Raspad režirane stvarnosti

29. tjedan suvremenog plesa, Zagreb, Rijeka, Split, 21. svibnja – 2. lipnja 2012.: Cie Public in Private, Live to Tape, a still moving Talkshow, kor. Jasna Layes Vinovrški

  • Cie Public in Private, Live to Tape, a still moving Talkshow, kor. Jasna Layes Vinovrški

    Jasna Layes Vinovrški redovita je gošća Tjedna suvremenog plesa, domaćoj publici već dobro poznata autorica koju je profesionalni razvoj iz Hrvatske odveo u Njemačku gdje i danas živi i gdje je zajedno s Clementom Layesom osnovala skupinu Public in Private. Njihove dosadašnje radove koje smo imali priliku vidjeti u Hrvatskoj karakterizira duhovit pristup kao i inspiracija u svakodnevnim društvenim situacijama ili pak specifičnim izvedbenim okvirima. Sjetimo se projekata Under Construction u kojem je pred odabrane plesače postavila zadatak memoriranja koreografije praktički dan-dva pred izvedbu, koreografije koja je ujedno bila njezina vlastita plesna memorija, ili Which Club? u kojem bavi odnosom pojedinca i birokratiziranih sustava.
    Cie Public in Private, Live to Tape, a still moving Talkshow, kor. Jasna Layes Vinovrški
    Ovaj put vidjeli smo predstavu Live to Tape, a still moving Talkshow, koja ukazuje na svu širinu i raznolikost pristupa u suvremenom plesu koji koreografiju ne doživljavaju samo kao komponiranje tijelima u prostoru, nego posežu i za primjerice govorenim jezikom i jezičnim formama koji se mogu promišljati koreografski, što vidimo i u nekolicini recentnih radova na hrvatskoj plesnoj sceni poput I am 1984 i Tracks Barbare Matijević i Giuseppea Chica ili Samice Matije Ferlina. U slučaju rada Layes Vinovrški na 29. Tjednu suvremenog plesa, propituje se obrazac razgovora voditelja i gosta uživo pred publikom kao format medijatizirane stvarnosti i oblik televizijske zabave čija je spontanost zapravo strogo režirana. 

    Publika je u predstavi stavljena u položaj publike koja dolazi na snimanje talkshowa, posjednuta u krug oko prostora za izvođače, čime i sama postaje dio izvedbe. U taj kružni prostor ulaze i iz njega izlaze dvoje glavnih izvođača Isabel Lewis i Martin Clausen izmjenjujući uloge voditelja-domaćina i gosta, uz svu prepoznatljivu popratnu kulisu poput kamere koja kruži oko scene, svirke u živo u kratkim pauzama za špicu ili reklamu, animiranje i interakciju s publikom u uvodnom pozdravnom govoru, nasnimljeni aplauz i smijeh te režiju koja iza kulisa diktira tempo i cijeli setting. Izvođači sjede na dvama stolcima u središtu kruga i sa svakim novim zvukom zvona iz režije nervozno mijenjaju svoj položaj. Njihov razgovor je površan, usmjeren na sve osobnija i intimnija pitanja, a njegov ionako trivijalan sadržaj podređen je minutaži koja ne dopušta dovršavanje misli jer su forma i reprezentacija uvijek važniji od sadržaja, slijedeći medijski imperativ u kojem se dobro pretvaranje cijeni više od vjerodostojnosti. 
    Cie Public in Private, Live to Tape, a still moving Talkshow, kor. Jasna Layes Vinovrški
    Hinjena spontanost očita je upravo u trenucima koji inače nisu prihvatljivi na televizijskim ekranima, u pauzama, u puknućima koje režija briše, kada gledamo of the record ponašanje i razgovor voditelja i gosta, kada se reflektori gase. Upravo su to trenuci koje kazalište kao medij razlikuju od televizije (i drugih suvremenijih medijskih posrednika) i čine ga zanimljivijim i ljudskijim. S tim materijalom Vinovrški gradi predstavu postupno stavljajući naglasak upravo na trenutke raspada opsjene: neuspjele materijale, zastajkivanja i ponavljanja, pauze, neugodne tišine i zbunjene goste. Vrhunac je trenutak u kojem se Martin Clausen pojavljuje u zelenom kostimu koji mu prekriva cijelo tijelo i lice, pretvarajući ga u objekt prepušten manipulacijama voditeljice. Iz centra kruga oni se sve više pomiču prema gledateljima, a u pauzama se kreću pomalo izbezumljeno uokolo scene, ulazeći i u intiman prostor publike. Sjajni izvođači Isabel Lewis i Martin Clausen odlično balansiraju između namještenih poza i nesigurnih prirodnih, ljudskih reakcija, kako na govornoj i gestualnoj, tako i na tjelesnoj razini. 

    Predstavom Live to Tape, a still moving Talkshow Jasna Layes Vinovrški na kreativan način preuzima postojeći medijski format, izvlači ga iz njegovog poznatog konteksta u kazalište te ga njemu vješto suprotstavlja, kako bi podsjetila na tako privlačne iluzije i spektakle u koje svakodnevno bježimo.

    © Jelena Mihelčić, PLESNA SCENA.hr, 26. svibnja 2012.

Piše:

Jelena
Mihelčić

kritike i eseji