Brisanje značenja

Gostovanje: Antic Teatre/Adriantic, Barcelona, Y porqué John Cage? (I zašto John Cage?), koncept Jorge Dutor i Guillem Mont de Palol ( u Zagrebačkom plesnom centru)

  • Antic Teatre/Adriantic, Barcelona: Y porqué John Cage? (I zašto John Cage?), koncept Jorge Dutor i Guillem Mont de Palol, foto: Jordi Surribas

    cav_a
    , skraćeno od Catalan artists visiting ___ artists program je razmjene koji provodi Antic Teatar iz Barcelone. Razvijen je kako bi se suvremene izvedbene prakse iz Katalonije razmijenile i podijelile sa zainteresiranom publikom u zemljama partnera, a to su Slovenija, Francuska, Grčka i Hrvatska. Tako smo, zahvaljujući cav_a-i u Zagrebačkom plesnom centru 15. prosinca imali priliku vidjeti predstavu I zašto John Cage? Jorgea Dutora i Guillema Mont de Palole iz Barcelone.

    Bijeli plesni pod, visoke ljestve, dvije velike biljke i dva stolca organiziraju prostor u kome Dutor i De Palola razvijaju izvedbu koja svojom preciznom strukturom i duhovitošću zavređuje punu pažnju. Njihov interes odnos je pokreta i teksta, kojim se bave kroz brisanje sadržaja i značenja te smještanjem govora i glasa u samo tijelo. Trajanjem, ponavljanjem i razlaganjem teksta i govora, zvukovi, slogovi i glasovi, u jednom trenu besmisleni i apsurdni, nalaze svoje novo značenje i logiku, novu prostornost i emociju. Sličnom stilu i interesu, no na drugačiji način, okrenut je na našoj sceni i Pavle Heidler, ali i brojni drugi izvođači na međunarodnoj sceni, prisjetimo se gostiju Sounded bodies festivala.
    Antic Teatre/Adriantic, Barcelona: Y porqué John Cage? (I zašto John Cage?), koncept Jorge Dutor i Guillem Mont de Palol, foto: Jordi SurribasAntic Teatre/Adriantic, Barcelona: Y porqué John Cage? (I zašto John Cage?), koncept Jorge Dutor i Guillem Mont de Palol, foto: Jordi Surribas
    Dutor i De Palola kreću u izvedbu kroz dugo i uporno ponavljanje dvije rečenice, mijenjajući njihov intenzitet i dinamiku. Ponavljanjem, značenje se gubi, funkcija razgovora se briše, vrijeme kao da je stalo. Razgovor je zapeo u loopu. Slijedeća situacija je dugačko smijanje, u kojoj smijeh postaje isključivo fizička akcija koja proizvodi samu sebe. Ona postaje grčevita i naporna, u središte pažnje dovodi tijelo i tjelesnost. Govor je tako izgubio svoju funkciju razmjene ideja i postao čista tjelesna akcija. Izvedba se dalje razvija igrom s raznim zvukovima, pjevanjem i povremenim riječima.

    Transformacije iz jedne situacije u drugu, izrazito su precizne i jasne, a sastoje se od faze repeticije, faze nestanka značenja i vrludanja u sivoj zoni nedefiniranog, improviziranog, a potom hvatanja potpuno novog značenja, situacije ili mogućnosti. Prema kraju, predstava se zgušnjava sadržajno i uvodi jednostavan tekst koji izravno otvara problematiku rada na ovoj predstavi, a to je pitanje donošenja gotovih ideja u dvoranu na probu i njihov pokušaj materijalizacije, koji je uvijek – neuspješan. Stoga Dutor i de Palola grade izvedbu na ovakav način, svodeći sadržaj na čistu strukturu i izvođačku prisutnost.
    Antic Teatre/Adriantic, Barcelona: Y porqué John Cage? (I zašto John Cage?), koncept Jorge Dutor i Guillem Mont de Palol, foto: Jordi Surribas
    Od usmjerenog i discipliniranog početka predstave, izvođači polako grade svoje persone razvijajući duhovitost i toplinu, približavajući se sve više publici i noseći ju na kraju svakom svojoj gestom i replikom. I zašto John Cage? ne donosi novi koncept niti pomiče granice trenutnih tendencija na europskoj izvedbenoj sceni, ali nudi izuzetno kvalitetno, živo, pronicljivo i vješto razmatranje odnosa značenja i izvedbenosti, kroz disciplinu i razigranost.

    © Iva Nerina Sibila, PLESNA SCENA.hr, 23. prosinca 2015.
    Antic Teatre/Adriantic, Barcelona: Y porqué John Cage? (I zašto John Cage?), koncept Jorge Dutor i Guillem Mont de Palol, foto: Jordi Surribas

Piše:

Iva Nerina
Sibila