Portreti
-
Uz izvedbu javnog performansa Mushroom management i 20 godina izvedbene skupine Antiudruga
Piše: Mario Županović
Termin „mushroom management“ preuzet je iz korporativnog biznisa i predstavlja doktrinu u kojoj vodstva kompanija (šire shvaćeno i politička i kulturna vodstva svih sustava) tretiraju većinu zaposlenika poput gljiva držeći ih u mraku (zatajenje poslovnih planova) i hraneći ih govnima (tj. plaćama umanjuju mogućnost revolta i kupuju socijalni mir) ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Ivan Faktor (Crnac, 1953. – Osijek, 2023.)
Piše: Suzana Marjanić
U svojim performansima Ivan Faktor kao epicentralne prostorno-vremenske točke koristi Osijek, igranofilmsku strukturu opusa Fritza Langa i Domovinski rat. Ime i djelo Ivana Faktora ostaje upisano u svim enciklopedijama vizualne kulture. Muzej likovne umjetnosti u Osijeku otkupio je dva umjetnikova rada: Slavonski nadgrobni spomenik i Kangaroo Court
...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Mladen Vasary (Lendava, 9. svibnja 1954. – Zagreb, 21. studenoga 2022.)
2.1.2023. U čemu se sastojalo to glumačko umijeće našeg Vaskea, kojem su se toliki divili? Bio je bogomdani glumac, i to u svakoj stanici svog tijela, u svakom atomu svog bića. Sa scene je govorio savršenom ekspresijom tijela. Isto je tako vispreno vladao i umijećem i vještinom govora. To je razlog što je bio jednako upečatljiv u dramskim kao i u komičnim ulogama ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Mirjana Preis (Murska Sobota, 1. ožujka 1952. – Zagreb, 18. listopada 2022.)
Mirjana Preis voljela je u predstavama angažirati mlade plesače s drukčijim plesnim vokabularom, voljela je kreirati zajednički jezik s njima. Mislim da je to bilo veliko bogatstvo za mlade ljude: raditi s koreografom takvoga spektra kao što je bila Mirjana, koja je u sebi nosila vrijeme i zapise plesa od šezdesetih pa do danas. Uz nju sam postao trajni zaljubljenik u ples ...pročitajte cijeli tekst...
-
Nagrada Grb grada Pule Andrei Gotovini
Piše: Maja Đurinović
Ne događa se često da pozicija vlasti prepozna važnost i reprezentativnost umjetničkog djelovanja u plesnoj i kazališnoj pedagogiji. Ove godine je priznanje i nagradu grada Pule dobila Andrea Gotovina, koreografkinja i plesna pedagoginja, voditeljica Dramskog i Plesnog studija INK – GK Pula, kao osoba koja je postigla izvanredne rezultate i pridonijela ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Dr. Ann Hutchinson Guest (New York, 3. studenoga 1918. – London, 9. travnja 2022.)
Upornost i ustrajnost koju je Ann Hutchinson Guest posjedovala dovela je do toga da se i ples počeo štititi autorskim pravima, a Dance Notation Bureau je postao jedan od referentnih ustanova plesne notacije i čuvanja plesne baštine. Od naših baleta Dance Notation Bureau čuva zapis Lhotkinog Đavla u selu u koreografiji Pie i Pina Mlakara
...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Lili Čaki (6. studenoga 1923. – 19. studenoga 2021.)
Ima glumačkih legendi koje su na sceni provele šest desetljeća no u glazbenom je kazalištu takvih ličnosti iznimno malo. Lili Čaki nastupala je sve do 2006., zadnje u mjuziklu Skidajte se do kraja, u ulozi Starije gospođe koja je svojom pojavom pri kraju predstave izazivala buru smijeha. Redovito je dolazila na predstave i premijere, ili na kavu u kafić prijepodne ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Anna Halprin (13. srpnja 1920. – 24. svibnja 2021.)
