Zabavno i razigrano

Balet HNK u Zagrebu: Ferdinand Hérold – Ludwig Hertel, Vragolasta djevojka, kor. i red. Vladimir Derevianko

  • Pavla Mikolavčić (Lisa) i Azamat Nabiullin (Colas); Balet HNK u Zagrebu: Ferdinand Hérold – Ludwig Hertel, Vragolasta djevojka, kor. i red. Vladimir Derevianko, foto: © Saša Novković
    "Konačno nešto opuštajuće!" komentirale su dižući se po završetku baletne predstave Vragolasta djevojka tri zadovoljne gospođe koje su sjedile iza mene. Izostaviti ću uzdah konačno (s kojim se ne slažem, jer pretpostavljam da se negativno odnosio prema suvremenom baletnom teatru tipa Cluga ili Zurovca) i prihvatiti ovo opuštajuće. Naime, riječ je o popularnom komičnom baletu francuskog koreografa Jeana Daubervala (iz 1789.) koji preko dvjesto godina uveseljava publiku, kako ljubavnom pričom veselog zapleta i karikaturalnih likova tako tancovalnom glazbom i muzikalnim plesnim brojevima. Balet je u međuvremenu imao bezbroj inačica, kako u slaganju glazbenog kolaža tako u varijaciji koraka, a nova zagrebačka postava u koreografiji i režiji Vladimira Derevianka koristi glazbeni aranžman Jeana-Michaela Damasea, temeljen na glazbi Ferdinanda Hérolda i Ludwiga Hertela te francuskih napjeva i opernih arija iz Daubervalove praizvedbe. (Orkestrom HNK dirigirao je Dian Tchobanov.) Dakle, lagani ali vrsni i funkcionalni splet glazbe koja u nekim dijelovima čisto programski prati radnju i mimu, a onda otvara prostor plesačkoj paradi.
    Balet HNK u Zagrebu: Ferdinand Hérold – Ludwig Hertel, Vragolasta djevojka, kor. i red. Vladimir Derevianko, foto: © Ines Novković, na fotografiji Viorel Dascalu, Svebor Sečak (Udovica Simone) i baletni ansambl
    Prekrasna scena Roberte Guidi di Bagno opisuje mjesto radnje: idilu seoskog imanja u kojoj se izmjenjuju slike dvorišta i zlatnožuta polja žita protkana crvenim makovima. U to se uklapaju jednako lijepi kostimi iste autorice i ljupka rasplesana mladež u stalnom slavlju ljubavi i života. Naravno, najljepši su Lise (Pavla Mikolavčić) i Colas (Azamat Nabiullin), mladi par koji se voli i koji očito pripada zajedno (golupčići i poljupčići), usprkos namjeri groteskno komične Lisine majke (Svebor Sečak) koja bi rado djevojku udala za bogatog i budalastog Alaina (kao gost Matjaž Marin). Igra je brza i duhovita, a mizanscena ispunjena detaljima koji pune prostor igre i priče.

    Pavla Mikolavčić (Lisa) i Svebor Sečak (Udovica Simone); Balet HNK u Zagrebu: Ferdinand Hérold – Ludwig Hertel, Vragolasta djevojka, kor. i red. Vladimir Derevianko, foto: © Saša NovkovićAzamat Nabiullin (Colas), Pavla Mikolavčić (Lisa) i baletni ansambl; Balet HNK u Zagrebu: Ferdinand Hérold – Ludwig Hertel, Vragolasta djevojka, kor. i red. Vladimir Derevianko, foto: © Saša NovkovićAzamat Nabiullin, donedavno neprikosnoveni princ Baleta u Splitu, očito je pojačanje zagrebačkoga baleta. Ne sumnjam da će i ovdje biti miljenik publike, jer plijeni pojavom i scenskim šarmom uz iznimno tehničko pokriće: laki skok, silna mekoća i lakoća pokreta i kretanja prenose užitak i sigurnost plesanja. Pavla Mikolavčić sjajna je u brzim i vrckavim dijelovima uloge. Zaigrana, dražesna i duhovita, precizna i glumstvena, uvjerljivija je u djetinjastoj strani lika. Više allegro nego adagio.
    Balet HNK u Zagrebu: Ferdinand Hérold – Ludwig Hertel, Vragolasta djevojka, kor. i red. Vladimir Derevianko, foto: © Saša Novković; na fotografiji Viorel Dascalu, Matjaž Marin (Alain), Danijela Batur, Anželika Marović-Matić
    Svebor Sečak s velikim je veseljem i angažmanom izradio komični lik done, gazdarice. Već njegova impozantna veličina, pojačana kostimom i klompama – nasmijava, a buffo proizlazi i iz stalne igre i nesporazuma sa sitnim slugom (diskretan ali vidljiv Dan Boeru). Sečak uistinu ima veliki prostor igre, iznimnu energiju i zgodne plesne brojeve s klompama, ali je očito, pogotovo u drugom dijelu, da ga lik nametljive, moćne dame opasno mami da posve preuzme scenu.
    Balet HNK u Zagrebu: Ferdinand Hérold – Ludwig Hertel, Vragolasta djevojka, kor. i red. Vladimir Derevianko, foto: © Ines Novković, na fotografiji Viorel Dascalu, Svebor Sečak (Udovica Simone) i baletni ansambl
    Odličnu je ulogu izradio i gost Matjaž Marin, solist mariborskog baleta. Pravo je iznenađenje kad na kraju zbunjeni Alain, smiješan u nespretnoj koordinaciji pokreta, koji inače stalno pada i spotiče se, izvede briljantnu sekvencu mačje mekanih skokova.
    Balet HNK u Zagrebu: Ferdinand Hérold – Ludwig Hertel, Vragolasta djevojka, kor. i red. Vladimir Derevianko, foto: © Saša Novković, na fotografiji: Danijela Batur, Dan Boeru, Svebor Sečak, Alen Gotal, Viorel Dascalu, Andrija Palada, Anželika Marović-Matić
    Lisini prijatelji, kao i seljani, odnosno solisti i ansambl, vedro, uvježbano i čisto izvode niz plesova u kombinaciji elemenata stilskih, karakternih i narodnih plesova. Sve zajedno prema finalu sve više prelazi u pravi revijski spektakl, što zapravo samo upućuje na logični razvoj zabavnoga žanra, začetog na samim počecima profesionalnog baletnog kazališta.

    © Maja Đurinović, KULISA.eu, 17. svibnja 2009.
    Azamat Nabiullin (Colas), Pavla Mikolavčić (Lisa) i baletni ansambl; Balet HNK u Zagrebu: Ferdinand Hérold – Ludwig Hertel, Vragolasta djevojka, kor. i red. Vladimir Derevianko, foto: © Saša Novković

Piše:

Maja
Đurinović

kritike i eseji