Labirintom ljudskog tijela

Vizita, koreografkinja i autorica Irma Omerzo

  • Vizita, koreografkinja i autorica Irma Omerzo, © foto: Jasenko RasolNakon tri Kratka programa u kojima je supostavljala ples i vizualne medije, nove predstava koreografkinje i autorice Irme Omerzo Vizita, scensko je iskustveni događaj s temom tijela. Namjera autorice nameće se formom (predstava fluktuira između instalacije, plesa, predavanja, filma, igre sjenama, izložbe i izravnog iskustva dodira s izvođačima) i usmjerava pozornost gledatelja na misterij tijela, i to smjerom od općeg prema sebi samom. Upečatljivim scenografsko-instalacijskim pristupom Lare Badurine, veliki je prostor Kina SC modificiran bijelim najlonom i spužvama te pretvoren u svojevrsni labirint. Publika u Vizitu ulazi s navlakama za cipele, hoda po debelim mekim spužvama, dio predstave odgleda stojeći na sceni u bliskom kontaktu s izvođačima, a dio smještena u improvizirano gledalište na sceni. Po svršetku izvedbe Vizite se nastavlja interaktivnom izložbom i – masažom.

    Vizita, koreografkinja i autorica Irma Omerzo, © foto: Jasenko RasolIrma Omerzo nadahnuta je radom britanskog znanstvenika i liječnika Roberta Winstona poznatog po televizijskoj seriji Ljudsko tijelo. Tekst, koji čini veliki dio predstave (autor je Dubravko Mihanović, prema Winstonovim podacima) esejističkog je karaktera i govori o tome što ljudsko tijelo jest i na koji način funkcionira, dodirujući poetsku ili pak mističnu razinu. Tako slušamo, o raznim funkcijama tijela, o podrijetlu života iz slane vode, o obnavljajućoj moći tijela koje ipak stari, o ljubavi i odumiranju.

    Vizita, koreografkinja i autorica Irma Omerzo, © foto: Jasenko RasolU predstavu uvode izvođači (Sonja Pregrad, Silvia Marchig, Darko Japelj) solo materijalima u kojima jednostavnim, razlomljenim pokretima istražuju lokomotoričke sposobnosti tijela, njihove dimnezije i razne osjete. (Uz Irmu Omerzo kao koreografkinju, izvođači su navedeni kao koautori pokreta). U koreografiji se događaju situacije kojima se teme otvorene u tekstu razvijaju i igraju. U tom je segmentu autorica pokazala i u ranijim predstavama vidljivo umijeće u prelaženju iz teksta preko geste u ples i nazad, dobivajući razigranu i duhovitu koreografiju. Izdvojila bih početni duet u kojem Darko Japelj iglom, ledom i toplim fenom izaziva kod Sonje Pregrad izuzetno zanimljive transformacije tijela. Druga upečatljiva situacija je video-plesna minijatura u kojoj vidimo siluetu trudnice koja pleše; vijugavi i jednostavni pokreti dugačkih udova plesačice (Zrinka Šimić, ujedno i asistentice koreografkinje) i zaobljene linije tijela stvaraju iznenađujuće grafičke oblike, neobične vizualne ljepote.

    Vizita, koreografkinja i autorica Irma Omerzo, © foto: Jasenko RasolVizita, koreografkinja i autorica Irma Omerzo, © foto: Jasenko RasolOsim pomaka prema ozračju laboratorija (ili bolnice), putanja Vizite i njezina scenografija (na sceni su spužve oblikovane kao drastično povećani komadi kože), daje osjećaj ulaska u imaginarno putovanje u sub-milimetarsku dimenziju, u tijelo samo. Ispod površine kože. Izvođači se na početku doimaju kao ljudska bića, a promjenom gledateljske vizure, odnosno udaljavanjem od izvođača i kaotičnom individualiziranom koreografijom poput Brownovog gibanja izgleda kao da se smanjuju na veličinu mikroskopske čestice.

    No scenski dio kao da prebrzo završi, ostavljajući publiku s doživljajem velike količine informacija o tijelu, nesumnjivo zanimljivih, no koje, u odnosu na pokret, dominiraju. Koreografija potaknuta znanstvenim metodama ili saznanjima, fluktuira između svojih segmenta te sama njezina funkcija ostaje odveć otvorena. Odnosno, smjer autoričine fascinacije kao da oscilira: je li to znanost koja pokušava činjenicama dokučiti život ili je to upravo njegova nedokučivost.

    © Iva Nerina Sibila, KULISA.eu, 14. ožujka 2009.

Piše:

Iva Nerina
Sibila

kritike i eseji