Dugi i plesom posve ispunjen život Anne Halprin bio je potraga za istinom kretnji, istinom pokreta koji je jedno s prirodom a onda i priroda sama. Njezin život bio je potraga za istinom koja se pronalazi kroz istraživanje ljudskog bića i njegovog odnosa s pulsiranjem planeta Zemlje. Anna Halprin plesačica je koja je redefinirala poimanje plesa propitkujući i ples i sam život ...pročitajte cijeli tekst...
-
Stota obljetnica rođenja Josepha Beuysa (Krefeld, 12. svibnja 1921. – Düsseldorf, 23. siječnja 1986.)
Vizionarski duh Beuysove utopije 20. stoljeća u kojoj prevladava uvjerenje o mogućem vitalitetu umjetnosti u društvenoj okolini možda se razgovijetnije čuje, ako ju tumačimo kao anticipacijski odgovor Hegelovoj tezi iz 19. stoljeća o kraju umjetnosti. U vježbanju sposobnosti da se nosi s tom dilemom, našem stoljeću Beuys može biti intrigantan savjetnik ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Raimund Hoghe (1949 – 2021)
Piše: Iva Nerina Sibila
Raimund Hoghe i kao izvođač posve je jedinstven. Njegova meditativna, emocionalno distancirana, isključena izvođačka pojava i nestandardna tjelesnost, u suprotnosti je s njegovim plesačima i plesačicama, koji plijene svojim izgledom, mladošću, virtuoznošću ili karizmom. Upravo je taj kontrast vrlo često središnja građa i tema njegovih predstava ...pročitajte cijeli tekst...
-
Meredith Monk: Pionirka i institucija intermedijalne izvedbe
Piše: Iva Nerina Sibila
Meredith Monk, „čarobnica glasa“, kako je nazivaju u medijima, s glasovnim rasponom od čak tri oktave, ljudski glas smatra „glasnikom duše“. Eksperimentirati s glasovnim efektima započela je već na početku svoje karijere pa je tijekom godina razvila posve prepoznatljiv stil pjevanja u kome kombinira konvencionalno otpjevane tonove s nestandardnim zvukovima ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Tanja Ivančić (1964.–2021.)
Gotovo cijeli život Tanje Ivančić bio je vezan uz Školu suvremenog plesa Ane Maletić u kojoj je započela školovanje, a kasnije radila kao nastavnica te 2012. promovirana u zvanje profesorice-mentorice. Svi mi koji smo je poznavali prepoznavali smo, uz profesionalne odlike i one odgojne, gotovo majčinske odnose koje je imala prema učenicama
...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Miljenko Bengez (1972.–2021.)
Piše: Iva Nerina Sibila
Za plesnu zajednicu, Miljac je bio onaj koji ni iz čega napravi scenu spremnu za izvedbu, napravi kazalište. Kao tehnički direktor dizao je tribine za publiku i gradio prostor za plesne izvedbe u najnemogućijim uvjetima, uvijek spreman uložiti duge sate i riješiti nemoguće probleme da se predstava dogodi, a plesači imaju dovoljno vremena za probe i pripreme ...pročitajte cijeli tekst...
-
Obljetnica: Pola stoljeća plesa s Mirjanom Preis
Piše: Maja Đurinović
Mirjana Preis je 5. prosinca u ZPC-u obilježila pedesetu obljetnicu umjetničkog rada. Impresivna je to brojka! Malobrojna, privilegirana publika je uz vodstvo slavljenice i njezinog kolege Branka Bankovića pratila vizualne materijale koji uključuju fotografije ali i kratke inserte iz rijetko kvalitetnih snimki predstava kao i dijelove plesnih video radova ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Sally Banes (1950.–2020.)
