Trenuci nezaborava

Sjećanje: Naco Oster (Gazije, 20. studenoga 1950. – Zagreb, 7. svibnja 2017.)

  • Naco Oster, foto: Anica Vlašić-Anić, 2015.

    Prije godinu dana, 7. svibnja 2017. u Zagrebu je u 67. godini preminuo Naco Oster, ugledan novinar i dugogodišnji urednik emisija iz kulture HRT-a, doajen Redakcije kulture Informativnog programa TV Zagreb. Bio je vrhunski profesionalac, autor tisuća TV-izvješća, osvrta i reportaža; dobrovoljni ratni izvjestitelj s prvih crta bojišta odlikovan Spomenicom Domovinskoga rata i Medaljama Bljesak i Oluja; iznimno cijenjen TV-kazališni kritičar i urednik kronika brojnih kazališnih festivala. Naco Oster bio je i ugledni član Hrvatskoga novinarskog društva (HND), ujedinjena u European Federation of Journalists (EFJ) i International Federation of Journalists (IFJ); član Hrvatskoga društva kazališnih kritičara i teatrologa udružena u International Association of Theatre Critics (IATC); te talentirani skladatelj. U povijesti hrvatskog ali i europskog teatra 20. stoljeća ostat će neizbrisivo upisan i kao jedan od osnivača legendarnog zagrebačkog Kugla Glumišta.

    Naco Oster će ostati zapamćen i kao svestrano obrazovan, markantan i profinjen intelektualac europskih duhovnih obzora, nadaren osebujnom umjetničkom senzibilnošću za glazbu i poeziju: kao legendarni osnivač, solo-gitarist i skladatelj prvoga našičkog rock sastava Pingvini; gitarist folklornog glazbenog ansambla studentskog KUD-a Ivan Goran Kovačić; te inventivan su/kreator studentskog Teatra poezije i Studentskog satiričnog glumišta (SSG). No nadasve kao humanist, filantrop i altruist visokih moralnih i etičkih standarda, rijetko omiljen i uzoran kolega i suradnik.
    Kugla Glumište: Ljubav i pamćenje, 1976., foto: Mladen Babić Baba
    Zarana je izazivao ushit izvanrednim poznavanjem i vrsnim umijećem interpretacije svjetske lirike. Bio je strastveni zaljubljenik u stihove Salvadora Dalíja, Vladimira Nazora, Laze Kostića; u poeziju Ignazia Buttitte te napose romsku poeziju koju je i sam prevodio na hrvatski. Bio je nenadmašno inovativni interpretator Harmsovih stihova, napose na promociji knjige Pucanj ispred u Galeriji SC-a 28. listopada 2014. koju je kuglaglumišno preobrazio u literarni koncert za pamćenje.

    U bitnost cjeline autorskog kolektiva Kugla Glumišta Naco Oster od samih je početaka njegova postojanja ugradio „veličanstvenu plemenitost svoga umjetničkog Kugla-lica“. Kontemplativno i markantno, ono se ocrtavalo u suptilnim prosjajima visokih etičkih i umjetnički duboko senzibiliziranih, poetsko-refleksivnih kodova duhovnosti. Bitno je obogaćivalo kolektivno-autorski portret intelektualnog profila najranijih kuglaglumišnih kazališno-kreativnih promišljanja. Nosio ga je sa stavom i dostojanstvom su/dionika urbanih rituala „narušavanja teatra kao kocke i uspostavljanja teatra kao kugle“: od nomen-est-omen-preimenovanja SSG-a u Kugla Glumište, do prvih uličnokazališnih akcija i (pro)vokacija života teatrom i teatra životom. Ustrajno, tiho i samozatajno, no odlučnim i neprolaznim zanosom svjesnog su/kreatora novog kazališnog biti te „grupe rockera koji su se bavili kazalištem“ (Zlatko Burić Kićo).
    N<co Oster u VIS Pingvini, Našice
    Senzibilitetom globalne, neodoljivo opojne „inficiranosti virusom Rock 'n' Rolla duhovni je habitus Nace Ostera prožet već u njegovoj tinejdžerskoj dobi. U građanskoj kulturi Kugle Zemaljske ni sa čim dotada usporedive, moćne rock-subverzije kontrakulturnih vibracija na noćnim frekvencijama Radija Luksemburg – do dna bića očaravale su ga i budile mu žudnju za muziciranjem na gitari. Poput npr., onih po njegovu izboru u emisiji Na Sljemenu sa Sonjom: In The Midnight Hour Wilsona Picketta, 19th Nervous Breakdown The Rolling Stonesa, You Are My Destiny Paula Anke (korištene i u Dočeku proljeća Kugla Glumišta 1977.), Wild Thing The Troggsa ili Apache The Shadowsa… Već 1966. kao šesnaestogodišnji solo-gitarist i skladatelj, osniva prvi našički rock-sastav, popularan gimnazijski VIS Pingvini: zapamćen po prvom javnom rock-koncertu održanom na gradskoj tržnici u Našicama, te dvama pobjedničkim nastupima na osječkim Gitarijadama. Profesionalnu rock-glazbenu karijeru, ponuđenu mu nakon završetka našičke gimnazije, ipak odlučno odbija ‒ posvećujući se studiju komparativne književnosti i jugoslavistike na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Istodobno se u studentskom KUD-u Ivan Goran Kovačić bavi folklornom glazbom, a poezijom i kazalištem u Teatru poezije i Studentskom satiričnom glumištu (SSG).

