Eseji i portreti

  • Na krilima plesne pedagogije

    Nagrada Grb grada Pule Andrei Gotovini

    Piše: Maja Đurinović
    Ne događa se često da pozicija vlasti prepozna važnost i reprezentativnost umjetničkog djelovanja u plesnoj i kazališnoj pedagogiji. Ove godine je priznanje i nagradu grada Pule dobila Andrea Gotovina, koreografkinja i plesna pedagoginja, voditeljica Dramskog i Plesnog studija INK – GK Pula, kao osoba koja je postigla izvanredne rezultate i pridonijela ugledu Grada ...pročitajte cijeli tekst...
  • Autorica labanotacijske literature

    Sjećanje: Dr. Ann Hutchinson Guest (New York, 3. studenoga 1918. – London, 9. travnja 2022.)

    Upornost i ustrajnost koju je Ann Hutchinson Guest posjedovala dovela je do toga da se i ples počeo štititi autorskim pravima, a Dance Notation Bureau je postao jedan od referentnih ustanova plesne notacije i čuvanja plesne baštine. Od naših baleta Dance Notation Bureau čuva zapis Lhotkinog Đavla u selu u koreografiji Pie i Pina Mlakara
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Gaga: Plesni jezik izvan poznatih granica

    Gaga je s jedne strane jako nježna prema tijelu, a s druge strane jako zahtjevna, no ne na baletni način

    Piše: Mihaela Devald
    Naharin smatra kako Gaga najviše govori o osluškivanju vlastitih osjetila i kreiranju kvalitete trenutka. Disciplina i tehnika dolaze samo od činjenice da smo velikodušni prema vlastitu tijelu. Gaga je povezana i sa životom, ne samo s plesom, jer kada osvijestite blokade u vlastitu tijelu i oslobodite ih se, to je isto kao da se rješavate loših ideja kako biste napravili mjesta za nove ...pročitajte cijeli tekst...
  • Slavno doba zagrebačke operete

    Sjećanje: Lili Čaki (6. studenoga 1923. – 19. studenoga 2021.)

    Ima glumačkih legendi koje su na sceni provele šest desetljeća no u glazbenom je kazalištu takvih ličnosti iznimno malo. Lili Čaki nastupala je sve do 2006., zadnje u mjuziklu Skidajte se do kraja, u ulozi Starije gospođe koja je svojom pojavom pri kraju predstave izazivala buru smijeha. Redovito je dolazila na predstave  i premijere, ili na kavu u kafić prijepodne ...pročitajte cijeli tekst...
  • Međugeneracijska obnova

    Repertoarni projekt – povijesno naslijeđe Milane Broš i KASP-a na Plesnom odsjeku ADU

    Na kraju izvedbe organiziran je razgovor mladih plesačica sa širim krugom nekadašnjih KASP-ovki koje su komentarima i svjedočanstvima vlastitih iskustava upotpunile taj događaj, vrijedan u oba smisla – i kao međugeneracijska obnova naslijeđa Milane Broš i kao uvodno upoznavanje neiskusnog gledatelja s koreografskim opusom snažne osobnosti ...pročitajte cijeli tekst...
  • U potrazi za simfonijom svijeta

    Sjećanje: Anna Halprin (13. srpnja 1920. – 24. svibnja 2021.)

    Dugi i plesom posve ispunjen život Anne Halprin bio je potraga za istinom kretnji, istinom pokreta koji je jedno s prirodom a onda i priroda sama. Njezin život bio je potraga za istinom koja se pronalazi kroz istraživanje ljudskog bića i njegovog odnosa s pulsiranjem planeta Zemlje. Anna Halprin plesačica je koja je redefinirala poimanje plesa propitkujući i ples i sam život ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sadržaj inherentnih kontradikcija

    Stota obljetnica rođenja Josepha Beuysa (Krefeld, 12. svibnja 1921. – Düsseldorf, 23. siječnja 1986.)

    Vizionarski duh Beuysove utopije 20. stoljeća u kojoj prevladava uvjerenje o mogućem vitalitetu umjetnosti u društvenoj okolini možda se razgovijetnije čuje, ako ju tumačimo kao anticipacijski odgovor Hegelovoj tezi iz 19. stoljeća o kraju umjetnosti. U vježbanju sposobnosti da se nosi s tom dilemom, našem stoljeću Beuys može biti intrigantan savjetnik ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tijelo koje se nije pokoravalo normi

    Sjećanje: Raimund Hoghe (1949 – 2021)

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Raimund Hoghe i kao izvođač posve je jedinstven. Njegova meditativna, emocionalno distancirana, isključena izvođačka pojava i nestandardna tjelesnost, u suprotnosti je s njegovim plesačima i plesačicama, koji plijene svojim izgledom, mladošću, virtuoznošću ili karizmom. Upravo je taj kontrast vrlo često središnja građa i tema njegovih predstava ...pročitajte cijeli tekst...
  • Rad između pukotina

    Meredith Monk: Pionirka i institucija intermedijalne izvedbe

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Meredith Monk, „čarobnica glasa“, kako je nazivaju u medijima, s glasovnim rasponom od čak tri oktave, ljudski glas smatra „glasnikom duše“. Eksperimentirati s glasovnim efektima započela je već na početku svoje karijere pa je tijekom godina razvila posve prepoznatljiv stil pjevanja u kome kombinira konvencionalno otpjevane tonove s nestandardnim zvukovima ...pročitajte cijeli tekst...
  • Svijet kao zatvor

    O projektu Okoliš sjećanja (2020.) koji je na inicijativu Darka Bavoljaka okupio umjetnike/ice koji su posjetili Goli otok od 2016. do 2019.

