Ples kao talk show

26. tjedan suvremenog plesa: Public in Private, Under Construction koncept Jasna Layes-Vinovrški i Clément Layes, kor. Jasna Layes-Vinovrški

  • Public in Private, Under Construction koncept Jasna Layes-Vinovrški i Clément Layes, kor. Jasna Layes-Vinovrški Već samim naslovom Under Construction autori Jasna Layes-Vinovrški i Clément Layes definiraju kako ih zanima stvaralački i izvođački proces te organizacija uvjeta za gledateljsko praćenje tog procesa. Odnosno, proces i kao koreografija i izvedba.

    Under Construction je podijeljen u dva prostora na pregradom razdvojenoj sceni dvorane Istra u ZKM-u. Prvi je izložba obilnog materijala koji dokumentira proces. Izloženi predmeti su tekstovi, prepiske, skice, zapisi, objekti, fotografije i video materijali kroz koje publika šeće ili sjedeći u gledalištu gleda. Sama izvedba odvija se u drugom prostoru, u stražnjem dijelu scene, na kojem je podignuto malo gledalište. Središnje mjesto izvedbe nosi plesač Pravdan Devlahović koji izvodi neobičnu desetominutnu koreografiju sastavljenu od vrtnji u mjestu, gesti, izvikivanja slijeda godina, uključivanja zvuka koji se ponovno gasi, skidanja i oblačenja majica, hodanja, mrmljanja...

    Nakon naklona, pridružuje mu se autorica i za zelenim stolom započinje razgovor u kojemu objašnjava proces i koncept Under Construction projekta, a taj je da snimku koreografije koju je izvodio, nekoliko dana prije izvedbe šalje odabranom plesaču, koji je potpuno sam mora naučiti i izvesti pred publikom. U ležernom i duhovitom razgovoru autorice s Devlahovićem saznajemo kako se on osjećao dok je pamtio pokrete, kojom je metodom skidao koreografiju i s kojim se problemima suočavao tijekom izvedbe. Otkriva i da je koreografski materijal zapravo citatni odnosno temeljen na fragmentima određenih plesnih djela koja su na nju, kao autoricu i plesačicu, u određenom razdoblju karijere izvršile formativni utjecaj.

    Tako nas Jasna Layes-Vinovrški komentarima i kratkim fleševima u pokretu vodi kroz vlastitu inačicu plesne povijesti, spominjući Kurta Joosa, Pinu Bausch, Joséa Limóna, Louise Lecavalier, Jeromea Bela i mnoge druge. Predstava završava ponovnom izvedbom Pravdana Devlahovića iste koreografije, koju sada, nakon uvida u sam materijal i pozadinu koncepta, izvodi na potpuno drugačiji način, drastično smanjujući nelagodu koja se osjećala u prvoj izvedbi, kako njega samog tako i kod publike.

    U formi talk showa, lecture demonstration ili neke interaktivne procesne izvedbe, Under Construction je duhovita, ležerna i otvorena predstava koja se pridružuje seriji auto-refleksivnih, auto-ironičnih i citatnih projekata koji preispituju formu plesne izvedbe i poziciju plesnog umjetnika. Time postavlja neka goruća pitanja o razumljivosti i dostupnosti recentne plesne produkcije, kao i povjerenje autora u samu formu. A Pravdan Devlahović u nimalo lakoj poziciji, ponovno se pokazao odličnim izvođačem, spremnim odgovoriti na zaista neočekivane izazove.

    © Iva Nerina Sibila, KULISA.eu, 1. lipnja 2009.

Piše:

Iva Nerina
Sibila

kritike i eseji