Pogled koji (posvuda) traga za pokretom

Pokret… na muziku Bizeta, kor. Ljiljana Gvozdenović, Scena Amadeo, Zagreb

  • kret ….na muziku Bizeta, kor. Ljiljana Gvozdenović,, foto: D. YastrebovNa klasično-baletnoj sceni, kako na domaćoj tako i međunarodnoj, prijelaz iz karijere balerine u karijeru aktivne samostalne koreografkinje vrlo je rijedak, a time i na mnogo razina dragocjen. Ljiljana Gvozdenović jedna je od takvih baletnih umjetnica koja svoje plesačko i pedagoško iskustvo kontinuirano razvija i u autorskom smjeru.

    Pokret… na muziku Bizeta njezin je najnoviji rad, nastao za prvake i soliste zagrebačkog Baleta Mirnu Sporiš, Andreia Izmestjeva, Sabrinu Feichter i Daniila Yastrebova.

    Izvedena na, za balet skučenom prostoru gornjogradske scene Amadeo (mada je zanimljivo vidjeti baletne plesače u akciji iz neposredne blizine, bez uobičajene distance velike pozornice i kazališnih svjetala), predstava je oblikovana kao niz plesnih fragmenata povezanih video filmom. Plesni fragmenti prate ishodišnu misao predstave koja govori da je svaki ton ili riječ povod za pokret te ples djeluje kao koreografirani odraz emocionalnog i dinamičkog naboja glazbe. Fragmenti su uglavnom dueti i sola, s diskretnom igrom u realnom prostoru i stolcima.

    kret ….na muziku Bizeta, kor. Ljiljana Gvozdenović,, foto: D. YastrebovKoreografski, autorica koristi baletni leksik naglašavajući njegove amblematske elemente kao što su špica, emocionalno-dramatičan muško-ženski duet, savršene ekstenzije ženskih nogu, poetično-eteričan solo balerine u bijelom (ovdje je balerina u dresu boje kože prekrivena bijelim tilom).

    S druge pak strane, toj glazbeno-baletnoj viziji autorica supostavlja video film (autori T. Bošnjaković, J. Ban i M. Kobić) u kojem se scene iz baletne dvorane preklapaju s kadrovima jurećeg vlaka, mosta, automobila i prirode te s kadrovima pothodnika HNK-a i lifta u kojemu snima svoju protagonisticu. U najzanimljivijem trenutku predstave, autorica uvodi u film i poetičan tekst gdje ženski glas (sama autorica?) govori o nedostatnosti riječi i izmicanju istine. Tekst spojen s kadrovima plesa, slikama pokreta/plesa koji posvuda oko nas, i uživo plesnim fragmentima ustrojava Pokret…na muziku Bizeta kao varijantu (mogućeg) baletnog ženskog pisma u kojem se razne razine plesnosti, muzikalnosti, emocionalnosti i poetičnosti spajaju u prozračnu scensku mrežu.
    kret ….na muziku Bizeta, kor. Ljiljana Gvozdenović,, foto: D. Yastrebov
    Naglašavam mogućeg jer autorica u samoj koreografiji ostaje na vrlo sigurnom terenu koreografskih rješenja, previše se oslanjajući na opća mjesta baletne estetike (i hijerarhije), a tek povremeno ulazeći u koreografski pomak. Pa i druga misao koju autorica ističe kao ishodišnu „da je svaka mogućnost kretanja izražaj slobode i neograničavanja….za plesače osobito“ jednostavno zove na veći rizik u samom koreografskom iznalaženju te slobode. Tako Pokret… na muziku Bizeta ostaje negdje između odanosti čvrstim zakonima baleta s jedne strane i finog autorskog senzibiliteta koji teži širem spektru izričaja.

    © Iva Nerina Sibila, PLESNASCENA.hr, 21. lipnja 2010.

Piše:

Iva Nerina
Sibila

kritike i eseji