    Piše: Suzana Marjanić
    Radovi umjetnica/ka nastali su kao vizualna, umjetnička reakcija na Goli otok okoliša sjećanja, gdje se priroda devastirala u antropocentričan okoliš kazne, nadzora, sustava ogoljavanja, stigme. Ideja je projekta da umjetnici svojim radovima in situ šalju poruku o tome da mjesta na kojima su počinjeni zločini trebaju biti mjesta sjećanja, učenja i pamćenja
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Neodvojivost od plesa

    Sjećanje: Tanja Ivančić (1964.–2021.)

    Gotovo cijeli život Tanje Ivančić bio je vezan uz Školu suvremenog plesa Ane Maletić u kojoj je započela školovanje, a kasnije radila kao nastavnica te 2012. promovirana u zvanje profesorice-mentorice. Svi mi koji smo je poznavali prepoznavali smo, uz profesionalne odlike i one odgojne, gotovo majčinske odnose koje je imala prema učenicama
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kolega, prijatelj, dio ekipe…

    Sjećanje: Miljenko Bengez (1972.–2021.)

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Za plesnu zajednicu, Miljac je bio onaj koji ni iz čega napravi scenu spremnu za izvedbu, napravi kazalište. Kao tehnički direktor dizao je tribine za publiku i gradio prostor za plesne izvedbe u najnemogućijim uvjetima, uvijek spreman uložiti duge sate i riješiti nemoguće probleme da se predstava dogodi, a plesači imaju dovoljno vremena za probe i pripreme ...pročitajte cijeli tekst...
  • Jedinstvenost u autorskom trajanju

    Obljetnica: Pola stoljeća plesa s Mirjanom Preis

    Piše: Maja Đurinović
    Mirjana Preis je 5. prosinca u ZPC-u obilježila pedesetu obljetnicu umjetničkog rada. Impresivna je to brojka! Malobrojna, privilegirana publika je uz vodstvo slavljenice i njezinog kolege Branka Bankovića pratila vizualne materijale koji uključuju fotografije ali i kratke inserte iz rijetko kvalitetnih snimki predstava kao i dijelove plesnih video radova ...pročitajte cijeli tekst...
  • Talking Dance

    Sjećanje: Sally Banes (1950.–2020.)

    Piše: Andreja Jeličić
    Dobrim dijelom upravo zbog važnosti koju je Sally Banes pridavala postmodernom plesu kroz svoja istraživanja, u brojnim tekstovima i knjigama koje mu je posvetila, taj je fenomen zaživio kao nezaobilazna tema u akademskim krugovima diljem svijeta, ali i kao vrlo važan dio američke kulturne baštine unatoč svojim buntovničkim i subverzivnim korijenima ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tiha znanja plesa

    Predstavljanje europskog Erasmus+ projekta Empowering Dance – Developing Soft Skills, Škola suvremenog plesa Ane Maletić, Zagreb, 21. siječnja 2020.

    Obaveza je svih plesnih učitelja naglašavati spoznaje koje su ishodi učenja i bavljenja suvremenim plesom, tako dobro opisanih ovim projektom. Poznato je da oni koji nisu imali plesna iskustva i doživljaje teško prepoznaju dobrobiti razvoja osobno-društvenih vještina. Stoga bi im iskustva i zaključci projekta Empowering Dance mogli biti zanimljivo informativno štivo ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ples u kolicima i izvan kolica

    Bilješke o inkluziji i plesu

    Osnovna misao koja mi se od prvog susreta s inkluzivnim plesom formirala bila je kako u percepciji izgraditi poveznicu kazališnog plesa kakvog ga tradicionalno doživljavamo (kao ekskluzivnog) sa specifičnošću bilo kojeg tijela (primjerice tijela bez vidljivih predispozicija za ples), a pogotovo nestandardnog tijela koje predstavlja sasvim drukčiju pojavnost i tjelesni znak ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izložba koja nas se tiče

    Alles tanzt. Kosmos Wiener Tanzmoderne / Everybody Dances. The Cosmos of Viennese Dance Modernism, Theater Museum, Beč, 21. ožujka 2019. – 10. veljače 2020.

    Kao ključna figura bečke moderne plesne scene nameće se Rosalia Chladek (1905-1995). Kako je navedeno, izložba je inicirana i nadahnuta donacijom opsežne ostavštine Chladekove, a autori su zaključili da je bečku umjetnicu bolje predstaviti kao dio cijelog tog uzbudljivog vremena novog plesa, umjetnosti koja je, životna i angažirana, izložena i skandalozna ...pročitajte cijeli tekst...
  • Jedinstveni potencijali plesa

    Panel Ples u edukaciji i edukacija u plesu, Kliker LLB konvencija, Zagreb 23.-26. listopada 2019.

