Folklorom do tolerancije

Udruga profesionalnih plesnih umjetnika Puls u suradnji sa Školom suvremenog plesa Ane Maletić, Zagreb: This/krimi/nacija, autorica Katarina Đurđević

  • Udruga profesionalnih plesnih umjetnika Puls u suradnji sa Školom suvremenog plesa Ane Maletić, Zagreb: This/krimi/nacija, autorica Katarina Đurđević

    Katarina Đurđević This/krimi/nacijom nastavlja niz svojih društveno angažiranih predstava. Angažman je tim veći što je među plesače uključila i svoje učenice i malobrojnije učenike 3. i 4. razreda Škole suvremenog plesa Ane Maletić, koji tako stječu potrebno scensko iskustvo. Pedagoški, odnosno etički aspekt predstave ogleda se i u čitljivoj autorskoj namjeri – autorica jasno i nepretenciozno progovara o aktualnim temama poput nekritičkog odnosa prema društvu, medijima i tradiciji, slijepom slijeđenju mase, šutnji na nepravde, nasilju nad ženama te spolnoj, vjerskoj i rodnoj diskriminaciji. Rezultat je efektna i edukativna predstava za mlade i s mladima kakva bi se mogla ponuditi srednjoškolcima diljem zemlje.
    Udruga profesionalnih plesnih umjetnika Puls u suradnji sa Školom suvremenog plesa Ane Maletić, Zagreb: This/krimi/nacija, autorica Katarina Đurđević
    Predstava započinje točno u 19:30, u vrijeme Dnevnika nacionalne televizije koji se za vrijeme čitavoga prvog dijela u živo projicira iza triju vodećih plesačica, Adrijane Barbarić Pevek, Petre Valentić i Ane Krznarić, ujedno supotpisnica koreografije. One se uzastopce i dugo kreću ustaljenim prostornim linijama, najprije same sebi, zatim jedna drugoj prekrivajući oči, uši i usta. Slika je to preuzeta iz drevne japanske slikovne poslovice triju mudrih majmuna, ne vidi zlo, ne slušaj zlo i ne govori zlo, a najčešće se odnosi na ljude koji na moralne devijacije reagiraju žmirenjem na jedno oko. Nejasan je međutim kostim – široke, poluprozirne pastelne tunike koje asociraju na antičke halje.

    Najsnažniji trenutak predstave događa se početkom dinamički suprotnog drugog dijela, iznenadnim ulaskom brojnog ansambla u maniri hrvatskih tradicijskih plesova čiji su elementi, poput kretanja u kolu i snažnoga rada stopala, koreografski lajtmotiv ostatka predstave. Rijetko se može vidjeti tako masovni plesni ansambl suvremenog plesa na domaćim pozornicama. Masom upravljaju glasni povici pojedinih plesača, također preuzeti iz folklora: kreni!, promjena!, presijeci!, stoj!, desno! i lijevo!. Naredbe ansambl poslušno i neupitno slijedi. Tek povremeno netko izlazi iz unisona smjera grupe, da bi se ubrzo vratio u njega.
    Udruga profesionalnih plesnih umjetnika Puls u suradnji sa Školom suvremenog plesa Ane Maletić, Zagreb: This/krimi/nacija, autorica Katarina Đurđević
    Odjeća ansambla, svečane djevojačke haljine te klasične košulje i hlače kod mladića, u tako masovnoj izvedbi, snažno asociraju na radove Pine Bausch, koja je slično odijevala svoje plesače te se također, i između ostalog, bavila društvenim slabostima, nasiljem i konvencijama.

    Trećim dijelom predstave dominira glazba HC Boxera, elektronska obrada tradicijske, etno glazbe, što je dobro pogođen izbor zvučne podloge, čije stihove i muški i ženski plesači glasno izvikuju – udri jače! i slomi joj kosti! Agresivan partnering plesača ovdje je naglašeno dramatiziran slow-motionom i znakovito suprotstavljen ravnodušnim kolom manje grupe plesača. Na sličan način na sceni se odvija ili pokušava odviti klanjanje, islamski čin molitve, kao i diskretno intimni istospolni partnering, unatoč neprestanom prekidanju glasnim naredbama i plesom u kolu ostatka grupe. Sve kulminira mahnitim i nekontroliranim skokovima cijeloga ansambla preobraženog u majmune te jednim prigodnim amen na samome kraju.

    S prilikama za češće izvođenje, time i bolje uštimavanje čitavog ansambla, te razgovore s mladima nakon predstave, This/krimi/nacija bi mogla zaraditi školsku peticu.

    © Jelena Mihelčić, PLESNA SCENA.hr, 8. siječnja 2015.
    Udruga profesionalnih plesnih umjetnika Puls u suradnji sa Školom suvremenog plesa Ane Maletić, Zagreb: This/krimi/nacija, autorica Katarina Đurđević
    premijera 10. studenog 2014. godine
    autorica Katarina Đurđević, koreografija Katarina Đurđević, Adrijana Barbarić Pevek, Petra Valentić, Ana Krznarić, glazba HC Boxer – Lokrum, Kavasaki 3p – Zec, aranžman Robert Nappholz i Katarina Đurđević, zvuk Robert Nappholz / Audio studio Debelji, oblikovanje svjetla Miljenko Bengez, produkcija Udruga profesionalnih plesnih umjetnika Puls, Zagreb i Škola suvremenog plesa Ane Maletić
    izvode: Adrijana Barbarić Pevek, Petra Valentić, Ana Krznarić i učenice/ci Škole Suvremenog plesa Ane Maletić:
    3. razred –Viktorija Bubalo, Josipa Čubela, Lara Frgačić, Andrea Grgić, Lucija Habljak, Anja Krušelj, Martina Miliša, Tea Rotim, Endi Schrotter, Viktorija Štulec, Lucija Tandara, Karlo Topolovec
    4. razred –Iris Canjuga, Laura Čehulić, Dora Ivanković, Karla Ivanković, Sara Jokić, Lana Kavšek Antunović, Dino Rotter, Ana Marković, Mirta Rebrina
    nastavnice: Katarina Đurđević, Irena Mikec, Adrijana Barbarić Pevek, Ana Krznarić

Piše:

Jelena
Mihelčić

kritike i eseji