Bogatstvo siromašnog plesa

Marmot, Zagreb (u suradnji s Teatrom &TD, Zagreb): Razlikovanja, kor. Irma Omerzo

  • Marmot, Zagreb (u suradnji s Teatrom &TD, Zagreb): Razlikovanja, kor. Irma Omerzo, foto: Damir Žižić

    U predstavi Razlikovanja Irme Omerzo, izvođačice bujaju iz tihog, anonimnog i pasivnog izloška u glasne, izražajne i agresivne pojedinke. Zauzimaju i zahtijevaju prostor i predmete, pokušavaju se za njih izboriti, osvojiti ih. U «siromašnome (plesnom) kazalištu» one same kreiraju svoju izvedbenu situaciju, svoju scenu, usmjeravaju publiku, doslovno preslaguju i namještaju plesni pod, guraju i razmještaju scenografiju, postavljaju stolice gledališta, u tišini. Čas su sivi bezlični anonimci, možda scenski radnici, možda bilo tko na ulici, a čas plesačice u marljivome radu na pokretu, sve naizmjence u hektičkome tempu.
    Marmot, Zagreb (u suradnji s Teatrom &TD, Zagreb): Razlikovanja, kor. Irma Omerzo, foto: Damir Žižić
    Predstava je sazdana od suprotnosti između mekog migoljenja mladunaca, njihove nespretne zaigranosti, te žustroga gaženja i silovitih trzaja, a idiom pokreta je kao i uvijek kod Irme Omerzo svakodnevan i jednostavan. Lana Hosni se poput djeteta među slatkišima razuzdava kada samo za sebe dobiva komad pozornice; Josipa Štulić stoički prihvaća stup kao partnera; Danijela Vukadinović sama kreira zvukovnu podlogu stopalima, a Mija Zalukar zanimljivijim čini skučeni prostor ispod, nego na scenskim konstrukcijama. Ove plesačice pokušavaju uspostaviti svoj komadić prostora, izvan kazališta, izvan pozornice, u jednome predvorju (konkretno onom ispred kina Studentskog centra), među tim nesretnim stupovima na koje je zagrebački suvremeni ples izgleda (opet) osuđen. Svako ograničenje postaje inspiracija i svako pravilo, igra. Čak i sive neugledne majice s kapuljačom zanimljivim obratom dobivaju karakter.
    Marmot, Zagreb (u suradnji s Teatrom &TD, Zagreb): Razlikovanja, kor. Irma Omerzo, foto: Damir Žižić
    Irma Omerzo neprestano se poigrava tankom granicom između apstrakcije i reprezentacije, fizičkog i političkog. Propozicija Razlikovanja intrigantna je na prvi pogled, specifična u tretiranju izvedbenog prostora i aktiviranju gledatelja te ostaje vrlo otvorena prema publici, no možda previše univerzalna i nedorečena. Kojim se idejama zapravo bavi i što želi komunicirati ostaje nejasno – referira li se na aktualno stanje na domaćoj plesnoj sceni ili na mogućnosti plesa? Snaga je predstave u njezinoj neposrednosti i suptilnome humoru, uz koje je surova i prilično mračna atmosfera ujedno duboko humana i pozitivna. Irma Omerzo uspijeva iz skromnih uvjeta postići bogatstvo sadržaja, dok na hrvatskoj sceni istovremeno gledamo siromašne predstave nastale u idealnim uvjetima.

    © Jelena Mihelčić, PLESNA SCENA.hr, 11. travnja 2017.
    Marmot, Zagreb (u suradnji s Teatrom &TD, Zagreb): Razlikovanja, kor. Irma Omerzo, foto: Damir Žižić
    Razlikovanja
    autorica projekta i koreografkinja Irma Omerzo
    izvode: Lana Hosni, Josipa Štulić, Danijela Vukadinović i Mia Zalukar
    kostimografkinja Zdravka Ivandija, oblikovanje svjetla Nikša Mrkonjić, grafičko oblikovanje Boris Greiner, fotograf Jasenko Rasol
    produkcija: MARMOT u suradnji sa Studentskim centrom, Kulturom promjene, Teatrom &TD

Piše:

Jelena
Mihelčić

kritike i eseji