Eseji, refleksije, komentari
-
Uz stotu izvedbu predstave Love Will Tear Us Apart, kor. Petra Hrašćanec, Saša Božić
Piše: Maja Đurinović
Petrine izvedbe pjesama su fizički snažne, napete, angažirane, emotivne, s osobnim stavom. S jedne strane vrlo pitko, jednostavno, profesionalno, jasno i komunikativno, a s druge, tu se krije i diskretan prostor ironije i samoironije, i plesačka strast koja uvijek iznova pokreće i tjera tijelo da se baci u prostor i prožme s glazbom koja korespondira s unutarnjim prostorom ...pročitajte cijeli tekst...
-
32. Almada Dance Festival 2024, Portugal, 19. rujna – 6. listopada 2024.
Almada Dance Festival istaknuo je važnost podrške mladim talentima, pružajući im međunarodnu platformu za profesionalni rast i razvoj. Vraćam se u Hrvatsku ispunjena najljepšim dojmovima i odlučna u namjeri da primjere dobre prakse primijenim u našoj zemlji, naravno uz prilagodbu uvjetima koje trenutačno postoje u našoj kulturnoj realnosti ...pročitajte cijeli tekst...
-
100 godina Labana u Zagrebu (3)
Utemeljenjem Škole 1954. godine program Ane Maletić izdignut je na razinu priznatog umjetničkog i pedagoškog programa. Tijekom godina Škola je postala paradigmom formalne plesne edukacije u Hrvatskoj i edukacijski okvir za očuvanje hrvatskog identiteta suvremenog plesnog odgoja koji se prepoznavao upravo u obrazovanju plesnih kadrova širokog profila ...pročitajte cijeli tekst...
-
100 godina Labana u Zagrebu (2)
Piše: Maja Đurinović
Labanova teorija plesa i pokreta u Zagrebu će pustiti duboke korijene i ostati ishodište zagrebačke škole suvremenog plesa. Ubrzo nakon toga, 1925., otvara se Škola s „Naukom o gibanju po Labanu“. Ana Maletić otvara svoju školu po Labanu 1932., da bi se 1954. otvorila državna Škola za ritmiku i ples koja djeluje i danas pod nazivom Škola suvremenog plesa Ana Maletić ...pročitajte cijeli tekst...
-
100 godina Labana u Zagrebu (1): Vera Milčinović, Tashamira (Zagreb, 20. kolovoza 1906. – Rodeo, CA, 24. ožujka 1995.)
Piše: Maja Đurinović
Kao etablirana osebujna plesna umjetnica Tashamira daje mnoge plesne recitale koje često prati predavanjima (lecture-demonstrations) o modernom plesu, odnosno svojoj poetici. Njezini Dances of Reality and Unreality uključuju postulate njemačkog plesnog ekspresionizma, poput autonomnosti plesa, unutarnjeg ritma i osobne logike tijela, koji onda može naći podršku u glazbi ...pročitajte cijeli tekst...
-
UPUH i UPPU PULS: Dodjela godišnjih nagrada strukovnih udruga suvremenog plesa Republike Hrvatske za 2023.
Između formalnosti i opuštenosti, profesionalizma i prijateljstva, poštovanja i ustrajnosti, ali ponekad i frustracije i nezadovoljstva, postoji naš zajednički prostor djelovanja. Upravo ta poroznost i propustljivost glavne su kvalitete hrvatske plesne scene suvremenog plesa koje se ne može jednostavno kategorizirati, ali se može prepoznati, njegovati i dalje osnaživati ...pročitajte cijeli tekst...
-
Gecko, Velika Britanija: Kin, kor. i red. Amit Lahav
Nevjerojatan je taj Amitov rukopis kojeg izvođači provode toliko unisono, što se najviše očituje u grupnim scenama gdje svi dišu kao jedan. Vjerujem da je tajna u procesu razvijanja predstave kroz tri godine. Ponovno su me uspjeli oduševiti, dirnuti i motivirati da se pokušam približiti takvoj posvećenosti u svojim budućim radovima. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Simpozij Surviving the Corporate / Apocalypse, Tala Ple(j)s, Zagreb, 3. veljače 2024.
Zanimljiva inicijativa u vidu jednodnevnog simpozija okupila je istaknute predstavnice kulturnog i poduzetničkog sektora poznate po tome da svojim inovativnim i kreativnim projektima pomiču granice. Cilj tog okupljanja bio je razmijeniti stečena znanja i iskustva te prikazati nekoliko uspješnih primjera iz prakse koji su doveli do stvaranja novih održivih i solidarnih modela ...pročitajte cijeli tekst...
