Od jučer za sutra

Festival američkog kazališta, Zagreb, 22. – 26. studenoga 2015.: Newyorški alternativni teatar – PS 122; Yesterday Tomorrow, red. Annie Dorsen; Thank You for Coming: Attendance, kor. i red. Fay Driscoll

  • Thank You for Coming: Attendance kor. i red. Fay Driscoll

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu je na sceni Kulturnog centra Travno organiziralo nesvakidašnji kazališni događaj pod naslovom Festival američkog kazališta. Tim smo povodom prisustvovali izvedbama dviju predstava: algoritamskog mjuzikla Yesterday Tomorrow redateljice Annie Dorsen (22. studenoga 2015.) i koreografskog istraživanja Thank You for Coming: Attendance koreografkinje i redateljice Faye Driscoll (25. i 26. studenoga).

    Prva predstava preokreće algoritmom glasoviti hit Beatlesa Yesterday kroz postupne promjene slogova, tonskih visina i drugih glazbenih parametara u pjesmu Tomorrow. Dakako, na algoritam utječu raznovrsni elementi vezani uz konkretnu izvedbu: veličina i oblik dvorane, publika i razmještaj razglasa. Izvođači su smješteni u četverokutu kako bi mogli pratiti notni tekst koji na zaslonima doživljava opisane promjene. Pjevači na osobito duhovit način podražavaju mehanički pjev sintetskog glasa računala čitajući nove slogove i note koje im zadaje algoritam.
    Yesterday Tomorrow, red. Annie Dorsen
    Publika nije svjesna okolnosti utjecaja raznih elemenata na rezultat rada algoritma: naime, uokolo dvorane postavljeni su mikrofoni koji hvataju okolne zvuke te ih posreduju računalu. U jednom trenutku Yesterday počinje nalikovati gregorijanskom koralu, da bi se potom sve više izobličavao uz gubitak razumljivosti riječi i slogova. Kako promjene odmiču, jezik postaje sve smješniji, pun čudnovatih iskrivljenih vokala. Pred kraj sve se jasnije prepoznaju nove riječi nove pjesme koja govori o budućnosti. Premda na sceni izostaje neka značajnija fizička radnja, jer pjevači tek tu i tamo zamijene pozicije s kojih netremice prate zbivanja na zaslonu, sabranost svih sudionika predstave na zbivanja sa zaslona također prikuju i pozornost publike. Izvođači su u toj svojoj predanosti bili uvjerljivi i dojmljivi. Stoga ih valja i navesti: Hai-ting Chinn, Jeffrey Gavett i Natalie Raybould.
    Thank You for Coming: Attendance kor. i red. Fay Driscoll
    Koreografsko istraživanje autorice Faye Driscoll Thank You for Coming: Attendance postavlja publiku na scenu te zahtijeva od svakog posjetitelja da i sam aktivno sudjeluje u predstavi. Na početku vidimo konglomerat ljudskih tijela koji se prepliće, valja, raste, postavlja plesače u neudobne položaje (poput nečijeg prsta u oku ili lakta u ustima). Jedna plesačica razdvaja podij na kojem se taj kovitlac ljudskih tijela odvijao te od njih postavlja klupice koje će poslužiti publici kao novo mjesto s kojeg će promatrati daljnji slijed predstave. Nakon toga plesači prikazuju svojim stroboskopski isprekidanim pokretima cijeli spektar međuljudskih odnosa uhvaćenih bljeskovitim nizom fotografija, ispjevavajući pritom ime svakog od plesača. U taj niz postupno biva uhvaćena i uključena čitava publika i uz pratnju gitare se ispjevavaju i njihova imena.

    Od tog trenutka publika aktivno surađuje s plesačima, dobiva od njih određene zadatke i rekvizite s kojima moraju pomagati pri izvedbi predstave (odatle naziv predstave). Predstava postaje sve intenzivnija i žešća, pokret je sve radikalniji i bjesomučniji, gotovo agresivan, ali ne cilja direktno na publiku. Predstava završava u općem veselju – publika pridržava vrpce nastale iz dresova, skakućući zajedno s plesačima. Takvom interakcijom doista se pomiču granice uobičajenog teatarskog iskustva, a uključivanje publike u predstavu ne izaziva nikakvu nelagodu.

    © Jasna Čižmek Tarbuk, PLESNA SCENA.hr, 17. prosinca 2015.

kritike i eseji