Isprekidano, strpljivo i prkosno stvaranje

Kabinet, Rijeka: Dancing Moms, kor. Mila Čuljak i Ivana Kalc

  • Kabinet, Rijeka: Dancing Moms, kor. Mila Čuljak i Ivana Kalc

    U predstavi Dancing Moms naklon nije kraj, to je početak plesa, početak druge uloge, nakon što je završila ona majčinska. Sve se događa oko stola i stolaca iznad kojih stoji natpis Happy Birthday!, a na njemu su plastične čaše, vrećice grickalica i igračke. To je jedina scenografija predstave Dancing Moms, autorica i izvođačica Mile Čuljak i Ivane Kalc, izvedene 30. i 31. ožujka u HKD-u na Sušaku (premijerno izvedene na Riječkim ljetnim noćima 2017.). Ujedno to je i mjesto odakle one uvijek iznova odlaze i vraćaju se kroz isprekidanu koreografiju koju postupno grade na iscrpljenosti. Krenu pa stanu, ustanu pa mlitavo padnu, leže i kotrljaju se, nesigurno zastajkuju ili zaglave u nekom trzaju, uporne su, iako umorne. To su mame plesačice, neobična vrsta koju u predstavi promatramo baš kao u kakvom dokumentarnom filmu o životinjama, uz naratora i zvukove iz prirode izmiješane s dječjim plačem. Vrsta je to koja se unatoč posebice prekarnoj profesiji profesionalne plesačice odlučila za majčinstvo, što je ženama 21. stoljeća, bez obzira na profesiju, vjerojatno najteža životna dilema.
    Kabinet, Rijeka: Dancing Moms, kor. Mila Čuljak i Ivana Kalc
    Tim je ženama ples način življenja i postojanja, kao što čujemo u manifestu na početku predstave – „plešu protiv svih izgleda“, posebno onih koje je nametnulo društvo, a Ivana Kalc ih nabraja zapovjednički ironično: „Majko, ti nećeš biti bolesna, bit ćeš na raspolaganju 24 sata na dan! Radit ćeš, igrat ćeš se, borit ćeš se! Spavat ćeš, ali ćeš prije ponovno morati naučiti kako!“ Unatoč manjim pomacima, danas žene u našem društvu i dalje snose veći teret brige o djeci, što utječe na njihov rad, djelovanje i stvaranje. Tako Dancing Moms svoj ples izvode uz konstantne prekide, skicozno, ali strpljivo i ustrajno.

    Za razliku od kolebljivoga prvog dijela, u drugom su izvođačice drske i prkosne. Dok Ivana Kalc zavodljivo jaše plastičnog konjića, Mila Čuljak izvrsno interpretira Bette Midler u izvedbi Beast of Burden (Zvijer tereta), originalno pjesmi Rolling Stonesa, koja obrće rodna očekivanja od muškaraca kao čvrstih i bogatih, u smjeru žena kao seksualno razuzdanih i tjelesno obdarenih. Predstava funkcionira kao oda svim majkama, ne samo onim plešućima, prikazujući ih kao borce i radnice pa uz proleterski plavo-bijeli kostim (iako, daleko su umjetnici od proletera) Mila Čuljak i Ivana Kalc doslovno preuzimaju estetiku megalomanskih socijalističkih spomenika (ipak se radi o riječkoj predstavi) i duhovito se poigravaju njihovim prepoznatljivim pobjedničkim pozama pretvorivši ih u rađanje, njegovanje ili njihanje.
    Kabinet, Rijeka: Dancing Moms, kor. Mila Čuljak i Ivana Kalc
    Predstava Dancing Moms ne sadrži plesačke bravure i dosta se oslanja na upečatljivu glazbenu/zvukovnu podlogu (Adam Semijalac), životna je i dirljiva.

    © Jelena Mihelčić, PLESNA SCENA.hr, 11. travnja 2018.

    Dancing Moms
    autorice i izvođačice: Ivana Kalc / Mila Čuljak
    premijera 12. srpnja 2017., Rijeka
    glazba Adam Semijalac, fotografija Kristijan Vučković, video Damir Jevtić
    Koprodukcija Umjetničke organizacije Kabinet i HNK-a Ivana pl. Zajca

Piše:

Jelena
Mihelčić

kritike i eseji