-
U dijalogu s koreografijom Goldberg varijacije J.S.Bacha, izvodi Glen Gould, improvizira Steve Paxton (1986.), mentori Jurij Konjar, Nikolina Pristaš
Bilo je zanimljivo promatrati kako su neki plesači u samom procesu zadržali muzikalnost i neku konstantu u načinu kretanja koji je njihove izvedbe doveo u cjelovite zatvorene forme, dok su drugi povremeno mijenjali fokus i ponovo se nalazili na novom zadatku – scoreu. Mladi plesači: mogli su se na najbolji mogući način okušati u improvizaciji kao koreografskoj metodi ...pročitajte cijeli tekst...
-
Haustor-galerija LiberSPACE
Piše: Jasmina Fučkan
Nakon višegodišnje pauze, galerija je otvorila haustor publici u listopadu s multimedijskim projektom jationonaonomivioni Dobra je vijest da Haustor-galerija LiberSPACE nastavlja s aktivnošću, kao alternativni prostor izlaganja i okupljanja, uopće namijenjen kolektivnom uranjanju u dublja perceptivna iskustva na sjecištu gradske vreve, memorije i efemernosti života ...pročitajte cijeli tekst...
-
Ponovno uranjanje, autorica Josipa Bubaš
Kao i sam predmet kojega istražuje, Uranjanje je rezultat mnogovrsnih teorijskih, filozofskih i izvedbenih utjecaja. Jedan od njih je foucaultovska koncepcija transverzala značenja, fundirana idejom da se rođenjem priključujemo široko razgranatoj mreži društvenih, idejno-duhovnih i kulturnih silnica što posve određuju naše biće
...pročitajte cijeli tekst...
-
Marina Bauer, Taktilne metafore, Galerija 90-60-90, Pogon Jedinstvo, Zagreb
Piše: Jasmina Fučkan
Nameće se i uobičajena kulturološka usporedba labirinta i mandale, jer iskustvo otkrivanja tajni središta fizičkog prostora i emocionalno zalaženje u zakutke duševnosti gdje se smjenjuju stanja tjeskobe i mira, u ovoj instalaciji čine jedinstven sklop. Otkrivanje jedinstvenih spletova stvari kroz vježbanje subjektivne percepcije, istinska je avantura ...pročitajte cijeli tekst...
-
Split Calling – Festival suvremenog cirkusa i umjetnosti na otvorenom, 20. – 22. listopada 2023.
Ideja festivala treba imati moralnu nadmoć da univerzalnu vrijednost umjetnosti, performansa i cirkusa, očuva kao nezaštićen plijen neoliberalnih pomama za fiskalnošću kulture, za nečim što nije financijski teatralno i unosno. Iako sramežljiv najjači programski segment bio je diskurzivni program. u sklopu kojeg su se održala dva zanimljiva predstavljanja ...pročitajte cijeli tekst...
-
Making Time Stop – istraživački laboratorij fizičkog i mimskog kazališta, HKD na Sušaku, Rijeka, 18. i 19. rujna, 2023.; javna prezentacija i razgovor 19. rujna, 2023.
14.10.2023. U Making Time Stop je petnaest polaznika uz dva predana voditelja, stvorilo angažiranu radnu atmosferu. Laboratorij je djelovao sa svim svojim sastavnicama, te je heterogenu skupinu izvođača koji dolaze iz različitih umjetničkih domena, pretvorio u skladan ansambl na dva dana. S obzirom na iskazani interes, nadam se da je ovaj laboratorij jedan u nizu ...pročitajte cijeli tekst...
-
8. Kliker Festival, Varaždin, 9. – 18. lipnja 2023.: UO VRUM, The100Hands: Matta Matta 2.0, koncept i koreografija Jasper Džuki Jelen, Mojra Vogelnik-Škerlj
Ovo je predstava koja unosi novi polet i oplemenjuje školske dvorane onom vrstom igre za koju se nove generacije odgajatelja pitaju postoje li više uopće. Naravno i ta je igra, kao i sve, zapisana u našem tijelu, kojem samo trebaju prostor i prilika. I mrvica mašte i kreativnosti da se ona pretvori u pravu malu katarzu. A katarza jest oslobođenje od suvišnog što nam itekako treba. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Otok sam (istraživačko-umjetnički potencijali otočke samoće), koncept Martina Hrlić Rogić, Olja Lozica
Martina je dala obranu tijela kao somi – jedinstvu fizičkog, emotivnog i intelektualnog tijela. Potegnula je izuzetno zahtjevan glumačko/izvedbeni zadatak, dopuštanje trajanju u naizgled statičnosti, pustila je mislima da teku držeći nam glavu tik iznad vode reminiscencijom zrelosti koju svatko tko je pred publiku stao priželjkuje. Koliko mnogo se u tijelu događalo! ...pročitajte cijeli tekst...
