Ples oko izvora (zvuka)

Liberdance, Zagreb: Plešite na pijanisticu, kompozicija i izvedba Franka Meštrović, koreograf Rajko Pavlić

  • Liberdance, Zagreb: Plešite na pijanisticu, kompozicija i izvedba Franka Meštrović, koreograf Rajko Pavlić, foto: Radomir Sarađen

    U jednom od brojnih scenski inspirativnih prostora Gliptoteke HAZU 26. i 27. listopada 2015. susrele su se glazbena i plesna umjetnost. Skladateljica i pijanistica Franka Meštrović bila je središte i ishodište, njezin zvuk (koji uključuje različite mogućnosti klavira koje ovaj „instrument po svojoj građi i karakteristikama može pružiti“, i uistinu „začudnu upotrebu vokala“) kao i sam pijanistički nastup koji je istovremeno performerski i magijski čin, ispunio je prostor neobičnom dinamikom i pritom prizvao utjelovljeni, vidljivi pokret.

    Liberdance, Zagreb: Plešite na pijanisticu, kompozicija i izvedba Franka Meštrović, koreograf Rajko Pavlić, foto: Radomir SarađenS druge strane, koreograf Rajko Pavlić je poznat kao autor etno-urbane poetike, stila specifične tehnike i načina plesanja koji uključuje prožimanje elemenata tradicionalnog etno i suvremenog plesa (kao u predstavama: Stade Sunce čudo gledajući, Domesticus vulgaris ili jednostavno domaće, Koncert za dangubu i zgubidana); u tom smislu je surađivao s Cinkušima i Matom Matišićem, a sada je pronašao bliskost i elemente tradicijske glazbe u kompozicijama Franke Meštrović.

    Pavlić u daljem koreografskom istraživanju teme izlazi s novom skupinom etno-urbanih plesačica. One su: Lara Bubić, Anđela Bugarija, Ida Jolić, Dora Stepušin i Kasija Vrbanac, moglo bi se reći – nova imena na hrvatskoj suvremenoj plesnoj sceni; zanimljive i dojmljive u scenskoj prisutnosti i ovdje specifične u pavlićevskom pomaku u etno koji se ogleda u pokretu (koji put su prepoznatljivi i kao citati folklorne geste), pomaku tijela, načinu hoda i efortu izvođenja.

    Glazbeno plesni performans Plešite na pijanisticu mogao bi se promatrati i kao koreografska intervencija plesom u zadani prostor (koncerta); prostor koji je stupovima podijeljen na dvije linije, piste koje vuku na čisto, pravocrtno kretanje, omogućuje zalet, grabljenje prostora, ali i eliptično, ritualno kruženje oko izvora zvuka.
    Franka MeštrovićLiberdance, Zagreb: Plešite na pijanisticu, kompozicija i izvedba Franka Meštrović, koreograf Rajko Pavlić, foto: Radomir Sarađen
    Jedino nažalost u nastupu Liberdancea nije ono što je izvedeno, nego onog čega nema. Naime etno pokret sadrži izvornu, organsku razliku u muškoj i ženskoj inačici plesa te se u nekim situacijama, budući je kostimom i pokretom prizvana, bez obzira na ozbiljnost djevojačke izvedbe, osjetio nedostatak (tradicionalne) muške plesačke prisutnosti. Time mislim da to nije dio tendencioznog koncepta nego još uvijek stara boljka hrvatske plesne scene.

    © Maja Đurinović, PLESNA SCENA.hr, 16. studenoga 2015.

Piše:

Maja
Đurinović

kritike i eseji