B-boyevsko prakticiranje plesa
KNAP, Zagreb: Moja mama kuha bolje od tvoje, kor. i red. Marija Matković
-
Druga polovina svibnja i početak lipnja prepuni su plesnih i izvedbenih događanja: bura pred zatišje, odnosno kraj sezone u Zagrebu. Uz gostovanja i više ili manje etablirane (što god to značilo u kontekstu suvremene plesne scene) domaće umjetnike i skupine koje pokrivaju Platforma.HR i Tjedan suvremenog plesa, pa Queer i potom Perforacije (kao Ganz nova inačica u dinamici Domino projekata), uz program Zagrebačkog plesnog centra i zanimljive ispitne završnice plesnog studija na ADU ovaj je tekst izlet na još rubniju zagrebačku plesnu scenu, koja privlači iznenađujuće brojnu, empatijski otvorenu i mladu publiku i kreativno uznemiruje pokušaje sistematizacije, spoznavanja i definiranja aktualnih formi kazališnog plesa.
Moja mama kuha bolje od tvoje treći je koreografsko-redateljski rad Marije Matković (Komunikacija 2016. i Okviri i granice 2017.), i doista, najčišće i dosad najzrelije njezino djelo. Vjerojatno je tome razlog i fokus na manji broj izvođača, koherentnu, vještu i zaigranu B-boy ekipu (iz plemena NoStress Crew), četiri plesača break dancea. Tema je muško prijateljstvo i stalno nadmetanje kroz odrastanje: od puzavih dječaka zauzetih autićima i igračkama, preko taktiziranja s roditeljima (tri mame i jedan tata su duhovito oprisutnjeni i individualizirani samo kroz moćni, sveznajući, autoritativni glas koji se obraća na sceni izoliranom, izloženom i nezaštićenom ljudskom biću), do ljubavnih tema i djevojaka, ali uvijek se provlači najvažnije B-boyevsko – prakticiranje break dancea. Ono je prisutno kao njihova inačica različitih igara, u tjelesnoj reakciji i spretnosti ali i kao tema i sadašnji trenutak njihovih životnih priča. Jer, upravo je u tijeku savladavanje jedne teške grupne figure za predstojeće natjecanje. Odnosno finale njihove predstave.
Luka Anaković, Miroslav Mlinar, Domagoj Lučić i Zlatko Čančar break dance imaju upisan u tjelesni kod, te su prelazi između plesanja i neplesanja, bez obzira na naglost rezova, nenametljivi i posve prirodni. Biografske scene se izmjenjuju brzo i dinamično kao vremensko prostorna čvorišta koja ih povezuju u preokupacijama, interesima i problemima. Prostor igre je prazan, tek s izvođačima ulazi sitna simbolična i duhovita rekvizita koja podcrtava period iz kojeg je prezentirani isječak njihove zajedničke priče.
Marija Marković od svojih autorskih početaka promišlja break dance na suvremeni način, unoseći zanimljive i suptilne intervencije nužne za preoblikovanje plesne borbe i virtuozne natjecateljske tehnike u scenski nastup; pozicija trenerskog autoriteta i duboki osobni korijeni u širokoj hip-hoperskoj plesnoj zajednici omogućuju joj osjetljivost i izlaganje tema koje se tiču i izvođača i publike, te tako ostvaruje rijetko komunikativno plesno kazalište.
© Maja Đurinović, PLESNA SCENA.hr, 24. lipnja 2019.
Moja mama kuha bolje od tvoje
redateljica Marija Matković
premijera 31. svibnja 2019.
izvode: NoStress Crew – Luka Anaković, Miroslav Mlinar, Domagoj Lučić, Zlatko Čančar
Piše:
Đurinović