Na zadovoljstvo publike

Gostovanje: Nacionalno kazalište Brno (Národní divadlo Brno), Češka Republika, 4 Elements (Hidden Order , kor. Lukáš Timulák; Sarabande, kor. Jiří Kylián; Falling Angels, kor. Jiří Kylián; Gnawa, kor. Nacho Duato) (u HNK-u u Zagrebu 4. svibnja 2018.)

  • Nacionalno kazalište Brno (Národní divadlo Brno), Češka Republika: 4 Elements (Hidden Order, kor. Lukáš Timulák; Sarabande, kor. Jiří Kylián; Falling Angels, kor. Jiří Kylián; Gnawa, kor. Nacho Duato), foto: www.ndbrno.cz

    Baletni ansambl Nacionalnog kazališta iz Brna, drugi po važnosti u Češkoj, djeluje još od 1920-ih. Trenutno ima gotovo pedeset članova i dinamičan repertoar sačinjen od klasičnih naslova, velikih imena suvremenog baleta kao što je Jiří Kylián, a njeguju i vlastite koreografske snage. Zagrebačkoj publici predstavio se 4. svibnja s predstavom 4 Elements koja se sastoji od četiri koreografije tri koreografa Hidden Order Lukáša Timuláka, Sarabande i Falling Angels Jiřía Kyliána i Gnawa Nacha Duata.

    Lukáš Timulák školovan je u Bratislavi, plesačku karijeru ostvaruje u Les Ballets de Monte Carlo i Nederlands Dance Theatre, a koreografijom se bavi od 2001. Hidden Order rad je sastavljen od nekoliko epizoda, svaka na različitu glazbu i drugačijeg koreografskog pristupa. Počinje s lijepim, prigušenim pokretom i klizanjem plesača scenom. Nakon toga kreće nekoliko potpuno drugačijih epizoda, poput militantne sekvence u kojoj su plesači u voluminoznim uniformama, ljupkog ženskog sola i finalnog muško-ženskog dueta. Kao cjelina, osim solidnog ansambla, Hidden Order i koreografski i idejno je prejednostavan tako da djeluje kao zagrijavanje za važniji dio večeri.
    Nacionalno kazalište Brno (Národní divadlo Brno), Češka Republika: 4 Elements (Hidden Order, kor. Lukáš Timulák; Sarabande, kor. Jiří Kylián; Falling Angels, kor. Jiří Kylián; Gnawa, kor. Nacho Duato), foto: www.ndbrno.cz
    Sarabande i Falling Angels poznati su baleti Jiřía Kyliána, jednog od najutjecajnijih koreografa baletno-suvremenog stila europskog kruga. Pripadaju njegovom Crno-bijelom ciklusu u kome se bavio idejama apstrakcije i surealizma. Radi se o dva monokromna grupna rada, prvi za muški ansambl, a drugi za ženski. U oba vidimo Kyliánove značajke: veliki ansambl, kombinaciju klasičnih linija i inovativnih suvremenih ideja, originalnu vezu s glazbom, tematsko traganje za egzistencijalnim misterijem, igranje s društvenim kodovima identiteta, pomaknutu, oštru duhovitost i plesačku virtuoznost koja kombinira plastičnu skulpturalnost tijela i munjevite artikulacija detalja i interpretativnu zrelost.

    Sarabanda je ples za muški ansambl, koja se odvija ispod visećih krinolina. Zvučni okoliš čini elektronički modificirana Bachova glazba, koja se pojavljuje između amplificiranih zvukova koje plesači proizvode. Tako, kako su plesači skinuli krinoline i ostali gotovo nagi, tako je i glazba svedena na samo golo tijelo, na ozvučenje pokreta i njihovo umnažanje do neugodne buke, do krika, do zagušivanja. Koreografija prikazuje muško tijelo u svoj raskoši mladih, plesačkih tijela, ali i neugodni egzistencijalni nemir.
    Nacionalno kazalište Brno (Národní divadlo Brno), Češka Republika: 4 Elements (Hidden Order, kor. Lukáš Timulák; Sarabande, kor. Jiří Kylián; Falling Angels, kor. Jiří Kylián; Gnawa, kor. Nacho Duato), foto: www.ndbrno.cz
    Plesači u uglavnom unisonom kretanju, gotovo nabrajaju kombinacije pokreta. Oni su odlučni, moćni, ekshibicionistički bahati, povremeno lascivni i promašeno duhoviti. Snaga ih vodi do animalnog urlanja, munjevitih promjena kvalitete kretanja i ritma kao vrhunskoj demonstraciji plesačke moći, kao i do ritualnog, šamanskog zazivanja. Otkrivaju se i geste sramežljivosti, poraza, poniženja, senzualnosti, erotičnosti i samo-erotičnosti, a kako se ansambl razbija u niz sola, i vidljive usamljenosti. Polagano skidanje, prvo majica, a onda i hlača isto je potez između taštine i poniženja. Bachova izvanvremenska glazba kao da odijeva situaciju, vraća je iz zone ogoljene egzistencije u poeziju, i vodi plesače u organizirani, muzikalni ples.

    Falling Angels ples je za osmočlani ženski ansambl, postavljen kao posveta i razmatranje psihologije plesačice-izvođačice. Ovdje se Kylián igra s dijelom skladbe Drumming Stevea Reicha čije kompleksne, višeslojne ritmične akumulacije koreografija prati do iscrpljivanja. Plesačice, poput izvedbene mašine ili grupe navijenih lutaka prate ritam raznim kombinacijama koraka i skokova neprekidno mijenjajući formaciju, uglavnom u snažnoj frontalnoj orijentaciji. No osim duhovitih asocijacija koje budi to perkusivno skakutanje i usporavanja koraka, najzanimljivija razina ove koreografije događa se munjevitim promjenama gornjeg dijela tijela, u kojima se navode brojne geste, emotivna stanja, citati pokreta, elementi groteske i drame, koji prate plesačku psihologiju. Kao što Kylián ne dopušta svojim plesačicama da odahnu, tako je i publika u srazu ritma i neprekidnog prometa pokreta, koji ne popušta do samog kraja ideje.

    Nacionalno kazalište Brno (Národní divadlo Brno), Češka Republika: 4 Elements (Hidden Order, kor. Lukáš Timulák; Sarabande, kor. Jiří Kylián; Falling Angels, kor. Jiří Kylián; Gnawa, kor. Nacho Duato), foto: www.ndbrno.czNacho Duato, još jedan je suvremeno-baletni majstor i omiljen gost zagrebačke publike. Njegova Gnawa kao finalna koreografija večeri, svakako je i njezin vrhunac – gledatelju donosi zadovoljstvo svojom muzikalnošću, rasplesanošću, izravnom emocijom, jasnim muško-ženskim ulogama i dodirom folklornih gotovo arhetipskih elemenata. Duato se za taj rad nadahnuo prirodom rodne Valencije, okruženjem mora i sunca, kao i glazbom Gnawaa, mističnog islamskog reda koji u glazbi miješa sufističke utjecaje i pred-islamsku afričku tradiciju. Hipnotičku i iscjeliteljsku glazbu za ovaj ples skladali su Hassan Hakmoun i Adam Rudolph.

    Ansambl Nacionalnog baleta iz Brna, uigrano je i odlučno izvelo svoj iznimno zahtjevan program, a krcata dvorana zagrebačkog HNK-a ponovno je potvrdila popularnost baleta kod ljubitelja kazališta.

    © Iva Nerina Sibila, PLESNA SCENA.hr, 9. svibnja 2018.

Piše:

Iva Nerina
Sibila

kritike i eseji

...zabilježili smo