U novom ruhu

Škola suvremenog plesa Ane Maletić i Studio za suvremeni ples: Igor Stravinski, Posvećenje proljeća, kor. Matijaž Farič

  • Škola suvremenog plesa Ane Maletić i Studio za suvremeni ples: Igor Stravinski, Posvećenje proljeća, kor. Matijaž Farič

    Prije osam godina, pri posljednjoj promjeni Plana i programa Škole suvremenog plesa Ane Maletić uveden je novi predmet za učenike 3. i 4. razreda srednje škole – Scenska praksa. U realizaciji predmeta zastupljeni su uvijek projekti koji učenicima omogućavaju upoznavanje s procesima rada profesionalnih koreografa, što je vrijedno iskustvo koje po završetku školovanja vodi bržoj prilagodbi profesionalnoj plesnoj sceni. U suradnji s Hrvatskim institutom za pokret i ples Posvećenje proljeća Matijaža Fariča na glazbu Igora Stravinskog i Tjednom suvremenog plesa, već su ostvareni zapaženi projekti s inozemnim koreografima kao što su Marnie Carter (Urban Balet), Robert Hylton (Do Paintings Walk?), Hellen Walkley (The Map of My Heart), a posljednji je u nizu rad na koreografiji koju je Studio za suvremeni ples izveo 2004. godine. Tako je u školskoj godini 2013./2014. Škola suvremenog plesa Ane Maletić, u suradnji sa Studijem za suvremeni ples, obilježila stogodišnjicu tog znamenitog baleta praizvedenog u Parizu 1913. godine.
    Škola suvremenog plesa Ane Maletić i Studio za suvremeni ples: Igor Stravinski, Posvećenje proljeća, kor. Matijaž Farič
    Branko Banković, plesač premijerne postave, uz asistenticu Dinu Ekštajn, adaptirao je i prenio koreografiju učenicima Škole, dok su nastavnice Adrijana Barbarić Pevek i Irena Mikec preuzele uvježbavanje i održavanje kvalitete budućih izvedbi. Pričajući o ponovnom, sada pedagoškom radu na predstavi, Banković je naglasio da je osnovni Faričev koreografski zadatak stavio u prvi plan i u radu s mladim plesačima, a to je stvaranje i održavanje grupne energije, međusobno povezivanje plesača te stvaranje odnosa s vrlo zahtjevnom glazbom. Sve to uz pridržavanje okosnice libreta baleta iz 1913. godine.

    Prvotna ideja provedbe projekta Škole odnosila se samo na fragmente predstave, no, uvidjevši plesačke mogućnosti učenika te njihov neizmjerni energetski potencijal, Banković se ipak odlučio za cjelovitu izvedbu vjerujući da će mladi plesači u tome i uspjeti. Želja mu je bila da ih provede kroz cjelovit proces stvaranja predstave i koreografije, i u tom smislu je adaptirao libreto i postojeću koreografiju za dvostruko veći broj plesača. Unatoč tome što je dio koreografskog materijala bio zadan, postavio je pred plesače zadatke improvizacijskog tipa. Sva sola, dueti i tria nastali su kroz improvizacijske radove učenika dajući im na taj način blizak plesni materijal i snažnu povezanost s djelom. Istovremeno, to je bila prilika za kreativnu i izvedbenu afirmaciju mladih plesača. (Primjerice pri radu na sceni Obožavanja zemlje naglašavao je potrebu za kontaktom s tlom, tražio vješto kretanje u razini poda.)
    Škola suvremenog plesa Ane Maletić i Studio za suvremeni ples: Igor Stravinski, Posvećenje proljeća, kor. Matijaž Farič
    Zanimljivost ovog rada činilo je i nastojanje da se tijekom izvedbe zadrži stilska čistoća uvjetovana korištenjem snažne energije bez ulaženja u ekspresionističku izražajnost. Posebnost je za učenike bila i kondicijska strana izvedbe predstave na kojoj se puno radilo. Precizno i odgovorno doziranje energije bilo je vrlo važno kako bi se predstava mogla izvesti bez energetskih padova te kako bi u dinamičkom smislu mogla rasti do samog kraja. Korištenje snažnog glazbenog predloška koji vrvi dinamičim kontrastima, disonancama i nijansama, opetovanim motivima koji vode prema iščekivanju, dovelo je do jačanja izražajnih mogućnosti plesača, naročito u situacijama naglih prijelaza, promjena metrike i nepredvidive akcentiranosti. Sve navedeno stvorilo je mogućnost upotrebe svih stečenih znanja i vještina kvaliteta kretanja. Kako je Banković primijeto: „Glazbu je trebalo pokretom opravdati!“

    Učenici su naglasili da im je kondicijski rad na predstavi bio izazov. Osjećale su rast snage, kontrolu dinamike te izražajnosti tijekom svih proba. Posebnost rada osjetile su i kroz slušanje glazbe na drugačiji način u odnosu na prethodna iskustva jer se ovdje radilo u znatno duljem glazbenom dijelu te izuzetno zahtjevnoj glazbi. Pulsirajući karakter kompozicije, nepravilnost naglasaka i količina oštrih disonanci stvorila je drugačiju povezanost glazbe i pokreta. Fokusiranost na cjelovitost izvedbe donijela im je novu plesačku zrelost. (Projekt je premijerno izveden 21. prosinca 2013. u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu i od onda je izveden i u Slavonskom Brodu, Šibeniku, na Dans Aan de Stroom Festivalu u Antwerpenu, a ako niste još vidjeli Posvećenje proljeća u izvedbi učenica Škole suvremenog plesa Ane Maletić – sljedeća dogovorena izvedba je 29. kolovoza na Festivalu Front@ sodobnega plesa u Murskoj Soboti.)

    © Jasmina Zagrajski Vukelić, PLESNA SCENA.hr, 17. srpnja 2014
    Škola suvremenog plesa Ane Maletić i Studio za suvremeni ples: Igor Stravinski, Posvećenje proljeća, kor. Matijaž Farič
    Posvećenje proljeća
    glazba Igor Stravinski
    koreografija Matjaž Farič
    premijera 21. prosinca 2013.
    prilagodio Branko Banković, oblikovanje svjetla Saša Bogojević, oblikovanje zvuka Sound Studio Akaj, nastavnici Adrijana Barbarić Pevek, Irena Mikec
    izvode: Lucija Božičević, Iris Canjuga, Ema Crnić, Laura Čehulić, Margareta Firinger, Marija Franješ, Ivona Grubišić, Dora Ivanković, Karla Ivanković, Sara Jokić, Tea Jurić, Lana Kavšek Antunović, Eva Kocić, Dino Lađarević Roter, Ana Marković, Christian Nujster, Doris Stojanić, Jelena Štambuk, Tamy Zajec, Mirta Rebrina

kritike i eseji