    Glumačko umijeće usavršavao je u nizu SSG-ovih uspješnica, kao što su: Aristofanova Lizistrata, Vjenčanica prema tekstu Vjenčani list Ephraima Kishona, Tisućudevetstodeveta prema pripovijetki Benito Floda von Reltih Ranka Marinkovića te ludističko-ironična, misteriozna (de)mistifikacija Kireterik. Bio je autor i jedne nezaboravne etno-izložbe zidnih kuhinjskih krpa s izvezenim duhovito-poučnim rimovanim stihovima ‒ kolekcije slavonskih bisera iz riznice vezenih ručnih radova njegove majke i njezinih prijateljica, toliko atraktivnih da su noću netragom nestajali iz zagrebačkog Oktogona... Obogatio je njome Smijeh-festival 1973. kojim je SSG (pod visokim pokroviteljstvom tadašnjeg Saveza boraca), najuži centar Zagreba pretvarao u pozornicu nesvakidašnjih humorističkih senzacija ‒– poput npr. nastupa „bijeljinskog Johna Waynea“, „Foto-režisera vesterna Harija Džeksona“.
    N<co Oster u VIS Pingvini, Našice
    Zahtjevnu publiku Teatra &TD neponovljivih sedamdesetih Naco Oster očaravao je u hit-predstavi SSG-a, (pro)izvedenoj 1975. prema istoimenu (dosada nerealiziranu) filmskom sinopsisu Branka Ivande Noć vukodlaka ili 26 fantastičnih sati u životu svetog Ciprijana i svete Justine: kako maestralnom naslovnom ulogom u paru s Dunjom Koprolčec-Burić, tako i dojmljivim scenskim kontrapunktima u dotada neviđenoj dinamici igre cjelokupnoga ansambla. Začudnu mističnost Noći vukodlaka savršeno je tonirao disciplinom (ne)začudnosti izgovaranih replika: precizno doziranom žestinom verbalnih sekvenci, usklađenih s dramaturškom cjelinom sugestivnih scenskih pokreta u koreografiji Nade Kokotović. U ponuđeno kazališno obilje, gotovo filmski-montažno vizualiziranih senzacija, promišljeno i umješno kadrirao je i poetski artikulirao svaku kadencu svog scenskog govora, čineći ih osobitima i moćnima. Magiju uprizorenih ritmova Noći vukodlaka, prve predstave izvedene pod imenom Kugla Glumišta, u trenutke nezaborava Naco Oster preobražavao je i na međunarodnoj kazališnoumjetničkoj sceni. Nakon zagrebačkog IFSK-a 1975. , u programu četvrtog Festivala Internazionale del Teatro Universitario 1976. u talijanskoj L’Aquili, festivala „sveučilišnog kazališta kao preispitivanja savjesti“ (Baffi, Giulio. l’Unita / 6 aprile 1976, p. 9).

