Ekstremna artikulacija tijela

25. tjedan suvremenog plesa: Wayne McGregor, Entity, Random Dance Company

  • Wayne McGregor, Entity, Random Dance CompanySkupina Random dance zasigurno će pamtiti gostovanje na 25. tjednu suvremenog plesa. Isto tako, pamtit će ga i publika. Nakon otkazivanja prve predstave zbog nerješivih tehničkih problema te čak dva prekida zamjenske predstave zbog udara groma u HNK, Random je ipak uspio odigrati predstavu te je ispraćen ovacijama. Uslijedila je i nagrada publike, za koju je Random dance logičan izbor, jer je koreograf Wayne McGregor uspio umijeće apstraktne koreografije podići na novu razinu i pomaknuti prag ustaljenih koreografskih kanona.

    Wayne McGregor jedan je od najnagrađivanijih britanskih koreografa. Svojim je beskompromisnim tjelesnim jezikom i stalnim inovacijama uspio doći do statusa međunarodne koreografske zvijezde. Entity je izrasla iz njegova dugogodišnjeg istraživanja odnosa tijela i mozga kroz koji pokušava shvatiti na koji način funkcionira koreografsko stvaranje i koji ga obrasci u mozgu pokreću. Sljedeći McGregorov projekt jest stvoriti umjetni koreografski entitet koji bi funkcionirao na načelu koreografske inteligencije. Predstava Entity simulira umjetnu koreografsku inteligenciju, a nastala je oko pitanja odnosa instinkta i namjere u stvaralačkom procesu.

    Wayne McGregor, Entity, Random Dance CompanyI zaista, Entity izgleda kao da nije stvoren ljudskom nego nekom preciznijom i hladnijom, istovremeno koreografskom, matematičkom, prostornom i kinetičkom inteligencijom. Predstavu odlikuje minuciozna artikulacija tijela, apsolutna aktivacija prostora te potpuni sklad s glazbom. Tijelo je razrađeno do najsitnijih detalja, tako da noge kao i rebra, zglobovi ruku kao i donji dio leđa imaju ravnopravnu ulogu u koreografiji. Konvencija o ulasku tijela u prostor koji se nalazi unutar plesačeva vidokruga također je poništena te se McGregorova tijela hiperekstenzijama leđa i gotovo dislociranim ramenim zglobovima kreću unazad koliko i unaprijed. Estetika koju generira McGregorov kinetički projekt kombinacija je cunninghamovskog leksikona nogu i plesačke transformacije na rubu morfinga, te je impresivna u svojoj razrađenosti.

    Random Dance Company: EntityPredstavu otvara projekcija kratkog filma psa u trčanju, a time je postavljena i tema - unutarnji mehanizam pokreta i njegov kontinuitet. Koreografski sljedovi pokreta izvedeni su uglavnom u vrtoglavoj brzini i snažnom energijom, a prostor scene je u potpunosti razigran pokretom, kompleksan i neuhvatljiv u dinamici. Koreografske teme često su dueti i tria, s neprekidnim aktivnostima izvan središnjeg gledateljskog fokusa. Niti u jednom trenutku ne postoji unison pokret cijele trupe, niti je tijelima dopušten prirodni stav ili mirovanje. Pokret je neprekidno ekstreman, nužan i nezaustavljiv, a povremeno se raspada u suprotnost, u nekontrolirane trzaje i pokušaje artikulacije. U svemu tome, plesači stignu povremeno razmijeniti poneki poljubac, nježnost ili osmjeh kao i agresivne geste i poglede. Uz promjenu glazbe (prvi dio predstave izvodi se na gudački kvartet Jobya Talbota, a drugi na elektronsku glazbu Jona Hopkinsa), najsnažniju scensku promjenu unosi pomicanje scenografije oblikovane u tri bijela pomična panoa koji se podižu i preokreću.

    Fascinantna, no ponešto i hiperaktivna McGregorova kondenzacija pokreta, fuzija je umjetnosti i najsuvremenijeg znanstvenog promišljanja. Entity tako sjajno sažima duh, fascinaciju i stremljenje zapadne Evrope 21. stoljeća u kojem tijelo i um, tehnologija i znanost, inteligencija i kreativnost svim mogućim načinima pokušavaju razumjeti sami sebe.

    © Iva Nerina Sibila, KULISA.eu, 10. lipnja 2008.

Piše:

Iva Nerina
Sibila

kritike i eseji