    Postojanje školovanih kadrova već više od 60 godina zavidan su temelj za uvođenje odgoja temeljenog na pokretu i plesu u sve obrazovne strukture. Zašto smo ponovno ili opet nedovoljno efikasni? Zašto društvo koje ulaže nemala sredstva nema koordinirane aktivnosti kojima bi se iskoristili potencijali umjetnika, plesnih pedagoga i potreba djece i mladih za istima? ...pročitajte cijeli tekst...
  • Da sve ide iz tebe

    Sjećanje: Slavica Šenk (1948 -2019)

    Piše: Maja Đurinović
    Slavica Šenk i Plesni studio Zaro koji je ona tada vodila je za mene bilo mjesto pripadnosti i druge obitelji. Red, rad i disciplina, strogost i odlučnost dali su smisao mom, tada, hobiju te uz ljubav i radost koju smo dijelili, želju da se nikada ne prestanem baviti svime čime se i danas bavim.
    Zbog Slavice sam umjetnik koji voli ples i kazalište ...pročitajte cijeli tekst...
  • Gospodin za klavijaturom

    Sjećanje: Bogdan Gagić (Karlovac, 1931. – Zagreb, 2019.)

    Maestro Gagić bio je živa enciklopedija znanja: iz jednog pitanja deset odgovora; kritičan, utjecajan, sugestivan, prije svega pragmatičan i spreman na novitete… Imao je veliki utjecaj najviše na Milanu, ali i na sve nas Milaneze. Vjerojatno je i njegova interpretacija varijacija na temu u muzici bila prvi iskorak u pravcu istraživanja novih kretanja u smjeru plesnih improvizacija ...pročitajte cijeli tekst...
  • Aspekti kretanja

    Labanova analiza pokreta u suvremenoj praksi (4): Judith Kestenberg – Povezivanje psihoanalize i Labanove analize pokreta

    Metoda razlikuje osam osnovnih kategorija analize kretanja, 4 unutar tijeka, te 4 unutar oblika pokreta. Prva kategorija podrazumijeva proučavanje razvojnih ritmova koji predstavljaju analizu toka napetosti, a dijele se u deset ritmičkih obrazaca (sisanje, grizenje, uvijanje, naprezanje, trčanje, zaustavljanje / kretanje, ljuljanje, valovito kretanje, poskoci i skokovi) ...pročitajte cijeli tekst...
  • Komercijalizacija metode

    Labanova analiza pokreta u suvremenoj praksi (3): Pamela Ramsden – Action Profiling

    Pamela Ramsden je sve više naglašavala značaj procesa odlučivanja u odnosu na proučavanje stava i gesti tijela, čemu se Warren Lamb jako protivio. Smatrao je da da je za takvu analizu potrebno pohađati najmanje petogodišnju edukaciju koja je uključivala i istraživanje vlastitog kretanja. Sustav Pamele Ramsden nije pružao ni priliku za učenje i nadopunjavanje vlastitih preferenci ...pročitajte cijeli tekst...
  • Razvoj Labanove metode

    Labanova analiza pokreta u suvremenoj praksi (2): Warren Lamb, Aptitude Assessment

    Iako se zapravo radilo o istoj vrsti analize Lamb se odlučio odvojiti i nazvao je svoju metodu analiza kretanja: Aptitude Assessment. Razlika između te dvije metode je u tome što je Laban promatrao odvojeno tijek eforta i tijek oblika dok je Lamb istovremeno promatrao oboje kao jednu cjelinu. Kako mu je ugled rastao u posao je uključio i novu uslugu Executive Search, takozvani head hunting ...pročitajte cijeli tekst...
  • Metoda za učinkovitost

    Labanova analiza pokreta u suvremenoj praksi (1)

    Labanova analiza pokreta je na objektivan način omogućila procjenu sposobnosti čovjeka za neki posao te primjerice procjenu sposobnosti prilikom prijema za posao. S vremenom se ustalila kao oblik analiza u nekoliko različitih područja od fizikalne rehabilitacije, preko psihoanalize i plesne terapije do metoda za procjenu učinkovitosti nekog tima. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ajki i plesna scena

    Sjećanje: Ika Škomrlj (Zagreb, 13. srpnja 1932. – Zagreb, 15. listopada 2018.)

    Tijekom višegodišnje karijere baletne i plesne kostimografkinje, Ika Škomrlj dobro je upoznala ključne odrednice i osobitosti baletnoga i plesnoga kostima ističući specifičnost suodnosa plesača i kostima. Smatrala je da se plesni kostim u potpunosti ostvaruje tek u pokretu i prilagođavala formu kostima i uzorke na kostimu plesačevim kretnjama ...pročitajte cijeli tekst...
  • Spajanje dijametralno suprotnih kultura

    Predavanje Kenjira Otanija Method for Devising Physical Theatre, Osijek, 20. studenoga 2018.

