin, kor. i red. Milko Šparemblek

    Piše: Andreja Jeličić
    Neostvareni susreti / Čudesni mandarin primjer su kontrasta – ne toliko različitih glazbenih izričaja romantizma i ekspresionizma, niti raznorodnih koreografskih rukopisa kako se to navodi u programskoj knjižici, nego kontrasta filozofski i poetički nekoherentna koreografsko-redateljskog pristupa nasuprot dosljednom, dorečenom i umjetnički zaokruženom ...pročitajte cijeli tekst...
  • Poziv na baletni party

    Balet Hrvatskog narodnog katališta Ivana pl Zajca: Shut Up and Dance, kor. i red. Ronald Savković

    Piše: Maja Đurinović
    Kao što i naslov Shut Up and Dance sugerira, riječki Balet pripremljen je i spreman za novo poglavlje: nema se što pričati – osvijetljena prazna scena daje priliku da se pokaže vrsnost plesanja u smislu izvođenja savladanog tjelesnog zadatka. Shut Up and Dance svojevrsni je poziv mladima na novi baletni party ...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji