Eseji i portreti
-
Nagrada Grb grada Pule Andrei Gotovini
Piše: Maja Đurinović
Ne događa se često da pozicija vlasti prepozna važnost i reprezentativnost umjetničkog djelovanja u plesnoj i kazališnoj pedagogiji. Ove godine je priznanje i nagradu grada Pule dobila Andrea Gotovina, koreografkinja i plesna pedagoginja, voditeljica Dramskog i Plesnog studija INK – GK Pula, kao osoba koja je postigla izvanredne rezultate i pridonijela ugledu Grada ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Dr. Ann Hutchinson Guest (New York, 3. studenoga 1918. – London, 9. travnja 2022.)
Upornost i ustrajnost koju je Ann Hutchinson Guest posjedovala dovela je do toga da se i ples počeo štititi autorskim pravima, a Dance Notation Bureau je postao jedan od referentnih ustanova plesne notacije i čuvanja plesne baštine. Od naših baleta Dance Notation Bureau čuva zapis Lhotkinog Đavla u selu u koreografiji Pie i Pina Mlakara
...pročitajte cijeli tekst...
-
Gaga je s jedne strane jako nježna prema tijelu, a s druge strane jako zahtjevna, no ne na baletni način
Piše: Mihaela Devald
Naharin smatra kako Gaga najviše govori o osluškivanju vlastitih osjetila i kreiranju kvalitete trenutka. Disciplina i tehnika dolaze samo od činjenice da smo velikodušni prema vlastitu tijelu. Gaga je povezana i sa životom, ne samo s plesom, jer kada osvijestite blokade u vlastitu tijelu i oslobodite ih se, to je isto kao da se rješavate loših ideja kako biste napravili mjesta za nove ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Lili Čaki (6. studenoga 1923. – 19. studenoga 2021.)
Ima glumačkih legendi koje su na sceni provele šest desetljeća no u glazbenom je kazalištu takvih ličnosti iznimno malo. Lili Čaki nastupala je sve do 2006., zadnje u mjuziklu Skidajte se do kraja, u ulozi Starije gospođe koja je svojom pojavom pri kraju predstave izazivala buru smijeha. Redovito je dolazila na predstave i premijere, ili na kavu u kafić prijepodne ...pročitajte cijeli tekst...
-
Repertoarni projekt – povijesno naslijeđe Milane Broš i KASP-a na Plesnom odsjeku ADU
Na kraju izvedbe organiziran je razgovor mladih plesačica sa širim krugom nekadašnjih KASP-ovki koje su komentarima i svjedočanstvima vlastitih iskustava upotpunile taj događaj, vrijedan u oba smisla – i kao međugeneracijska obnova naslijeđa Milane Broš i kao uvodno upoznavanje neiskusnog gledatelja s koreografskim opusom snažne osobnosti ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Anna Halprin (13. srpnja 1920. – 24. svibnja 2021.)
Dugi i plesom posve ispunjen život Anne Halprin bio je potraga za istinom kretnji, istinom pokreta koji je jedno s prirodom a onda i priroda sama. Njezin život bio je potraga za istinom koja se pronalazi kroz istraživanje ljudskog bića i njegovog odnosa s pulsiranjem planeta Zemlje. Anna Halprin plesačica je koja je redefinirala poimanje plesa propitkujući i ples i sam život ...pročitajte cijeli tekst...
-
Stota obljetnica rođenja Josepha Beuysa (Krefeld, 12. svibnja 1921. – Düsseldorf, 23. siječnja 1986.)
Vizionarski duh Beuysove utopije 20. stoljeća u kojoj prevladava uvjerenje o mogućem vitalitetu umjetnosti u društvenoj okolini možda se razgovijetnije čuje, ako ju tumačimo kao anticipacijski odgovor Hegelovoj tezi iz 19. stoljeća o kraju umjetnosti. U vježbanju sposobnosti da se nosi s tom dilemom, našem stoljeću Beuys može biti intrigantan savjetnik ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Raimund Hoghe (1949 – 2021)
Piše: Iva Nerina Sibila
Raimund Hoghe i kao izvođač posve je jedinstven. Njegova meditativna, emocionalno distancirana, isključena izvođačka pojava i nestandardna tjelesnost, u suprotnosti je s njegovim plesačima i plesačicama, koji plijene svojim izgledom, mladošću, virtuoznošću ili karizmom. Upravo je taj kontrast vrlo često središnja građa i tema njegovih predstava ...pročitajte cijeli tekst...
-
Meredith Monk: Pionirka i institucija intermedijalne izvedbe
Piše: Iva Nerina Sibila
Meredith Monk, „čarobnica glasa“, kako je nazivaju u medijima, s glasovnim rasponom od čak tri oktave, ljudski glas smatra „glasnikom duše“. Eksperimentirati s glasovnim efektima započela je već na početku svoje karijere pa je tijekom godina razvila posve prepoznatljiv stil pjevanja u kome kombinira konvencionalno otpjevane tonove s nestandardnim zvukovima ...pročitajte cijeli tekst...
-
O projektu Okoliš sjećanja (2020.) koji je na inicijativu Darka Bavoljaka okupio umjetnike/ice koji su posjetili Goli otok od 2016. do 2019.
Piše: Suzana Marjanić
Radovi umjetnica/ka nastali su kao vizualna, umjetnička reakcija na Goli otok okoliša sjećanja, gdje se priroda devastirala u antropocentričan okoliš kazne, nadzora, sustava ogoljavanja, stigme. Ideja je projekta da umjetnici svojim radovima in situ šalju poruku o tome da mjesta na kojima su počinjeni zločini trebaju biti mjesta sjećanja, učenja i pamćenja
...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Tanja Ivančić (1964.–2021.)
Gotovo cijeli život Tanje Ivančić bio je vezan uz Školu suvremenog plesa Ane Maletić u kojoj je započela školovanje, a kasnije radila kao nastavnica te 2012. promovirana u zvanje profesorice-mentorice. Svi mi koji smo je poznavali prepoznavali smo, uz profesionalne odlike i one odgojne, gotovo majčinske odnose koje je imala prema učenicama
...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Miljenko Bengez (1972.–2021.)
Piše: Iva Nerina Sibila
Za plesnu zajednicu, Miljac je bio onaj koji ni iz čega napravi scenu spremnu za izvedbu, napravi kazalište. Kao tehnički direktor dizao je tribine za publiku i gradio prostor za plesne izvedbe u najnemogućijim uvjetima, uvijek spreman uložiti duge sate i riješiti nemoguće probleme da se predstava dogodi, a plesači imaju dovoljno vremena za probe i pripreme ...pročitajte cijeli tekst...
-
Obljetnica: Pola stoljeća plesa s Mirjanom Preis
Piše: Maja Đurinović
Mirjana Preis je 5. prosinca u ZPC-u obilježila pedesetu obljetnicu umjetničkog rada. Impresivna je to brojka! Malobrojna, privilegirana publika je uz vodstvo slavljenice i njezinog kolege Branka Bankovića pratila vizualne materijale koji uključuju fotografije ali i kratke inserte iz rijetko kvalitetnih snimki predstava kao i dijelove plesnih video radova ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Sally Banes (1950.–2020.)
Piše: Andreja Jeličić
Dobrim dijelom upravo zbog važnosti koju je Sally Banes pridavala postmodernom plesu kroz svoja istraživanja, u brojnim tekstovima i knjigama koje mu je posvetila, taj je fenomen zaživio kao nezaobilazna tema u akademskim krugovima diljem svijeta, ali i kao vrlo važan dio američke kulturne baštine unatoč svojim buntovničkim i subverzivnim korijenima ...pročitajte cijeli tekst...
-
Predstavljanje europskog Erasmus+ projekta Empowering Dance – Developing Soft Skills, Škola suvremenog plesa Ane Maletić, Zagreb, 21. siječnja 2020.
Obaveza je svih plesnih učitelja naglašavati spoznaje koje su ishodi učenja i bavljenja suvremenim plesom, tako dobro opisanih ovim projektom. Poznato je da oni koji nisu imali plesna iskustva i doživljaje teško prepoznaju dobrobiti razvoja osobno-društvenih vještina. Stoga bi im iskustva i zaključci projekta Empowering Dance mogli biti zanimljivo informativno štivo ...pročitajte cijeli tekst...
-
Bilješke o inkluziji i plesu
Osnovna misao koja mi se od prvog susreta s inkluzivnim plesom formirala bila je kako u percepciji izgraditi poveznicu kazališnog plesa kakvog ga tradicionalno doživljavamo (kao ekskluzivnog) sa specifičnošću bilo kojeg tijela (primjerice tijela bez vidljivih predispozicija za ples), a pogotovo nestandardnog tijela koje predstavlja sasvim drukčiju pojavnost i tjelesni znak ...pročitajte cijeli tekst...
-
Alles tanzt. Kosmos Wiener Tanzmoderne / Everybody Dances. The Cosmos of Viennese Dance Modernism, Theater Museum, Beč, 21. ožujka 2019. – 10. veljače 2020.
Kao ključna figura bečke moderne plesne scene nameće se Rosalia Chladek (1905-1995). Kako je navedeno, izložba je inicirana i nadahnuta donacijom opsežne ostavštine Chladekove, a autori su zaključili da je bečku umjetnicu bolje predstaviti kao dio cijelog tog uzbudljivog vremena novog plesa, umjetnosti koja je, životna i angažirana, izložena i skandalozna ...pročitajte cijeli tekst...
-
Panel Ples u edukaciji i edukacija u plesu, Kliker LLB konvencija, Zagreb 23.-26. listopada 2019.
