Eseji, refleksije, komentari

  • Doživjeti stotu!

    Uz stotu izvedbu predstave Love Will Tear Us Apart, kor. Petra Hrašćanec, Saša Božić

    Piše: Maja Đurinović
    Petrine izvedbe pjesama su fizički snažne, napete, angažirane, emotivne, s osobnim stavom. S jedne strane vrlo pitko, jednostavno, profesionalno, jasno i komunikativno, a s druge, tu se krije i diskretan prostor ironije i samoironije, i plesačka strast koja uvijek iznova pokreće i tjera tijelo da se baci u prostor i prožme s glazbom koja korespondira s unutarnjim prostorom ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pažljivo osmišljena selekcija

    32. Almada Dance Festival 2024, Portugal, 19. rujna – 6. listopada 2024.

    Almada Dance Festival istaknuo je važnost podrške mladim talentima, pružajući im međunarodnu platformu za profesionalni rast i razvoj. Vraćam se u Hrvatsku ispunjena najljepšim dojmovima i odlučna u namjeri da primjere dobre prakse primijenim u našoj zemlji, naravno uz prilagodbu uvjetima koje trenutačno postoje u našoj kulturnoj realnosti ...pročitajte cijeli tekst...
  • 70. obljetnica Škole suvremenog plesa Ane Maletić

    100 godina Labana u Zagrebu (3)

    Utemeljenjem Škole 1954. godine program Ane Maletić izdignut je na razinu priznatog umjetničkog i pedagoškog programa. Tijekom godina Škola je postala paradigmom formalne plesne edukacije u Hrvatskoj i edukacijski okvir za očuvanje hrvatskog identiteta suvremenog plesnog odgoja koji se prepoznavao upravo u obrazovanju plesnih kadrova širokog profila ...pročitajte cijeli tekst...
  • „Za nas je Laban otkrivenje i snažan umjetnički doživljaj“

    100 godina Labana u Zagrebu (2)

    Piše: Maja Đurinović
    Labanova teorija plesa i pokreta u Zagrebu će pustiti duboke korijene i ostati ishodište zagrebačke škole suvremenog plesa. Ubrzo nakon toga, 1925., otvara se Škola s „Naukom o gibanju po Labanu“. Ana Maletić otvara svoju školu po Labanu 1932., da bi se 1954. otvorila državna Škola za ritmiku i ples koja djeluje i danas pod nazivom Škola suvremenog plesa Ana Maletić ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zvali su je „Croatian Beauty

    100 godina Labana u Zagrebu (1): Vera Milčinović, Tashamira (Zagreb, 20. kolovoza 1906. – Rodeo, CA, 24. ožujka 1995.)

    Piše: Maja Đurinović
    Kao etablirana osebujna plesna umjetnica Tashamira daje mnoge plesne recitale koje često prati predavanjima (lecture-demonstrations) o modernom plesu, odnosno svojoj poetici. Njezini Dances of Reality and Unreality uključuju postulate njemačkog plesnog ekspresionizma, poput autonomnosti plesa, unutarnjeg ritma i osobne logike tijela, koji onda može naći podršku u glazbi ...pročitajte cijeli tekst...
  • Priznanje trudu, stručnosti i predanosti

    UPUH i UPPU PULS: Dodjela godišnjih nagrada strukovnih udruga suvremenog plesa Republike Hrvatske za 2023.

    Između formalnosti i opuštenosti, profesionalizma i prijateljstva, poštovanja i ustrajnosti, ali ponekad i frustracije i nezadovoljstva, postoji naš zajednički prostor djelovanja. Upravo ta poroznost i propustljivost glavne su kvalitete hrvatske plesne scene suvremenog plesa koje se ne može jednostavno kategorizirati, ali se može prepoznati, njegovati i dalje osnaživati ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sindrom FTJP (Fali ti jedan papir)

    Gecko, Velika Britanija: Kin, kor. i red. Amit Lahav

    Nevjerojatan je taj Amitov rukopis kojeg izvođači provode toliko unisono, što se najviše očituje u grupnim scenama gdje svi dišu kao jedan. Vjerujem da je tajna u procesu razvijanja predstave kroz tri godine. Ponovno su me uspjeli oduševiti, dirnuti i motivirati da se pokušam približiti takvoj posvećenosti u svojim budućim radovima. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Osnaživanje žena u poslovnom okruženju

    Simpozij Surviving the Corporate / Apocalypse, Tala Ple(j)s, Zagreb, 3. veljače 2024.

