Duet glazbe i tijela

dance_lab collective, 21:21 i Kultura promjene SC-a – Muzički salon: b (kao znak za snizilicu), autori: Petra Hrašćanec i Nenad Sinkauz

  • dance_lab collective, 21:21 i Kultura promjene SC-a – Muzički salon: b (kao znak za snizilicu), autori: Petra Hrašćanec i Nenad Sinkauz

    Petra Hrašćanec već se neko vrijeme bavi odnosom plesa i glazbe, dosad koliko mi je poznato u suradnji s dramaturgom Sašom Božićem u predstavama Love will tear us apart i Boys don’t cry. Obje su predstave imale navedeni odnos zapravo kao polazišnu točku, dok su komunicirale puno šire ideje. Primjerice u Love will tear us apart se kroz nizanje mikro-izvedbi na popularne glazbene brojeve provlače pitanja vlasništva nad izvedbom i ženskog identiteta na sceni, dok se u Boys don’t cry na sličan način, ali uz glazbu poznatih kauntautorica, te uvođenje muškog dvojnika Marka Jastrevskog taj identitet rastvara, obrće i širi. Više o izvedbama ovdje.
    dance_lab collective, 21:21 i Kultura promjene SC-a – Muzički salon: b (kao znak za snizilicu), autori: Petra Hrašćanec i Nenad Sinkauz
    U najnovijem naslovu b (kao znak za snizilicu), premijerno prikazanom 6. studenog u polukružnoj dvorani Teatra &TD, Petra Hrašćanec ulazi u autorsku suradnju s glazbenikom Nenadom Sinkauzom. Interes odnosa plesa i glazbe ovdje je puno preciznije fokusiran na izvedbenost jednoga i drugoga, točnije na ono što je plesu i glazbi zajedničko – izvedba kao takva. Saša Božić potpisuje dramaturgiju.

    dance_lab collective, 21:21 i Kultura promjene SC-a – Muzički salon: b (kao znak za snizilicu), autori: Petra Hrašćanec i Nenad SinkauzNa sceni dakle gledamo duet plesačice (Hrašćanec) i glazbenika (Sinkauz), njihov razgovor kroz medije i o medijima kojima se služe u živoj izvedbi. Prvi dio predstave odnosi se na različite tjelesne inscenacije glazbe. Najprije je to pokušaj utjelovljenja fizikaliteta glazbe, dovođenjem tijela doslovno u vibrirajuće stanje. Zatim dekontekstualiziranje različitih govora/najava vezanih uz glazbene izvedbe, brzim izmjenama kratkih i prepoznatljivih scena s koncerata i sličnih prigoda. Takvim postavljanjem jedno uz drugo naravno do izražaja dolaze različiti tjelesno-izvedbeni vokabulari koji se vezuju uz određeni glazbeni žanr, točnije uz njegovo predstavljanje publici. Također se kroz formu unplugged izvedbe potencira tjelesna pojavnost neiskusnih izvođača-početnika tipičnih za audicije iz televizijskih emisija o potrazi za mladim talentima.

    Još je jedan aspekt predstave koji se nadovezuje na pitanja izvođenja, a riječ je o živoj komunikaciji između izvođača na sceni, o improvizaciji i partnerstvu, o osvještavanju i osluškivanju. Tako čitavo vrijeme izvođači komentiraju zadatak kojeg izvode, ispituju jedno drugo i komentiraju zadatke. Koriste se pritom Meisner glumačkom metodom koja stavlja naglasak na istovremeno fokusiranje na glumačkog partnera i posvećivanje vlastitom zadatku. Tako u jednom dijelu predstave izvođači doslovno izvode jednu od Meisner vježbi iznova ponavljajući zapažanja jedno o drugome što se iz verbalnog razvija u tjelesni duet kroz slušanje i odgovaranje i osvještavanje trenutka u kojem se kao izvođači nalaze.
    dance_lab collective, 21:21 i Kultura promjene SC-a – Muzički salon: b (kao znak za snizilicu), autori: Petra Hrašćanec i Nenad Sinkauz
    S tim se znanjima publiku u nastavku predstave prepušta muziciranju i plesu tako da sada možemo pažljivije uočavati ravnopravni dijalog glazbenika i plesačice, jednako zanimljiv fizikalni kao i izvučni pejzaž svakoga od njih, a zamračenjem scene na kraju prepustiti se rezonanciji. Istraživanja ovih autora tako (i dalje) temeljito kopaju po pitanjima izvođačkog habitusa, nadahnuti drugim umjetnostima, što je zasad vrlo plodonosno tlo koje je (ponovno) rezultiralo zanimljivim kazališnim iskustvom, ojačano snažnim i duhovitim izvođačkim pojavnostima.

    © Jelena Mihelčić, PLESNA SCENA.hr, 14. studenoga 2012.

    b (kao znak za snizilicu)
    autori: Petra Hrašćanec i Nenad Sinkauz
    dramaturg: Saša Božić
    Teatar &TD, produkcija dance_lab collective, 21:21 i Kultura promjene SC-a – Muzički salon

Piše:

Jelena
Mihelčić

kritike i eseji