Klišejiziran prikaz žene

27. Tjedan suvremenog plesa, Srh (Zvuk na koži), FLOTA, kor. Matjaž Farič

  • Srh (Zvuk na koži), FLOTA, kor. Matjaž Farič
    Prvi dan 27. Tjedna suvremenog plesa tematski su obilježile žene. I dok je Portugalka Sónia Baptista u gledateljski iznimno napornoj izvedbi Vice-Royale. Vain-Royale. Vile-Royale prikazala potpuno bizarne ženske likove kao tri ženska tipa, slovenski Matjaž Farič u predstavi Srh (Zvuk na koži) prikazao je žene viđene muškim očima.

    Matjaž Farič dobro je poznat hrvatskoj, točnije zagrebačkoj publici; već se ranije pojavljivao na ovome Festivalu, a i surađivao je s domaćim plesačima, sa Studijem za suvremeni ples u Posvećenju proljeća prije nekoliko godina. Odatle vjerojatno i suradnja sa članicom Studija, hrvatskom plesačicom i koreografkinjom Anom Mrak na Srhu, Zanimljivo je spomenuti kako nakon vrlo uspješne dugogodišnje karijere Farič upisuje studij režije, što govori kako se radi o autoru koji doslovno živi maksimu o cjeloživotnom učenju i radu na sebi.

    Srh (Zvuk na koži), FLOTA, kor. Matjaž FaričSrh izvodi pet izvanrednih plesačica; već spomenuta Ana Mrak, zatim Rosana Hribar, Kaja Janjič, Manca Krnel i Mateja Rebolj. Predstava je izuzetno energična, na trenutke ekstatična. Odlikuje je specifičan animalni pokret bogat detaljima, koji katkada prelazi u prepoznatljivu gestu. Žene odjevene u crnu, usku odjeću nalik seksi donjem rublju ili maloj crnoj koktel haljini poput nemirnih životinja vrludaju prostranom pozornicom. I posvuda su. Farič je uspio izvući doista zanimljiv pokret, nešto između zavodljivog, nervoznog, zaigranog, zaluđenog, i kako sam naslov govori, vibrantnoga tijela u konstantnome pokretu.

    Zamjerka predstavi je pretjerana, nekritična klišeiziranost. Naime, kao detalje u odličnu koreografiju Farič uvodi i nekoliko simboličnih objekata poput ogledala, jabuka, malih ručnih torbica i štikli, a neke od njih postaju dio tijela tih grotesknih stvorenja. Centralni su rekviziti u predstavi veliki bijeli krpeni lutci. Jedan je na samome početku spojen uz plesačicu, ali ta simbioza kasnije prerasta u bespoštednu manipulaciju, kada lutci u rukama plesačica bivaju jahani, razbacivani, nabacivani i na kraju odbačeni. Jedini preživjeli lutak na kraju izmrcvaren odustaje. Predstava Srh na momente izaziva feministički bijes, ali je istodobno reality check.

    © Jelena Mihelčić, KULISA.eu, 25. svibnja 2010.

Piše:

Jelena
Mihelčić

kritike i eseji