    Zanimljiva inicijativa u vidu jednodnevnog simpozija okupila je istaknute predstavnice kulturnog i poduzetničkog sektora poznate po tome da svojim inovativnim i kreativnim projektima pomiču granice. Cilj tog okupljanja bio je razmijeniti stečena znanja i iskustva te prikazati nekoliko uspješnih primjera iz prakse koji su doveli do stvaranja novih održivih i solidarnih modela ...pročitajte cijeli tekst...
  • Vježbanje samog izvođenja

    U dijalogu s koreografijom Goldberg varijacije J.S.Bacha, izvodi Glen Gould, improvizira Steve Paxton (1986.), mentori Jurij Konjar, Nikolina Pristaš

    Bilo je zanimljivo promatrati kako su neki plesači u samom procesu zadržali muzikalnost i neku konstantu u načinu kretanja koji je njihove izvedbe doveo u cjelovite zatvorene forme, dok su drugi povremeno mijenjali fokus i ponovo se nalazili na novom zadatku – scoreu. Mladi plesači: mogli su se na najbolji mogući način okušati u improvizaciji kao koreografskoj metodi ...pročitajte cijeli tekst...
  • Razvoj urbaniteta kroz sudjelovanje

    Haustor-galerija LiberSPACE

    Piše: Jasmina Fučkan
    Nakon višegodišnje pauze, galerija je otvorila haustor publici u listopadu s multimedijskim projektom jationonaonomivioni Dobra je vijest da Haustor-galerija LiberSPACE nastavlja s aktivnošću, kao alternativni prostor izlaganja i okupljanja, uopće namijenjen kolektivnom uranjanju u dublja perceptivna iskustva na sjecištu gradske vreve, memorije i efemernosti života ...pročitajte cijeli tekst...
  • Gdje se skladišti povezanost s ostatkom svijeta?

    Ponovno uranjanje, autorica Josipa Bubaš

    Kao i sam predmet kojega istražuje, Uranjanje je rezultat mnogovrsnih teorijskih, filozofskih i izvedbenih utjecaja. Jedan od njih je foucaultovska koncepcija transverzala značenja, fundirana idejom da se rođenjem priključujemo široko razgranatoj mreži društvenih, idejno-duhovnih i kulturnih silnica što posve određuju naše biće
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Mnoštvo izvedivih modulacija

    Marina Bauer, Taktilne metafore, Galerija 90-60-90, Pogon Jedinstvo, Zagreb

    Piše: Jasmina Fučkan
    Nameće se i uobičajena kulturološka usporedba labirinta i mandale, jer iskustvo otkrivanja tajni središta fizičkog prostora i emocionalno zalaženje u zakutke duševnosti gdje se smjenjuju stanja tjeskobe i mira, u ovoj instalaciji čine jedinstven sklop. Otkrivanje jedinstvenih spletova stvari kroz vježbanje subjektivne percepcije, istinska je avantura ...pročitajte cijeli tekst...
  • Otvarati temu nasljeđa i gradnje identiteta

    Split Calling – Festival suvremenog cirkusa i umjetnosti na otvorenom, 20. – 22. listopada 2023.