Piše: Andreja Jeličić
Dobrim dijelom upravo zbog važnosti koju je Sally Banes pridavala postmodernom plesu kroz svoja istraživanja, u brojnim tekstovima i knjigama koje mu je posvetila, taj je fenomen zaživio kao nezaobilazna tema u akademskim krugovima diljem svijeta, ali i kao vrlo važan dio američke kulturne baštine unatoč svojim buntovničkim i subverzivnim korijenima ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Slavica Šenk (1948 -2019)
Piše: Maja Đurinović
Slavica Šenk i Plesni studio Zaro koji je ona tada vodila je za mene bilo mjesto pripadnosti i druge obitelji. Red, rad i disciplina, strogost i odlučnost dali su smisao mom, tada, hobiju te uz ljubav i radost koju smo dijelili, želju da se nikada ne prestanem baviti svime čime se i danas bavim.
Zbog Slavice sam umjetnik koji voli ples i kazalište ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Bogdan Gagić (Karlovac, 1931. – Zagreb, 2019.)
Maestro Gagić bio je živa enciklopedija znanja: iz jednog pitanja deset odgovora; kritičan, utjecajan, sugestivan, prije svega pragmatičan i spreman na novitete… Imao je veliki utjecaj najviše na Milanu, ali i na sve nas Milaneze. Vjerojatno je i njegova interpretacija varijacija na temu u muzici bila prvi iskorak u pravcu istraživanja novih kretanja u smjeru plesnih improvizacija ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Ika Škomrlj (Zagreb, 13. srpnja 1932. – Zagreb, 15. listopada 2018.)
Tijekom višegodišnje karijere baletne i plesne kostimografkinje, Ika Škomrlj dobro je upoznala ključne odrednice i osobitosti baletnoga i plesnoga kostima ističući specifičnost suodnosa plesača i kostima. Smatrala je da se plesni kostim u potpunosti ostvaruje tek u pokretu i prilagođavala formu kostima i uzorke na kostimu plesačevim kretnjama ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Jasna Vuljević (1978.-2018.)
Cijelo članstvo UPUH-a prihvatilo je Jasnu Vuljević za tajnicu. S Jasnom je odjednom sve postalo bolje. Uredila je administraciju, vodila precizne zapise, strpljivo objašnjavala nezadovoljnima, predlagala. Samozatajno je razvijala mnoge projekte. Možda nismo ni svjesni koliko nam je pomagala, ali je u jednom trenutku postalo jasno – bez nje se ne može ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Naco Oster (Gazije, 20. studenoga 1950. – Zagreb, 7. svibnja 2017.)
Naco Oster zahtjevnu je geometriju Kugla-Dalíjevske ljubavi i pamćenja ‒– kako u umjetnosti, tako nadasve i u životu ‒– modulirao i modelirao kao virtuoz plemenite mudrosti i plemenite ljepote: brižno i obzirno, istinski nesebično, duboko i neizbrisivo. U postojanom trajanju te punine, popiti samo Kugla-kavu s Nacom Osterom bilo je i ostaje neizrecivo mnogo ...pročitajte cijeli tekst...
-
Claudia Frederica Vall (Zagreb, 11. kolovoza 1908. – Los Angeles, 4. lipnja 2008.)
Piše: Katarina Žeravica
Za vrijeme boravka i školovanja u Beču Claudia Vall upoznala se s radom poznate plesačice ekspresivnog plesa i koreografkinje Gertrud Kraus, čijoj se školi priključila. Claudia Vall nije bila samo učenica Gertrud Kraus, nego i jedna od plesačica u njezinom plesnom ansamblu, gdje je imala prilike upoznati i raditi sa mnogim plesačima i plesačicama
...pročitajte cijeli tekst...
-
Claudia Frederica Vall (Zagreb, 11. kolovoza 1908. – Los Angeles, 4. lipnja 2008.)