    Zanimljivi spoj japanske avangarde i klasičnog zapadnjačkog kazališnog obrazovanja Otanija čini redateljem koji ima mogućnost spojiti dvije dijametralno suprotne kulture. Tražeći i stvarajući zajedničke im točke Otani premošćuje civilizacijske razlike i stvara etnološki i kulturološki obojane, a ipak univerzalne, predstave sa snažnom angažiranošću ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prva u mnogočemu

    Interdisciplinarni znanstveni skup Maga Magazinović: Filozofija igre i /ili više od igre, Muzej pozorišne umetnosti Srbije, Beograd, 6. listopada 2018.

    Teme skupa kretale su se u širokom rasponu od Maginog djelovanja za vrijeme njemačke okupacije, preko tumačenja Maginog shvaćanja jezika i njegovih promjena, kao i njenog novinarskog stvaralaštva; zatim sagledavanja umjetnosti Ane Maletić, najistaknutije učenice Mage Magazinović koja je u Zagrebu uspjela ostvariti Maginu ideju o školi modernog plesa ...pročitajte cijeli tekst...
  • S Jasnom je odjednom sve bilo bolje

    Sjećanje: Jasna Vuljević (1978.-2018.)

    Cijelo članstvo UPUH-a prihvatilo je Jasnu Vuljević za tajnicu. S Jasnom je odjednom sve postalo bolje. Uredila je administraciju, vodila precizne zapise, strpljivo objašnjavala nezadovoljnima, predlagala. Samozatajno je razvijala mnoge projekte. Možda nismo ni svjesni koliko nam je pomagala, ali je u jednom trenutku postalo jasno – bez nje se ne može ...pročitajte cijeli tekst...
  • Trenuci nezaborava

    Sjećanje: Naco Oster (Gazije, 20. studenoga 1950. – Zagreb, 7. svibnja 2017.)

    Naco Oster zahtjevnu je geometriju Kugla-Dalíjevske ljubavi i pamćenja ‒– kako u umjetnosti, tako nadasve i u životu ‒– modulirao i modelirao kao virtuoz plemenite mudrosti i plemenite ljepote: brižno i obzirno, istinski nesebično, duboko i neizbrisivo. U postojanom trajanju te punine, popiti samo Kugla-kavu s Nacom Osterom bilo je i ostaje neizrecivo mnogo ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nerazdvojivost pokreta i zvuka

    Uvod u temu plesne tehnike stepa

    Step je na međi stoljetne debate o tome je li ples narativna ili apstraktna umjetnost, i po tom pitanju razlikujemo dvije glavne struje step izričaja: broadwayski stil, njegovan kroz filmske i kazališne mjuzikle, te rhytham tap – barski/jazzerski/ulični stil koji živi po jazz klubovima gdje je step plesač glazbenik jazz banda. Hrvatska step plesna scena je prilično razgranata ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pomaci u obrazovnoj vertikali plesa u Sloveniji

    6. međunarodna znanstvena konferencija All about People: Challenges for Science and Education, Maribor, 9. i 10. ožujka 2018.

    Konferencija i okrugli stol završili su obraćanjem predsjednika AMEU prof. dr. Ludvika Toplaka koji je objasnio svoju viziju ulaženja u edukacijski prostor koji nije dovoljno prepoznat od drugih, a završnu riječ iznio je predsjednik Europske akademije znanosti i umjetnosti prof. dr. Felix Unger koji je pohvalio napore Akademije za ples Alma Mater Europaea i postignuti napredak ...pročitajte cijeli tekst...
  • Spomenar duge karijere

    Koreofrenija, izložba fotografija povodom 40. godišnjice umjetničkog rada Sanje Petrovski, Kneževa Palača, Zadar, 18. prosinca 2017. – 2. siječnja 2018.

    Piše: Mario Županović
    Izložene fotografije nude spomenar na dugu karijeru Sanje Petrovski. Fotografija Milijana Nikića sa Sanjim Petrovski u baletnom trikou u ruševinama Kneževe palače amblematski je spomen i poveznica s obnovljenom Kneževom palačom u kojoj je izložba i postavljena. U nekom većem izložbenom prostoru Koreofrenija bi do kraja mogla pokazati sve transformacije same autorice ...pročitajte cijeli tekst...
  • U potrazi za Fritzi (1)

    Claudia Frederica Vall (Zagreb, 11. kolovoza 1908. – Los Angeles, 4. lipnja 2008.)

    Piše: Katarina Žeravica
    Za vrijeme boravka i školovanja u Beču Claudia Vall upoznala se s radom poznate plesačice ekspresivnog plesa i koreografkinje Gertrud Kraus, čijoj se školi priključila. Claudia Vall nije bila samo učenica Gertrud Kraus, nego i jedna od plesačica u njezinom plesnom ansamblu, gdje je imala prilike upoznati i raditi sa mnogim plesačima i plesačicama
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • U potrazi za Fritzi (2)

    Claudia Frederica Vall (Zagreb, 11. kolovoza 1908. – Los Angeles, 4. lipnja 2008.)