    Ideja festivala treba imati moralnu nadmoć da univerzalnu vrijednost umjetnosti, performansa i cirkusa, očuva kao nezaštićen plijen neoliberalnih pomama za fiskalnošću kulture, za nečim što nije financijski teatralno i unosno. Iako sramežljiv najjači programski segment bio je diskurzivni program. u sklopu kojeg su se održala dva zanimljiva predstavljanja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kako prenijeti karakteristike igre na izvedbu

    Making Time Stop – istraživački laboratorij fizičkog i mimskog kazališta, HKD na Sušaku, Rijeka, 18. i 19. rujna, 2023.; javna prezentacija i razgovor 19. rujna, 2023.

    14.10.2023. U Making Time Stop je petnaest polaznika uz dva predana voditelja, stvorilo angažiranu radnu atmosferu. Laboratorij je djelovao sa svim svojim sastavnicama, te je heterogenu skupinu izvođača koji dolaze iz različitih umjetničkih domena, pretvorio u skladan ansambl na dva dana. S obzirom na iskazani interes, nadam se da je ovaj laboratorij jedan u nizu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Jednostavno – igra!

    8. Kliker Festival, Varaždin, 9. – 18. lipnja 2023.: UO VRUM, The100Hands: Matta Matta 2.0, koncept i koreografija Jasper Džuki Jelen, Mojra Vogelnik-Škerlj

    Ovo je predstava koja unosi novi polet i oplemenjuje školske dvorane onom vrstom igre za koju se nove generacije odgajatelja pitaju postoje li više uopće. Naravno i ta je igra, kao i sve, zapisana u našem tijelu, kojem samo trebaju prostor i prilika. I mrvica mašte i kreativnosti da se ona pretvori u pravu malu katarzu. A katarza jest oslobođenje od suvišnog što nam itekako treba. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Otok kao slavlje ili tko može dobiti pulpu naranče

    Otok sam (istraživačko-umjetnički potencijali otočke samoće), koncept Martina Hrlić Rogić, Olja Lozica

    Martina je dala obranu tijela kao somi – jedinstvu fizičkog, emotivnog i intelektualnog tijela. Potegnula je izuzetno zahtjevan glumačko/izvedbeni zadatak, dopuštanje trajanju u naizgled statičnosti, pustila je mislima da teku držeći nam glavu tik iznad vode reminiscencijom zrelosti koju svatko tko je pred publiku stao priželjkuje. Koliko mnogo se u tijelu događalo! ...pročitajte cijeli tekst...
  • Širenje „plesnog virusa“

    Jubilarnih deset godina Plesnog odsjeka ADU-a

    Piše: Maja Đurinović
    Odsjek je možda mjesto, ili dio sustava, no to je prije svega odnos.“ Nastavila je Jeličić ističući angažirani nastavnički kolektiv Odsjeka, izniman po predanosti i entuzijazmu „posvećenih i velikodušnih“ i stručnih nastavnica i umjetnica. Premda slika nije idilična, dobar dio alumna Plesnog odsjeka su te koje za sve nas to postupno mijenjaju i mijenjat će i dalje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Jesmo li zaboravili na igru?

    UPPU PULS, Zagreb: Igralište 22, kor. Jovana Zelenović u suradnji s Margaretom Firinger

    Predstava Igralište 22 jasan je podsjetnik na važnost igre, kako na sceni tako i izvan nje. Podsjetnik na mogućnost da igra postane kompleksna, da nas vodi u rizik i da nas odvede u neistražene smjerove. Igralište 22 jedan je od prvih koraka autorica Jovane Zelenović i Margarete Firinger prema oblikovanju zajedničkog umjetničkoj smjera i jezika ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sudionici „ushitnoga realizma“

    Projekcija i razgovor povodom projekcije dokumentarnoga filma Mekani brodovi (2022.) Željka Zorice Šiša, Kinoteka

    Piše: Suzana Marjanić
    Kugla glumište (1975.–1981/1982.) dosljedno je provodilo estetizaciju svakodnevice i svojim uličnim izvedbama-svetkovinama korespondiralo s onim segmentom koji je dominirao tih godina u vizualnim umjetnostima – izlazak na ulice, osvajanje javnih prostora; u okviru zahtjeva za demokratizacijom umjetnosti
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ono što nas pokreće

