Izvedbeni četverokut
Trafik 2017: Travelogue, autor Žak Valenta
-
Nakon premijere na rujanskom dijelu Ganz novog festivala i riječkom Periskopu, u sklopu Platforme Knap+ 30. studenoga 2017. reprizno je izvedena plesna predstava Travelogue Umjetničke organizacije Trafik i koreografa Žaka Valente. Plesači, autor Žak Valenta i suosnivačica Trafika Iva Nerina Sibila te ostatak autorskog tima, mladi plesači: Eleonora Magdalena Vrdoljak s zagrebačke ADU i Toni Flego s Akademije u Udinama, tvore izvedbeni četverokut predstave nadahnute riječima Maka Dizdara: „Ti znaš da put od tebe do mene nije isto što i put od mene do tebe.“
Četvero plesača, različite plesne edukacije i nasljeđa, osobnog izričaja i istraživačkih metoda, zajednički, kroz setove izmjena na neki se način uči i približava središnjoj vrijednosti plesa koji je među njima moguć. Pritom stvaraju bogatstvo pokreta, plesnog jezika i dramskog naglaska; čine vidljivim put razgranavanja pokreta podložen procesima oponašanja, usvajanja, interpretacije, komunikacije i usklađivanja. Oni gotovo neprimjetno i s lakoćom, svakim novim pokretom šire svoj vokabular i omogućavaju razvoj međuodnosa na sceni.
Izborom kostima – topla, crvena boja odjeće plesača Tonija Flega i hladna zelena boja kostima Eleonore Vrdoljak, u suprotnosti s neutralnim, u usporedbi, gotovo bezbojnim odjevnim komadima izvođača Žaka Valente i Ive Nerine Sibile – potvrđuje se i naglašava generacijska različitost izvedbenih parova. Gomila rekvizita, u potpunosti bijelih setova predmeta koje čine naizgled nasumični svakodnevni objekti poput čiste bijele ambalaže za mlijeko, papirnatih ručnika, četkica, ručnika, spužvi, sušila za kosu, produžnog kabla, kaciga… kroz izvedbu čeka u pozadini scene na trenutak u kojem se neočekivano počinju iznositi i postavljati u prednji dio scene i potom mahnito koristiti.Setovi izmjena na sredini scene odvijaju se po logici kvadrantnog sistema, svatko igra u kombinaciji sa svakim kroz sljedove u kojima ne zauzimaju mjesta na rubovima scene. Tvori se četverokut a unutar same koreografije postoji i nemali prizor ocrtavanja dijagonala po prostoru, položajima tijela, udova ili samim kretanjem. Osjećaj za kombinatoriku i urednost u ugodnom kaosu u kojeg izvođači ponekad eskaliraju, ocrtava i daje okvir za ugođaj gledanja svemira u malom. Bez obzira na to što je svaki od četvero izvođača naizgled specifičan i nepomirljiv, gradacijom njihovih prilika za odnose na sceni, oni postaju nedokučivi u svojoj neočekivanoj prilagodljivosti. Suigra koja se odvija na sceni, slojevita i nemoguća za popratiti, djeluje skladno i razumno. U vrtlogu izvedbe dolazi do gomilanja raznih ideja i misli, akcija i reakcija, percepcije i recepcije, eksperimenata i posljedica... Pokreti koji izniču i iznenađuju u početnim solo sekvencama svakog od izvođača, zadovoljavajuće se vraćaju u zbrkovitom klimaksu predstave, u tuđem tijelu ali jednako nedokučivom kontekstu.
U očima gledatelja, ples na sceni djeluje silovito izmiješano, ali ne i uklopljeno na način da mu se ne naziru rubovi i forme. Put svakog plesača i njegov izričaj kreće se kroz meke varijacije i nadogradnje ali sveukupna izvedba uspijeva zadržati heterogenost pokreta. Autoreferentnost izvođača/plesača kao i meta-komentar samog procesa izvođenja i praksi korištenja scene, korišteni su komično ali i indikativno, vraćajući ideju izvedbi na istraživanje, zabavni niz pokušaja suigre koja preobražava.
© Maja Ležaić, PLESNA SCENA.hr, 13. prosinca 2017.
Travelogue
autor Žak Valenta
koautori i izvođači: Toni Flego, Iva Nerina Sibila, Žak Valenta, Eleonora Vrdoljak
glazba i zvuk Dušan Maksimovski, vizualna oprema predstave Lara Badurina, Dajana Jurman Osip
produkcija: Trafik 2017
koproducent: Ganz novi festival Kulture promjene Studentskog centra u Zagrebu
Piše:

Ležaić