    Piše: Katarina Žeravica
    Claudia Vall je od početka 1940-ih živjela i djelovala u Los Angelesu kao plesna pedagoginja, a bez plesnog partnera Freda Berka s kojim je dijelila jednaku strast prema plesu, istu poetiku i pristup plesnoj umjetnosti, a koji je svoju karijeru gradio na drugom kraju Sjedinjenih Država (u New Yorku), Claudia Vall nikada više nije nastupala kao plesačica ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tijelo koje zvuči ritmom

    Sjećanje: Lela Gluhak-Buneta (Zagreb, 4. ožujka 1946. – Zagreb, 4. listopada 2017. )

    Piše: Maja Đurinović
    Između Igre zglobova (1966) i Barocco amore mio (1989), Lela Gluhak-Buneta je glavni, i poznati nam opus ostvarila unutar devet godina rada sa svojim Zagrebačkim plesnim ansamblom. Nije se priklanjala trendovima. Bila je nezasitna u traganju za poticajima iz područja likovnosti, glazbe, pisane riječi i folklorne baštine koje je pretakala u novi i drugačiji plesni izričaj ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odnos plesa i koreografije (1)

    Pitanje plesnosti u plesnoj predstavi

    Predstava Jérôme Bel primjer je odmaka od modernističkog razumijevanja ontologije plesa: „U radikalnom otklonu od modernističkog otkrića esencije plesa u pokretu, Jérôme Bel upućuje da ontologija plesa počiva negdje drugdje: u nestabilnoj tenziji između prisutnosti i odsutnosti, svjetla i sjene, prostoru između ogoljenog mesa i skrivenog mesa.“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odnos plesa i koreografije (2)

    Pitanje plesnosti u plesnoj predstavi

    Koreografija strukturira odnose; strukturira odnos mišljenja i postajanja materijalnim u vremenu. Umjesto unaprijed određenog očekivanja o nužnoj plesnosti u plesnim predstavama, koje onda samo je ili nije zadovoljeno, možda bi bolji  pristup plesnoj umjetnosti bio: zašto netko uopće pleše? I ako pleše, zašto pleše baš tako kako pleše? ...pročitajte cijeli tekst...
  • Unutar prirodnih putanja

    Sjećanje: Trisha Brown (25. studenoga 1936., Aberdeen, Washington, SAD - 18. ožujka 2017., San Antonio, Texas, SAD)

    Formalno plesno obrazovana prema metodama i estetici modernog plesa, Trisha Brown jedna je od vodećih figura u etabliranju principa kretanja na kojem se temelje gotovo sve suvremene plesne tehnike – ekonomičnost u pokretu. Bez njezinog doprinosa, mnoge razine plesne umjetnosti danas ne bismo mogli misliti i/ili raditi jednako ...pročitajte cijeli tekst...
  • Posvećenost i entuzijazam

    Sjećanje: Luciano (Luka) Perić (Zadar 1940. – Split 2017.)

    Piše: Sanja Petrovski
    Životni put Luciana Perića od prvog dana kada je svoje plesno obrazovanje započeo kod Kuzme Beovića sredinom pedesetih u Zadru, pa do kraja intenzivnog radnog života u Splitu, neraskidivo je vezan uz neuništivi entuzijazam, posvećenost i ljubav prema plesnoj umjetnosti. Bio je baletan i ravnatelj Baleta splitskog HNK-a te istinski zaljubljenik u baletnu umjetnost ...pročitajte cijeli tekst...
  • Rudolf Laban i berlinska Plesna olimpijada

    Skup 80 godina od jedinstvenih i prijepornih Tanzwettspiele tzv. Plesne olimpijade održane u Berlinu 1936., Zagreb, 29. studenoga 2016.

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Rudolf Laban sasvim sigurno nije bio nacist, no svjesno je sudjelovao je u nacifikaciji njemačke kulture, a u ime razvoja plesne umjetnosti. Na koji način to kontroverzno razdoblje integrirati u njegovu umjetničku ostavštinu koja je usporediva s onima Arnolda Shoenberga i Vasilija Kandinskog, zahtjeva još istraživačkog i teorijskog rada ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ples, razgovor, utisak

    Sjećanje: Đurđica Kunej (1962-2016), koreografkinja, plesna pedagoginja, plesačica

    Vijest da je prekinut put plesa drage kolegice i plesne partnerice Đurđica Kunej šokirala me u istom trenutku otvarajući prostor tišine u meni; počela su se redati sjećanja i slike. Kao mlad plesač u Studiju za suvremeni ples plesao sam sa Đurđicom, zajedno smo prolazili procese nastanka predstava, trenutke pred premijeru ili izlazak pred publiku ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dalje od Gurovih stopala

    Maja Drobac o vlastitom plesnom izričaju

    Kao praktikantici bharatanatjama, usađena mi je dužnost za istinom. Za prenošenjem tuđih priča koje imaju svrhu pokucati na vrata svijesti gledatelja, Kao dijete suvremenog plesa, odgojena sam da mislim izvan okvira, No onda dolazi balet. I zapetljava cijelu priču još više. Jer se protivi suvremenom iskazu da ples nije težak i posvećen rad
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Uskrsnuće uništenog arhiva

    Zadarska plesna scena (4): Plesni odjel Glazbene škole Blagoje Bersa (1)

    Piše: Sanja Petrovski
    Ideja o otvaranju Plesnog odjela u Glazbenoj školi Blagoje Bersa nije nastala odjednom. Godine 1970. nakon definitivnog odustajanja od pripojenja Baletnog studija Glazbenoj školi, ravnateljica Marija Poklepović u suradnji s Vlastom Kaurić, plesnom pedagoginjom i koreografkinjom, organizira Odjel za balet i ritmiku u Zadru
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Romantičarsko razdoblje Kuzme Beovića

    Zadarska plesna scena (3)

    Piše: Sanja Petrovski
    Kuzma Beović je svojim znalačkim radom i entuzijazmom kroz rad s Baletnim studijom postigao zapažene rezultate u popularizaciji plesne umjetnosti. Plesač, koreograf i nadasve pedagog, osvojio je Zadar šarmom, neiscrpnom energijom i plesnom umjetnošću. Masovnost uključivanja mladih u programe podržavale su vladajuće strukture grada ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pomak prema suvremenom kazalištu

    Zadarska plesna scena (2)

    Piše: Sanja Petrovski
    Nikada ni prije ni poslije na pozornici kazališta u Zadru nije bilo toliko plesnih predstava kao u vrijeme ravnateljstva Jadranke Svaguše od 1997. do 2002. Kazalište je tih godina otvorilo vrata plesnom repertoaru, bilo da je iz područja suvremenog plesa, klasičnog i modernog baleta ili izvedbenih umjetnosti. Odaziv publike bio je velik ...pročitajte cijeli tekst...
  • Od menade do danas

    Zadarska plesna scena (1)

    Piše: Sanja Petrovski
    Povijest kazališta na ovom području stara je tisuću godina, a Zadar je najstarije mjesto u Hrvatskoj koje bilježi tu vrstu aktivnosti (Tihomil Maštrović). Povijest zadarske plesne scene započinje otvaranjem Hrvatskog narodnog kazališta (27. ožujka 1945.), koje u svojoj drugoj sezonin pokreće „Baletsku školu Narodnog Kazališta“ pod vodstvom Zore Colnago ...pročitajte cijeli tekst...
  • Poticanje kreativnog diskursa

    Konferencija Adaptation and Dance (Adaptacija i ples), Centre for Adaptation, De Montfort University, Leicester, Ujedinjeno Kraljevstvo, 2. ožujka 2016.

    Piše: Katarina Žeravica
    Izlaganja su se s različitih aspekata bavila analizom plesnih adaptacija stavljajući u središte promatranja sam ples i plesni narativ, dramaturgiju, tekstualni narativ ili pak različite vizualne elemente kao sastavne dijelove plesnih predstava/adaptacija. Stoga su izlaganja otvorila pitanja od poimanja plesa i plesne adaptacije kao hibridnog medija umjetnostii na dalje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Slobodni ples

    Škola za ritmičku gimnastiku i umjetnički ples Gertrude Kraus

    Piše: Katarina Žeravica
    Svestrana umjetnica Gertrud Kraus svojim je djelovanjem uvelike zadužila Europu pomičući granice plesne umjetnosti, propitujući plesom datosti društvenog konteksta u kojem je djelovala, te odgajajući naraštaje plesačica i plesača prepoznajući i potičući njihovu kreativnost, talent, specifičnost i individualnost
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Promjene u pristupima plesu

    Sjećanje: Vera Maletić (Beograd, 6. lipnja 1928. – Columbus, 15. listopada 2015.)

    Piše: Maja Đurinović
    Vera je od početka profesionalnog bavljenja plesom bila usmjerena i na pedagošku djelatnost. Znanja i iskustva stečena u Zagrebu, sudjelovanja na europskim kongresima i boravak u New Yorku, gdje se još 1966. upoznala s pretečama i inicijatorima postmodernoga plesa, definirale su središte njezinog umjetničkog istraživanja
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Jasna Layes Vinovrški – migracija i sustavi kontrole

    Što su to migracijska tijela? (4)

    Jezik je vrlo važan u migracijskim procesima – zato je on neizostavni dio predstave. „Walter Benjamin govori da je izvanredno stanje svako stanje u kojemu nemamo kontrolu, a takva stanja više nisu izuzetak. Nesigurna stanja proizvode se s namjerom stvaranja ekonomskih dobitaka. Zanimalo me kako to mogu postići u izvedbenom obliku.“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Alessandro Sciarroni – migracija kao vrtnja

    Što su to migracijska tijela? (3)

    U talijanskom gradu Bassano del Grappa sudionici projekta upoznali su pojedine imigrante s Lampeduse. Talijani imigrantima, priznaje Sciarroni, nisu skloni. „U Italiji je izuzetno teška situacija. Ljudi se žale da vlada misli jedino na imigrante i na njihove probleme, a da zapostavlja svoje građane. Naravno da to nije istina.“
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Senzibilitet za pokret

    Sjećanje: Davor Šiftar (1950.-2015.)

