Odluke pod videonadzorom

Plesna demokracija, kor. Jasna Čižmek Tarbuk

  • Plesna demokracija, kor. Jasna Čižmek Tarbuk

    Autorski opus Jasne Čižmek Tarbuk vezujemo uz osebujne umjetničko-znanstvene projekte istraživanja vizualnih pomaka koji nastaju u kombinaciji tehnologije i plesne izvedbe. I u posljednjem projektu Plesna demokracija, premijerno izvedenom 5. listopada 2019. autorica nije odustala od ispitivanja potencijala primjene računala u plesnoj predstavi, ali je iznenadila sasvim drukčije postavljenom premisom i iskorakom u duhovito, otvoreno i komunikativno kazalište; nešto što je uistinu prava rijetkost na vrlo serioznoj zagrebačkoj plesnoj sceni (što samo po sebi nije problem ali je koji put beznadno izgubljenoj u autoreferencijalnom samopropitivanju).
    Plesna demokracija, kor. Jasna Čižmek Tarbuk
    Plesna demokracija je igra u troje: ljubavni trokut ili politička dilema. Šarmantan i vrlo pokretan mladi muškarac (glumac Jan Novosel) vodi program i s publikom, javno dijeli svoju dilemu sklonosti prema dvije privlačne žene (plesačice Marta Habulin i Sara Piljak), odnosno simbolično, izbora između dvije, lijeve i desne opcije. Kako je on jako zbunjen i treba savjet, i postavlja pitanja koja uvijek imaju dva moguća odgovora, publika će morati preuzeti odgovornost za tijek priče. Naime, svaki gledatelj ima program koji se presloži tako da ima dvije strane: crvenu i plavu, a publika postaje glasačko tijelo koje podiže odabranu boju. Kamera uz „određeni algoritam za računalni vid koji u djeliću sekunde vizualno analizira i prepoznaje“ boje i u trenutku projicira rezultat u postotcima. Tako publika, istina pod videonadzorom, odabire želi li da izvođači počnu zajedno ili odvojeno, jesu li su plesačice na livadi ili u dizalu, po danu ili noći, kreću li se kao čokolada ili katana, jesu li ljutite ili depresivne… Kako plesačice dobivaju rezultate tijekom kretanja u prostoru, tako razvidno i vrlo vješto mijenjaju kvalitete pokreta.
    Plesna demokracija, kor. Jasna Čižmek Tarbuk
    Novosel nas već na početku upozorava da se ne uzbuđujemo ako ni jedna naša odluka neće biti ispoštovana, odnosno preglasana većinom, jer je to vjerojatno i naše, realno iskustvo vježbanja demokracije. (A demokracija, zna Jan, „etimološki“ znači „kraćenje naroda“.) Drugi dio predstave kolektivnim glasanjem oblikuje Janov život, a ljubavna dilema sve više poprima značenje političkog opredjeljenja, odluke o buduće četiri godine života.

    Ukratko taj neobičan rad sasvim podnošljive lakoće postojanja, veseli i nasmijava, a dobro je da se još uvijek možemo smijati. No, istina je da nakon predstave, demokratski vođene i završene, imamo potrebu za ponovnim gledanjem i drugačijim izborima; za novom prilikom.

    © Maja Đurinović, PLESNA SCENA.hr, 17. listopada 2019.

    Plesna demokracija
    koreografkinja Jasna Čižmek Tarbuk
    izvođači: Marta Habulin, Jan Novosel, Sara Piljek
    dramaturg Patrik Gregurec, kompozicija Katarina Kralj, Gordan Kreković, snimanje glazbe Katarina Kralj, Gordan Kreković, Boris Matešin, razvoj softvera Antonio Poščić, scenografkinja / maske Iva Patarčec, oblikovatelj svjetla Marino Frankola, tehnička podrška Duško Richtermoc

Piše:

Maja
Đurinović

kritike i eseji