Postojanje školovanih kadrova već više od 60 godina zavidan su temelj za uvođenje odgoja temeljenog na pokretu i plesu u sve obrazovne strukture. Zašto smo ponovno ili opet nedovoljno efikasni? Zašto društvo koje ulaže nemala sredstva nema koordinirane aktivnosti kojima bi se iskoristili potencijali umjetnika, plesnih pedagoga i potreba djece i mladih za istima? ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Slavica Šenk (1948 -2019)
Piše: Maja Đurinović
Slavica Šenk i Plesni studio Zaro koji je ona tada vodila je za mene bilo mjesto pripadnosti i druge obitelji. Red, rad i disciplina, strogost i odlučnost dali su smisao mom, tada, hobiju te uz ljubav i radost koju smo dijelili, želju da se nikada ne prestanem baviti svime čime se i danas bavim.
Zbog Slavice sam umjetnik koji voli ples i kazalište ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Bogdan Gagić (Karlovac, 1931. – Zagreb, 2019.)
Maestro Gagić bio je živa enciklopedija znanja: iz jednog pitanja deset odgovora; kritičan, utjecajan, sugestivan, prije svega pragmatičan i spreman na novitete… Imao je veliki utjecaj najviše na Milanu, ali i na sve nas Milaneze. Vjerojatno je i njegova interpretacija varijacija na temu u muzici bila prvi iskorak u pravcu istraživanja novih kretanja u smjeru plesnih improvizacija ...pročitajte cijeli tekst...
-
Labanova analiza pokreta u suvremenoj praksi (4): Judith Kestenberg – Povezivanje psihoanalize i Labanove analize pokreta
Metoda razlikuje osam osnovnih kategorija analize kretanja, 4 unutar tijeka, te 4 unutar oblika pokreta. Prva kategorija podrazumijeva proučavanje razvojnih ritmova koji predstavljaju analizu toka napetosti, a dijele se u deset ritmičkih obrazaca (sisanje, grizenje, uvijanje, naprezanje, trčanje, zaustavljanje / kretanje, ljuljanje, valovito kretanje, poskoci i skokovi) ...pročitajte cijeli tekst...
-
Labanova analiza pokreta u suvremenoj praksi (3): Pamela Ramsden – Action Profiling
Pamela Ramsden je sve više naglašavala značaj procesa odlučivanja u odnosu na proučavanje stava i gesti tijela, čemu se Warren Lamb jako protivio. Smatrao je da da je za takvu analizu potrebno pohađati najmanje petogodišnju edukaciju koja je uključivala i istraživanje vlastitog kretanja. Sustav Pamele Ramsden nije pružao ni priliku za učenje i nadopunjavanje vlastitih preferenci ...pročitajte cijeli tekst...
-
Labanova analiza pokreta u suvremenoj praksi (2): Warren Lamb, Aptitude Assessment
Iako se zapravo radilo o istoj vrsti analize Lamb se odlučio odvojiti i nazvao je svoju metodu analiza kretanja: Aptitude Assessment. Razlika između te dvije metode je u tome što je Laban promatrao odvojeno tijek eforta i tijek oblika dok je Lamb istovremeno promatrao oboje kao jednu cjelinu. Kako mu je ugled rastao u posao je uključio i novu uslugu Executive Search, takozvani head hunting ...pročitajte cijeli tekst...
-
Labanova analiza pokreta u suvremenoj praksi (1)
Labanova analiza pokreta je na objektivan način omogućila procjenu sposobnosti čovjeka za neki posao te primjerice procjenu sposobnosti prilikom prijema za posao. S vremenom se ustalila kao oblik analiza u nekoliko različitih područja od fizikalne rehabilitacije, preko psihoanalize i plesne terapije do metoda za procjenu učinkovitosti nekog tima. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Ika Škomrlj (Zagreb, 13. srpnja 1932. – Zagreb, 15. listopada 2018.)
Tijekom višegodišnje karijere baletne i plesne kostimografkinje, Ika Škomrlj dobro je upoznala ključne odrednice i osobitosti baletnoga i plesnoga kostima ističući specifičnost suodnosa plesača i kostima. Smatrala je da se plesni kostim u potpunosti ostvaruje tek u pokretu i prilagođavala formu kostima i uzorke na kostimu plesačevim kretnjama ...pročitajte cijeli tekst...
-
Predavanje Kenjira Otanija Method for Devising Physical Theatre, Osijek, 20. studenoga 2018.
Zanimljivi spoj japanske avangarde i klasičnog zapadnjačkog kazališnog obrazovanja Otanija čini redateljem koji ima mogućnost spojiti dvije dijametralno suprotne kulture. Tražeći i stvarajući zajedničke im točke Otani premošćuje civilizacijske razlike i stvara etnološki i kulturološki obojane, a ipak univerzalne, predstave sa snažnom angažiranošću ...pročitajte cijeli tekst...