-
Jubilarnih deset godina Plesnog odsjeka ADU-a
Piše: Maja Đurinović
Odsjek je možda mjesto, ili dio sustava, no to je prije svega odnos.“ Nastavila je Jeličić ističući angažirani nastavnički kolektiv Odsjeka, izniman po predanosti i entuzijazmu „posvećenih i velikodušnih“ i stručnih nastavnica i umjetnica. Premda slika nije idilična, dobar dio alumna Plesnog odsjeka su te koje za sve nas to postupno mijenjaju i mijenjat će i dalje ...pročitajte cijeli tekst...
-
UPPU PULS, Zagreb: Igralište 22, kor. Jovana Zelenović u suradnji s Margaretom Firinger
Predstava Igralište 22 jasan je podsjetnik na važnost igre, kako na sceni tako i izvan nje. Podsjetnik na mogućnost da igra postane kompleksna, da nas vodi u rizik i da nas odvede u neistražene smjerove. Igralište 22 jedan je od prvih koraka autorica Jovane Zelenović i Margarete Firinger prema oblikovanju zajedničkog umjetničkoj smjera i jezika ...pročitajte cijeli tekst...
-
Projekcija i razgovor povodom projekcije dokumentarnoga filma Mekani brodovi (2022.) Željka Zorice Šiša, Kinoteka
Piše: Suzana Marjanić
Kugla glumište (1975.–1981/1982.) dosljedno je provodilo estetizaciju svakodnevice i svojim uličnim izvedbama-svetkovinama korespondiralo s onim segmentom koji je dominirao tih godina u vizualnim umjetnostima – izlazak na ulice, osvajanje javnih prostora; u okviru zahtjeva za demokratizacijom umjetnosti
...pročitajte cijeli tekst...
-
Tanztheater Wuppertal Pina Bausch: Cafe Müller / Common ground(S) / Posvećenje proljeća
Piše: Maja Đurinović
Teško je bilo tu večer otići iz Kazališta. Dobar dio publike je ostao u dvorani gledajući kako se sakuplja zemlja i rasprema pozornica, i polako praznio gledalište otežući izlazak sve do zamolbe redara. Motale smo se tuda još neko vrijeme, pogledali izložene fotografije, knjige, plakate. Dobro je znati da vrijeme Plesnog teatra Pine Bausch iz Wuppertala nije stalo! ...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz performans Horizont mora i mlijeka – godišnje čišćenje Jurja Šantorića, Mjesni odbor Voćarska, Zagreb, 26. siječnja 2023. i pop-up izložbu Dolazim u posjetu, Galerija Miroslav Kraljević, Zagreb, 31. siječnja – 4. veljače 2023.
Piše: Suzana Marjanić
Juraj Šantorić je jedan od iznimnih primjera koji je zaista angažirano shvatio Foucaultovu kritiku neoliberalnoga sveučilišnoga programa. Dakle, nakon što je kao student šest ili sedam godina života proveo u tom umjetnom društvu, Juraj ne želi postati stopiv, ne želi da ga društvo usisa, kao što se nažalost događa s mnogim kreativnim pojedincima
...pročitajte cijeli tekst...
-
Sad Sam Manifestacija, Dani posvećeni autorskom opusu Marije Ferlina, Cankarjev dom, Ljubljana, 5. – 8. studenoga 2022.
Piše: Maja Đurinović
U Cankarjevom domu u Ljubljani osmišljen je i realiziran nevjerojatan događaj za jednog suvremenog izvedbenog umjetnika: Sad Sam Manifestacija, četiri dana posvećena opusu Matije Ferlina. Impresivan program donio je tri izvedbe, predstave: Samice (INK, 2011.), te autorska sola, prvi (Revisited, 2004.) i posljednji (Matthäus, 2021.) rad iz ciklusa Sad Sam, te niz popratnih događanja ...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz premijeru projekta Predstava za žive u doba izumiranja Mirande Rose Hall u režiji Anice Tomić i produkciji Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu i plesno-vokalne predstave Da nam padne rosna kiša koreografkinje Mije Štark u produkciji UPPU PULS i Domino, Zagreb
Piše: Suzana Marjanić
Priroda jest i treba biti esencija jer samo značenje latinske riječi natura, među ostalim, znači, esencija, identitet, bît. Time bi se možda moglo poništiti shvaćanje Zemlje samo kao resursa na što je svedena u svim imperijalističkim ratovima. Navedenu ekokritičku paradigmu o ekološkoj pravdi oprimjeruju predstave HNK-a i UPPU PULS-a ...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz 39. Tjedan suvremenog plesa: Trafik, Rijeka, I am Alive, kor. Žak Valenta; Best Regards, autor Marco D Agostin
Piše: Iva Nerina Sibila
Marco D’Agostin u svom radu Best Regards, upravo suprotno od Žaka Valente u I'm Alive, ne poseže za slikama i atmosferama, nego u svom djelu posvećenom Nigelu Charnoku razvija nekoliko dosljednih tematskih i metodoloških izvedbenih slojeva, kako bi povezao upravo zagrebačku publiku s vlastitom emotivnom i somatskom memorijom ...pročitajte cijeli tekst...
