Dobitna kombinacija Anamarije Marković

Međunarodno plesno natjecanje Hellas, Atena, Grčka, 1. – 6. srpnja 2019.

  • Anamarija Marković

    Od 1. do 6. srpnja 2019. u Ateni, Grčka održavalo se Međunarodno plesno natjecanje Hellas na kojem je sudjelovala Anamarija Marković i osvojila prvo mjesto u svojoj kategoriji. Službeno priopćenje prenosim u cijelosti: „Solistica Baleta HNK u Zagrebu Anamarija Marković osvojila je prvo mjesto na Međunarodnom plesnom natjecanju Hellas u Ateni, Grčka u kategoriji profesionalnog klasičnog baleta pod mentorstvom nacionalnog prvaka i pedagoga Baleta HNK u Zagrebu dr. Svebora Sečaka koji je također od međunarodnog žirija u sastavu Andras Lukacs, Anastasia Peršenkova, Katarina Pavlaki i Silvia Tzankova, dobio priznanje za svoj pedagoški rad.
    Anamarija Maković je osim na natjecanju nastupila i na svečanom Gala koncertu laureata koji se održao u Hellenic Cosmos Centru 6. srpnja 2019.
    Odlazak na natjecanje organiziralo je Hrvatsko društvo profesionalnih baletnih umjetnika uz financijsku potporu Ministarstva kulture RH.
    Do sada je Anamarija Marković osvojila zlatnu medalju na Međunarodnom baletnom natjecanju Slavenska 2016, i posebnu nagradu na Vaganova Prix 2016 u Sankt Peterburgu, Rusija.“
    Anamarija Marković
    Naravno, tu ne započinje niti završava priča o Anamariji Marković. Još je kao djevojčica dobila posebnu nagradu Carlotta Grisi za najperspektivniju mladu balerinu na Međunarodnom baletnom natjecanju Mia Čorak Slavenska 2014. Po završetku natjecanja Vaganova Prix 2016 na kojem je osvojila desetomjesečnu stipendiju na prestižnom akademskom učilištu Vaganova u Sankt Peterburgu odlazi na specijalizaciju i usavršava se ne samo kroz redovitu nastavu već i solističke nastupe i međunarodna gostovanja te škole. Po povratku u Zagreb u organizaciji HDPBU nastupa kao gost na Gala koncertu Međunarodnog baletnog natjecanja Slavenska 2018 sa svojim partnerom, Fincem Rasmusom Ahlgrenom. Ravnatelj zagrebačkog Baleta Leonard Jakovina daje joj zatim solistički ugovor koji je već opravdala solističkim nastupima u baletima Orašar Dereka Deanea i Labuđe jezero Vladimira Malahova.

    HDPBU smatra da je nužno voditi brigu o mladim perspektivnim umjetnicima u koordinaciji s Ministarstvom kulture, Gradskim uredima za kulturu, Hrvatskim narodnim kazalištima, Školom za klasični balet u Zagrebu i drugim relevantnim ustanovama. Sukladno tome, upravo grupa mladih baletnih plesača odlazi u Budimpeštu na ljetni seminar, a čitav je niz mladih umjetnika na školovanju u inozemstvu logistički potpomagan od strane našeg Društva. Logički se tako nametnula ideja o pripremi Anamarije Marković za sljedeće natjecanje. Ona je, kao balerina, produkt rada svih pedagoga koji su radili s njom još u Školi za klasični balet u Zagrebu, u Petrogradu kao i u HNK u Zagrebu, ali naravno i svojeg talenta, predanosti i radišnosti te neopisive želje za napredovanjem i plesačkog žara. Anamarija posjeduje svojevrsnu kinestetičku inteligenciju koja joj omogućava da brzo usvaja ispravke i upute pedagoga. Ohrabren činjenicom da sam stjecajem okolnosti uspješno dovršio njezine pripreme za natjecanje u Sankt Peterburgu zbog iznenadne bolesti tadašnje pedagoginje Iraide Lukašove i motiviran svojom pedagoškom karijerom koja se posljednjih godina razvija u HNK u Zagrebu te na plesnim akademijama u zemlji i inozemstvu, u dogovoru s ravnateljem baleta Jakovinom odlučio sam je i ovog puta osobno pripremati za natjecanje u Ateni. Odabrali smo njoj već poznate varijacije Kitri iz trećeg čina baleta Don Quijote Ludwiga. Minkusa, te žensku varijaciju iz seljačkog pas de deuxa iz baleta Giselle Adolphea Adama, te smo ih izdrilali u slobodno vrijeme, a dobro nam je došlo i nekoliko ženskih savjeta kolegice iz Baleta, nacionalne prvakinje Edine Pličanić.
    Hellenic Cosmos Centar u Ateni
    Odabir natjecanja Hellas nije bio slučajan. Radi se o natjecanju koje se odvija svake godine početkom srpnja te je u neku ruku konkurencija našem bienalnom natjecanju Slavenska jer se radi o atraktivnom terminu krajem sezone kada su plesači slobodniji da putuju i sudjeluju na takvim događanjima. Željeli smo se okušati upravo na tom natjecanju kako bismo odmjerili snage i provjerili da li dobitnica zlata na našem natjecanju ima šanse i tamo dobiti nagradu.

