Community show koreografskih procedura
Uz događanje Kiss Marathon, voditeljica: Željka Sančanin, Muzej suvremene umjetnosti, 13. – 15. ožujka 2015.
-
U vremenu kada su komunikacija, distribucija sadržaja i dolazak do informacija uz pomoć digitalnih sučelja lakši no ikad, preispituju se modeli fizičkog okupljanja. U plesnoj umjetnosti koja naglašenije ovisi o fizičkom prostoru i fizičkoj prisutnosti, neposredno kolektivno iskustvo dobiva na značaju, a koreografska praksa promatra se i kao jedna vrsta komunikacije između estetike i društvenopolitičke domene.
U Hrvatskoj, gdje je izvaninstitucionalno djelovanje u suvremenom plesu gotovo jedino moguće, nomadizam i alternativne prakse udruživanja su modus operandi, uz nesigurne produkcijske uvjete i još neizvjesnije prilike za izvedbu djela, ne čudi česta preokupacija pa čak i fetišizacija ideje procesualnosti i fokus na radne koreografske prakse. Koliko god je s jedne strane prokazivana festivalizacija plesa možda dodatno suzila prostore istraživanja, usmjeravajući autore na lakše privlačenje festivalskih programatora, utoliko je festivalski okvir rada ojačao vidljivost plesa i omogućio intenziviranje dijaloga kako unutar struke, tako i prema javnosti.
Kako festivalski obrasci s naglaskom na širi društveni okvir i okupljanje dobro prolaze i kod kulturne politike, odnosno javnih financijera, i kod publike, oni postaju preferirani okvir za rad pa tako i na onome što je inače luksuz – istraživanje i dijeljenje znanja kroz mogućnost za javnu vidljivost i dokumentaciju. Prvi veći projekt koji je mudro iskoristio ovakve okolnosti je TASK, u okviru Platforme HR, a tu je i KISS Salon, Koreografsko istraživački salon kojeg je pokrenula Željka Sančanin u suradnji s Martinom Granić, ujedno jednom od inicijatorica TASK-a. One od 2013. organiziraju Postprodukcijske coachinge, serije prezentacija u kojima koreografi zajedno s publikom reaktiviraju upravo trenutke radnih procesa koji su u finalnoj izvedbi, predstavi, ostali nepoznati.
U okviru istog projekta nedavno se, od 13. do 15. ožujka, u No galeriji Muzeja suvremene umjetnosti održao Kiss Marathon, koji je u formatu mini festivala pozvao koreografe kako bi kroz otvorene treninge i prezentacije s kolegama i zainteresiranom publikom podijelili svoje radne metodologije te ideje i pitanja kojima se trenutno bave u svom umjetničkom radu. Sudjelovali su različiti autori s nezavisne plesne scene: Selma Banich, Ana Kreitmeyer, Bruno Isaković, Silvia Marchig, Irena Mikec, Roberta Milevoj, Ana Mrak i Ivana Rončević.
Prema riječima Željke Sančanin, rezultat je neka vrsta community showa koji arhivira rad domaćih koreografa, festival o procedurama hrvatske suvremene plesne scene. „Na sceni nedostaje prostora za takav tip komunikacije pa smo željeli ponuditi drugačiji pristup i otvoriti ljudima prostor da saznaju što danas znači biti koreograf. Prošavši kroz Kiss Marathon kao da smo prošli kroz neku školu.“ – kazala je Sančanin koja s projektom ima i većih planova, a sve u povodu petnaest godina djelovanja na sceni. Uz već postojeću podršku gradskih vlasti Hvara, koji se u kontekstu 400. obljetnice Hvarskoga povijesnog kazališta želi otvoriti i plesnoj sceni, započela je suradnju s lokalnom zajednicom i školskom djecom, a na Hvar bi željela preseliti i sličan festivalski format Kiss marathona gdje bi organizirala tribine, diskusije, otvorene probe i slično. Projekt je prepoznala i podržala i zaklada Kultura Nova, kao i Muzej suvremene umjetnosti u kojemu autorice planiraju nastaviti s organizacijom sličnih događanja. Ove nas jesen u Zagrebačkom plesnom centru očekuje i premijera njezine nove predstave.
© Jelena Mihelčić, PLESNA SCENA.hr, 7. travnja 2015.
Piše:

Mihelčić