Razorne nevidljive katastrofe

VRUM performing arts collective, Zagreb, Kazališna družina Pinklec, Čakovec, Hrvatsko narodno kazalište u Varaždinu: Andri Beyeler, The killer in me is the killer in you, my love, red. Sanja Tropp Frühwald i Till Frühwald

  • VRUM performing arts collective, Zagreb, Kazališna družina Pinklec, Čakovec, Hrvatsko narodno kazalište u Varaždinu: Andri Beyeler, The killer in me is the killer in you, my love, red. Sanja Tropp Frühwald i Till Frühwald

    The Killer in me is killer in you, my love
    refren je kontroverzne pjesme Disarmed američkog benda The Smashing Pumpkins koja tematizira dječju traumu. Taj stih je također naslov nagrađivanog dramskog teksta mladog švicarskog autora Andria Beyelera, koji prati grupu tinejdžera tijekom jednog ljeta na bazenu. U produkciji VRUM kolektiva te Centra za kulturu Čakovec / Kazališne družine Pinklec i HNK u Varaždinu, uz podršku mreže za razvoj suvremenog plesa za mladu publiku Kliker, The Killer in me is killer in you, my love doživio je i uspješnu hrvatsku premijeru.

    Iako prvenstveno temeljena na Beyelerovu tekstu, predstava je u pravom smislu multimedijalna, s razigranom i snažnom vizualnom komponentom. Scenom na samom početku dominira projekcija filma koji postavlja predstavu kao pogled unazad, duplirajući likove u vremešnijoj varijanti na filmu i njihovim mladim inačicama na sceni. Film je snimljen na lokacijama zapuštenog varaždinskog Dravskog kupališta. Tijekom predstave scenska se akcija usložnjava projekcijom, live streamingom, osobnih iskaza govorenim u kameru na sceni, poput trenutnog video-bloga. Brojni koreografirani dijelovi razbijaju narativnost radnje i balansiraju brzi, repetitivni, agresivni stil teksta uvodeći emocionalno, podsvjesno ili nadrealno. Prva scena sinkroniziranog grupnog hodanja u usporenom pokretu, dugačkog trajanja i polaganog razvoja, koja se pretapa iz projekcije na scenu, ključ je za daljnje gledateljsko bivanje s ovom predstavom.
    VRUM performing arts collective, Zagreb, Kazališna družina Pinklec, Čakovec, Hrvatsko narodno kazalište u Varaždinu: Andri Beyeler, The killer in me is the killer in you, my love, red. Sanja Tropp Frühwald i Till Frühwald
    Radnja prati petoro mladih koji vise oko bazena i njihove međusobne odnose i probleme. Tekst je pisan u specifičnom stilu između rapa, poezije i ispovjedi. Tako česti monolozi donose naličje naoko općenitih i praznjikavih radnji: donose traumu, anksioznost, razočaranje. Cijela predstava nosi slutnju neke nadolazeće katastrofe, koja se ipak ne desi. Ono što se dogodi protok je vremena, i neke osobne, male, prešućene katastrofe. Promjene scena brze su, krcate akcijama, brojnim paralelnim radnjama, upadima u pokret i ples, prebacivanjem radnje s jednog lika na drugi, a ta brojnost informacija čvrsto je autorski zaokružena.

    Teme koje predstava otvara eksplicitne su i nimalo ugodne: pretjerana seksualiziranost kao krinka nesigurnosti, poremećaj prehrane i duboka frustracija tijelom, fascinacija pornografijom, vršnjačko nasilje. Sve nasilniji jezik polako se gomila u tekstu, i kulminira u bolnom monologu mladića koji gnjev i nemoć zbog izdaje prijatelja i djevojke proživljava kroz samoponiženje.
    VRUM performing arts collective, Zagreb, Kazališna družina Pinklec, Čakovec, Hrvatsko narodno kazalište u Varaždinu: Andri Beyeler, The killer in me is the killer in you, my love, red. Sanja Tropp Frühwald i Till Frühwald
    Izvođači su se velikim tjelesnim i emocionalnim nabojem bacili u predstavu: blazirana i zavodljiva Karolina Horvat neodoljiva je i okrutna ljepotica; lik Andreje Jandrić nosi se s traumom tjelesne dismorfije, a postavljen je, za razliku od ostalih, kroz plesački habitus izvođačice. Time njezin lik ima najveći potencijal prodora u zone izvan jezika i povlačenja predstave prema registru poetskog. Petar Cvirin suvereno vlada kako tekstom, tako i pokretom, a dirljiv pad od glavnog frajera do potpunog gubitnika, izdvaja njegov lik kao centralni. Matija Kezele duhovit je i naivan kao njegov mlađi brat koji je žrtva nasilja, dok je Bruno Kontrec vječiti outsider, koji neprekidno kruži oko radnje i žuđene djevojke.

    Killer in me is killer in you, my love vješto je postavljena i dinamična predstava koja dotiče suštinske traume djetinjstva i odrastanja. S tinejdžerskom publikom komunicirat će dinamikom, vizualom, aktualnim i žestokim jezikom, odličnom glazbom i identifikacijom s bolnim mjestima. I naravno, emo-himnom Smashing Pumpkinsa. Odrasloj se publici obraća s druge strane, kroz pogled unazad prema sivoj zoni tinejdžerstva s fokusom na sve one nevidljive, prešućene katastrofe koje razoružavaju godinama poslije.

    © Iva Nerina Sibila, PLESNA SCENA.hr, 27. svibnja 2015.
    VRUM performing arts collective, Zagreb, Kazališna družina Pinklec, Čakovec, Hrvatsko narodno kazalište u Varaždinu: Andri Beyeler, The killer in me is the killer in you, my love, red. Sanja Tropp Frühwald i Till Frühwald
    Andri Beyeler
    The killer in me is the killer in you, my love
    redatelji Sanja Tropp Frühwald i Till Frühwald
    premijera 23. svibnja 2015.
    koncept i koreografija Sanja i Till Frühwald, dramaturgija Mario Kovač, glazba Damir Šimunović, scenografija Zdravka Ivandija Kirigin, kostimi Žarka Krpan, izrada kostima Karmen Bubanić, Ivan Debeljak, Mladen Grof Jerneić, dizajn rasvjete Marino Frankola, video i fotografija Davor Konjikušić, grafički dizajn Dvije Lije, inspicijent Sanjin Rožić, prijevod Dubravko Torjanac, producent, asistent režije Davor Dokleja, asistent producenta Dejan Košćak
    izvode: Petar Cvirn, Karolina Horvat, Andreja Jandrić, Matija Kezele, Bruno Kontrec
    izvode na videu: Zdenko Brlek, Jagoda Kralj Novak, Marija Krpan, Darko Plovanić, Zvonko Zečević

Piše:

Iva Nerina
Sibila

kritike i eseji