Ugodni polusan

Triko cirkus teatar, Kulturni centar Travno, Zagreb: Hans Christian Andersen, Snježna kraljica, red. Iva Peter-Dragan, kor. Sarah Bebe Holmes

  • Triko cirkus teatar, Kulturni centar Travno, Zagreb: Hans Christian Andersen, Snježna kraljica, red. Iva Peter-Dragan, kor. Sarah Bebe Holmes

    Snježna kraljica
    , jedna od najduljih i najcjenjenijih bajki danskog (bajko)pisca Hansa Christiana Andersena (1805-1875), prvi put je objavljena 21. prosinca 1844., a upravo na 170. obljetnicu objavljivanja u zagrebačkom je KUC-u Travno premijerno je izvedena istoimena predstave u obradi Triko cirkus teatra koji sjedište ima u zagrebačkim Gornjim Trpucima, odnosno Donjem Dragonošcu.

    Triko cirkus teatar, Kulturni centar Travno, Zagreb: Hans Christian Andersen, Snježna kraljica, red. Iva Peter-Dragan, kor. Sarah Bebe HolmesIzvorna priča počinje jezovito dešperatnom zamisli o zloduhu koji je izradio zrcalo paklenih moći što posve iskrivljuje sliku stvarnosti i omogućuje hudobi da ovlada čovječanstvom, a groza te ideje, koja i danas zvoni kao uvjerljivo aktualna metafora, dojmljivo je prenesena i u uvodu Trikoove predstave. Kao i u priči, ugođaj potom postaje manje bremenit, da bi borba dobra i zla, ocrtana kroz svojevrsnu pikaresku, na kraju završila prevagom dobra. Ne zbog drugog razloga do onoga pisac je tako zamislio, dok određene zasluge za izvojevanu pobjedu idu junakinji, djevojčici Gerdi, odnosno njezinoj upornosti i naivno dječjem entuzijazmu koji joj daju snagu – „Moć je u njezinu srcu, ondje ona snagu smaže, jer je milo, nevino dijete.“ – ali i sreći da je ne snađe sudbina njezine najbolje prijateljice Kaje kojoj je u oko upao otrovni trun razbijena zlehuda zrcala i tako joj, ni krivoj, ni dužnoj, zaledio srce.

    U režiji Ive Peter-Dragan, s koreografijom Sare Bebe Holmes i cijele grupe – isključivo ženskog ansambla, s glavnim ulogama povjerenima četrnaestogodišnjakinjama Dori Pečarić i Sunčici Lauc, pri čemu je Andersenov dječak Kai postao djevojčica Kaja – četrdesetpetminutna se Snježna kraljica odigrava nijemo, a pripovijest, skraćenu, popraćenu glazbom, slušamo iz zvučnika, u izvedbi Maje Posavec. Izvanprizorna naracija ovdje više služi kao putokaz čije tananosti nećemo najbolje pohvatati, no koji će nas uputiti o događajima u slici koja, načelno, funkcionira sama za sebe, mada bi bez verbalne pomoći bilo teško pratiti fabulu.

    Zbivanja na pozornici, mahom izražena plesom na svili, slijede ili ilustriraju Andersenovu bajku, no nipošto slijepo, doslovno ili banalno, ona su preobličena u samodostatnu vrijednost. Vrlo jednostavna, ali djelotvorna scenografska rješenja od akrobatske tkanine grade uvjerljive domove Gerde i Kaje, a potom stilizirano modificiraju naznake ostalih prizorišta, mahom promišljenom igrom svjetla i sjena, s maštovtim odmakom od realnosti, s dosljedno i umješno odmjerenim otplutajem u neuhvatljivu, koprenastu, bajkovitu snolikost, s mnogo izvođačke pažnje, korak po korak, bez brzanja dočaravajući kvalitetu ugodna polusna.
    Triko cirkus teatar, Kulturni centar Travno, Zagreb: Hans Christian Andersen, Snježna kraljica, red. Iva Peter-Dragan, kor. Sarah Bebe Holmes
    Odgovarajuće usporen ritam, povremena atrakcija koja neće prenuti, akrobatske vještine s težištem na kreaciju ljepote, a ne na privlačenje pažnje na vještinu, cirkuski elementi kao vizualni, a ne tjelesni fenomen, odlike su te predstave za djecu i odrasle, osmišljene i izvedene s mnogo pomnje, brižnosti, ljubavi i zajedništva, koja samom sobom promovira Andersenovu poentu o tome kako zlehudost može biti nadjačana ustrajnošću vrline.

    Snježna kraljica Triko cirkus teatra nedvoumno uspijeva u namjeri da o pojmovima cirkusa, cirkusiranja i cirkusarija ne razmišljamo u uvriježeno pežorativnom, nego u smislu komplimentiranja, baš kao što kako na svojoj stranici i sugeriraju članovi Triko cirkus teatra.

    © Janko Heidl, PLESNA SCENA.hr, 15. siječnja 2015.

    Hans Christian Andersen
    Snježna kraljica
    redateljica Iva Peter-Dragan
    premijera 17. siječnja 2014.
    koreografija Sarah Bebe Holmes, scenografija i kostimografija Jelena Đanko, oblikovanje svjetla Milan Kovačević, oblikovanje zvuka Tomica Kraljić
    izvode: Ivana Bešker, Josipa Kvaternik, Iva Matijević, Adriana Josipović, Maja Krčelić, Ana Tufekčić, Sunčica Lauc, Dora Pečarić; pripovjedačica: Maja Posavec

kritike i eseji