-
Interdisciplinarni znanstveni skup Maga Magazinović: Filozofija igre i /ili više od igre, Muzej pozorišne umetnosti Srbije, Beograd, 6. listopada 2018.
Teme skupa kretale su se u širokom rasponu od Maginog djelovanja za vrijeme njemačke okupacije, preko tumačenja Maginog shvaćanja jezika i njegovih promjena, kao i njenog novinarskog stvaralaštva; zatim sagledavanja umjetnosti Ane Maletić, najistaknutije učenice Mage Magazinović koja je u Zagrebu uspjela ostvariti Maginu ideju o školi modernog plesa ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Jasna Vuljević (1978.-2018.)
Cijelo članstvo UPUH-a prihvatilo je Jasnu Vuljević za tajnicu. S Jasnom je odjednom sve postalo bolje. Uredila je administraciju, vodila precizne zapise, strpljivo objašnjavala nezadovoljnima, predlagala. Samozatajno je razvijala mnoge projekte. Možda nismo ni svjesni koliko nam je pomagala, ali je u jednom trenutku postalo jasno – bez nje se ne može ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Naco Oster (Gazije, 20. studenoga 1950. – Zagreb, 7. svibnja 2017.)
Naco Oster zahtjevnu je geometriju Kugla-Dalíjevske ljubavi i pamćenja ‒– kako u umjetnosti, tako nadasve i u životu ‒– modulirao i modelirao kao virtuoz plemenite mudrosti i plemenite ljepote: brižno i obzirno, istinski nesebično, duboko i neizbrisivo. U postojanom trajanju te punine, popiti samo Kugla-kavu s Nacom Osterom bilo je i ostaje neizrecivo mnogo ...pročitajte cijeli tekst...
-
Uvod u temu plesne tehnike stepa
Step je na međi stoljetne debate o tome je li ples narativna ili apstraktna umjetnost, i po tom pitanju razlikujemo dvije glavne struje step izričaja: broadwayski stil, njegovan kroz filmske i kazališne mjuzikle, te rhytham tap – barski/jazzerski/ulični stil koji živi po jazz klubovima gdje je step plesač glazbenik jazz banda. Hrvatska step plesna scena je prilično razgranata ...pročitajte cijeli tekst...
-
6. međunarodna znanstvena konferencija All about People: Challenges for Science and Education, Maribor, 9. i 10. ožujka 2018.
Konferencija i okrugli stol završili su obraćanjem predsjednika AMEU prof. dr. Ludvika Toplaka koji je objasnio svoju viziju ulaženja u edukacijski prostor koji nije dovoljno prepoznat od drugih, a završnu riječ iznio je predsjednik Europske akademije znanosti i umjetnosti prof. dr. Felix Unger koji je pohvalio napore Akademije za ples Alma Mater Europaea i postignuti napredak ...pročitajte cijeli tekst...
-
Koreofrenija, izložba fotografija povodom 40. godišnjice umjetničkog rada Sanje Petrovski, Kneževa Palača, Zadar, 18. prosinca 2017. – 2. siječnja 2018.
Piše: Mario Županović
Izložene fotografije nude spomenar na dugu karijeru Sanje Petrovski. Fotografija Milijana Nikića sa Sanjim Petrovski u baletnom trikou u ruševinama Kneževe palače amblematski je spomen i poveznica s obnovljenom Kneževom palačom u kojoj je izložba i postavljena. U nekom većem izložbenom prostoru Koreofrenija bi do kraja mogla pokazati sve transformacije same autorice ...pročitajte cijeli tekst...
-
Claudia Frederica Vall (Zagreb, 11. kolovoza 1908. – Los Angeles, 4. lipnja 2008.)
Piše: Katarina Žeravica
Za vrijeme boravka i školovanja u Beču Claudia Vall upoznala se s radom poznate plesačice ekspresivnog plesa i koreografkinje Gertrud Kraus, čijoj se školi priključila. Claudia Vall nije bila samo učenica Gertrud Kraus, nego i jedna od plesačica u njezinom plesnom ansamblu, gdje je imala prilike upoznati i raditi sa mnogim plesačima i plesačicama
...pročitajte cijeli tekst...
-
Claudia Frederica Vall (Zagreb, 11. kolovoza 1908. – Los Angeles, 4. lipnja 2008.)