    Tanztheater Wuppertal Pina Bausch: Cafe Müller / Common ground(S) / Posvećenje proljeća

    Piše: Maja Đurinović
    Teško je bilo tu večer otići iz Kazališta. Dobar dio publike je ostao u dvorani gledajući kako se sakuplja zemlja i rasprema pozornica, i polako praznio gledalište otežući izlazak sve do zamolbe redara. Motale smo se tuda još neko vrijeme, pogledali izložene fotografije, knjige, plakate. Dobro je znati da vrijeme Plesnog teatra Pine Bausch iz Wuppertala nije stalo! ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ima li mjesta za mlade umjetnike?

    Uz performans Horizont mora i mlijeka – godišnje čišćenje Jurja Šantorića, Mjesni odbor Voćarska, Zagreb, 26. siječnja 2023. i pop-up izložbu Dolazim u posjetu, Galerija Miroslav Kraljević, Zagreb, 31. siječnja – 4. veljače 2023.

    Piše: Suzana Marjanić
     Juraj Šantorić je jedan od iznimnih primjera koji je zaista angažirano shvatio Foucaultovu kritiku neoliberalnoga sveučilišnoga programa. Dakle, nakon što je kao student šest ili sedam godina života proveo u tom umjetnom društvu, Juraj ne želi postati stopiv, ne želi da ga društvo usisa, kao što se nažalost događa s mnogim kreativnim pojedincima
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Impresivno

    Sad Sam Manifestacija, Dani posvećeni autorskom opusu Marije Ferlina, Cankarjev dom, Ljubljana, 5. – 8. studenoga 2022.

    Piše: Maja Đurinović
    U Cankarjevom domu u Ljubljani osmišljen je i realiziran nevjerojatan događaj za jednog suvremenog izvedbenog umjetnika: Sad Sam Manifestacija, četiri dana posvećena opusu Matije Ferlina. Impresivan program donio je tri izvedbe, predstave: Samice (INK, 2011.), te autorska sola, prvi (Revisited, 2004.) i posljednji (Matthäus, 2021.) rad iz ciklusa Sad Sam, te niz popratnih događanja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ekološka pravda i sjećanja na prirodu

    Uz premijeru projekta Predstava za žive u doba izumiranja Mirande Rose Hall u režiji Anice Tomić i produkciji Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu i plesno-vokalne predstave Da nam padne rosna kiša koreografkinje Mije Štark u produkciji UPPU PULS i Domino, Zagreb

    Piše: Suzana Marjanić
    Priroda jest i treba biti esencija jer samo značenje latinske riječi natura, među ostalim, znači, esencija, identitet, bît. Time bi se možda moglo poništiti shvaćanje Zemlje samo kao resursa na što je svedena u svim imperijalističkim ratovima. Navedenu ekokritičku paradigmu o ekološkoj pravdi oprimjeruju predstave HNK-a i UPPU PULS-a ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pitanja održivosti i efemernosti

    Uz 39. Tjedan suvremenog plesa: Trafik, Rijeka, I am Alive, kor. Žak Valenta; Best Regards, autor Marco D Agostin

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Marco D’Agostin u svom radu Best Regards, upravo suprotno od Žaka Valente u I'm Alive, ne poseže za slikama i atmosferama, nego u svom djelu posvećenom Nigelu Charnoku razvija nekoliko dosljednih tematskih i metodoloških izvedbenih slojeva, kako bi povezao upravo zagrebačku publiku s vlastitom emotivnom i somatskom memorijom ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ugrožavanje jedinog prostora javnog diskursa

    Jedina urednica koja prati suvremeni ples na HRT-u udaljuje se sa svoje dosadašnje pozicije

    Do nas je došla informacija da se jedina urednica koja prati suvremeni ples na HRT-u, udaljuje sa svoje dosadašnje pozicije. Što će vjerojatno imati za posljedicu da suvremena profesionalna scena gubi prostor za ples na HRT-u. Udruga plesnih umjetnika Hrvatske i UPPU PULS uputili su Programskom vijeću HRT-a u Apel za medijski tretman suvremenog plesa na HRT-u ...pročitajte cijeli tekst...
  • Gaga: Plesni jezik izvan poznatih granica

