Tradicija i kontinuitet

Najava: 36. Tjedan suvremenog plesa, Zagreb, 4. – 11. lipnja 2019.

  • Plakat 36. Tjedna suvremenog plesa

    Ovogodišnje, 36. izdanje međunarodnog i nagrađivanoga festivala Tjedan suvremenog plesa, jednoga od najstarijih takve vrste u Europi, održat će se od 4. do 11. lipnja u Zagrebu. Zbog smanjenih javnih sredstava, u glavnome programu je osam predstava, što je najmanje od njegovih početaka osamdesetih godina, od kada su u Zagreb dovodili neka od najvećih imena svjetske scene, podržavali domaće autore i inicijative te imali značajan utjecaj na razvoj suvremenog plesa u Hrvatskoj. „Započeli smo istovremeno i trajemo koliko i bečki ImPulsTanz. I dok je bečki festival rastao i danas se diči milijunskim budžetom, zahvaljujući kulturnoj politici u Zagrebu i u Hrvatskoj proteklih nekoliko godina, budžeti Tjedna suvremenog plesa sustavno se smanjuju, a sve je teže (i skuplje) dobiti pristup prostorima za održavanje festivala“ – stoji u festivalskoj najavi.

    Festival će otvoriti trenutno na svjetskoj sceni iznimno tražena hrvatska plesna umjetnica, Barbara Matijević, s najnovijim radom Our daily performance, nastalim u koprodukciji s jednim od najvećih europskih festivala Rencontres Choregraphique Seine Saint Denis, a nakon opsežne turneje po Europi. Time Tjedan, kao i dosad, nastavlja pratiti karijere hrvatskih autora koji djeluju u inozemstvu.

    Također, prema ustaljenoj praksi, na Tjedan se nakon nekog vremena vraćaju inozemni autori koje smo već imali prilike gledati. Jedan od njih je slovački koreografa Milan Tomašik, jedan od suosnivača legendarne skupine Les Slovaks, koji se u Zagreb vraća s predstavom Fight Bright. Ponovno ćemo gledati i katalonsku umjetnicu Sol Pico. Nakon nešto više od deset godina predstavlja se kroz, kako stoji u najavi, samoironični osvrt na vlastitu karijeru provedenu u plesu. Nastavak preko trideset godina duge suradnje s izraelskom plesnom scenom ogleda se ove godine u prezentaciji predstave Icetree autorice Inbal Pinto koja je upravo u Zagrebu započela svoju uspješnu međunarodnu karijeru. Dok je ona krenula vlastitim putem, grupu danas vodi njezin dugogodišnji profesionalni i životni partner Avshallom Pollack. Taj glumac, redatelj, koreograf, ali i scenograf u Zagrebu će održati i predavanje na temu dizajna i plesa.
    Plakat 36. Tjedna suvremenog plesa
    Još jedan festivalski kontinuitet, a to je tema migracija, pojavljuje u njegovom projektu Halab kojeg će izvesti učenici Škole za suvremeni ples Ane Maletić. Migracijama će biti posvećen i popratni program Tjedna i to kroz prezentaciju europskoga projekta Migrant Bodies, Moving Borders, što će publici pružiti mogućnost druženja s grupom europskih umjetnika i predstavnika europskih plesnih organizacija okupljenih oko projekta, kao i mogućnost međusobnog dijaloga na temu migracija. Program obuhvaća i prezentaciju filma na ovu temu, preko koncerta koje pripremaju migranti, sve do dječjih radionica.

    Festival tradicionalno predstavlja i premijerne naslove hrvatskih plesnih skupina i autora. Jedan od njih ove je godine Conversation Pieces u produkciji Studija za suvremeni ples, koji ovaj put surađuje sa slovenskom koreografkinjom Magdalenom Reiter. Druga dva projekta odabrao je međunarodni žiri, a radi se o predstavi Next big thing u koreografiji i izvedbi Ivane Kalc iz riječkog Kabineta, te o predstavi Rave(ON) popularnog plesnog dua Aleksandre Mišić i Ognjena Vučinića koji djeluju pod nazivom Masa Dance Company.

    Festival dugi niz godina senzibilizira publiku na činjenicu da suvremeni ples nije uvjetovan tjelesnom datošću, uključujući u program predstave i projekte u kojima sudjeluju osobe s invaliditetom. Tako ćemo ove godine vidjeti rad švicarske skupine BewegGrund One at a time, čije se gostovanje realizira u partnerstvu s Festivalom inkluzije u Rijeci. Osvrt na temu inkluzije i ples upotpunit će neformalna prezentacija istraživačkog procesa kojeg provodi kolektiv IMRC, djelujući pod kišobranom Hrvatskog instituta za pokret i ples, a pod vodstvom Ive Nerine Sibile.

    „Suvremeni ples u Hrvatskoj ima dugu tradiciju, jednu od najduljih u Europi, ali po strukturi i po razini izdvajanja za ovu djelatnost kao da samo tek započeli. Dok u Hrvatskoj iz godine u godine stasaju novi plesni festivali i inicijative, u vrijeme kada već svjedočimo drugoj pa uskoro i trećoj generaciji plesnih umjetnika školovanih na plesnom odsjeku Akademije dramskih umjetnosti, uz nekoliko službenih srednjih plesnih, odnosno baletnih škola, sredstava za samu produkciju i za plesnu karijeru sve su manja. Utoliko je značajnije da Tjedan suvremenog plesa uspijeva pružiti osjećaj kontinuiteta u svijetu gdje se uvijek, čini nam se, započinje iz početka. Kao i svih proteklih godina, Festival slavi raznolikost ekspresije, slobodu duha, a kroz zajednička druženja uz ples i kroz refleksiju o temama koje nas sve više zaokupljaju, nudi se prostor dijaloga u želji za promišljanjem neke bolje budućnosti.“ – zaključuje se u festivalskom priopćenju.

    J.M., PLESNA SCENA.hr, 1 lipnja 2019.

Piše:

Jelena
Mihelčić

kritike i eseji