Dopadljivo upakirane plesačke bravure
30. Tjedan suvremenog plesa, Zagreb, Rijeka i Karlovac, 26. svibnja – 8. lipnja 2013.: Aakash Odedra Company, Rising, kor. Aakash Odedra, Akram Khan, Rusell Maliphant, Sidi Larbi Cherkaoui
-
Ovogodišnji, 30. Tjedan suvremenog plesa zatvoren je plesnim koncertom Aakasha Odedre, britanske plesačke zvijezde, u prepunoj dvorani Gorgona Muzeja suvremene umjetnosti. Kompilacija četiriju sola objedinjenih pod imenom Rising, koje su za njega koreografirali svjetski koreografski asovi Akram Khan, Rusell Maliphant te Sidi Larbi Cherkaoui, prikaz je plesačkih bravura upakiranih u kratke dopadljive cjeline.
Odedra je poput svog slavnog mentora Akrama Khana primarno educiran u klasičnim indijskim plesnim stilovima kao što su kathak i bharat natyam, čime i otvara svoju plesnu priču kroz prvi solo Nritta kojeg je sâm koreografirao. Nritta u kathak repertoaru znači čisti ples koji se izvodi kao ritmička igra u odnosu na udaraljke, a specifičan je po izrazito brzim pokretima stopala te izmjenama brzog i sporog tempa, u čemu Odedra, plesač specifično sitne građe, postiže velike brzine okreta i spirala koje presijecaju prostor poput zvrka.
U koreografiji Akrama Khana The Shadow of a Man Odedra se potpuno preobražava u stvorenje nalik Tolkeinovu Golumu, zvjersko biće, gmižući po tlu ispuštajući bolne krikove. Pod slabim svjetlom ističu se njegova gola leđa s neobičnim iščašenjima lopatica i leđa, a pokret sačinjavaju kontrolirane kontrakcije.
Maliphantova koreografija Cut podsjeća na njegove starije radove vokabulara preuzetog iz borilačkih vještina te sofisticiranog dizajna svjetla. Odedra tijelom reže uske svjetlosne snopove najprije samo detaljno razrađenim pokretima ruku, kasnije furiozno ulazeći u dubinu scene. Brzinom i mekoćom on klizi kroz svjetlosnim tunelom omeđen prostor.
Nikako da dočekamo gostovanje njegova hvaljenog Les Ballets C de la B u Hrvatskoj, iako je bio najavljen na jednom od Tjedana, pa nam se Sidi Larbi Cherkaoui predstavio barem ovim kratkim solom naslovljenim Constellation. Za razliku od prethodna tri, ovaj je rad kontemplativniji, smireniji. U njemu Odedra sporim i niskim okretima i kolutanjima lebdi u sazviježđu od brojnih visećih žarulja, zaokružujući večer vizualno atraktivnim dizajnom scene.
Rising nije pretjerano intrigantan kolaž, nego jednostavan i iskren poziv na uživanje u iznimnoj plesačkoj vještini Aakasha Odedre, koji se od prvog do zadnjeg sola transformira u potpunosti i predstavlja kao vrhunski i doista izniman plesač. Sve to bila je i očekivana formula za ovogodišnju Nagradu publike, dok je lokalnoj sceni omogućen i koristan praktični uvid u njegov rad kroz radionicu održanu u Zagrebačkom plesnom centru.
© Jelena Mihelčić, PLESNA SCENA.hr, 13. lipnja 2013.
Piše:

Mihelčić