Naporna strana dosljednosti

Performance Art Festival, Osijek, 19. – 20. studenoga 2019.: 365 rutina, koncept Nina Kurtela

  • 365 rutina, koncept Nina Kurtela, foto: Andrea Knezović

    Nakon Barutane 019, koja je održana početkom listopada, osječka udruga M-Art drugi put u relativno kratkom vremenu donosi raznolik program izvedbi. Ovogodišnje izvedbe Performance Art festivala povezuje ženski izvođački izraz pod geslom Krhkost kao otpor. Prvog dana festivala Studio Artless izveo je predstavu Preokret ili kraj, a Tajči Čekada performans Crvenjenje. Drugi je dan Vlasta Delimar izvela intervenciju u javnom prostoru, odnosno u izlogu u centru grada, naziva Pravo na orgazam iznad 60. Festival je zatvorila Nina Kurtela svojom mulitmedijalnom izvedbom 365 rutina, u kojoj je prikazala razdoblje od 7. svibnja 2016. do 5. svibnja 2017., kada je u dogovoru s Hanom Erdman svakodnevno obavljala razmjenu koreografskih isječaka u trajanju od osam udaraca metronoma.
    365 rutina, koncept Nina Kurtela, foto: Andrea Knezović
    365 rutina donosi dokumentirane videozapise koje su autorice kronološki složile u jedan film. Time su dobile pedesetak minuta koreografskog materijala koji je plesno jednostavan, ali nije nastao nikakvom logikom građenja koreografije ili osjetljivosti na cjelinu. Iako svaka početna pozicija nove sekvence nastaje gdje završava pokret prethodne, nova nije ovisna o materijalu nastalom prije. Stoga si je Nina Kurtela zadala zahtjevan zadatak pamćenja cjelokupnog pokreta nastalog u tom procesu i time omogućila njegovu živu izvedbu, svojevrsno sažeto proživljavanje razdoblja od godinu dana kroz pokret.
    365 rutina, koncept Nina Kurtela, foto: Andrea Knezović
    Projekcijom na platno iza/preko plesačice, postiže se igra svjetla koja je smješta u prostor koji se svakih nekoliko trenutaka izmjenjuje, dinamično onoliko koliko su se autorice snimke u to vrijeme selile, službeno i neslužbeno putovale, gostovale. Njihove česte promjene lokacija vidljive su na platnu (uz svaku snimku pišu datum, mjesto i redni broj dana snimanja). Na videozapisima izmjenjuju se Nina i Hana, uz česte ulaske drugih u kadar, koji ponekad s njima, nekada i umjesto njih, plešu njihove pokrete za taj dan. Položaj plesačice nasuprot projektoru proizvodi njezinu dinamičnu siluetu, koja ponekad smeta praćenje snimke, koja je mnogo zasićenija informacijama, a time u prvi mah i atraktivnija. Kako plesačica ima bijele hlače dio videozapisa se reflektira na njoj uvlačeći je u projicirane interijere, a s druge strane ona intervenira sjenom u interijere (i nešto rjeđe, eksterijere) svih mjesta na kojima su se Nina i Hana našle kada su ih snimale. Tako stvara trostruku igru prisutne plesačice, njezine sjene i projicirane plesačice. Ta tri plana izvedbe očito neplanski interferiraju, ali mjestimično skladno funkcioniraju.

    365 rutina, koncept Nina Kurtela, foto: Andrea KnezovićZamor u gledanju izvedbe javlja se konstantnim, ujednačenim slaganjem kratkih sekvenci iz dana u dan. I izvođačica je, otplesavši većinu materijala dosljedno videozapisu, nakratko legla na pod i nakon toga nastavila gledati snimku s publikom. S obzirom na to da koncept monotonije traži mjesto nestajanja koncentracije i otkriva napornu stranu dosljednosti i odluke, njezino odustajanje u tom trenutku razbija nagomilane pokrete preciznosti i sinkroniziranosti sa zapisom. Promatranjem nastalog koreografskog materijala vidljivo je da se zamor dogodio i pri njegovom smišljanju, stoga s kalendarskim odmicanjem dana i pokret postaje sporiji i manje sadržajan. Nepatvorenost pokreta u koreografske svrhe dobiva istraživački predznak pa se, lišen očekivanja ili (samo)nametnute narativnosti, prirodno prilagođava okolini, raspoloženju, vremenskim prilikama i trenutnom tjelesnom stanju.

    Korišteni plesni vokabular podsjeća na pješački pokret Yvonne Rainer, no pokret nije bio glavni značenjski nositelj cijelog koncepta, nego ideja dviju prijateljica da komuniciraju kroz pokret, neovisno o fizičkoj udaljenosti. Zahvaljujući tehnološkim mogućnostima one su – vezane konceptom – zajedno u isto vrijeme na različitim mjestima stvarajući zajednički, virtualni prostor izvedbe. Stvarnu vrijednost projekta nose ishodi u realizaciji koncepta, od otvaranja pitanja važnosti lociranja i dislociranja za generiranje pokreta do gradnje multimedijalnog prostora i obitavanja plesača u njemu.

    © Nikolina Odobašić, PLESNA SCENA.hr, 6. prosinca 2019.
    365 rutina, koncept Nina Kurtela, foto: Andrea Knezović
    365 rutina
    koncept i izvedba Nina Kurtela
    video Nina Kurtela i Hana Erdman
    vanjsko oko Maja Marjančić
    Projekt je realiziran uz podršku Ministarstva kulture RH i Grada Zagreba te kroz rezidencije Pogonator POGON Zagreb, Q21 Vienna, GMK Zagreb, PC TALA Zagreb.

kritike i eseji