Piše: Katarina Žeravica
Claudia Vall je od početka 1940-ih živjela i djelovala u Los Angelesu kao plesna pedagoginja, a bez plesnog partnera Freda Berka s kojim je dijelila jednaku strast prema plesu, istu poetiku i pristup plesnoj umjetnosti, a koji je svoju karijeru gradio na drugom kraju Sjedinjenih Država (u New Yorku), Claudia Vall nikada više nije nastupala kao plesačica ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Lela Gluhak-Buneta (Zagreb, 4. ožujka 1946. – Zagreb, 4. listopada 2017. )
Piše: Maja Đurinović
Između Igre zglobova (1966) i Barocco amore mio (1989), Lela Gluhak-Buneta je glavni, i poznati nam opus ostvarila unutar devet godina rada sa svojim Zagrebačkim plesnim ansamblom. Nije se priklanjala trendovima. Bila je nezasitna u traganju za poticajima iz područja likovnosti, glazbe, pisane riječi i folklorne baštine koje je pretakala u novi i drugačiji plesni izričaj ...pročitajte cijeli tekst...
-
Pitanje plesnosti u plesnoj predstavi
Predstava Jérôme Bel primjer je odmaka od modernističkog razumijevanja ontologije plesa: „U radikalnom otklonu od modernističkog otkrića esencije plesa u pokretu, Jérôme Bel upućuje da ontologija plesa počiva negdje drugdje: u nestabilnoj tenziji između prisutnosti i odsutnosti, svjetla i sjene, prostoru između ogoljenog mesa i skrivenog mesa.“ ...pročitajte cijeli tekst...
-
Pitanje plesnosti u plesnoj predstavi
Koreografija strukturira odnose; strukturira odnos mišljenja i postajanja materijalnim u vremenu. Umjesto unaprijed određenog očekivanja o nužnoj plesnosti u plesnim predstavama, koje onda samo je ili nije zadovoljeno, možda bi bolji pristup plesnoj umjetnosti bio: zašto netko uopće pleše? I ako pleše, zašto pleše baš tako kako pleše? ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Trisha Brown (25. studenoga 1936., Aberdeen, Washington, SAD - 18. ožujka 2017., San Antonio, Texas, SAD)
Formalno plesno obrazovana prema metodama i estetici modernog plesa, Trisha Brown jedna je od vodećih figura u etabliranju principa kretanja na kojem se temelje gotovo sve suvremene plesne tehnike – ekonomičnost u pokretu. Bez njezinog doprinosa, mnoge razine plesne umjetnosti danas ne bismo mogli misliti i/ili raditi jednako ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Luciano (Luka) Perić (Zadar 1940. – Split 2017.)
Piše: Sanja Petrovski
Životni put Luciana Perića od prvog dana kada je svoje plesno obrazovanje započeo kod Kuzme Beovića sredinom pedesetih u Zadru, pa do kraja intenzivnog radnog života u Splitu, neraskidivo je vezan uz neuništivi entuzijazam, posvećenost i ljubav prema plesnoj umjetnosti. Bio je baletan i ravnatelj Baleta splitskog HNK-a te istinski zaljubljenik u baletnu umjetnost ...pročitajte cijeli tekst...
-
Skup 80 godina od jedinstvenih i prijepornih Tanzwettspiele tzv. Plesne olimpijade održane u Berlinu 1936., Zagreb, 29. studenoga 2016.
Piše: Iva Nerina Sibila
Rudolf Laban sasvim sigurno nije bio nacist, no svjesno je sudjelovao je u nacifikaciji njemačke kulture, a u ime razvoja plesne umjetnosti. Na koji način to kontroverzno razdoblje integrirati u njegovu umjetničku ostavštinu koja je usporediva s onima Arnolda Shoenberga i Vasilija Kandinskog, zahtjeva još istraživačkog i teorijskog rada ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Đurđica Kunej (1962-2016), koreografkinja, plesna pedagoginja, plesačica
Vijest da je prekinut put plesa drage kolegice i plesne partnerice Đurđica Kunej šokirala me u istom trenutku otvarajući prostor tišine u meni; počela su se redati sjećanja i slike. Kao mlad plesač u Studiju za suvremeni ples plesao sam sa Đurđicom, zajedno smo prolazili procese nastanka predstava, trenutke pred premijeru ili izlazak pred publiku ...pročitajte cijeli tekst...
-
Maja Drobac o vlastitom plesnom izričaju
Kao praktikantici bharatanatjama, usađena mi je dužnost za istinom. Za prenošenjem tuđih priča koje imaju svrhu pokucati na vrata svijesti gledatelja, Kao dijete suvremenog plesa, odgojena sam da mislim izvan okvira, No onda dolazi balet. I zapetljava cijelu priču još više. Jer se protivi suvremenom iskazu da ples nije težak i posvećen rad
...pročitajte cijeli tekst...
-
Zadarska plesna scena (4): Plesni odjel Glazbene škole Blagoje Bersa (1)
Piše: Sanja Petrovski
Ideja o otvaranju Plesnog odjela u Glazbenoj školi Blagoje Bersa nije nastala odjednom. Godine 1970. nakon definitivnog odustajanja od pripojenja Baletnog studija Glazbenoj školi, ravnateljica Marija Poklepović u suradnji s Vlastom Kaurić, plesnom pedagoginjom i koreografkinjom, organizira Odjel za balet i ritmiku u Zadru
...pročitajte cijeli tekst...
-
Zadarska plesna scena (3)
Piše: Sanja Petrovski
Kuzma Beović je svojim znalačkim radom i entuzijazmom kroz rad s Baletnim studijom postigao zapažene rezultate u popularizaciji plesne umjetnosti. Plesač, koreograf i nadasve pedagog, osvojio je Zadar šarmom, neiscrpnom energijom i plesnom umjetnošću. Masovnost uključivanja mladih u programe podržavale su vladajuće strukture grada ...pročitajte cijeli tekst...
-
Zadarska plesna scena (2)
Piše: Sanja Petrovski
Nikada ni prije ni poslije na pozornici kazališta u Zadru nije bilo toliko plesnih predstava kao u vrijeme ravnateljstva Jadranke Svaguše od 1997. do 2002. Kazalište je tih godina otvorilo vrata plesnom repertoaru, bilo da je iz područja suvremenog plesa, klasičnog i modernog baleta ili izvedbenih umjetnosti. Odaziv publike bio je velik ...pročitajte cijeli tekst...
-
Zadarska plesna scena (1)
Piše: Sanja Petrovski
Povijest kazališta na ovom području stara je tisuću godina, a Zadar je najstarije mjesto u Hrvatskoj koje bilježi tu vrstu aktivnosti (Tihomil Maštrović). Povijest zadarske plesne scene započinje otvaranjem Hrvatskog narodnog kazališta (27. ožujka 1945.), koje u svojoj drugoj sezonin pokreće „Baletsku školu Narodnog Kazališta“ pod vodstvom Zore Colnago ...pročitajte cijeli tekst...
-
Konferencija Adaptation and Dance (Adaptacija i ples), Centre for Adaptation, De Montfort University, Leicester, Ujedinjeno Kraljevstvo, 2. ožujka 2016.
Piše: Katarina Žeravica
Izlaganja su se s različitih aspekata bavila analizom plesnih adaptacija stavljajući u središte promatranja sam ples i plesni narativ, dramaturgiju, tekstualni narativ ili pak različite vizualne elemente kao sastavne dijelove plesnih predstava/adaptacija. Stoga su izlaganja otvorila pitanja od poimanja plesa i plesne adaptacije kao hibridnog medija umjetnostii na dalje ...pročitajte cijeli tekst...
-
Škola za ritmičku gimnastiku i umjetnički ples Gertrude Kraus
Piše: Katarina Žeravica
Svestrana umjetnica Gertrud Kraus svojim je djelovanjem uvelike zadužila Europu pomičući granice plesne umjetnosti, propitujući plesom datosti društvenog konteksta u kojem je djelovala, te odgajajući naraštaje plesačica i plesača prepoznajući i potičući njihovu kreativnost, talent, specifičnost i individualnost
...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Vera Maletić (Beograd, 6. lipnja 1928. – Columbus, 15. listopada 2015.)
Piše: Maja Đurinović
Vera je od početka profesionalnog bavljenja plesom bila usmjerena i na pedagošku djelatnost. Znanja i iskustva stečena u Zagrebu, sudjelovanja na europskim kongresima i boravak u New Yorku, gdje se još 1966. upoznala s pretečama i inicijatorima postmodernoga plesa, definirale su središte njezinog umjetničkog istraživanja
...pročitajte cijeli tekst...
-
Što su to migracijska tijela? (4)
Jezik je vrlo važan u migracijskim procesima – zato je on neizostavni dio predstave. „Walter Benjamin govori da je izvanredno stanje svako stanje u kojemu nemamo kontrolu, a takva stanja više nisu izuzetak. Nesigurna stanja proizvode se s namjerom stvaranja ekonomskih dobitaka. Zanimalo me kako to mogu postići u izvedbenom obliku.“ ...pročitajte cijeli tekst...
-
Što su to migracijska tijela? (3)
U talijanskom gradu Bassano del Grappa sudionici projekta upoznali su pojedine imigrante s Lampeduse. Talijani imigrantima, priznaje Sciarroni, nisu skloni. „U Italiji je izuzetno teška situacija. Ljudi se žale da vlada misli jedino na imigrante i na njihove probleme, a da zapostavlja svoje građane. Naravno da to nije istina.“
...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Davor Šiftar (1950.-2015.)
Krajem sedamdesetih te tijekom osamdesetih nije bilo plesne izvedbe KASP-a na kojoj Davor Šiftar nije bio nazočan. Milani Broš bilo je od iznimne važnosti da upravo on snima nastupe KASP-a. Činio je to vrlo profesionalno, s istaknutim smislom za pokret, detalje, dramaturgiju; dokumentiranje onoga što se u plesnoj umjetnosti u trenu pretvara u prošlost ...pročitajte cijeli tekst...
-
Što su to migracijska tijela? (2)
Svoja iskustva stečena tijekom dvogodišnjeg projekta Su-Feh Lee iznijela je u obliku umjetničkog predavanja pod nazivom Stvari koje nosim. Dok pleše Su-Feh Lee sluša svoje tijelo, osluškuje animalnu stranu svoga bića, objekte koji je okružuju, prostor i publiku. Ne želi nametati svoju volju, nego supostojati sa svima i svime u sebi i oko sebe
...pročitajte cijeli tekst...
-
Što su to migracijska tijela? (1)
Ethnoscape je predstava u kojoj Cécile Proust želi dati glas imigrantima. „Imigranti su za mene junaci. Oni bi trebali biti svima nama primjer jer mijenjaju sudbinu svojom voljom. Nemam namjeru govoriti o masi jer problem imigracije nije masovan, nego osoban. Zanimaju me određeni pojedinci i njihove priče jer je svaka od njih jedinstvena.“ ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Ko Murobushi (Tokio, Japan, 14. lipnja 1947. – München, Njemačka, 18. lipnja 2015.)
Piše: Iva Nerina Sibila
Ko Murobushi bio je jedan od najpoznatijih svjetskih buto umjetnika i učitelja koji je nastupao u rodnom Japanu, ali i u brojnim svjetskim gradovima. Obilježio je generacije plesača, izvođača, glumaca i entuzijasta koji su prošli kroz njegove buto radionice i seminare kroz koje im je otvorio put prema njihovom vlastitom izričaju
...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz 60. obljetnicu Škole suvremenog plesa Ane Maletić (2)
Piše: Maja Đurinović
Ana Maletić otvorila je svoju prvu Školu umjetničke tjelesne kulture u Zagrebu u jesen 1932. Već iz naziva je jasno da je to područje koje nastoji pomiriti i objediniti različite interese. Ukratko, Aninim riječima: „Tjelesna kultura je u prvom redu pedagoško sredstvo: ona hoće da odgoji generacije, ona želi da ih osposobi za bolji i intenzivniji život.“ ...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz 60. obljetnicu Škole suvremenog plesa Ane Maletić (1)
Piše: Maja Đurinović
Koliko je dopisa i sjajno sročenih obrazloženja utemeljenih na međunarodnim iskustvima Ana sročila i poslala na instance političke i kulturne moći! Uzalud. Škola nikako da zaživi onako kako ju je ona zamislila, u kontekstu akademske zajednice, nego je zadržana na razini zanata, srednje stručne spreme, nešto malo više od fizičkih radnika
...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Michael Bernard (1926.-2015.)
Piše: Katja Šimunić
Michel Bernard, filozof svakom porom svoje kože, neumorno je istraživao izražajnost tijela i onoga što je nazvao „plesni korporeitet“, više od trideset godina tvrdoglavo i strastveno se zanimajući za suvremeni ples. Neumoran gledatelj, prijatelj mnogih plesača i koeografa, bio je velikodušan i istodobno zahtjevan profesor ...pročitajte cijeli tekst...
-
Pitanje demokratizacije plesa na primjeru postmodernih koreografa Judson Dance Theatrea
Judson Dance Theater (JDT) nije se bavio demokratizacijom; bio je platforma za stvaranje umjetnosti čije su karakteristike djelovanja uvelike uvjetovane izvanjskim okolnostima. Njegova dominantna funkcija uvijek je bila primarno umjetničkog karaktera – preispitivanje medija plesne umjetnosti. Pojam demokratizacije je svojevrsni nusproizvod JDT-a ...pročitajte cijeli tekst...
-
Loïe Fuller (Fullersburg, Sjedinjene Američke Države, 15. siječnja 1862. – Pariz, 1. siječnja 1928.)
Loïe Fuller, američka glumica i plesačica, (možda najtočnije izvođačica) te inovatorica na području plesnog i vizualnog teatra značajno je djelovala na europsku avangardnu umjetničku scenu na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće. Bila je „neka vrst velikog živog cvijeta duginih boja ili divna libela u stalnom pokretu svjetlosti“, pisao je Pierre Loti ...pročitajte cijeli tekst...
-
Zapis Ine Sladić u povodu rada i nastupa u projektu Gradnja Isabelle Shad, prezentiranom na 31. Tjednu suvremenog plesa
Isabelle Shad u Zagreb je došla sa scoreom cijele predstave Gradnja. Kako je predstava već igrana u Berlinu, najbitnije za nas bilo je sprijateljiti se s vrećama i pokušati ih vidjeti kao dio nas. No score je bio otvoren za nove mogućnosti, što je proces činilo još zanimljivijim. Nove ideje nalazile su otvoreni dio scorea i jednostavno se u njega uklopile
...pročitajte cijeli tekst...
-
Miloš Sofrenović i Luis Gallo Mudarra, voditelji majstorske radionice Ćula esencije / The Senses of the Essence
Kao pedagozi nismo našli konačne odgovore nakon procesa rada. Ono što vjerujemo i nadamo se da smo postigli kod sudionika, to je osjećaj transformacije koju su sa nama doživjeli. Nadamo se da smo uspjeli ponuditi kreativnu platformu putem koje će moći dalje sami proširiti i produbiti svoju osobnu stvaralačku metodologiju rada
...pročitajte cijeli tekst...
-
15 godina TRAFIK-a, Rijeka, 17. – 24. srpnja 2013.
TRAFIK je predstavio konstantu kvalitete svog rada koji je još uvijek tematski aktualan, a teoretski, estetski i izvođački pristupačan publici i kolegama. U 15 minuta TRAFIK-a Trafikanti su krenuli korak dalje, pozivajući gledatelja ne samo na zajedničko razmišljanje, nego i zajedničko sudjelovanje u stvaranju koreografskog prostora
...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Marianne Van Kerkhoven (1946- 2013)
Piše: Katja Šimunić
Znamenita belgijska dramaturginja i teoretičarka Marianne Van Kerkhoven autorica je teksta Gledati bez olovke u ruci koji je pronicljivim promatranjem rada dramaturga na plesno/kazališnoj predstavi istodobno distancirano analitičan i inspirativno eksplozivan. Dramaturga on opisuje kao pretvarača osjećaja u znanje i obratno ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Milana Broš (15. svibnja 1930. – 18. prosinca 2012.)
Piše: Maja Đurinović
Umrla je Milana Broš. Nekom neobičnom igrom sudbine njezina biografija povezuje najvažnija imena hrvatske povijesti plesa. Od Mije Čorak Slavenske kao prve učiteljice, pa onda Olge Orlove i Margarite Froman kao predstavnica novog ruskog baleta, preko Ljevakovića kao velikog autoriteta folklornog plesa do Ane Maletić...pročitajte cijeli tekst...
-
Ispovijest mladoga umjetnika – motivacija
Najzanimljivija mi je karakteristika suvremene plesne umjetnosti njezina potencija prema želji da stalno rekonceptualizira načine razmišljanja kako sa strane umjetnika, tako i sa strane gledatelja. Ona, kao takva, u biti koja je dobro poznata struci, a gotovo strana svima izvan tog uskog kruga – stoji provokativna nekome tko je gleda s krive strane ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Nigel Charnock (1960-2012)
Piše: Iva Nerina Sibila
Britanski plesač, koreograf i redatelj Nigel Charnock bio je jedan od najistaknutijih protagonista britanske plesne scene. Ironičan, duhovit, energičan i beskompromisan, ostavio je dubok trag na europskoj izvođačkoj sceni. Svi mi koji smo ga imali prilike vidjeti uživo, to iskustvo nosimo kao jedno od doživotnih nadahnuća
...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Laurence Louppe (1938-2012)
Piše: Katja Šimunić
Laurence Louppe kao dugogodišnja je plesna kritičarka bila odlična poznavateljica francuske plesne scene, a kao pedagoginja imala je bogato iskustvo u verbaliziranju plesnoga iskustva. Kao praktičarka u dijalogu s plesačima i koreografima modelirala je svoju plesnu misao propitujući je i iskušavajući perceptivne pomake
...pročitajte cijeli tekst...
-
Orijentalni plesovi: Fantazije i stvarnost
Poput mnogih tečajeva u kojima šarlatani nude prosvjetljenje – easy way, izlječenja, čudesnu vidovitost itd... trbušni ples nudi čitavu listu magičnih rezultata. Ponekad se prodaje kao tečaj za bolje zdravlje, buđenje senzualnosti, traganje za „boginjom u sebi“ ili pak kao „najstariji ples na svijetu“. Što sve te ljude navodi da vjeruju u te jeftine pamflete?
...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Odile Duboc (1941 – 2010)
Piše: Katja Šimunić
Na plesnim je istraživačima da slijede specifične memorijske tragove plešućeg tijela kakvo je stvarala Odile Duboc, da ga učine čitljivim onima koji nisu poznavali tu nježnu, tihu umjetnicu posve predanu plesu i njezin rad. Jedna od opsesivnih plesnih figura u tom radu bila je – let tijela. Odile Duboc voljela je element zraka i plesna tijela često usmjeravala u vis ...pročitajte cijeli tekst...
-
Suvremeni ples u Hrvatskoj u 2008.
Piše: Iva Nerina Sibila
Arijadna na Naxosu Marjane Krajač predstava je koja je izazvala najviše oprečnih mišljenja i angažiranih diskusija. Pitanje (de)konstrukcije ženskog lika unutar autorske metodologije, odnos prema popizmu i masovnim medijima, zatrpanost informacijama i njihova devalvacija, citatnost koreografskog materijala i mnogo toga još čine predstavu kontroverzom godine ...pročitajte cijeli tekst...