Novi razvoji na starim temeljima

Festival Perforacije, Rijeka – Zagreb – Split – Dubrovnik, 10. – 28. lipnja 2016.: raSkrivanja, autor Bruno Isaković; O.N.E., Zagreb, Apollonian, kor. Martina Nevistić

  • raSkrivanja, autor Bruno Isaković

    Bruno Isaković u novoj se predstavi raSkrivanja nastavlja baviti nagošću, središnjom preokupacijom i u posljednjih nekoliko uradaka. Za razliku od nelagodno tihih i potpuno nijemih nekoliko inačica Nečastivih, u kojima svoje izvođače razgolićuje; ovaj put oni nikako za zašute, a iako i dalje u navratima tjelesno obnaženi, sada se skidaju do kraja i emocionalno. Intimne nesavršenosti, traume i događaji upisani u njihovo psihičko tijelo, a koje nam prepričavaju, čine ih simpatičnima i vrlo bliskima. Petar Banda prisjeća se kako je okotio psa, Silvija Dogan govori o odnosu s ocem kojeg je morala dijeliti s drugom obitelji, Nađa Josimović o ratnim školskim danima kada je jedina u školi govorila ekavicom, Marko Kalc o borbi s mršavim tijelom, a Milica Manojlović o borbi s naraslim grudima, dok s Miom Zalukar prolazimo kroz šok pobačaja.
    raSkrivanja, autor Bruno Isaković
    Osim glasa koji ovu predstavu pomiče prema dramskome, Isaković u igru uvodi i odjeću, neprestano svlačenje i oblačenje, kao platno za skrivanje nedostataka i svojevrsni izraz identiteta s kojime se izvođači pokušavaju pomiriti. Kraj očekivano donosi oslobođenje kroz rasplesanu isadorable Miu Zalukar. Predstavom raSkrivanja Bruno Isaković je uz pomoć dramaturginje Katarine Pejović pokazao kako je itekako vješt i s glumcima, jednako kao i s plesačima, no fokus na glas ovaj put je rezultirao zanemarivanjem pokreta koji je u ovoj predstavi sveden na puku ilustraciju. Da smo drugačije društvo, raSkrivanja bi mogla doprijeti do tinejdžera koji su ovoj predstavi idealna publika.

    Festival Perforacije kontinuirano podržava neke autore, omogućujući im tako dugotrajniji razvoj ideja, pa tako osim Brune Isakovića, koji već nekoliko godina autorski djeluje pod okriljem toga festivala, isto vrijedi i za Martinu Nevistić čiji je novi rad Apollonian također imao premijeru na ovogodišnjem festivalu. Nažalost, u festivalskoj promociji nisu svi autori jednako zastupljeni. Apollonian se tako svojim SF asocijacijama također naslanja na prethodni rad iste autorice Horizont događaja, s kojime dijeli velik broj elemenata, poput bogate multimedijalnosti i sofisticiranog dizajna, ali je Apollonian koreografski autentičniji i jasniji u namjeri. Metaforom svemirske postaje te njezinim nadgledanjem posredstvom nepotpuna, isprekidana i izobličena video prijenosa, predstava uvodi gledatelja u hipnotičnu koreografiju diskontinuiteta.
    O.N.E., Zagreb, Apollonian, kor. Martina Nevistić
    Plesačice u srebrnim kostimima – Petra Chelfi, Lana Hosni i sama autorica – zastajkuju i kreću se izlomljeno u maniri stani-kreni poput gledanja YouTube videa s lošom internet vezom. Kao i u Horizontu događaja androgine su, suzdržane i programirane te publika omeđuje izvedbeni prostor sa sve četiri strane. Ovaj put perspektiva im je dodatno izmijenjena i naspram videa čije se različite varijante projiciraju na različite četiri površine.

    Zaokupljajuća uvodna audiovizualna instalacija moćno je dramaturški pretvorena u izvedbu u živo simulacijom spuštanja šatla na Zemlju. I ponovno predstavi snažan pečat daje atmosferičan elektronički zvuk Višesalava Laboša čije nas vibracije doslovno tresu dok se plesačice s video zida poput likova iz Zvjezdanih staza odjednom transportiraju na scenu. No nakon dojmljive i intrigantne prve polovine, u drugome dijelu predstava padom dinamike gubi fokus gledatelja, što i da jest dio koncepta o krizi vizualnosti, i dalje ostaje nedostatak.

    © Jelena Mihelčić, PLESNA SCENA.hr, 10. srpnja 2016.
    O.N.E., Zagreb, Apollonian, kor. Martina Nevistić
    raSkrivanja
    autor Bruno Isaković
    dramaturgija Katarina Pejović
    koautori/izvođači: Petra Banda, Silvija Dogan, Nađa Josimović, Marko Kalc, Milica Manojlović, Mia Zalukar
    realizirano u okviru Be SpectACTive! – CapoTrave/Kilowatt Sansepolcro (Italija), Bakelit Multi Art Center Budapest (Mađarska), B-51 Ljubljana (Slovenija), Domino Zagreb (Hrvatska), LIFT London (Ujedinjeno Kraljevstvo), Tanec Praha (Cz), Teatrul Nationl Radu Stnca Sibiu (Rumunjska), York Theatre Royal (Ujedinjeno Kraljevstvo)

    Apollonian
    autorica koncepta/ Koreografija: Martina Nevistić
    izvedba: Petra Chelfi, Lana Hosni, Martina Nevistić
    dramatrugija Nina Gojić, vizualno oblikovanje predstave i dizajn Martina Granić, vizualno oblikovanje videa i montaža Dora Đurkesac, snimanje i fotografija Neven Petrović, oblikovanje zvuka i glazbe Višeslav Laboš, naracija u zvuku Luka Bulović, Kruno Bakota, kostimografija Martina Granić, Martina Nevistić, Mirela Periša, Nina Tarnovski NTS, H&M, organizacija Nina Križan, Martina Nevistić, odnosi s javnošću i komunikacija Amela Pašalić
    produkcija O.N.E.
    ko-produkcija: Festival Perforacije/Udruga Domino, Rezidencijalni program Zagrebačkog plesnog centra/Hrvatski institut za pokret i ples
    realizirano uz podršku: Gradski Ured za obrazovanje, kulturu i šport Grada Zagreba, Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, Zagrebačko kazalište mladih, Zagrebački plesni ansambl

Piše:

Jelena
Mihelčić

kritike i eseji