    Izvanrednim rasponima scenskih talenata i umjetničkih vještina Naco Oster zadivio nas je i u prvoj predstavi, čiju kolektivnoautorsku režiju potpisuje Kugla Glumište: Ljubav i pamćenje prema nadrealističkoj poemi Salvadora Dalíja Amour et mémoire (1931) u prijevodu Zvonimira Mrkonjića, premijerno izvedenoj 1. lipnja 1976. u Teatru &TD. Najboljom predstavom BRAMS-a, Beogradske revije amaterskih malih scena (s područja čitave bivše SFRJ) proglašena je već njezina prva izvedba 19. svibnja 1976. g. u Domu omladine u Beogradu.

    Izvrsnost i izvornost poetsko-scenske interpretacije Nace Ostera Ljubavi i pamćenja naglašavala je njezinu bezmjerno neiscrpnu asocijativnost kao dragocjeno izvorište osebujnosti ove predstave. Osiguravala joj je (za)vidno visoku kvalitetu, kao kompleksnu stabilnost polazišta brojnih kontrapunkta: dominirala je i fascinirala u srazovima nadrealističkog teksta i Kuglinih „hiperrealističnih, šest živih slika-kaveza“. Savršenim akcenatskim orkestracijama Naco Oster osvojio bi, vjerujemo, i samog Salvadora Dalíja da se doista pojavio na premijeri kao što je bilo najavljeno: savršenostima minucioznim i diskretnim, kojima je za Dalíjeve (ne)obično odabrane, čak i naj(ne)običnije riječi, osiguravao sjaj tonuća u prave malene vječnosti njihovih scenskih događanja.
    Kugla Glumište: Ljubav i pamcenje, 1976., foto: Mladen Babic Baba
    Nikada prije i nikada kasnije, nigdje i ni od koga nismo mogli čuti da – izgovarajući stihove ‒ bez i najmanjeg šuma u kodu osvojenog vremena gledališta i vremena scene, sabire i pokorava njihovu tišinu tako potpuno i nadmoćno kao Naco Oster u predstavi Kugla Glumišta Ljubav i pamćenje: od poetskih preplitanja Dalíjevih smislova s nesmislovima, do treptaja nadrealne glazbe njihovih zatamnjenih odjeka; od šokantnih susreta u nepojmljivim spojevima riječi, do misli nekog nedohvatnog beskraja koji kao da je, činilo se, upravo ON stvarao i rastvarao ZA NAS u visoko, visoko nebo iznad &TD-a i cijelog Zagreba.

    I nikada kao tada, kada je ZA NAS učinio to još jednom, 10. rujna 2016. u Teatru &TD: na premijeri kolektivnog multimedijalnog kazališno-scenskog projekta Kugla glumište: Salvador Dalí, Ljubav i pamćenje – Evokacija posvećenoga četrdesetoj obljetnici premijere Ljubavi i pamćenja. Kada je glasom, neodredivo nesaberivim i spremnim za svaku bravuru i oštrine i nježnosti, ponovo dosizao vizir nadrealističkih vatri i oblike obojanih voda; i vjetrove slične baršunu orgulja; i svemoć propetih duga. I još jednom, u ritmovima koje je suptilno kolorirao i sjenama i bljeskovima svjetlosti misli ‒– riječima dodavao i tijelo i bestjelesnost, i mučnu težinu i nestvarnu ne/zbiljnost.