    Direktorica tog natjecanja koje sljedeće godine obilježava 20. obljetnicu je Katarina Pavlaki, bivša prva solistica Grčke Opere, a članovi žirija su međunarodno priznati umjetnici koji su ostvarili karijere u Rusiji i Europi: András Lukács, solist Bečke državne opere i Volksopere, bivši solist frankfurtskog, lyonskog i budimpeštanskog nacionalnog Baleta; počasna umjetnica Rusije Anastasia Peršenkova, prvakinja moskovskog baleta Stanislavski i Silvia Tzankova, glavna pedagoginja na bečkom Sveučilištu i privatnom konzervatoriju grada Beča, baletna majstorica Volksopere i bečke državne baletne škole, te bivša solistica baleta Bečke državne opere. Velebno zdanje Hellenic Cosmos Centra u Ateni bilo je domaćin natjecanja koje se odigravalo u velikoj dvorani Antigona koja prima tisuću gledatelja.

    Ustanovili smo da je atensko natjecanje dosta drukčije od našeg. Naše natjecanje fokusira se isključivo na profesionalni klasični balet – juniori do 19 godina i seniori od 19 do 26, koji izvode i suvremenu koreografiju (u Zagrebu postoji i istoimeno natjecanje suvremenih plesača RH). Atensko obuhvaća veliki broj različitih kategorija, od amatera do profesionalaca, od školske djece do odraslih plesača, baletnih škola, grupnih koreografija, dueta, suvremenog, neoklasičnog stila itd., pa sve do kategorije u kojoj se natjecala Anamarija, a to je profesionalni klasični balet – solo varijacije. Bila je to prilika upoznati brojne plesače i stručnjake koji su se tamo našli, a održano je i nekoliko masterclasseva za brojne sudionike. Naravno, uz rad i druženje našlo se i malo vremena za upoznavanje grada za one koji su bili u Ateni po prvi puta, poput Anamarije, kao i za uživanje u ljetnom vremenu na grčkom priobalju.
    Anamarija Marković
    Tako velik opseg natjecanja zahtijevao je trajanje od pet dana, te nije bilo čudno ako dođete na red prije ili poslije ponoći na Gala koncertu koji je trajao više od četiri sata! Iako je ponekad bilo zamorno pratiti sve te silne grupe i škole, bilo je fascinantnih izvedbi. Plesači su dolazili sa svih strana svijeta, od Norveške do Italije, od Sjedinjenih Država do Kine i Koreje. Naročito su me se dojmile plesačice iz Koreje – to me podsjetilo na probrane atribute kojima Ana Maletić u knjizi Povijest plesa starih civilizacija – azijske plesne tradicije u poglavlju o korejskom plesu (2003., str. 163-173) opisuje tradicionalne korejske plesačice. Ako možemo prihvatiti takvu svojevrsnu generalizaciju, sve navedeno moglo bi se i danas primijeniti na njihove plesačice koje su nastupile u koreografiji koja je bila hibridizacija baleta i suvremenog plesa. Naravno, za njima nisu zaostajali ni plesači iz Kine, a već je poznato i kroz primjer transnacionalnog Baleta HNK u Zagrebu kako su i Japanci daleko napredovali u plesovima koji su smatrani nasljeđem zapadne civilizacije. Ruska je škola baleta prodrla i u te daleke azijske zemlje, pa je Vaganova metodika po kojoj smo podučavani i Anamarija i ja u Petrogradu, ali koja se predaje i u zagrebačkoj Školi i Akademiji (Studij baletne pedagogije pri ADU), postala pristupačna i tamošnjim plesačima. Joann Kealiinohomoku u svom utjecajnom tekstu An Anthropologist Looks at Ballet as a Form of Ethnic Dance (1970) iz antropološkog diskursa doživljava balet kao vrstu rafiniranog europskog etno plesa i skreće nam pažnju na tradicije drugih civilizacija čiji plesovi nisu nimalo manje vrijedni i detaljno elaborirani, pa tako dok mi polako upoznajemo plesove drugih kultura, kako kroz tradicijske plesove tako i kroz suvremene fusion stilove, postkolonijalni i post-postmoderni globalistički pristup umjetnosti i kulturi privlači sve veći broj pripadnika donedavno dalekih kultura u zapadni i europski krug scenskih plesova.

    U tako raznolikoj konkurenciji trebalo se na neki način nametnuti. Ustrajao sam na strogo akademskom pristupu, čistoj izvedbi bez pretjerivanja u bilo kom pogledu, što se u kombinaciji s Anamarijinom karizmom, mladenačkim šarmom i x faktorom koji ta mlada plesačica posjeduje pokazalo dobitnom kombinacijom. Odlučili smo da izvede prvo varijaciju Kitri koja joj po njezinom sudu nešto više leži, a zatim varijaciju iz baleta Giselle s kojom smo imali nešto više posla. Iako je tempo rada bio žestok, uz zagrijavanja i probe, Anamarija je odlično nastupila i za obje varijacije je proglašena prvom u svojoj kategoriji, a žiri je za Gala koncert odabrao varijaciju iz Giselle, tako da se dodatni trud isplatio. Po završetku Gala koncerta i dodjeli nagrade Anamariji je uručen poziv da sljedeće godine nastupi na natjecanju o trošku organizatora. Također je dobila pozive na nekoliko drugih baletnih natjecanja, što će naravno ovisiti i o njezinom vremenu s obzirom na repertoar Baleta HNK u Zagrebu u kojem ćemo je, vjerujem, sve češće gledati.

    © Svebor Sečak, PLESNA SCENA.hr, 9. rujna 2019.

kritike i eseji