Modeliranje plesne geste

29. tjedan suvremenog plesa, Zagreb, Rijeka, Split, 21. svibnja – 2. lipnja 2012.: kazalšte Sadler’s Wells, London, The Rodin Project, kor. Russell Maliphant

  • Sadler’s Wells, London, The Rodin Project, kor. Russell Maliphant
    Ples i skulptura. Ili skulptura i ples? Odnos dviju umjetnosti kojima je ljudsko tijelo esencijalni izazov, uzbudljiva, kreativna misao, objekt i subjekt, odnos je koji traje, govorimo li u kontekstu kruga zapadne kulture, od Grka do danas. Najnoviji primjer kompleksnog plesnog istraživanja u odnosu na skulptorsku gestu predstava je Projekt Rodin engleskog koreografa Russela Maliphanta, premijerno izvedena početkom ove godine u Théâtre National de Chaillot u Parizu i u kazalištu Sadler's Wells u Londonu, izvedena na otvaranju 29. tjedna suvremenog plesa u zagrebačkom Hrvatskom narodnom kazalištu 21. i 22. svibnja 2012. U ovoj predstavi nije doslovno prisutan veliki francuski kipar ni bilo kakva prepoznatljiva referenca na njegovu biografiju nego ono što je uistinu od prvorazredne važnosti – Rodinovo djelo, transponirano u različite plesačke iskaze.

    Sadler’s Wells, London, The Rodin Project, kor. Russell MaliphantDva su, scenografski i kostimografski, različita dijela predstave. Prvi je nadahnut Rodinovim akvarelima i crtežima, bogat je draperijom, koja je uz nago ljudsko tijelo druga velika tema kiparstva. Scenografija može asocirati na neki od izmaštanih (ne)mogućih ateljea ili na metre navlaženih tkanina koje omotane oko glinenih skulptura u nastajanju čuvaju iste od sušenja i propadanja, no ponajprije upućuje u materijalu podložnom pokretu i lakoj manipulaciji na suprotnost tvrdoći, skrutnutosti, nepomičnosti materijala u koji se skulpture, s jedne strane, nakon rada u glini lijevaju, poput gipsa i bronce ili, s druge strane, mramora u koji se izravno klešu. U drugom dijelu predstave scena se ogoljuje i vidljivima ostaju praktikabli oštrih rubova različitih visina i kosina te zidovi koji će biti poligon iskušavanja i svladavanja (anti)gravitacije u pokretu, a kostim se iz odjeće što može asocirati na antičke halje promijenio u današnju svakodnevnu odjeću.

    Što se tiče plesnoga jezika on koristi idiome nekazališnoga plesa poput poppinga, breakinga, capoeire, u sinergiji sa suvremenim plesnim tehnikama (kakve se primjerice poučavaju na London Contemporary Dance School) kako bi uspostavio dijalog sa skulpturalnom gestualnošću Augustea Rodina. No to korištenje uličnoga plesa nije tek formalni sudar s izoštrenom perfekcijom tehnika suvremenog plesa nego suočavanje akrobatske virtuoznosti uličnoga plesa s visokim stilom. Maliphant tako hrabro usmjerava vrhunskoga popping plesača Dicsona Mbi u razvijenu modernističku Rodinovu gestiku, koja je u kiparevo doba bila prevratnička a danas je u svoj svojoj burnosti modelacije – kanonska. Stoga bismo mogli reći da je Maliphant kreirao u vrhuncima Projekta Rodin od kojih je jedan takav zasigurno Dicksonov solo u drugom dijelu predstave na glazbu (a u cijeloj se predstavi pleše na izvanrednu autorsku glazbu suvremenog skladatelja Alexandera Zekkea) koja ritmički naglašava izlomljenost pokreta, modelacije pokreta, i stvara zatravljujući amalgam energične gestike uličnoga plesa i gotovo akademske profinjenosti do zadnjega detalja izrađene geste ekstrahirane iz skulpture Augustea Rodina.
    Sadler’s Wells, London, The Rodin Project, kor. Russell Maliphant
    Russella Maliphanta i njegove sjajne plesače Tommyja Franzéna, Thomasina Gülgeça, Dicksona Mbi, Ellu Mesma, Carysa Statona i Jenny White, proučavanje oblika pokreta Rodinovih skulptura vodilo je stvaranju oblika u pokretu, uzbudljivoj posveti efemernoj, ali zato, živoj, dišućoj plesnoj gesti u vječnoj, moćnoj, u nepomičnost začaranoj skulpturi jednoga od najvećih kipara – Augustea Rodina. Vodila ih je ka svojevrsnoj konkretnoj apstraktnosti tranzicije oblika pokreta od jedne skulpture ka drugoj proizvodeći skulpturalno-plesni tour de force koji koreografski i izvođački najavljuje – suvremeni barok.

    © Katja Šimunić, PLESNA SCENA.hr, 24. travnja 2012.
    Sadler’s Wells, London, The Rodin Project, kor. Russell Maliphant
    The Rodin Project
    koreograf Russell Maliphant
    izvode: Tommy Franzén, Thomasin Gülgeç, Dickson Mbi, Ella Mesma, Carys Staton, Jenny White
    skladatelj: Alexander Zekke, oblikovatelj svjetla Michael Hulls, scenografija Es Devlin & Bronia Housman s Russelom Maliphantom, kostimografija Stevie Stewart
    produkcija: Sadler’s Wells/Russell Maliphant
    koprodukcija: Théâtre National de Chaillot, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, i The Joyce Theater New York
    potpomognuto od strane Arts Council England

Piše:

Katja
Šimunić

kritike i eseji