Tijelo kao labirint

ROOM 100, Split: performans Barehanded Sculptor, red. Jakov Labrović (Gostovanje u Puli)

  • ROOM 100, Split: performans Barehanded sculptor, red. Jakov Labrović

    ROOM 100 – splitski suvremeni cirkuski kolektiv nedavno je gostovao u pulskom Društvenom centru Karlo Rojc pred kako su iznenađeno ustvrdili „neočekivano brojnom publikom”. Barehanded Sculptor performans je u režiji Jakova Labrovića i izvedbi Antee Vrdoljak, a dogodio se na hodniku drugog kata Rojca kao pokušaj intervencije unutar prostora zgrade. Nakon sedmodnevne rezidencije i radionica održanih u prostoru udruge Čarobnjakov šešir koji se također nalazi u Rojcu, autorski kolektiv odlučio se izaći iz dvorane te istražiti hodnike koji spajaju 16.739 kvadrata same zgrade. Labirint je pravi termin koji opisuje mrežu hodnika te „kulturne, društveno umjetničke stanice u regiji na krajnjem sjeveru Mediterana s preko 100 udruga iz civilnog sektora”. Hodnik je u tom trenutku postao izvedbeni prostor. 

    ROOM 100, Split: performans Barehanded sculptor, red. Jakov LabrovićLabrović u uvodnom obraćanju publici navodi da je kolektivu u interesu prenamijeniti i prilagoditi se prostoru bez da on izgubi svoju atmosferu, umjesto djelovanja u klasičnim kazališnim uvjetima unatoč smanjene tehničke mogućnostima. Jedan dobar razlog tome jest odricanje sigurnosti kuće upravo kako bi se adresirao konformizam koji ona pruža. U ovom slučaju publika je pozicionirana uz obje strane zida omeđujući i označavajući prostor izvedbe. Izvođačica se (neutralno) približava koridoru. Ulaskom u scenu počinje savijati, rotirati, izvrtati dijelove tijela prezentirajući nam krajnosti hiperekstenzije koje joj „leđa, ramena, zdjelice i kukova pa i mišića i tetiva nogu” dozvoljavaju. Kretanjem kroz koridor ona dopušta da blizina publike utječe na međuprostor koji ih dijeli, savija ga i popunjava oko isprepletenih udova.

    Promjenom fokusa s publike na tijelo (izvana – unutra) ono poprima amorfne karakteristike. Pogledom prati rotaciju šake-lakta-ramena gotovo se čudeći onome što svjedoči. Taj fokus zapravo objektivizira samo tijelo, na taj način se distancira od njega stvarajući dojam da pratimo dva autonomna sustava u jednoj cjelini. Tijelo poprima formu labirinta referirajući se na prostor izvedbe. Akro-tehnika kojom izvođačica gradi ovaj osmominutni performans – kontoracionizam – cirkuska je vještina koja zahtjeva ekstremnu fleksibilnost tijela i prijeko potrebne tjelesne predispozicije. Gledanje autorskog rada ovakve prirode i izvođačicu ovakvih tjelesnih sposobnosti je poput promatranja sadržaja kabineta čudesa (Wunderkammern), sadržaja s kojim se nije lako identificirati jer je rezerviran za predispozicionirane i samim time ekskluzivan.
    ROOM 100, Split: performans Barehanded sculptor, red. Jakov Labrović
    Redatelj Jakov Labrović je bio pozvan na jednomjesečnu rezidenciju u Kopenhagen (Internationale Teater), u organizaciji Københavns u kolovozu 2018. godine te je tamo započeto istraživanje novog projekta kolektiva ROOM 100. Pulska izvedba je treća po redu prezentacija rada u nastajanju kojoj su prethodili rezidencijalni programi i performansi u tvornici PrØvestenen (Kopenhagen), u češkom gradu Malovice te Sineu na Mallorci. Projekt DKC-HR: Mreža društveno-kulturnih centara provodi Savez udruga Klubtura u partnerstvu s Pogonom – Zagrebačkim centrom za nezavisnu kulturu i mlade, Platformom za Društveni centar Čakovec, Savezom udruga KAoperativa, Platformom Doma mladih, Art radionicom Lazareti, Savezom udruga Molekula i Savezom udruga Rojca.

    © Ivana Vojnić Vratarić, PLESNA SCENA.hr, 15. studenoga 2019.

kritike i eseji