Satirična razmjena dobara

5. Ganz novi festival, Zagreb, Teatar &TD, 19. – 23. rujna 2015.: Positions, autorica Ivana Müller

  • Positions, autorica Ivana Müller

    Na potpuno praznu scenu, pod bijelim svjetlom, izlazi izvođačica u svakodnevnoj odjeći, staje nasred pozornice i kaže kako ima ubrzan rad srca, s natpisom na kojemu isto to i piše. Na jednak način, s odgovarajućim natpisom, stiže i drugi izvođač, kazavši kako ima posao. Treći kaže kako ima hrabrost i tako se dalje izmjenjuju. Različite materijalne i nematerijalne vrijednosti i, uvjetno rečeno, slabosti, postaju valute koje izvođači međusobno razmjenjuju i na tom jednostavnom principu autorica Ivana Müller gradi cijelu predstavu.

    Ivana Müller, inače odrasla u Zagrebu, školovana u Hrvatskoj, Nizozemskoj i Njemačkoj, već dugi niz godina živi i radi u inozemstvu. Predstave i raznovrsne umjetničke radove prikazuje diljem svijeta na uglednim scenama i festivalima, a dosad smo već nekoliko njezinih radova mogli vidjeti na Tjednu suvremenog plesa. Ovog rujna njezina su dva rada, Positions te We are still watching bila dijelom programa Ganz novog festivala u Teatru &TD s kojim i surađuje na novome autorskom projektu s domaćim umjetnicima.
    Positions, autorica Ivana Müller
    Positions iz 2013. na za nju već prepoznatljiv minimalistički način uspostavljaju duhovitu, jednostavnu, a istovremeno inteligentnu i pronicljivu situaciju – ideja, pročišćena do kraja, vješto je varijacijama usložnjena u cjelinu. Ivana Müller prije svega izlaže principe trgovine i svođenja baš svega na robu kojom se moguće nadmetati. Princip je to koji hrani svjetsku ekonomiju, ali i koji postavlja pitanja o procjenjivosti nekih općih, društvenih vrijednosti. Možemo li usporediti vrijednost europske putovnice s tri prijatelja? Hoćemo li glad radije mijenjati za 25 eura ili za talent?

    S druge strane, Müller ekonomično pristupa i predstavi kao takvoj – nema kostima, nema scenografije, nema nikakvih suvišnih scenskih elemenata, a čak je i glumačka postava dijelom outsource-ana iz lokalnih izvora. Izvođačku okosnicu čini Jean-Baptiste Veyret Logerias, Anne Lenglet, Bahar Temiz, Galaad Le Goaster i David Hyatt, a za zagrebačku izvedbu pridružuju im se lokalni glumci i kazališni profesionalci među kojima su i performer Damir Bartol Indoš, plesačica Matea Bilosnić, dramaturginja i dramatičarka Jasna Žmak te glumci Snježana Drkulec, Jelena Mesar, Hrvoje Perc i Nina Sabo.
    Positions, autorica Ivana Müller
    Pokret je sveden samo na ono nužno, hodanje, sjedenje, ležanje. Koreografija pred kraj predstave, jedini put kada su svi izvođači na sceni, proizvodi svojevrsni izvedbeni stroj u kojemu se svatko kreće unutar svog zadanog kotačića, što me podsjetilo na rad Natalije Manojlović Korozija d.o.o. iz 2007. u istom tom kazalištu. Ekspresija izvođača svedena je samo na prijeko potrebno izgovaranje teksta, scenski pokret i gestu kako bi sve djelovalo dovoljno uvjerljivo za igru pred publikom. Jedino što nije ekonomično je tretiranje vremena, i izvođača i publike. Positions na satiričan način pojednostavljuje kapitalistički sistem i frommovsku dvojbu – imati ili biti. Ujedno nas podsjeća na Ivanu Müller kao iznadprosječnu kazališnu autoricu.

    © Jelena Mihelčić, PLESNA SCENA.hr, 2. listopada 2015.

Piše:

Jelena
Mihelčić

kritike i eseji