Novi potomci i bezvremeni divovi

4. Festival Inkluzivne scene, Rijeka, 10. – 14. lipnja 2019.

  • 4. Festival Inkluzivne scene, Rijeka

    Festival Inkluzivne scene održava se u Rijeci četvrti put zaredom u organizaciji Plesne grupe Magija koja djeluje kroz Udrugu osoba s cerebralnom i dječjom paralizom Rijeka pod umjetničkim i organizatorskim vodstvom plesnih umjetnica i edukatorica Gordane Svetopetrić i Sanje Josipović. Festival je fokusiran na okupljanje plesnih grupa koje rade inkluzivno, odnosno na izgradnji profesionalnog koreografskog i izvedbenog prostora za plesače standardnih i ne-standardnih mogućnosti. Ovogodišnja trodnevna edicija festivala pokazala je širok raspon projekata kojima se razvija to polje, i kroz pojavu novih koreografskih i izvođačkih lica rast od pojedinačnih inicijativa prema mogućoj strukturiranoj sceni.
    4. Festival Inkluzivne scene, Rijeka
    Prvi dan Festivala donio je premijeru predstave Potomci, divovi, bogovi Petog ansambla, projekta Grada Rijeke koji se provodi u partnerstvu s HNK Ivana pl. Zajca i suradnji s Centrom za odgoj i obrazovanje Rijeka. „Peti ansambl proizašao je iz potrebe da se kroz suradnju institucija okupe mlade, drugačije sposobne osobe, koje će kroz edukaciju u polju izvedbenih umjetnosti stasati u umjetnički ansambl te dugoročno proizvoditi kvalitetnu i uzbudljivu izvedbenu umjetnost.“ Tako taj projekt uključuje 26 mladih sudionika koji su prošli kroz cjelogodišnji edukativni program sastavljen od plesnih, glazbenih i glumačkih radionica, proces koji je svoj finale doživio 10. lipnja na Velikoj sceni HNK-a Ivana pl. Zajca. Koordinatorice tog izuzetnog programa su plesna autorica, edukatorica i predsjednica Udruge Down 21 Mila Čuljak, Nataša Bačić edukacijska rehabilitatorica te dramaturginja Nataša Antulov, a umjetničko-edukacijski tim čine i Jelena Lopatić, Aleksandra Stojaković Olenjuk, Damir Orlić, Valentina Lončarić i Helvecia Tomić. U Potomci, divovi, bogovi na scenu izlaze gotovo svi sudionici ovog projekta – polaznici i edukatori te kolektivno grade prostor izvedbe kao čin duboke investicije u zajedništvo, brige o svakom pojedinom članu, proslave komunikacije, različitosti, životnosti.
    4. Festival Inkluzivne scene, Rijeka
    Predstava je oblikovana kroz niz jednostavnih koreografskih i režijskih strategija koje drže grupu u zajedničkom kretanju i iz kojih izlaze plesačke, glumačke i pjevačke dionice kojima upoznajemo bogatstvo unutarnjih svjetova i skrivenih istina izvođača, kroz improvizirane dijaloge, plesačke erupcije neočekivanih logika i iznimne pjevačke istupe. Od samog ulaska gotovo tridesetočlanog ansambla, sa scene emanira silovita energija koja preplavljuje gledalište, a izravnost obraćanja i euforična radost samog čina dijeljenja izvedbe, otvara sve sudionike prema kolektivnoj katarzi, redefinirajući prostor kazališne scene i dajući mu novi smisao, istovremeno arhaično ritualni, i vrlo izravno politički aktivan. Valja napomenuti da je taj projekt financiran kroz Europski socijalni fond – OP Učinkoviti ljudski potencijali, sustavu notornom po groteskno pre-reguliranoj administraciji kojom se guši svrha samog fonda i koja time u startu odbija priličan broj važnih projekata. Peti ansambl, probivši se na sreću kroz labirinte organizacije i produkcije, koherentnom vizijom edukacijskog, umjetničkog i društvenog rada, pomaknuo je brojne granice, koje bi svi dionici ovog projekta morali zajedničkim snagama održati trajno otvorenima.
    4. Festival Inkluzivne scene, Rijeka
    Drugi dan festivala, a u suradnji s Hrvatskim institutom za pokret i ples i Tjednom suvremenog plesa, donio je gostovanje švicarske skupine BewegGrund, zanimljivom i po suradnji s Plesnom grupom Magija na način da su dvije plesačice uključene u izvedbe kroz trodnevni proces. Predstava One at a time prema najavnom materijalu „prati fizičko načelo lančane reakcije u kojem izvođači stvaraju grupnu dinamiku u kojoj individualnost ostaje prisutna dok se istovremeno sjedinjuje u kolektivno tijelo. U interakcijama između izvođača, kazališnog prostora i publike, razlike se pojavljuju i nestaju, nalaze se u središtu pozornosti i izmiču jedna drugoj.“

    Zagrebačka izvedba na Tjednu suvremenog plesa 11. lipnja (riječku 13. lipnja nažalost nisam vidjela) pokazala je vrlo zanimljivu i moćnu grupu izvođača, i sistem ulančavanja tijela, pokreta i pitanja koji polako gradi svoj potencijal i otvara različite izvedbene mogućnosti interakcija, duhovitosti, osobnih performativnih iskaza, a ponovnim izvedbama zasigurno dobiva na gustoći teksture.
    4. Festival Inkluzivne scene, Rijeka
    Završni dan, 14. lipnja donio je program kratkih radova koji je počeo s prezentacijom Uhvati film festivala, međunarodnog festivala kratkih filmova kojeg realiziraju Spirit iz Rijeke i Parnas iz Novog Sada. Slijedile su dueti IMRC kolektiva Lemia i Moja druga Plesne grupe Magija. Značajan pomak u programu radovi su mladih koreografkinja: studentice Plesnog odsjeka ADU-a u Zagrebu Anike Cetine u suradnji s plesačicama Magije, dugogodišnje članice Magije Tamare Bračun u suradnji s plesnim umjetnikom Zvonimirom Kvesićem i Ivone Križić s plesačicama Udruge gluhih i nagluhih Ugin iz Rijeke. Gledajući ove koreografske početke, bitno je iščitati potpuno različite pristupe koreografiji i izvedbi, ali i različite pozicije unutar strukture plesne scene – s jedne strane studentica visoko profesionalne akademske institucije koje je stasala unutar ozračja riječke inkluzivne scene, zatim plesačica koje se kreće pomoću invalidskih kolica i koja odlučno gradi svoju edukacijsku i autorsku praksu te članica udruge koja unutar rada Magije istražuje mogućnosti plesnog izričaja.

    Dok umrežene EU kolege grade ozbiljne sisteme kojima se kreće daleko „onkraj inkluzije“, i sustavno umjetnicima s invaliditetom omogućuju adekvatne edukacijske i produkcijska potpore, ti kratki autorski počeci i eksperimenti, ukazuju na moguće nove poetike i strukture koje, uz podršku i prepoznavanje razvojnih resursa mogu u budućnosti značajno obogatiti kazališnu i plesnu scenu.

    © Iva Nerina Sibila, PLESNA SCENA.hr, 19. lipnja 2019.

Piše:

Iva Nerina
Sibila

kritike i eseji