Pogled u susjedstvo

27. Tjedan suvremenog plesa: Tragovi zalutaloga, kor. Nada Kokotović; Formula, kor. Iskra Šukarova i Dejan Srhoj; Ruine, kor. Jasmina Prolić; Solo za tri vizije – Petera Handkea, Samuela Becketta & Virginie Woolf, kor. Miloš Sofrenović

  • Tragovi zalutaloga, kor. Nada KokotovićTjedan suvremenog plesa je ove godine unatoč recesiji trajao čak dvanaest dana ponudivši doista raznolik program, slijedeći i dalje pravilo za svakoga ponešto. Osim manje-više aktualne svjetske plesne produkcije te godišnjeg pregleda domaće scene, pohvalno je što organizatori omogućuju uvid i u rad plesnih umjetnika iz regije. Tako smo osim slovenske Flote i dvojca Hribar-Luštek koji su otvorili festival, u središnjem dijelu programa vidjeli i po jednu predstavu makedonskih, bosanskih te srpskih autora.

    Trebali smo vidjeti i što i kako radi Nada Kokotović, koja već dvadeset godina živi i djeluje u Njemačkoj. Međutim, njezin povratak ne bih okarakterizirala niti velikim niti značajnim jer je upravo njezina predstava Tragovi zalutaloga (Spuren der Verirrten) bila najlošiji festivalski potez. O samoj predstavi ne mogu suditi, kao što vjerojatno i većina festivalske publike žali što je platila kartu, s obzirom da je riječ o koreodrami izvedenoj na njemačkom jeziku, bez prijevoda. Šteta je samo što su neki mediji posvetili trostruko više prostora Nadi Kokotović umjesto nekim puno važnijim i kvalitetnijim festivalskim autorima, za čije se izvedbe tražila karta više.

    Renomirana makedonska plesna umjetnica Iskra Šukarova udružila se sa Slovencem Dejanom Srhojem, poznatijim kao suosnivačem Fičo baleta, na projektu Formula. Riječ je o kratkom, ali domišljenom duetu koji istražuje strukturiranu improvizaciju kao metodu rada. Tehnički jaki Šukarova i Srhoj otvaraju prostor za krhke trenutke stvaranja plesa, komunikacije i podrške suradnika u procesu nastajanja koreografije, muško-ženskom duetu kao formi i raznim formulama za dobivanje plesnog materijala.
    Ruine, kor. Jasmina Prolić
    U produkciji skupine Jasmina, pod autorskom palicom sarajevske plesne umjetnice Jasmine Prolić koja već dugo djeluje u Francuskoj, nastala je predstava Ruine. Autoricu smo prvi put na Tjednu vidjeli 2008. u neobičnom duetu s tehničarom zvuka, Julie(t)-Duet in absentia. Ruine, multinacionalna izvedba sedmero plesača, među kojima i Darko Japelj, mračna je i usporena predstava čija je radna potka posuđena iz rječnika plesne tehnike: plié, tendu, jeté ili preklopiti, zategnuti i izbaciti. Izvođači kroz trodijelnu dramaturšku strukturu istražuju na koje sve načine mogu interpretirati ove tri riječi, a rezultat je mješavina njihovih osobnih ispovijesti, raspadnutih komadića njihovih života i nedovršenih koreografija.

    Najdorađenije i umjetnički zanimljivo regionalno gostovanje bilo je ono srpskoga koreografa i izvođača Miloša Sofrenovića s predstavom Solo za tri vizije – Petera Handkea, Samuela Becketta & Virginie Woolf. Autor impresivne biografije iz koje izdvajam školovanje u čuvenom londonskom Laban centru te suradnju s Pina Bausch Tanztheater Wuppertal i Netherlands Dance Theatre II, Sofrenoviću je ovo prvi solo-rad nadahnut djelom književnika iz naslova. Kompleksna predstava oduševljava upravo čistoćom, jednostavnošću i elegancijom scenskih slika u kojima je svaki detalj vrlo promišljen, a izvođač plijeni pozornost punih sat vremena.
    Solo za tri vizije – Petera Handkea, Samuela Becketta & Virginie Woolf. kor. Miloš Sofrenović
    Uz zasigurno mnogo tema i motiva koji navode na razmišljanje nakon gledanja ove predstave, izdvojit ću dva. Prvo je pitanje sposobnosti moćnih tjelesnih kreatura koje mogu komunicirati o složenoj književnoj građi o kojoj su napisane stranice teksta te pitanja o sličnostima i razlikama procesa pisanja i koreografiranja. Druga je tema nama vrlo aktualna, a proizlazi iz Sofrenovićeve biografije i kvalitete same predstave – koliko je ipak važno ozbiljno i strukturirano institucionalno plesno obrazovanje talenata, koje je u Hrvatskoj još uvijek prepušteno slučaju. Nadamo se ne zadugo, jer vjerujemo u skoro otvaranje dugo čekane plesne akademije s ozbiljno osmišljenim programom i predavačima.

    © Jelena Mihelčić, KULISA.eu, 5. lipnja 2010.

Piše:

Jelena
Mihelčić

kritike i eseji