Ples u doba krize (duha)

26. tjedan suvremenog plesa: Cie Gilles Jobin - Genève, Black Swan, kor. Gilles Jobin; Sodaberg, The Store, koncept Marjana Krajač

  • Cie Gilles Jobin - Genève, Black Swan, kor. Gilles JobinGilles Jobin proslavljeno je ime tzv. europskog novog plesa, onoga na raskrižju teorije, performansa, instalacije, žive izvedbe i plesa. Njegova najnovija produkcija Black Swan praizvedena u travnju u Genevi, odakle Jobin i dolazi, naslanja se na filozofiju Karla Raimunda Poppera po kojem se nijedna tvrdnja ne može smatrati apsolutno neoborivom, a pojmovi su čiste konvencije, te se zalaže za pronalaženje posebnih slučajeva koji opovrgavaju dosadašnje teze. Tako je i samo ime Black Swan posuđeno od Poppera kao primjer tog posebnog slučaja jer i samo jedan crni labud pobija tvrdnju da su labudovi bijeli. I zaista, Jobinova predstava vrlo čitljivom strukturom neprekidnog rušenja sustava pokazuje kako je svako vrijednosno uporište zamjenjivo, a istina potpuno arbitrarna. Svaki sistem, pa čak i tijelo samo, Jobin perolakom gestom ruši ulaskom novog sistema, ma kako on apsurdan, bizaran ili jednostavno netočan bio.

    Cie Gilles Jobin - Genève, Black Swan, kor. Gilles JobinU predstavi kao prvi kôd vidimo plesnu koreografiju, duge neprekinute fraze apstraktnog pokreta. U taj sistem upada drugi element, plesač s navučeni plišanim zečićima na rukama, koji se kreće skakutavo, pomalo animalno. Njegovo tijelo sugerira mogućnost čudovišnog tijela koje svojim ulaskom obori dosadašnji tjelesno-plesni sistem i uvuče ga u svoj (na sceni se nakrca gomila plišanih igračaka koje doslovno pretvore plesače u amorfno kotrljajuće životinjsko/ljudsko tijelo). Treći su element dugački štapovi koji isprva djeluju kao ekstenzije tijela potrebne za novi koreografski kôd, a potom postaju instrumenti kojima se po sceni pomiču gomile malih plišanih konjića. Oni završavaju poredani na samom prosceniju, a svjetlosnim efektom izgledaju kao da – plešu. Tako na kraju Black Swan nema tijela, nema izvođača, nema pokreta, samo oblik konja sveden na igračku i svjetlosni efekt.
    Cie Gilles Jobin - Genève, Black Swan, kor. Gilles Jobin
    Jobin razvija predstavu kao matematičku formulu, dokazujući svoju tezu bez ulaženja u suštinu ijednog kôda koji izgradi ili razloga za njegovo rušenje. Tvrdnja je to, prilično depresivna, o nepodnošljivoj lakoći zamjenjivosti apsolutno svega i kao takva ide ukorak s recentnom inflacijom svih vrijednosti i krizom zapadnoga svijeta. No kao posljedica takve teze ostaje pitanje – kuda dalje?

    Odgovor koji Marjana Krajač u suradnji s Ninom Kurtelom i Ivom Korenčić nudi u svojoj instalaciji-izvedbi jest – idemo u shopping! The Stoore je konceptualni dućan u kojem se po visokim cijenama prodaju artikli dizajnirani s leftoverima dosadašnjih predstava Sodaberg koreografskog laboratorija, odnosno Marijane Krajač i suradnika.
    Sodaberg, The Store, koncept Marjana Krajač
    Tako se u The Store moglo kupiti pamučne majice s printovima iz Sodaberg Lady Machbet serije, torbe sa fotkama iz Aridane auf Naxos, bedževe, magnete, plakate, platnene cekere, pa čak i fotelju s printovima skinutim sa šalicama korištenima u Lady Machbet, a sve to u dizajnu Gordana Karabogdana. Izvedba se sastoji u razgledavanju dućana, razgovoru s autoricama/prodavačicama i kupovini određenih artikala.

    Sodaberg, The Store, koncept Marjana KrajačKao i u dosadašnjim radovima, Marjana Krajač na vrlo zanimljiv način dovede do krajnosti i krajnje pažljivo razradi određenu, izuzetno aktualnu i često poraznu ideju. Ali zaoštrivši je do kraja, tako je i ostavi. U The Store dokumentaciju vlastitog umjetničkog rada pretvara u robu i prolazi kroz stvarni proces proizvodnje te robe. Iz proizvodnje umjetnosti prelazi u proizvodnju artikala, dijelove predstava pretvara u precijenjene dizajnerske uzorke, sjećanje na izvedbeni čin/doživljaj doslovno sravni i isprinta na majicu.

    I opet je pitanje – kamo dalje? Je li u fokusu sam čin kupovanja kao ultimativna izvedba s podtekstom da dobar dizajn može prodati sve ili je sugestija da se jedino uvođenjem psihologije šopinga u umjetnost može preživjeti ili da je svejedno proizvodi li se kazalište ili majica ili, kako sama umjetnica kaže u katalogu instalacija "Vrijeme, stvari, pojave i fragmenti postaju tako predmetom pregovora, dijaloga, nečega i još nečega"? I to nešto ostaje nešto – nedefinirano.

    © Iva Nerina Sibila, KULISA.eu, 5. lipnja 2009.

    Black Swan

    koreograf: Gilles Jobin
    plešu: Susana Panadès Diaz, Hildur Ottarsdottir, Gilles Jobin, Gabor Varga
    oblikovanje svjetla: Daniel Demont
    glazba: Cristian Vogel
    asistentica koreografa: Isabelle Rigat
    produkcija: Cie Gilles Jobin - Genève
    koprodukcija: Bonlieu Scène nationale, Annecy - Théâtre de la Ville, Paris - Dampfzentrale, Bern - Theater Chur
    uz potporu: La Loterie Romande, Pour-Cent Culturel Migros
    donatori: Zuger Kulturstiftung Landis & Gyr, Fondation Ernst Göhner
    u suradnji sa: Beirut International Platform of Dance, Beyrouth - Les Rencontres Chorégraphiques de Carthage, Tunis - Latitudes Contemporaines, Lille
    Gilles Jobin prima potporu trogodišnjeg zajedničkog programa Grada Geneve, Republike i Genevskog kantona te Pro Helvetie.
    Gilles Jobin je suradnik Bonlieu Scène nationale, Annecy
    posebna zahvala: Victor Roy

    The Store
    autorski tim: Marjana Krajač, Iva Korenčić, Nina Kurtela
    koncept: Marjana Krajač
    dizajn: Gordan Karabogdan
    dizajn prostora: Nina Kurtela
    izvode: Andreja Široki, Nino Bokan, Iva Korenčić, Nina Kurtela, Marjana Krajač
    dramaturgija: The Dramaturgy Brunch
    svjetlo: Mario Vnučec
    produkcija: Sodaberg
    hvala: Ivet Ćurlin i WHW-u, Hrvatskom institutu za pokret i ples, Ani Golubić / Baggiz, g. Peri Kurteli te svim suradnicima i kolaborantima Sodaberga
    proizvodnja: Bagizz - Čakovec, Stup - Kutina, Vult - Zagreb, Lojber - Zagreb, Studio za dizajn - Sveta Nedjelja
    realizirano uz podršku Gradskog ureda za kulturu Grada Zagreba i u suradnji s Galerijom Nova

Piše:

Iva Nerina
Sibila

kritike i eseji