Velika predstava

Balet HNK u Splitu na 55. splitskom ljetu: HNK u Splitu, Carl Orff, Carmina Burana, koreograf, dramaturg i redatelj Youri Vamos, dirigent Ivo Lipanović

  • 55. Splitsko ljeto: HNK u Splitu, Carl Orff, Carmina Burana, koreograf, dramaturg i redatelj Youri Vamos, dirigent Ivo Lipanović
    Orff je za libreto scenske kantate Carmina Burana (nastale 1935-1936) uzeo 24 pjesme iz istoimene srednjovjekovne zbirke svjetovne poezije. Prijem djela na praizvedbi u Frankfurtu 1937. bio je odličan, premda je nacistima zasmetala erotika i lascivnost djela. Carmina Burana je do 1960. postala opće mjesto svjetske glazbene klasične literature, doživjela brojne izvedbe, pa tako i u Splitu – što na otvorenim pozornicama Splitskog ljeta, što u zgradi HNK.

    55. Splitsko ljeto: HNK u Splitu, Carl Orff, Carmina Burana, koreograf, dramaturg i redatelj Youri Vamos, dirigent Ivo LipanovićMnogi i danas kao najbolju ističu onu u režiji Tamasa Ferkaija, koreografiji Milane Broš i pod ravnanjem maestra Nikše Bareze. Sigurna sam da će i ova biti pamćena po mnogočemu: moćnom zboru, dobrim solistima, ponajprije Ivani Kladarin (sopran), baritonu Joachimu Selppu i tenoru Sveti Matošiću Komnenoviću, maestru Lipanoviću koji je nepogrešivo držao Orffov primarni glazbeni element – ritam.

    55. Splitsko ljeto: HNK u Splitu, Carl Orff, Carmina Burana, koreograf, dramaturg i redatelj Youri Vamos, dirigent Ivo LipanovićIznenađenje i možda najupečatljiviji dio ovog velikog spektakla, kojem je impresivnost dala i pozornica na Prokurativama, jest koreografija Yourija Vamosa. Spoj inteligencije i senzibilnosti tog koreografa, koji je apstrahirao priču koju Orff priča direktno i s namjerom te odabrao vlastiti doživljaj glazbe, donio nam je balet koji istražuje iskonsko u čovjeku – poriv, a primordijalni čovjekov poriv je Ljubav, kaže Vamos plesom tijela oslobođenog prostora (scenografije) i kostima koji određuje osobnost. Priču priča gotovo golim ljudskim tijelom pod beskrajnim nebom, pokretima čistim i jednostavnim kakva je i Orffova glazba. A taj zbir ljudskih tijela, koja koreografija napinje u žudnji i opušta u ostvarenju, opet priča ljudsku odiseju, pa iako u programskoj knjižici piše kako je ova Carmina Burana oda Ljubavi, i stvarno jest, možemo je doživjeti i kao odu Čovjeku. I tu su se susreli Orff i Vamos, jer i u Orffovom je dramskom konceptu, u kojem su ravnopravni glazba, pokret i govor, osnovna tema ono iskonsko što Čovjek jest.

    55. Splitsko ljeto: HNK u Splitu, Carl Orff, Carmina Burana, koreograf, dramaturg i redatelj Youri Vamos, dirigent Ivo LipanovićAnsambl Baleta HNK Split odradio je najbolji posao u zadnje dvije godine. Potpuna motiviranost, svijest o onome što rade, ogromna energija i preciznost solista: duhovite i gracilne Monice Dinoni, muževnog i ekspresivnog Artjoma Žusova, šarmantnog i najdarovitijeg komičara među plesačima Ajdara Valejeva, spremnost Albine Rahmatuljine, Filipa Veverka, Remusa i Romulusa Dimachea, kao i cijelog ansambla, te već spomenuta odlična glazbena izvedba Zbora i Orkestra HNK Split, solista i dječjeg zbora, na otvaranju 55. Splitskog ljeta donijeli su pravu, veliku festivalsku predstavu u kojoj su s istim zadovoljstvom mogli uživati i poklonici glazbe i poklonici plesa.

    © Nina Šegvić, KULISA.eu, 15. srpnja 2009.

kritike i eseji