-
Jedina urednica koja prati suvremeni ples na HRT-u udaljuje se sa svoje dosadašnje pozicije
Do nas je došla informacija da se jedina urednica koja prati suvremeni ples na HRT-u, udaljuje sa svoje dosadašnje pozicije. Što će vjerojatno imati za posljedicu da suvremena profesionalna scena gubi prostor za ples na HRT-u. Udruga plesnih umjetnika Hrvatske i UPPU PULS uputili su Programskom vijeću HRT-a u Apel za medijski tretman suvremenog plesa na HRT-u ...pročitajte cijeli tekst...
-
Gaga je s jedne strane jako nježna prema tijelu, a s druge strane jako zahtjevna, no ne na baletni način
Piše: Mihaela Devald
Naharin smatra kako Gaga najviše govori o osluškivanju vlastitih osjetila i kreiranju kvalitete trenutka. Disciplina i tehnika dolaze samo od činjenice da smo velikodušni prema vlastitu tijelu. Gaga je povezana i sa životom, ne samo s plesom, jer kada osvijestite blokade u vlastitu tijelu i oslobodite ih se, to je isto kao da se rješavate loših ideja kako biste napravili mjesta za nove ...pročitajte cijeli tekst...
-
Repertoarni projekt – povijesno naslijeđe Milane Broš i KASP-a na Plesnom odsjeku ADU
Na kraju izvedbe organiziran je razgovor mladih plesačica sa širim krugom nekadašnjih KASP-ovki koje su komentarima i svjedočanstvima vlastitih iskustava upotpunile taj događaj, vrijedan u oba smisla – i kao međugeneracijska obnova naslijeđa Milane Broš i kao uvodno upoznavanje neiskusnog gledatelja s koreografskim opusom snažne osobnosti ...pročitajte cijeli tekst...
-
O projektu Okoliš sjećanja (2020.) koji je na inicijativu Darka Bavoljaka okupio umjetnike/ice koji su posjetili Goli otok od 2016. do 2019.
Piše: Suzana Marjanić
Radovi umjetnica/ka nastali su kao vizualna, umjetnička reakcija na Goli otok okoliša sjećanja, gdje se priroda devastirala u antropocentričan okoliš kazne, nadzora, sustava ogoljavanja, stigme. Ideja je projekta da umjetnici svojim radovima in situ šalju poruku o tome da mjesta na kojima su počinjeni zločini trebaju biti mjesta sjećanja, učenja i pamćenja
...pročitajte cijeli tekst...
-
Predstavljanje europskog Erasmus+ projekta Empowering Dance – Developing Soft Skills, Škola suvremenog plesa Ane Maletić, Zagreb, 21. siječnja 2020.
Obaveza je svih plesnih učitelja naglašavati spoznaje koje su ishodi učenja i bavljenja suvremenim plesom, tako dobro opisanih ovim projektom. Poznato je da oni koji nisu imali plesna iskustva i doživljaje teško prepoznaju dobrobiti razvoja osobno-društvenih vještina. Stoga bi im iskustva i zaključci projekta Empowering Dance mogli biti zanimljivo informativno štivo ...pročitajte cijeli tekst...
-
Bilješke o inkluziji i plesu
Osnovna misao koja mi se od prvog susreta s inkluzivnim plesom formirala bila je kako u percepciji izgraditi poveznicu kazališnog plesa kakvog ga tradicionalno doživljavamo (kao ekskluzivnog) sa specifičnošću bilo kojeg tijela (primjerice tijela bez vidljivih predispozicija za ples), a pogotovo nestandardnog tijela koje predstavlja sasvim drukčiju pojavnost i tjelesni znak ...pročitajte cijeli tekst...
-
Alles tanzt. Kosmos Wiener Tanzmoderne / Everybody Dances. The Cosmos of Viennese Dance Modernism, Theater Museum, Beč, 21. ožujka 2019. – 10. veljače 2020.
Kao ključna figura bečke moderne plesne scene nameće se Rosalia Chladek (1905-1995). Kako je navedeno, izložba je inicirana i nadahnuta donacijom opsežne ostavštine Chladekove, a autori su zaključili da je bečku umjetnicu bolje predstaviti kao dio cijelog tog uzbudljivog vremena novog plesa, umjetnosti koja je, životna i angažirana, izložena i skandalozna ...pročitajte cijeli tekst...
Arhiv