Protiv kuge i malodušnosti

Osječko ljeto kulture, 28. lipnja – 14. srpnja 2019.: Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku, Peter Barnes, Crveni nosovi, mentor Jasmin Novljaković

  • Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku: Peter Barnes, Crveni nosovi, mentor Jasmin Novljaković, foto: Marin Franov / OLJK

    U sklopu ovogodišnjeg Osječkog ljeta kulture, 1. srpnja 2019. u dvorištu Prehrambeno-tehnološkog fakulteta, studenti treće godine preddiplomskog studija Glume i lutkarstva Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku (AUKOS) pod mentorskim vodstvom Jasmina Novljakovića prikazali su završnu ispitnu produkciju iz glume. Za završni ispit – kojim studenti otvaraju vrata profesionalnom bavljenju pozivom, Novljaković je odabrao dramski tekst Crveni nosovi (1978.) engleskog autora Petera Barnesa (1931.-2004.), koji je osim po svojim dramskim tekstovima i radio-dramama poznat i kao filmski i televizijski scenarist. Crna komedija Crveni nosovi, koju je Novljaković ponešto prilagodio, doživjela je ovom izvedbom svoju hrvatsku praizvedbu te je zanimljiv podatak da osim što se ovaj komad dosad nije izvodio kod nas, nije bio ni prevođen uzevši u obzir da su Crvene nosove prvi puta izveli članovi prestižnog engleskog kazališta Royal Shakespeare Company 1985. godine u kazalištu Barbican Theatre u Londonu te da je autor Peter Barnes te iste godine upravo za ovu dramu dobio najprestižniju nagradu u Velikoj Britaniji Laurence Olivier Award za najbolji dramski tekst.
    Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku: Peter Barnes, Crveni nosovi, mentor Jasmin Novljaković, foto: Marin Franov / OLJK
    Radnja Crvenih nosova vodi nas u prošlost, u 14. stoljeće u Francusku u kojoj hara kuga. Lijek za kugu se ne nazire, ljudi počinju klonuti duhom i prepuštati se malodušnosti sve dok se ne pojavi pater Flote (Domagoj Ivanković), koji je nekoć i sam imao obitelj koja je stradala od kuge i koji traži od Boga da mu pokaže put i način kako mu može najbolje služiti, a put i način budu upravo kroz smijeh i širenje radosti. Na svom putu borbe smijehom i veseljem protiv kuge pater Flote okuplja oko sebe družinu klaunova koja će mu pomoći u njegovoj misiji, a koju čine Dindon (Bojan Ban), nijemi pjesnik koji komunicira zvoncima pričvršćenima za njegovu odjeću, odmetnuta časna sestra Margareta (Magdalena Živaljić Tadić), dva vojnika (Karlo Bernik i Dorian Vrtačnik), slijepi žongler (Laura Šalov), njegov pomoćnik Bembo (Lucija Matković) te svećenik Toulon (Nikola Radoš). Flote i njegova vesela putujuća družina nailaze na mnoge prepreke na svojem putu kroz Francusku, u svojim druženjima i širenjima veselja pronalaze trenutke radosti za druge i za sebe, ali na putu susreću i likove koji ih žele omesti u njihovom naumu ili one koji gledaju samo svoju korist i ne vjeruju u njihov način borbe protiv kuge: vrane – skupljači leševa (Lucija Matković i Ivan Simon), Greza, predvoditeljica religioznih ekstremista i papa Klement VI (Nina Vidan), kardinal (Filip Sever) te prostitutke (Hana Schönfeld i Ana Šantar).
    Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku: Peter Barnes, Crveni nosovi, mentor Jasmin Novljaković, foto: Marin Franov / OLJK
    Djelo koje u svojoj biti otkriva duboke humanističke porive, u koje je autor utkao humor, komiku, satiru, elemente vodvilja, fizičkog teatra i commedia dell'arte, farse i groteske, živu glazbu i pjesmu, ples, klauneriju, akrobatiku te ostavio prostora za improvizaciju prisutno je i u ovoj izvedbi, u kojoj se kroz izmjenu ozbiljnih, teških mjesta kao i onih zabavnih i komičnih naglasak stavlja na kolektiv, na zajedništvo u izvedbi u kojoj svaki mladi izvođač dobiva i osvaja prostor igre ambijentalnog teatra putem riječi, ali još više scenskom prisutnošću, tijelom, pokretnom, gestom i mimikom. Poštivanje bitnih datosti dramskog teksta, jednostavna i funkcionalna scenografija koja se sastoji od prazne pozornice s dva zastora sa svake strane oslikana prizorima kostura u pokretu s crvenim nosovima i crvenim nitima koje ih povezuju, nedvojbeno upućuje na srednjovjekovni memento mori, dance macabre, ali i moralitet Svatković, prirodno okruženje vanjskog prostora oko pozornice, jednostavni i funkcionalni kostimi putem kojih se lako razlikuju likovi (Rahela Šajinović, studentica završne godine diplomskog studija Scenografija, Odsjek za kreativne tehnologije, AUKOS), elementi lutkarstva i animacija velikih lutki na sceni i oko nje (lutke Ria Trdin) svu pozornost stavljaju upravo na izvođače.
    Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku: Peter Barnes, Crveni nosovi, mentor Jasmin Novljaković, foto: Marin Franov / OLJK
    Oslanjajući se na tijelo glumca kao jedan od najvažnijih instrumenata u predstavi, Novljaković zajedno s drugim suradnicima (Selena Andrić, Saša Anočić, Goran Grgić, Danijela Pintarić, Alen Čelić i Nenad Pavlović) te mladim izvođačima stvara dinamičnu i energičnu izvedbu, u kojoj izvođači moraju držati brzi ritam promjena iz ozbiljnog u šaljivi ton, iz govorenog u pjevano, iz tišeg u glasniji ton glasa, iz usporenog ili polaganijeg u brze i žustre pokrete tijela, iz prelaska iz jedne u drugu ulogu i tome slično, kreirajući niz odličnih uloga u kojima su mladi izvođači točni i precizni te dobro uvježbani i fizički spremni iznijeti izvedbu, baš kao što su to nekad bili članovi družina commedia dell'arte, putujući glumci, histrioni, žongleri i mnogi drugi izvođači svjetovnih srednjovjekovnih dramskih i kazališnih žanrova koji se prizivaju na scenu ovim dramskim djelom i izvedbom.

    Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku: Peter Barnes, Crveni nosovi, mentor Jasmin Novljaković, foto: Marin Franov / OLJKKomadom u kojem se slavi smijeh kao lijek, smijeh kao sredstvo borbe protiv smrti, protiv licemjerstva i gramzivosti, u kojem se unatoč svim manjkavostima ovoga svijeta ističe snaga ljudskoga duha, u kojem je veliki naglasak stavljen na izvođača, na njegovu tjelesnu spremnost, tijelo koje povezuje različite točke u prostoru, koje je jedno od glavnih scenskih znakova u ovoj izvedbi, mladi su izvođači na najbolji mogući način zatvorili jedno bitno poglavlje iza sebe, ali su, možemo slobodno ustvrditi, ovom izvedbom ujedno najavili i potencijale novog poglavlja u kazališnom obrazovanju, a to je pokretanje diplomskog sveučilišnog studija Neverbalnog teatra na AUKOS-u, koji s radom kreće od jeseni nadolazeće akademske godine 2019./2020.

    © Katarina Žeravica, PLESNA SCENA.hr, 29. srpnja 2019.

    Peter Barnes
    Crveni nosovi
    mentor Jasmin Novljaković
    suradnici Selena Andrić, Saša Anočić, Goran Grgić, Danijela Pintarić, pokret Alen Čelić, Nenad Pavlović, kostimi i scenografija Rahela Šajinović, lutke Ria Trdin
    izvode: Bojan Ban, Domagoj Ivanković, Karlo Bernik, Magdalena Živaljić Tadić, Lucija Matković, Hana Schönfeld, Ana Šantar, Nikola Radoš, Nina Vidan, Dorian Vrtačnik, Laura Šalov, Filip Sever, Ivan Simon

Piše:

Katarina
Žeravica

kritike i eseji