    Gaga je s jedne strane jako nježna prema tijelu, a s druge strane jako zahtjevna, no ne na baletni način

    Piše: Mihaela Devald
    Naharin smatra kako Gaga najviše govori o osluškivanju vlastitih osjetila i kreiranju kvalitete trenutka. Disciplina i tehnika dolaze samo od činjenice da smo velikodušni prema vlastitu tijelu. Gaga je povezana i sa životom, ne samo s plesom, jer kada osvijestite blokade u vlastitu tijelu i oslobodite ih se, to je isto kao da se rješavate loših ideja kako biste napravili mjesta za nove ...pročitajte cijeli tekst...
  • Međugeneracijska obnova

    Repertoarni projekt – povijesno naslijeđe Milane Broš i KASP-a na Plesnom odsjeku ADU

    Na kraju izvedbe organiziran je razgovor mladih plesačica sa širim krugom nekadašnjih KASP-ovki koje su komentarima i svjedočanstvima vlastitih iskustava upotpunile taj događaj, vrijedan u oba smisla – i kao međugeneracijska obnova naslijeđa Milane Broš i kao uvodno upoznavanje neiskusnog gledatelja s koreografskim opusom snažne osobnosti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Svijet kao zatvor

    O projektu Okoliš sjećanja (2020.) koji je na inicijativu Darka Bavoljaka okupio umjetnike/ice koji su posjetili Goli otok od 2016. do 2019.

    Piše: Suzana Marjanić
    Radovi umjetnica/ka nastali su kao vizualna, umjetnička reakcija na Goli otok okoliša sjećanja, gdje se priroda devastirala u antropocentričan okoliš kazne, nadzora, sustava ogoljavanja, stigme. Ideja je projekta da umjetnici svojim radovima in situ šalju poruku o tome da mjesta na kojima su počinjeni zločini trebaju biti mjesta sjećanja, učenja i pamćenja
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tiha znanja plesa

    Predstavljanje europskog Erasmus+ projekta Empowering Dance – Developing Soft Skills, Škola suvremenog plesa Ane Maletić, Zagreb, 21. siječnja 2020.

    Obaveza je svih plesnih učitelja naglašavati spoznaje koje su ishodi učenja i bavljenja suvremenim plesom, tako dobro opisanih ovim projektom. Poznato je da oni koji nisu imali plesna iskustva i doživljaje teško prepoznaju dobrobiti razvoja osobno-društvenih vještina. Stoga bi im iskustva i zaključci projekta Empowering Dance mogli biti zanimljivo informativno štivo ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ples u kolicima i izvan kolica

    Bilješke o inkluziji i plesu

    Osnovna misao koja mi se od prvog susreta s inkluzivnim plesom formirala bila je kako u percepciji izgraditi poveznicu kazališnog plesa kakvog ga tradicionalno doživljavamo (kao ekskluzivnog) sa specifičnošću bilo kojeg tijela (primjerice tijela bez vidljivih predispozicija za ples), a pogotovo nestandardnog tijela koje predstavlja sasvim drukčiju pojavnost i tjelesni znak ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izložba koja nas se tiče

    Alles tanzt. Kosmos Wiener Tanzmoderne / Everybody Dances. The Cosmos of Viennese Dance Modernism, Theater Museum, Beč, 21. ožujka 2019. – 10. veljače 2020.

    Kao ključna figura bečke moderne plesne scene nameće se Rosalia Chladek (1905-1995). Kako je navedeno, izložba je inicirana i nadahnuta donacijom opsežne ostavštine Chladekove, a autori su zaključili da je bečku umjetnicu bolje predstaviti kao dio cijelog tog uzbudljivog vremena novog plesa, umjetnosti koja je, životna i angažirana, izložena i skandalozna ...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv