Pod snježnom kupolom

Ususret 25. Tjednu suvremenog plesa: Inbal Pinto Dance Company: Shaker, Zagrebačko kazalište mladih

  • Inbal Pinto Dance Company: Shaker, ZKM, U susret 25. Tjednu suvremenog plesaVjerojatno je malo ljudi koji nemaju upisano prasjećanje na bijelu mekoću snijega, osjet tijela koje se baca u snježnu bjelinu, predaje mekoći pahulja, i onom posebnom osjećaju koji se podrazumijeva pod „čarolijom zime“. I zato je ona smiješna mala igračka, koja protresena pod staklenom kupolom sniježi, dirljiva u svojoj namještenoj i zaštićenoj idili. Smjestivši svoj svijet s tri kućice „pod snježnu kupolu“ Inbal Pinto i Avshalom Pollak, autori  predstave Shaker izmaštali su plesnu fantaziju iznimne poetičnosti i likovnosti, ostajući dosljedni u provedbi zadanog scenskog pomaka bivanja u snježnoj kugli i postupka stalnog uznemiravanja i pokretanja bijelih kuglica (stiropora) koje uvjerljivo i zamamno pršte scenom proizvodeći skoro taktilni osjet.


    Inbal Pinto Dance Company: Shaker, ZKM, U susret 25. Tjednu suvremenog plesaA plesači se u tom svijetu kreću s već poznatom nam silinom organske i tako zarazne energije - koja uopće krasi izraelski suvremeni ples i koja nas je oduševila još prije deset godina kad smo prvi put gledali upravo trupu Inbal Pinto (na 15. Tjednu suvremenog plesa). Uz gipku spretnost visoke plesačke tehnike ostaje mjesta za dječji užitak spontanog tijela koje se baca u snijeg, klizi po njemu, zaranja, tone; u nekoj stalnoj borbenoj igri samoodržanja, zanosnoj u eksplozivnom osvajanju prostora, i onda predaji, potonuću, smirenju.


    U zvuk vjetra i snježne oluje, koja briše tragove u snijegu, ulazi i nestaje posve različita glazba, od Chopina do japanskih pop sastava, koja «otvori» novu scenu, «ispriča» svoju scensku priču i izgubi se u moćnom šumu prirode.


    Inbal Pinto Dance Company: Shaker, ZKM, U susret 25. Tjednu suvremenog plesaSpecifičnu scensku dinamiku i blagi humor unose kućice koje su posve uklopljene u zimsku idilu, i iz kojih, budući su veličine psećih kućica, puzeći izlaze i u koje se uvlače raznolika bića: lijepa gospođa (Zima?) u dugoj haljini, i Stariji gospodin u prugastom odijelu, poput nekih likova iz bajki, (ili tek sjećanje na uvijek malo napetu majku u stalnoj brizi oko kuće i oca...)  djevojke krasnih gustih kosa, i mladići, ljudi-sjene, „psić“... Periodično kućice i „ožive“, i same promijene poziciju, odnosno otvaraju drugu scenu. A istovremeno one unose niz asocijacija: okićene šarenim lampicama na trenutak prizivaju blagdane, na njima se sjedi ili stoji, kao na nadrealističkoj, šagalovskoj slici.


    Inbal Pinto Dance Company: Shaker, ZKM, U susret 25. Tjednu suvremenog plesaUopće ta lijepa, atraktivna, sjajno otplesana predstava nudi više od začudnog scenskog spektakla, i duhovitih detalja poput igre s čajnikom i beskrajnim istakanjem vrućeg čaja, ili kratkog svjetlom i kostimom realiziranog izleta Starijeg gospodina, koji se iz snježnog pejzaža nađe na pješčanoj plaži... Zima nije samo bijela idila, metaforički ona se veže uz starost, mirovanje, smrt.  Tako se tijekom tog zabavnog trajanja javljaju i one drugačije, neugodne, nelagodne asocijacije, poput plesa (moji „radni naslovi“): Djevojke i Smrti, ili Sudbine koja ne pušta iz šaka dvije djevojke iz grubo uhvaćene za kosu; i sve je manje ljudskih a sve više neodređenih sjenovitih bića(?)... koje ostaju kao usputni dojam, okus nečeg nedokućenog, ali naslutivog što je možda i bolje ostaviti dalje od sebe i posvetiti se plesnoj, izvedbenoj strani priče. Tijelu koje još može i hoće plesati. Do posljednjeg daha.

     

    © Maja Đurinović, KULISA.eu, 30. travnja 2008.


    Europsko kazalište u ZKM-u / U susret 25. Tjednu suvremenog plesa

    Inbal Pinto Dance Company: Shaker

    ZKM, 28. i 29. travnja 2008. 

Piše:

Maja
Đurinović

kritike i eseji