La Syphilde susreće Rosas Danst Rosas
Zagrebački plesni ansambl i Zagrebačko kazalište mladih: The Devil s Garden, kor. David Hernandez
-
Vražji vrt mjesto je susreta romantičarskog stereotipa mističnog, eteričnog ženskog plesa s vrlo realističnom vizualizacijom plesačkog rada. Između primjerice La Syphilde i Rosas Danst Rosas. Uvodna scena usporena je, duga i mračna, uz pomalo jezivo klizanje ili lebdenje plesačica prostorom, njihove siluete u dugim haljinama opsjedaju neko ukleto mjesto. S vremenom se scena sve više rasvjetljava, počevši jednim reflektorom. Putanje se plesačica zatim mnogostruko isprepleću, polako i strpljivo cirkulirajući prostorom i pletući mrežu odnosa koji obilježava princip zrcaljenja ili promatranja i usklađivanja s drugom. Svaka izvođačica ogleda se u partnerici koja ju prati kao njezina vlastita sjena, nježno i mekano, rade na nečem što bi tek trebala biti ujednačena grupna koreografija.
Na putanjama se dotiču o biljke, viseće vrtove koji u linijama ispresijecaju scenu, pažljivo ih razmičući ako im se nađu na putu, popravljajući ih ako se neka od visećih niti zaplela. Postupno, same manipuliraju scenografijom, podižući razinu zelenih zastora i raščišćavajući scenu za rad. Njihov je pokret sve rezolutniji, a plesne fraze postaju izrazito isprekidane, čujemo glasove kao reakcije na zahtjevan pokret. Ritam se ubrzava, fraze sve češće robotizirano ponavljaju.
Zamračivanje scene prati i promjena zvuka u Bachovu Umjetnost fuge, dok je čitava zvučna kulisa predstave mješavina jeke glasova, motiva iz prirode, škripe i trenja predmeta s Bachom, što autori pojašnjavaju kao susret dvaju svjetova – realnog i onostranog. Koreografija je sada eksplicitan kontrapunkt elegantnih, ženstvenih poza s gestama bola, umora, pada i težine.
Zatim kreće sve ispočetka, ali ovaj put na principu prostornog grupiranja. Kreću se kao koherentno jato u kojem svaka akcija poput domino-efekta uzrokuje reakciju; smjer jedne mijenja smjer svih ostalih koji je prate, uz radno svjetlo i ritmično otkucavanje metronoma. Sve se češće rasformljuju ponovno grupiraju, uz individualne varijacije fraza, da bi se prema kraju raspoznavale sve više stereotipne plesne geste poput visoko ispruženih nogu, skladno i naizgled lepršavo.
Osim toga, uz uvođenje simbola ženskog principa, koji postaju evidentniji nakon proučavanja programske knjižice, Vražji vrt utopistički karakterizira ženski rad kao grupni, međuovisan i horizontalniji od muškoga, barem iz perspektive muškog koreografa Davida Hernandeza, Amerikanca koji već godinama djeluje u Belgiji. Starijoj se provjerenoj plesačkoj postavi (Petra Chelfi, Andreja Jandrić, Martina Nevistić i Petra Valentić) pridružila nova, mlada i jednako kvalitetna plesačka ekipa (Filipa Bavčević, Sintija Kučić i Kasija Vrbanac). Minuciozno koreografirana grupa plesačica, čiji puls postupno osnažuje i buja iz fragmentiranih plesnih fraza u tečno strujanje, najdojmljiviji je element predstave, dok će matematički precizno usložnjavanje u trajanju od sat vremena mnogim gledateljima ispitivati strpljenje.
© Jelena Mihelčić, PLESNA SCENA.hr, 17. siječnja 2017.
The Devil's Garden
autor & koreograf David Hernandez
premijera 3. prosinca 2016.
izvode: Petra Chelfi, Andreja Jandrić, Martina Nevistić, Filipa Bavčević, Sintija Kučić, Petra Valentić, Kasija Vrbanac
asistent koreografa Colas Lucot, savjetnica za glazbu Davorka Begović, glazba: J. S. Bach, Umjetnost fuge, BWV 1080 / Contrapunctus 14: Canon Per Augmentationem In Contrario Motu – P. Setzer i D. Finckel / Contrapunctus I - Emerson String Quartet, obrada: David Hernandez / Contrapunctus 14 (18): Fuga a 3 Soggetti - Emerson String Quartet / Bojan Gagić: elektronička djela, field recording, live procesiranje elektroničkog zvuka, oblikovatelj zvuka Bojan Gagić, oblikovatelji svjetla Bojan Gagić, Saša Bogojević, scenografkinja Zdravka Ivandija Kirigin, kostimografkinje Ana Fucijaš, Zdravka Ivandija Kirigin, fotografkinja Jelena Janković, voditelj proba Ognjen Vučinić, producentica Koraljka Begović, grafički dizajn Vladimir Končar, prijevod Mirna Čubranić, ravnateljica ZPA Petra Glad
produkcija Zagrebački plesni ansambl, ko-produkcija Zagrebačko kazalište mladih
Piše:
Mihelčić