Piše: Katarina Žeravica
Claudia Vall je od početka 1940-ih živjela i djelovala u Los Angelesu kao plesna pedagoginja, a bez plesnog partnera Freda Berka s kojim je dijelila jednaku strast prema plesu, istu poetiku i pristup plesnoj umjetnosti, a koji je svoju karijeru gradio na drugom kraju Sjedinjenih Država (u New Yorku), Claudia Vall nikada više nije nastupala kao plesačica ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Lela Gluhak-Buneta (Zagreb, 4. ožujka 1946. – Zagreb, 4. listopada 2017. )
Piše: Maja Đurinović
Između Igre zglobova (1966) i Barocco amore mio (1989), Lela Gluhak-Buneta je glavni, i poznati nam opus ostvarila unutar devet godina rada sa svojim Zagrebačkim plesnim ansamblom. Nije se priklanjala trendovima. Bila je nezasitna u traganju za poticajima iz područja likovnosti, glazbe, pisane riječi i folklorne baštine koje je pretakala u novi i drugačiji plesni izričaj ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Trisha Brown (25. studenoga 1936., Aberdeen, Washington, SAD – 18. ožujka 2017., San Antonio, Texas, SAD)
Formalno plesno obrazovana prema metodama i estetici modernog plesa, Trisha Brown jedna je od vodećih figura u etabliranju principa kretanja na kojem se temelje gotovo sve suvremene plesne tehnike – ekonomičnost u pokretu. Bez njezinog doprinosa, mnoge razine plesne umjetnosti danas ne bismo mogli misliti i/ili raditi jednako ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Luciano (Luka) Perić (Zadar 1940. – Split 2017.)
Piše: Sanja Petrovski
Životni put Luciana Perića od prvog dana kada je svoje plesno obrazovanje započeo kod Kuzme Beovića sredinom pedesetih u Zadru, pa do kraja intenzivnog radnog života u Splitu, neraskidivo je vezan uz neuništivi entuzijazam, posvećenost i ljubav prema plesnoj umjetnosti. Bio je baletan i ravnatelj Baleta splitskog HNK-a te istinski zaljubljenik u baletnu umjetnost ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Đurđica Kunej (1962-2016), koreografkinja, plesna pedagoginja, plesačica
Vijest da je prekinut put plesa drage kolegice i plesne partnerice Đurđica Kunej šokirala me u istom trenutku otvarajući prostor tišine u meni; počela su se redati sjećanja i slike. Kao mlad plesač u Studiju za suvremeni ples plesao sam sa Đurđicom, zajedno smo prolazili procese nastanka predstava, trenutke pred premijeru ili izlazak pred publiku ...pročitajte cijeli tekst...
-
Škola za ritmičku gimnastiku i umjetnički ples Gertrude Kraus
Piše: Katarina Žeravica
Svestrana umjetnica Gertrud Kraus svojim je djelovanjem uvelike zadužila Europu pomičući granice plesne umjetnosti, propitujući plesom datosti društvenog konteksta u kojem je djelovala, te odgajajući naraštaje plesačica i plesača prepoznajući i potičući njihovu kreativnost, talent, specifičnost i individualnost
...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Vera Maletić (Beograd, 6. lipnja 1928. – Columbus, 15. listopada 2015.)
Piše: Maja Đurinović
Vera je od početka profesionalnog bavljenja plesom bila usmjerena i na pedagošku djelatnost. Znanja i iskustva stečena u Zagrebu, sudjelovanja na europskim kongresima i boravak u New Yorku, gdje se još 1966. upoznala s pretečama i inicijatorima postmodernoga plesa, definirale su središte njezinog umjetničkog istraživanja
...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Davor Šiftar (1950.-2015.)
Krajem sedamdesetih te tijekom osamdesetih nije bilo plesne izvedbe KASP-a na kojoj Davor Šiftar nije bio nazočan. Milani Broš bilo je od iznimne važnosti da upravo on snima nastupe KASP-a. Činio je to vrlo profesionalno, s istaknutim smislom za pokret, detalje, dramaturgiju; dokumentiranje onoga što se u plesnoj umjetnosti u trenu pretvara u prošlost ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Ko Murobushi (Tokio, Japan, 14. lipnja 1947. – München, Njemačka, 18. lipnja 2015.)
