Prigušene strasti u Harteri
11. Riječke ljetne noći, 1. – 24. srpnja 2014.: Bitef Dance Company, Don Juan, kor. Maša Kolar
-
Premijerno izvedena u Budvi, a potom na Riječkim ljetnim noćima 23.srpnja Don Juan Bitef Dance Company u koreografiji Maše Kolar, a s glazbom Rundek Cargo Tria, smještena je u fascinantnom prostoru Hartere. Atraktivna tema, prisutnost poznatih glazbenika i ime Maše Kolar plesne umjetnice koja je vrlo prisutna na riječkoj baletnoj sceni ostvarenjima u HNK-u Ivana pl. Zajca (izvedba u Carmini Burani Huga Viere, koreografija Pour homme et femme, Othello takođe BDC-a izvedenog na istoj lokaciji 2011) od ove izvedbe učinila je društveni događaj. Ispod premijernog zanosa i ovacija publike, Don Juan je predstava u kojoj su svi elementi dinamično i znalački postavljeni, ali ostaju na površini. U usporedbi s recentnim radovima ove koreografkinje, Don Juan djeluje kao da je nastao pod pritiskom (produkcijskih uvjeta, vremena…?), a doveden je do kraja vještinom i energijom svih aktera. Dublje suočavanje s temom, profilacija likova, širi spektar odnosa muzikalnosti i pokreta, na žalost, promiče.
Scenom dominira (scenografkinja Jasmina Holbus) veliki multifunkcionalan vagon, s odjeljcima koji se koriste kao unutarnji prostori igre. Važan je i krov vagona na kome Don Juan (Dejan Kolarov) velikim reflektorom osvjetljava ostale plesače i na neki način bira svoje žrtve. Vagon je dojmljiva i spretna ideja koja dinamizira prostor, razvodi ga u vertikalu i omogućuje filmične kadrove i naraciju. Koreografski, Maša Kolar dosljedna je svojem stilu s prepoznatljivim dubokim, uzemljenim pozicijama, kružnim tijekom u prenosima težine u duetima, snažnim izbačajima ispruženih nogu, povremenoj gestualnosti, a sve u žestokoj energetskoj zoni. Ovdje je ta zona malo prigušenija, mutnija, zavodljivija, potencirana i polumrakom (Nuno Salsinha) u kome se odvija većina akcije. Svi su plesači unutar istog, jasno formiranog i određenog koreografskog vokabulara, tako širi dijapazon osobnih kvaliteta nije vidljiv.
O svom Don Juanu koreografkinja govori: „On je sposoban, arogantan, lud, topao, blizak, a opet nagao i nasilan i još uz to šarmantan i opasan. Tko može tom jeziku ljubavi odoljeti i tko uspijeva tom jeziku osvajanja reći ne?!“ no Don Juan kojeg smo vidjeli, osim po karizmi samog plesača i organizaciji koreografije, ne odskače od ostatka grupe. On je postavljen u poziciju moći, kvaliteta „naglosti, nasilja i opasnosti“ u njegovom liku dominira kao i u cijeloj predstavi, a toplinu, blizinu, šarm, eros, umijeće zavođenje ili bivanja zavedenim – moramo upisati sami. Autorski pristup temi možda možemo razumjeti idejom da svaka zajednica bira svog Don Juana, a kada ga potroši i odbaci, ustoličuje novog. Ovaj je narativ podcrtan prenošenjem crvenog kaputića s Don Juana na plesačicu koja na kraju zauzima njegovo mjesto na krovu vagona. I, očekivano, osvjetljava – publiku.
Glazbeno, kontinuirani ritam koji se povremeno razvija u vokal i violinske dionice, donosi ozračje mračnog, strasnog Blakan-karusela, što je šarmantno i atraktivno, a koliko pomaže koreografiji da se održi u dinamici i neprestano tjera pokret naprijed, toliko sravnjuje mogućnost otvaranja drugih interpretativnih zona. Don Juan je predstava koju nosi energija koreografije, prostora i ritma, a računa na priču o Don Juanu kao općem mjestu. Nakon predstave i dalje ostaje pitanje – tko je Don Juan, u čemu je njegova zavodljivost i tko su ljudi oko njega? (Zagrebačka, kao i beogradska premijera Don Juana najavljene su za listopad.)
© Iva Nerina Sibila, PLESNA SCENA.hr, 10. rujna 2014.
Don Juan
koreografkinja Maša Kolar
premijera 23. srpnja 2014.
koroducenti: Balet HNK-a Ivana pl. Zajca, festival Riječke ljetne noći, Bitef teatar, Beograd, festivala Grad teatar Budva, Maša Kolar
scenografkinja Jasmina Holbus, kostimografkinja Petra Dančević, autor glazbe Rundek Cargo Trio (Isabel, Darko Rundek, Dušan Vranić – Duco), dizajn svetla Nuno Salsinha
izvode: Ana Ignjatović Zagorac, Dejan Kolarov, Ivana Savić Jacić, Milica Pisić, Miloš Isailović, Ricardo Jorge Campos Freire
Piše:

Sibila