    Krajem sedamdesetih te tijekom osamdesetih nije bilo plesne izvedbe KASP-a na kojoj Davor Šiftar nije bio nazočan. Milani Broš bilo je od iznimne važnosti da upravo on snima nastupe KASP-a. Činio je to vrlo profesionalno, s istaknutim smislom za pokret, detalje, dramaturgiju; dokumentiranje onoga što se u plesnoj umjetnosti u trenu pretvara u prošlost ...pročitajte cijeli tekst...
  • Su-Feh Lee – Migracija kao otvorenost prema novome

    Što su to migracijska tijela? (2)

    Svoja iskustva stečena tijekom dvogodišnjeg projekta Su-Feh Lee iznijela je u obliku umjetničkog predavanja pod nazivom Stvari koje nosim. Dok pleše Su-Feh Lee sluša svoje tijelo, osluškuje animalnu stranu svoga bića, objekte koji je okružuju, prostor i publiku. Ne želi nametati svoju volju, nego supostojati sa svima i svime u sebi i oko sebe
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Cécile Proust – Migracija kao osnaživanje

    Što su to migracijska tijela? (1)

    Ethnoscape je predstava u kojoj Cécile Proust želi dati glas imigrantima. „Imigranti su za mene junaci. Oni bi trebali biti svima nama primjer jer mijenjaju sudbinu svojom voljom. Nemam namjeru govoriti o masi jer problem imigracije nije masovan, nego osoban. Zanimaju me određeni pojedinci i njihove priče jer je svaka od njih jedinstvena.“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odlazak buto majstora

    Sjećanje: Ko Murobushi (Tokio, Japan, 14. lipnja 1947. – München, Njemačka, 18. lipnja 2015.)

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Ko Murobushi bio je jedan od najpoznatijih svjetskih buto umjetnika i učitelja koji je nastupao u rodnom Japanu, ali i u brojnim svjetskim gradovima. Obilježio je generacije plesača, izvođača, glumaca i entuzijasta koji su prošli kroz njegove buto radionice i seminare kroz koje im je otvorio put prema njihovom vlastitom izričaju
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Škola umjetničke tjelesne kulture

    Uz 60. obljetnicu Škole suvremenog plesa Ane Maletić (2)

    Piše: Maja Đurinović
    Ana Maletić otvorila je svoju prvu Školu umjetničke tjelesne kulture u Zagrebu u jesen 1932. Već iz naziva je jasno da je to područje koje nastoji pomiriti i objediniti različite interese. Ukratko, Aninim riječima: „Tjelesna kultura je u prvom redu pedagoško sredstvo: ona hoće da odgoji generacije, ona želi da ih osposobi za bolji i intenzivniji život.“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Teški počeci

    Uz 60. obljetnicu Škole suvremenog plesa Ane Maletić (1)

    Piše: Maja Đurinović
    Koliko je dopisa i sjajno sročenih obrazloženja utemeljenih na međunarodnim iskustvima Ana sročila i poslala na instance političke i kulturne moći! Uzalud. Škola nikako da zaživi onako kako ju je ona zamislila, u kontekstu akademske zajednice, nego je zadržana na razini zanata, srednje stručne spreme, nešto malo više od fizičkih radnika
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odlazak plesnoga filozofa

    Sjećanje: Michael Bernard (1926.-2015.)

    Piše: Katja Šimunić
    Michel Bernard, filozof svakom porom svoje kože, neumorno je istraživao izražajnost tijela i onoga što je nazvao „plesni korporeitet“, više od trideset godina tvrdoglavo i strastveno se zanimajući za suvremeni ples. Neumoran gledatelj, prijatelj mnogih plesača i koeografa, bio je velikodušan i istodobno zahtjevan profesor ...pročitajte cijeli tekst...
  • Demokratizacija plesa

    Pitanje demokratizacije plesa na primjeru postmodernih koreografa Judson Dance Theatrea

    Judson Dance Theater (JDT) nije se bavio demokratizacijom; bio je platforma za stvaranje umjetnosti čije su karakteristike djelovanja uvelike uvjetovane izvanjskim okolnostima. Njegova dominantna funkcija uvijek je bila primarno umjetničkog karaktera – preispitivanje medija plesne umjetnosti. Pojam demokratizacije je svojevrsni nusproizvod JDT-a ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ples u dosluhu s čarolijom svjetlosti

    Loïe Fuller (Fullersburg, Sjedinjene Američke Države, 15. siječnja 1862. – Pariz, 1. siječnja 1928.)

    Loïe Fuller, američka glumica i plesačica, (možda najtočnije izvođačica) te inovatorica na području plesnog i vizualnog teatra značajno je djelovala na europsku avangardnu umjetničku scenu na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće. Bila je „neka vrst velikog živog cvijeta duginih boja ili divna libela u stalnom pokretu svjetlosti“, pisao je Pierre Loti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pogled iz crne vreće

    Zapis Ine Sladić u povodu rada i nastupa u projektu Gradnja Isabelle Shad, prezentiranom na 31. Tjednu suvremenog plesa

    Isabelle Shad u Zagreb je došla sa scoreom cijele predstave Gradnja. Kako je predstava već igrana u Berlinu, najbitnije za nas bilo je sprijateljiti se s vrećama i pokušati ih vidjeti kao dio nas. No score je bio otvoren za nove mogućnosti, što je proces činilo još zanimljivijim. Nove ideje nalazile su otvoreni dio scorea i jednostavno se u njega uklopile
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pedagoška misija

    Miloš Sofrenović i Luis Gallo Mudarra, voditelji majstorske radionice Ćula esencije / The Senses of the Essence

    Kao pedagozi nismo našli konačne odgovore nakon procesa rada. Ono što vjerujemo i nadamo se da smo postigli kod sudionika, to je osjećaj transformacije koju su sa nama doživjeli. Nadamo se da smo uspjeli ponuditi kreativnu platformu putem koje će moći dalje sami proširiti i produbiti svoju osobnu stvaralačku metodologiju rada
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Okviri analize identiteta

    15 godina TRAFIK-a, Rijeka, 17. – 24. srpnja 2013.