Piše: Iva Nerina Sibila
Ko Murobushi bio je jedan od najpoznatijih svjetskih buto umjetnika i učitelja koji je nastupao u rodnom Japanu, ali i u brojnim svjetskim gradovima. Obilježio je generacije plesača, izvođača, glumaca i entuzijasta koji su prošli kroz njegove buto radionice i seminare kroz koje im je otvorio put prema njihovom vlastitom izričaju
...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Michael Bernard (1926.-2015.)
Piše: Katja Šimunić
Michel Bernard, filozof svakom porom svoje kože, neumorno je istraživao izražajnost tijela i onoga što je nazvao „plesni korporeitet“, više od trideset godina tvrdoglavo i strastveno se zanimajući za suvremeni ples. Neumoran gledatelj, prijatelj mnogih plesača i koeografa, bio je velikodušan i istodobno zahtjevan profesor ...pročitajte cijeli tekst...
-
Loïe Fuller (Fullersburg, Sjedinjene Američke Države, 15. siječnja 1862. – Pariz, 1. siječnja 1928.)
Loïe Fuller, američka glumica i plesačica, (možda najtočnije izvođačica) te inovatorica na području plesnog i vizualnog teatra značajno je djelovala na europsku avangardnu umjetničku scenu na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće. Bila je „neka vrst velikog živog cvijeta duginih boja ili divna libela u stalnom pokretu svjetlosti“, pisao je Pierre Loti ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Marianne Van Kerkhoven (1946- 2013)
Piše: Katja Šimunić
Znamenita belgijska dramaturginja i teoretičarka Marianne Van Kerkhoven autorica je teksta Gledati bez olovke u ruci koji je pronicljivim promatranjem rada dramaturga na plesno/kazališnoj predstavi istodobno distancirano analitičan i inspirativno eksplozivan. Dramaturga on opisuje kao pretvarača osjećaja u znanje i obratno ...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Milana Broš (15. svibnja 1930. – 18. prosinca 2012.)
Piše: Maja Đurinović
Umrla je Milana Broš. Nekom neobičnom igrom sudbine njezina biografija povezuje najvažnija imena hrvatske povijesti plesa. Od Mije Čorak Slavenske kao prve učiteljice, pa onda Olge Orlove i Margarite Froman kao predstavnica novog ruskog baleta, preko Ljevakovića kao velikog autoriteta folklornog plesa do Ane Maletić...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Nigel Charnock (1960-2012)
Piše: Iva Nerina Sibila
Britanski plesač, koreograf i redatelj Nigel Charnock bio je jedan od najistaknutijih protagonista britanske plesne scene. Ironičan, duhovit, energičan i beskompromisan, ostavio je dubok trag na europskoj izvođačkoj sceni. Svi mi koji smo ga imali prilike vidjeti uživo, to iskustvo nosimo kao jedno od doživotnih nadahnuća
...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Laurence Louppe (1938-2012)
Piše: Katja Šimunić
Laurence Louppe kao dugogodišnja je plesna kritičarka bila odlična poznavateljica francuske plesne scene, a kao pedagoginja imala je bogato iskustvo u verbaliziranju plesnoga iskustva. Kao praktičarka u dijalogu s plesačima i koreografima modelirala je svoju plesnu misao propitujući je i iskušavajući perceptivne pomake
...pročitajte cijeli tekst...
-
Sjećanje: Odile Duboc (1941 – 2010)
Piše: Katja Šimunić
Na plesnim je istraživačima da slijede specifične memorijske tragove plešućeg tijela kakvo je stvarala Odile Duboc, da ga učine čitljivim onima koji nisu poznavali tu nježnu, tihu umjetnicu posve predanu plesu i njezin rad. Jedna od opsesivnih plesnih figura u tom radu bila je – let tijela. Odile Duboc voljela je element zraka i plesna tijela često usmjeravala u vis ...pročitajte cijeli tekst...