    Bio je to posljednji scenski nastup Nace Ostera u Velikoj dvorani Teatra &TD gdje je igrao žive riječi i žive slike i živa svjetla pozornice: svaku njihovu tešku tišinu i sve prozirne šutnje glasnosti svih ne/dohvatnih značenja i zvučanja i gasnuća; i senzibilnost i intelekt Kugla-mislioca senzibilnošću i intelektom umjetnika i čovjeka kao protagonista pobune nad/realističkih vizura duhovnosti. Svakoj je riječi-amblemu brižno o/čuvao njezin ne/jasni smisao i u najzagonetnijem spoju ili dodiru sa svakom drugom riječi i slikom; svaku obdario mjestom u vremenu mekanih satova i bezvremenosti, na mjestima voljenim i mjestima otvorenim u netaknutu ne/izvjesnost, u kontrapunktu sa svim ostalim scenskim događanjima, Kugla-Licima i Publika-Licima … Igrati Galu, dok Naco Oster „Stvari nepomične kao glava kruha dovodi u pitanje“ značilo je ‒– na vršcima plesnih treperenja Nacinih vokalnih intarzija, uplesati svoje Kugla-Lice u po/etiku, do bola ushitne, ljepote … ljepote Evokacije scenskog simultanizma Ljubavi i pamćenja, kao uprizorenja p(r)okazivanjem, začudno i začuđujuće sveprisutnih modusâ kojima se »htijenje za ljepotom sukobljuje sa sitnom i do u detalja pretrpanom stvarnošću« (Burić i Sviben, Bulletin BRAMS-a).
    Mayumi Kamei i Naco.Oster, foto: Hrvoje.Grgić
    Glazbenim minutama kompozicije Nace Ostera Hej u instrumentalnoj izvedbi Puhačkog orkestra ZET (dir. Hrvoje Pintarić) ‒– u samoj biti umjetničke dramske strukture, ova se predstava ostvarivala kao hommage svim preminulim Kugla-Licima: Zoranu Šiloviću Šilu, Kreši Jovanovu, Ljupki Mišljenčević, Jasni Opalić, Dunji Koprolčec-Burić i Željku Zorici Šišu. Komponirana „za vrijeme rata za sve nas izvjestitelje s bojišta od Osijeka do Dubrovnika, Pakraca i Lipika“ (Naco Oster, Na Sljemenu sa Sonjom) ‒– skladba Hej postala je i kugla-glumišno povijesnom: bila je to njezina posljednja izvedba uživo za života Nace Ostera.

    Naco Oster zahtjevnu je geometriju Kugla-Dalíjevske ljubavi i pamćenja ‒– kako u umjetnosti, tako nadasve i u životu ‒– modulirao i modelirao kao virtuoz plemenite mudrosti i plemenite ljepote: brižno i obzirno, istinski nesebično, duboko i neizbrisivo. U postojanom trajanju te punine, popiti samo Kugla-kavu s Nacom Osterom bilo je i ostaje neizrecivo mnogo. Jer, uvijek i ponovno činilo se da već samom njegovom pojavom bijeli zec iz Kuglina Dočeka proljeća probija prizme ‒– markirajući bitnu promjenu odnosa ‒– u ne/uobičajenoj metodi senzibilnosti registracije čovjeka i svijeta. I u matematici njihove prisutnosti i odsutnosti; i u trigonometriji Kugla-pamćenja

    I dok se u uprizorenjima svim onim ne/svakodnevno scenskim, dramaturški izrežiranim ili ne, bliskim nam ili nejasnim ili ne, na mnogo načina, uvijek iznova očitovala „patnja žudnje za ljepotom, u nepomirljivu sukobu s pretrpanošću ne/stvarnosti života, čovjeka i svijeta neželjenim detaljima“ Naco Oster poklanjao nam je ustrajno neodustajanje od ljepote. Uvijek i ponovo; u sintezi svih moćnih energija njegova bića za koje su negativne emocije ostajale terra incognita; u sinergiji s krugovima Kuglinih ljubavi i pamćenja ‒ dok je, na mudrim putanjama, riječima Branka Matana, „Kugla-preporučene ptice iz mekane boce“ – nepogrešivo i jasno „afirmirao časnost kazališta kao zanata, i pitanje o čovjeku oblikovao kao rukotvorinu, a moral činio sasvim taktilnim“. (Preporučena ptica iz mekane boce, Gordogan 1, Zagreb 1979.)

    Dragi Naco, hvala za svaku sekundu – onu mekanih, i onu pravih satova u kojima nas ne mimoilazi Dalíjevski „kruh dobro ispečen sličan plaču“.

    © Anica Vlašić-Anić, PLESNA SCENA.hr, 2. svibnja 2018.