Otpor Juliji

25. tjedan suvremenog plesa: Jasmina Prolić, Julie(t)-Duet in absentia, Compagnie Jasmina

  • Jasmina Prolić, Julie(t)-Duet in absentiaPredstava Jasmine Prolić, sarajevske plesačice i koreografkinje koja već petnaest godina živi i radi u Francuskoj, neobičan je, nekonvencionalan i upečatljiv duet plesačice i nevidljivog, ali zvukom prisutnog Huberta Pichota. Predstava je razvijena oko dekonstrukcije zvuka koji se događa između Pichota koji sjedi iz leđa gledatelja te šalje odabrani zvučni materijal plesačici koja je na sceni, na tijelu su joj pričvršćeni senzori, a pokretom oblikuje zvuk. Na toj razini tjelesno-auditivnog eksperimenta i suigre tijela i tehnologije, predstava je jasna.

    Međutim, priča Julie(t)-Duet in absentia, mnogo je kompliciranija, uznemirujuća, a ponešto i nedomišljena. Osim zvukom i pokretom, izvođači komuniciraju i izravnim obraćanjem preko mikrofona. Na ovoj razini otkriva se druga, mnogo zahtjevnija razina predstave, a to je odnos između vidljive i žicama omotane žene i nevidljivog, ali glasom prisutnog muškarca.

    Jasmina Prolić, Julie(t)-Duet in absentiaPredstava je podijeljena na nekoliko tema oko kojih autorica razvija plesne improvizacije, a oko svake se preko mikrofona dogovara s glasom. Na početku ga „poziva na igru“, potom predlaže „zavođenje“, zatim potrebu da „sve ovo razbije“ te naposljetku pita „ a da probamo s nježnošću?“ Nakon svake improvizacije ponovno se vraća mikrofonu i pita „je li ti se svidjelo“, „jesmo li se razumjeli“ te objašnjava što je radila i komentira probleme sa senzorima na tijelu. Odnos se razvija, uglavnom zahvaljujući nevjerojatnoj prisutnosti i životnosti Jasmine Prolić, kao izuzetno napet, kompleksan, ali i nedefiniran. Isprepliću se njezina potreba da dostigne njegova očekivanja, ali i očita zarobljenost u igru te otpor prema njoj. Zanimljivo je kako se, postavljena u poziciju manipuliranog objekta (tehnologijom ili partnerom) Jasmina Prolić ljudskim intenzitetom i snagom emocija te izuzetnim plesačkim kvalitetama opire poziciji u kojoj se našla, a na kraju skida opremu (sredstvo komunikacije) i napušta igru. S druge strane, Hubert Pichot nimalo ne relativizira ulogu voajera i manipulatora te je završnim videom, u kome se konačno on i ona spoje u virtualnom prostoru, i dodatno naglasi.

    Znakovit je i naslov Julie(t)-duet u odsutnosti, u kojem se autorica referira na Romea i Juliju, a prema njezinim riječima, glazba Prokofjevova baleta Romeo i Julija ishodište je projekta. Tako je Juliju – kao neku zamišljenu, savršenu i eteričnu figuru, protiv koje se Jasmina Prolić bori, moguće shvatiti, ali poziciju Romea Huberta Pichota, zaista ne. U projektu kao da su se pomiješale dvije dramaturške linije, jedna apstraktno znanstvena, a druga narativna, emocionalna. Iz toga, kao pobjednik, iskače snažna i nekonvencionalna osobnost Jasmine Prolić.

    © Iva Nerina Sibila, KULISA.eu, 5. lipnja 2008.

Piše:

Iva Nerina
Sibila

kritike i eseji