Široki raspon

Balet HNK Split: Baletna gala-večer

  • HNK Split: Magnum

    Kraj kazališne sezone Balet HNK Split obilježio je 11. i 12. svibnja Baletnom gala večeri u kojoj je zdušno sudjelovao gotovo čitav ansambl. Raznovrstan program prezentirao je svojevrstan presjek dosadašnjeg rada Baleta s poznatim koreografima, a prikazane su i izvedbene i koreografske mogućnosti članova ansambla koji su prema svojim sklonostima baletni majstori, koreografi ili plesači. Teško je strukturirati program da bi se kontinuitet i ritam predstave održali do završetka jer treba zadovoljiti mnoge preduvjete, pa i one praktične. Naime, velik broj plesača sudjeluje u više točaka. Zamisao je da nakon klasičnog baleta ide moderni, da solističke točke ili dueti budu između masovnih scena, i da na taj način sat i pol plesne umjetnosti kulminira strastvenom završnom scenom iz Grka Zorbe. Sudeći po reakcijama publike i budnosti kojom se pratio program, zamisao je u potpunosti uspjela.

    Gala večer započela je korektnim i suzdržanim klasičnim pas de deuxom nazvanim Zastave na glazbu Johna Philipa Sousa, a u koreografiji Shunsuke Amme. Slijedilo je autorsko djelo Crash neformalne koreografske radionice Marijane Marević Muslim. Tematski najzahtjevnije djelo, iako ekspresivno i upečatljivo, dramaturški je vrlo površno realizirano. Koreografkinja narativno ocrtava suvremenu tematiku kroz traume pojedinca u sukobu sa sredinom u kojoj živi, njegove borbe sa iskušenjima i odbacivanjem indentiteta s naglaskom na ovisničke krize glavnih aktera. Miješajući tehnike, sa pojednostavljenom dramatizacijom koja se temelji na estetici klasičnog baleta, uz staromodan izbor komercijalne glazbe – krajnji rezultat nije ni približno onakav kakav bi sjajni plesači mogli pružiti.

    Zato je naredni plesni broj bio utoliko snažniji. U koreografiji i izvedbi Julije Pivotskaje i Alana Alberta mogli smo vidjeti doista snažan i buran moderan duet nazvan Elevated, jednostavan i upečatljiv u svojoj strogoj tehničkoj izvedbi. Slijedio je koreografski kompleksan i višeslojan duet Escamilla i Carmen iz Baleta Carmen u koreografiji Valentine Turcu u sjajnoj izvedbi Jovane Mirosavljević i Remusa Dimachea. Gopakovu varijaciju iz Tarasa Buljbe, prepunu sjajno izvedenih folklornih bravura izveo je Aleksej Kuznjecov u koreografiji Vladimira Šuvalova po predlošku R. Zakharova. Kao što je bilo i za očekivati, publika je burno reagirala isprativši solista gromoglasnim pljeskom.

    Na glazbu Ludovica Einaudia, plesačica i koreografkinja Ieva Karpilovska izvela je minijaturu Putovanja duše, rađenu po Faini Vinokurovoj. Slobodna tijela i fine senzualnosti, plesačica je svojom osobnom interpretacijom ostvarila nenametljivu, sjajnu kreaciju, otškrinuvši jedan posve novi svijet kakav se rijetko viđa na gala večerima. Izborom plesnog broja pokazala je širok dijapazon mogućnosti i sklonosti plesača splitskog baletnog ansambla. Nakon meditativne atmosfere slijedi snažna promjena. Glasoviti pas de deux iz drugog čina baleta Le corsaire na glazbu Adolfa Adama i u koreografiji Mariusa Petipa. Nije slučajno postavljen u središte cijele večeri jer je tehnički izveden savršeno, strastveno, sa zapanjujuće visokim skokovima Yassauija Mergaliyeva i prikladnom ženstvenošću njegove partnerice Hazuki Tomita. Dostižući vrhunce baletne tehnike, par je djelovao zaigrano i vedro u duetima, dok je eksplozivnost, silovitost i lakoća istovremeno, koje u sebi nosi solist Yassaui Mergaliyev, u njegovim solo dionicama publiku ostavljala bez daha.

    Magnum, spektakularni projekt koreografa Rami Be'era, postavljen na daske HNK Split prije nekoliko godina, još je jedan u nizu baleta suvremenog senzibiliteta kome splitski Balet pokazuje sklonost. Predstavili su ga Nikol Marčić i Romulus Dimache. Prikazan je duet Flowers, kratka cjelovita crtica iz koje se savršeno jasno vidi zašto je poznati izraelski koreograf često i rado viđen gost u Splitu. Malo iznenađenje za publiku bio je grand pas de deux na glazbu iz opere Kradljiva svraka Gioacchino Rossinia u koreografiji Elene Nikolaeve, koja je sa partnerom Shunsukeom Ammom vrlo duhovito i promišljeno koketirala sa groteskom i klasičnom baletnom postavom. Unošenjem detalja banalne svakodnevnice razbijena je strogost klasične forme kroz niz sretnih rješenja. Odigrano je vrckavo i plesno vrlo korektno.

    Vrhunac klasične baletne estetike zasigurno je bljesnuo u izvedbi dijela iz trećeg čina Minkusova Don Quiotea u koreografiji Valentine Ganibalove prema Mariusu Petipau. Uz skladan ansambl i obećavajuću Sophie Rance, grand pas de deux Irine Čaban i Artema Zhusova pokazao je savršenu ljepotu čistog klasičnog baleta. Uigranost dvoje plesača, jasnoća i sklad pokreta, uz osobnu interpretaciju i besprijekornu tehniku, svjedoče o njihovoj umjetničkoj snazi i zrelosti. Artem Zhusov je k tome još napravio vidljiv napredak u skokovima i piruetama!

    Svježina i duhovitost obilježja su Mahalageasca, plesnog broja kojeg potpisuju i izvode Remus i Romulus Dimache. Lukav odabir glazbe Mahala Rai Bande, dosjetka u pokretu, svladani elementi suvremenog plesa, brzina, lakoća u izvedbi i koreografskim rješenjima, ostavili su dojam da je sve odigrano u jednom dahu, smišljeno upravo taj trenutak. Predzadnji, kao smirenje pred finale, odigran je Libertango na glazbu Ástora Piazzolle u koreografiji i izvedbi Albine Rahmatulline i Leva Šapošnikova. Strasno i korektno, uživali su u plesu koji je smisao sam sebi, bez ijedne naznake današnjih jeftinih show atrakcija.

    U finalu, u trinaestom plesnom broju, razigrao se čitav ansambl sa prošlogodišnjom vrlo uspjelom adaptacijom Grka Zorbe u koreografiji Istvana Herczoga i glasovitom glazbom Mikisa Theodorakisa. Osebujni dueli i natjecanja u plesnoj tehnici Artema Zhusova i Yassauia Mergaliyeva, obilježili su kraj predstave i kraj doista uspješne baletne sezone HNK Split. Gala večer pokazala je sklonosti i postignuća ansambla, dok je pojedince predstavila u širokom rasponu umjetničkog djelovanja prateći logičan slijed razvoja od plesača prema baletnim majstorima i koreografima.

    © Sanja Petrovski, PLESNA SCENA.hr, 24. svibnja 2012.

Piše:

Sanja
Petrovski

kritike i eseji