Intenzivan osjećaj prostora

Neočekivani Rendez-vouis i Dance Inn Spring Festival, Zagreb: Hydre, kor. Yuval Pick

  • Hydre, kor. Yuval Pick

    Prostorije Gliptoteke HAZU nerijetko su poprištem plesa. Njezine je prostrane, duguljaste dvorane, zatim kontrast u odnosu na statična kiparska tijela te šarm stare industrijske arhitekture iskoristio je primjerice Tjedan suvremenog plesa 2003. godine, upravo u Gliptoteci postavivši projekt Galerija pokreta koji je promišljao pokret u odnosu na taj specifičan ambijent. Odnos fiksirane spomeničke vrijednosti i živoga tijela u kretanju središnja je pak ideja projekta Spomenici u pokretu kojeg od 2015. provodi francuski Centar za nacionalne spomenike. Nedavno smo ga mogli doživjeti u Zagrebu, kroz gostovanje projekta Hydre Yuvala Picka, baš u Gliptoteci. Čine ga tri segmenta izvedena u tri različite prostorije, pri čemu doživljaju pridonosi i šetnja kroz hodnike i galerijske dvorane među djelima od Meštrovića do Kožarića.

    Hydre, kor. Yuval PickPrvi dio izvedbe odvija se u prizemlju, u velikoj svijetloj prostoriji razdijeljenoj željeznim stupovima. Tri plesača odjevena u jarke boje borbeno zauzimaju njezin volumen, opsjednuto se grče u isprekidanim putanjama, gonjeni žestokim ritmom kojeg nameće elektronska glazba. Slično ratnicima na starim freskama kreiraju uglate oblike rukama, oštro ih izmjenjujući u trzajima. Odmjeravanje snaga završava kada jedan od njih meštarski stavlja kapu s rogovima i upućuje nas da ga slijedimo do druge prostorije.

    Ona je manja i mračnija, a u njoj gledamo dvije plesačice u simetričnom, sinhroniziranom pulsiranju čiji ritam nameće dah. Njihov je odnos pitanje i odgovor, akcija i reakcija, udah i izdah. Taj dijalog ispunjava prostor u valovima kojeg povezuje spiralno kretanje iz kukova, raspršujući se kroz koljena, ruke i glavu. Valovi se skupljaju i šire prostorom, ali je međuovisnost dviju plesačica kontinuirana nevidljiva energija. Jedna drugu dižu i spuštaju, jedna drugu usmjeravaju, jedna drugu motiviraju. Odzvanjanje daha povremeno nadglasava klavirska glazba, podcrtavajući dinamiku koreografije.

    Treći je prostor najveći, ali prigušen toplim, žutim svjetlom. Dvije plesačice i dva plesača u crnom moćno su pleme u velikim zamasima, široko raširenim rukama, intenzivnim skokovima. Sada je još snažnije prisutna njihova međuovisnost, posebice odnos grupe i pojedinca, pri čemu se uzburkanost ansambla prelijeva prostorom kroz impuls pojedinog plesača. Usklađenost i red naizmjence se miješa s kaosom i animalnim. Projekt Hydre energičnim, eksplozivnim koreografijama udahnjuje život u zatečenu okolinu, generirajući intenzivan osjećaj prostora.
    Hydre, kor. Yuval Pick, foto: Alina Usurelu
    Yuval Pick je od 2011. na čelu Nacionalnoga koreografskog centra Rillieux-la-Pape u Lyonu, a školovao se i stasao u Izraelu gdje je nekoliko godina plesao sa slavnom kompanijom Batsheva. U njegovoj se međunarodnoj karijeri ističu suradnje s također poznatim imenima kao što su američka Carolyn Carlson, britanski Russel Maliphant i finski Tero Saarinen, a prije vlastitoga autorskog rada nekoliko je godina plesao i u Baletu Nacionalne opere u Lyonu.

    Hydre je kreirao 2016. godine na zahtjev francuskoga Centra za nacionalne spomenike, u okviru spomenutog projekta Spomenici u pokretu, inicijalno kao in situ izvedbu u Kraljevskom samostanu grada Broua. Na sličnom je tragu i pilot projekt Francuskoga instituta u Hrvatskoj naziva Neočekivani Rendez-vous, u okviru kojega je organizirano ovo gostovanje 30. i 31. svibnja. Cilj je projekta široj javnosti otkriti mjesta spomeničke baštine i nove oblike izvedbenih umjetnosti kroz gostovanja francuskih umjetnika i u suradnji s lokalnim partnerima, ovaj put s mini festivalom Dance Inn.

    © Jelena Mihelčić, PLESNA SCENA.hr, 13. lipnja 2019.

Piše:

Jelena
Mihelčić

kritike i eseji