Mistična atmosfera horora

Balet HNK Ivana pl. Zajca Rijeka na 25. MBZ-u (u koprodukciji s Muzičkim biennalom Zagreb), Berislav Šipuš – Staša Zurovac – Franz Kafka, Proces, kor. i red. Staša Zurovac

  • "Sva Kafkina umjetnost sastoji se u tome da se čitatelj primora iznova na čitanje" – napisao je Albert Camus odustajući od pokušaja dešifriranja značenja i doslovnog prevođenja začudne simbolike Procesa. "Časno je pristati na njegovu igru, treba pristupiti drami izvana i romanu kroz oblik."
    Balet HNK Ivana pl. Zajca Rijeka (u koprodukciji s Muzičkim biennalom Zagreb): Berislav Šipuš – Staša Zurovac – Franz Kafka, Proces, kor. i red. Staša Zurovac
    Skladatelj Berislav Šipuš i koreograf Staša Zurovac prihvatili su Kafkinu igru. Balet nastao prema motivima Franza Kafke, praizveden 26. travnja 2009. u HNK u Zagrebu, na zatvaranju Muzičkog biennala u izvedbi Baleta HNK Ivan pl. Zajca ponudio je jedno od mogućih scenskih oblikovanja tog tamnog svijeta osebujne logike u kojem se isprepliću java i noćna mora. S jedne strane teatar apsurda, s druge egzistencijalistička drama, a s treće ono što najviše zastrašuje u djelu, niz realističkih, deprimirajućih, poznatih situacija; razarajuća i neshvatljiva moć sistema. Država, definirana kao aparat nasilja nad pojedincem, nema ime i lice: i u baletu je tek galerija diskretno karikaturalnih likova, a u nejasnoj hijerarhiji moći općenito vlada nerazumijevanje. Likovi se kreću prema primjerenim obrascima. Strah i tjeskoba sputavaju ljude, a svijest o mogućem fizičkom nestanku (kazna za sumnjičave, kako bismo danas rekli, one neprilagođene sistemu) trijezni i opominje odgovorne i uredne, one koji žele preživjeti na bilo koji način. Kao da je osjetljivo, pametno, obrazovano ljudsko biće, ono suviše nepopustljivo u vjeri u svoje pravo, moć i slobodu, u stalnom procesu ponižavanja.

    Balet HNK Ivana pl. Zajca Rijeka (u koprodukciji s Muzičkim biennalom Zagreb): Berislav Šipuš – Staša Zurovac – Franz Kafka, Proces, kor. i red. Staša ZurovacBalet HNK Ivana pl. Zajca Rijeka (u koprodukciji s Muzičkim biennalom Zagreb): Berislav Šipuš – Staša Zurovac – Franz Kafka, Proces, kor. i red. Staša ZurovacNo vratimo se baletu koji, poštujući formulu romana, nastoji ostati u formi i obliku. Uvertira slikom i glazbom uvlači u mističnu atmosferu horora; ogromni ukošeni gotički prozori naziru se u tami prizivajući svijet Edgara Alana Poea, ali i Kafkinog Dvorca. Tu bih odmah naglasila sad već definiranu, karakterističnu scensku estetiku Zurovčeva teatra – rezultat suradnje i zajedničke autorske vizije i tehnologije. Scenograf Žorž Draušnik, autor videa Marin Lukanović i oblikovatelj svjetla Deni Šesnić postižu efekt posebnog sfumata, koji daje dojam onkraj stvarnosti, ne kao u bajkama bilo jednom davno iza sedam gora, nego više filmski, introspektivno, kao da se publika mjestimice uvlači u lik. Tako s jedne strane pratimo tijek tragične priče Jozefa K, od uhićenja do ekzekucije (sramotne, kao psa), prepoznajemo situacije i susrete s likovima, a s druge svjedočimo grotesknom kaosu koji ga okružuje i koji ga sve više zbunjuje. Nema dramatičnog proživljavanja, pokret je hladan, automatiziran, često u repeticiji. Kostim Katarine Radošević Galić duhovito je pomaknuta inačica donjeg rublja, bez erotike razgolićenoga tijela – robe, poniženog i nezaštićenog. Uz Šipuševu glazbu koja boji atmosferu i definira dinamiku scene, Zurovac novi balet, poput Kafke, prevodi u formu, slaže događaje i opisuje ih njihovom logikom. Ne dopušta si suosjećanje, emociju, krik, protest. Kao ni prijevod ili objašnjenje.
    Balet HNK Ivana pl. Zajca Rijeka (u koprodukciji s Muzičkim biennalom Zagreb): Berislav Šipuš – Staša Zurovac – Franz Kafka, Proces, kor. i red. Staša Zurovac
    Plesači homogeno grade i pune tkivo plesnog teatra: Jozef K. (Andrej Köteles) je tek malo distanciran, ali zapravo beznadno dio sistema i (Kafkinog) svijeta koji ga okružuje, svijeta načetog trojicom agenata i podržanog zborom poslušnog ženskog osoblja, u kojem susreće umornu gospođica Bürstner (Cristina Lukanec), napasnu Leni (Camila Izabel Moreira), boležljivog advokata u šlafroku (Valeri Rasskazov), slikara Titorellija (Ludwig Jerkander) stiješnjenog u maloj sobici, prestrašenog Blocka (Vitali Klok) i fatalnog svećenika u halji (Roberto Pereira Barbosa Jr.). Svi zajedno tek su pijuni moćnog sistema, groteskne tragedije, sudbine ili ipak – zločina?

    Balet HNK Ivana pl. Zajca Rijeka (u koprodukciji s Muzičkim biennalom Zagreb): Berislav Šipuš – Staša Zurovac – Franz Kafka, Proces, kor. i red. Staša Zurovac(Kafka po svom mišljenju nije nikad završio roman Proces, a u posljednjoj želji upućenoj prijatelju Maxu Brodu tražio je da ga se, kao i ostale rukopise, spali. Srećom, Brod ga nije poslušao nego je sačuvao i prezentirao tu bolesno iskrivljenu, često nonsensnu i izluđujuću, aktualnu stvarnost. Zaista, Kafku se treba uvijek ponovno čitati, da bi se shvatilo ili barem naslutilo.)

    "Ne shvaćaš dobro činjenice… osuda se ne donosi odjednom nego se postupak malo-pomalo pretvara u osudu", objasnio je svećenik Jozefu K. koji nije učinio nikakvo zlo.

    © Maja Đurinović, KULISA.eu, 30. travnja 2009.

Piše:

Maja
Đurinović

kritike i eseji