Fino propitivanje dvaju medija

Teatar &TD, Zagreb: O prijateljstvu, koncept i režija Saša Božić

  • Teatar &TD, Zagreb: O prijateljstvu, koncept i režija Saša Božić
    Kazališni esej O prijateljstvu razvijen je oko dva pitanja. Prvo pitanje je odnos filmskog i kazališnog medija, a drugo je enigma istospolnog prijateljstva. Ta su dva pitanja razrađena u dvodijelnoj izvedbi, na gotovo praznoj pozornici, s minimalnim kazališnim sredstvima u izvedbi četvero glumaca – plesača. Filmovi koji su predmetom istraživanja birani su po ključu razrade teme prijateljstva, tako se prvi ženski čin oslanja na Bergmanovu Personu, a drugi muški na Fellinijev Satyricon.

    Prvi dio, u izvedbi Mirele Videk i Petre Hraščanec-Herceg, funkcionira kao izvedbeni summary filma kroz igranje odabranih dijelova originalnog filmskog teksta koje je povremeno prekidano gestama također doslovno prenesenima iz filma. Drugi dio u izvedbi Silvija Vovka i Marka Jastrevskoga oblikovan je kao groteskna mimografija sastavljena od ready-madeova i interpretacija gesti i mise-en-scène iz samog filma.

    Teatar &TD, Zagreb: O prijateljstvu, koncept i režija Saša BožićPostavljanjem filma kao ishodišta za kazališni projekt, autor zaista uspješno pomiče okvire same izvedbe, prenoseći atmosferu, ritam i ton filma i uključujući ih u samo tkivo režije odnosno koreografije. U oba su dijela tako atmosfere i estetike filmova precizno prenesene i to minimalnim scenskim sredstvima, dakle samom izvedbom. Tako se prvi dio odvija u polaganom ritmu, u krupnim kadrovima dobivenim izravnim obraćanjem publici i usmjerenjem na lica izvođačica, a ključno preklapanje likova riješeno je neprekidnim simultanim izgovaranjem teksta. Tu je i svjetlo Brune Pocherona odigralo važnu ulogu u transformaciji prostora i atmosfere. Drugi dio, potpuno u pokretu, prenosi razigranu felinijevsku estetiku mnoštva, fragmentacije prostora i vremena u potpuno neobičnoj, neočekivanoj koreografskoj cjelini.

    Na drugo pitanje koje postavlja u ovom eseju, a to je pitanje istospolnog odnosa, autor pak ne zalazi dublje, osobnije ili radikalnije. Odnosno, ostavlja da tema sama i njezin prijenos iz filma u izvedbu govori kroz sebe. Tako je u O prijateljstvu odnos dvaju medija prikazan finom i pažljivom preciznošću, koja otvara mogućnosti daljnjih razmatranja, dok je bit prijateljstva ostala i dalje enigma, koju čeka neka slijedeća izvedbena esejistika.

    © Iva Nerina Sibila, KULISA.eu, 22. ožujka 2010.

Piše:

Iva Nerina
Sibila

kritike i eseji