    TRAFIK je predstavio konstantu kvalitete svog rada koji je još uvijek tematski aktualan, a teoretski, estetski i izvođački pristupačan publici i kolegama. U 15 minuta TRAFIK-a Trafikanti su krenuli korak dalje, pozivajući gledatelja ne samo na zajedničko razmišljanje, nego i zajedničko sudjelovanje u stvaranju koreografskog prostora
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odlazak inovativne dramaturginje

    Sjećanje: Marianne Van Kerkhoven (1946- 2013)

    Piše: Katja Šimunić
    Znamenita belgijska dramaturginja i teoretičarka Marianne Van Kerkhoven autorica je teksta Gledati bez olovke u ruci koji je pronicljivim promatranjem rada dramaturga na plesno/kazališnoj predstavi istodobno distancirano analitičan i inspirativno eksplozivan. Dramaturga on opisuje kao pretvarača osjećaja u znanje i obratno ...pročitajte cijeli tekst...
  • Posve svoja

    Sjećanje: Milana Broš (15. svibnja 1930. – 18. prosinca 2012.)

    Piše: Maja Đurinović
    Umrla je Milana Broš. Nekom neobičnom igrom sudbine njezina biografija povezuje najvažnija imena hrvatske povijesti plesa. Od Mije Čorak Slavenske kao prve učiteljice, pa onda Olge Orlove i Margarite Froman kao predstavnica novog ruskog baleta, preko Ljevakovića kao velikog autoriteta folklornog plesa do Ane Maletić...pročitajte cijeli tekst...
  • Zašto se danas baviti plesom?

    Ispovijest mladoga umjetnika – motivacija

    Najzanimljivija mi je karakteristika suvremene plesne umjetnosti njezina potencija prema želji da stalno rekonceptualizira načine razmišljanja kako sa strane umjetnika, tako i sa strane gledatelja. Ona, kao takva, u biti koja je dobro poznata struci, a gotovo strana svima izvan tog uskog kruga – stoji provokativna nekome tko je gleda s krive strane ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odlazak nepopravljivog zločestog dečka

    Sjećanje: Nigel Charnock (1960-2012)

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Britanski plesač, koreograf i redatelj Nigel Charnock bio je jedan od najistaknutijih protagonista britanske plesne scene. Ironičan, duhovit, energičan i beskompromisan, ostavio je dubok trag na europskoj izvođačkoj sceni. Svi mi koji smo ga imali prilike vidjeti uživo, to iskustvo nosimo kao jedno od doživotnih nadahnuća
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odlazak plesne intelektualke

    Sjećanje: Laurence Louppe (1938-2012)

    Piše: Katja Šimunić
    Laurence Louppe kao dugogodišnja je plesna kritičarka bila odlična poznavateljica francuske plesne scene, a kao pedagoginja imala je bogato iskustvo u verbaliziranju plesnoga iskustva. Kao praktičarka u dijalogu s plesačima i koreografima modelirala je svoju plesnu misao propitujući je i iskušavajući perceptivne pomake
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Trbušni ples za pet minuta slave

    Orijentalni plesovi: Fantazije i stvarnost

    Poput mnogih tečajeva u kojima šarlatani nude prosvjetljenje – easy way, izlječenja, čudesnu vidovitost itd... trbušni ples nudi čitavu listu magičnih rezultata. Ponekad se prodaje kao tečaj za bolje zdravlje, buđenje senzualnosti, traganje za „boginjom u sebi“ ili pak kao „najstariji ples na svijetu“. Što sve te ljude navodi da vjeruju u te jeftine pamflete?
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Za let si tijelo stvoreno

    Sjećanje: Odile Duboc (1941 – 2010)

    Piše: Katja Šimunić
    Na plesnim je istraživačima da slijede specifične memorijske tragove plešućeg tijela kakvo je stvarala Odile Duboc, da ga učine čitljivim onima koji nisu poznavali tu nježnu, tihu umjetnicu posve predanu plesu i njezin rad. Jedna od opsesivnih plesnih figura u tom radu bila je – let tijela. Odile Duboc voljela je element zraka i plesna tijela često usmjeravala u vis ...pročitajte cijeli tekst...
  • Na sceni, u tijelu, u memoriji

    Suvremeni ples u Hrvatskoj u 2008.

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Arijadna na Naxosu Marjane Krajač predstava je koja je izazvala najviše oprečnih mišljenja i angažiranih diskusija. Pitanje (de)konstrukcije ženskog lika unutar autorske metodologije, odnos prema popizmu i masovnim medijima, zatrpanost informacijama i njihova devalvacija, citatnost koreografskog materijala i mnogo toga još čine predstavu kontroverzom godine ...pročitajte cijeli tekst...