Satirična razmjena dobara
5. Ganz novi festival, Zagreb, Teatar &TD, 19. – 23. rujna 2015.: Positions, autorica Ivana Müller
-
Na potpuno praznu scenu, pod bijelim svjetlom, izlazi izvođačica u svakodnevnoj odjeći, staje nasred pozornice i kaže kako ima ubrzan rad srca, s natpisom na kojemu isto to i piše. Na jednak način, s odgovarajućim natpisom, stiže i drugi izvođač, kazavši kako ima posao. Treći kaže kako ima hrabrost i tako se dalje izmjenjuju. Različite materijalne i nematerijalne vrijednosti i, uvjetno rečeno, slabosti, postaju valute koje izvođači međusobno razmjenjuju i na tom jednostavnom principu autorica Ivana Müller gradi cijelu predstavu.
Ivana Müller, inače odrasla u Zagrebu, školovana u Hrvatskoj, Nizozemskoj i Njemačkoj, već dugi niz godina živi i radi u inozemstvu. Predstave i raznovrsne umjetničke radove prikazuje diljem svijeta na uglednim scenama i festivalima, a dosad smo već nekoliko njezinih radova mogli vidjeti na Tjednu suvremenog plesa. Ovog rujna njezina su dva rada, Positions te We are still watching bila dijelom programa Ganz novog festivala u Teatru &TD s kojim i surađuje na novome autorskom projektu s domaćim umjetnicima.
Positions iz 2013. na za nju već prepoznatljiv minimalistički način uspostavljaju duhovitu, jednostavnu, a istovremeno inteligentnu i pronicljivu situaciju – ideja, pročišćena do kraja, vješto je varijacijama usložnjena u cjelinu. Ivana Müller prije svega izlaže principe trgovine i svođenja baš svega na robu kojom se moguće nadmetati. Princip je to koji hrani svjetsku ekonomiju, ali i koji postavlja pitanja o procjenjivosti nekih općih, društvenih vrijednosti. Možemo li usporediti vrijednost europske putovnice s tri prijatelja? Hoćemo li glad radije mijenjati za 25 eura ili za talent?
S druge strane, Müller ekonomično pristupa i predstavi kao takvoj – nema kostima, nema scenografije, nema nikakvih suvišnih scenskih elemenata, a čak je i glumačka postava dijelom outsource-ana iz lokalnih izvora. Izvođačku okosnicu čini Jean-Baptiste Veyret Logerias, Anne Lenglet, Bahar Temiz, Galaad Le Goaster i David Hyatt, a za zagrebačku izvedbu pridružuju im se lokalni glumci i kazališni profesionalci među kojima su i performer Damir Bartol Indoš, plesačica Matea Bilosnić, dramaturginja i dramatičarka Jasna Žmak te glumci Snježana Drkulec, Jelena Mesar, Hrvoje Perc i Nina Sabo.
Pokret je sveden samo na ono nužno, hodanje, sjedenje, ležanje. Koreografija pred kraj predstave, jedini put kada su svi izvođači na sceni, proizvodi svojevrsni izvedbeni stroj u kojemu se svatko kreće unutar svog zadanog kotačića, što me podsjetilo na rad Natalije Manojlović Korozija d.o.o. iz 2007. u istom tom kazalištu. Ekspresija izvođača svedena je samo na prijeko potrebno izgovaranje teksta, scenski pokret i gestu kako bi sve djelovalo dovoljno uvjerljivo za igru pred publikom. Jedino što nije ekonomično je tretiranje vremena, i izvođača i publike. Positions na satiričan način pojednostavljuje kapitalistički sistem i frommovsku dvojbu – imati ili biti. Ujedno nas podsjeća na Ivanu Müller kao iznadprosječnu kazališnu autoricu.
© Jelena Mihelčić, PLESNA SCENA.hr, 2. listopada 2015.
Piše:

Mihelčić