Na tragu drugog medija

Nađena koreografija, autorski tim: Ivana Bojanić, Dora Brkarić, Viktorija Bubalo, Anna Javoran, Tea Maršanić, online platforma ANTISEZONA 20

  • Nađena koreografija, autorski tim: Ivana Bojanić, Dora Brkarić, Viktorija Bubalo, Anna Javoran, Tea Maršanić, online platforma ANTISEZONA 20

    Nađena koreografija je kolektivni rad mladih plesnih umjetnica Ivane Bojanić, Dore Brkarić, Viktorije Bubalo, Anne Javoran i Tee Maršanić, nastao za vrijeme njihova studija plesa pri Akademiji dramske umjetnosti. Nova verzija, posebno rađena za live streaming, izvedena je u subotu 2. svibnja 2020, kroz online + live paltformu ANTISEZONA 20. Otkad je prije gotovo dva mjeseca obustavljen javni život zbog pandemije COVID-19, kao plesači i izvođači suočili smo se sa scenarijem koji nimalo ne zaostaje za nekim holivudskim distopijskim SF blockbusterom. Svijet je prazan, život je paraliziran, nevidljiva sila hara i ubija nasumično, a prenosi se susretom, dodirom, zagrljajem. Sve ono što smo kao plesači podrazumijevali da jesmo, i da je stalno odnosno sigurno, dovedeno je u pitanje i to na neodređeno dugo.

    Jedan od iznimno artikuliranih i inspirativnih odgovora na ovu situaciju ponudile su mlade plesačice u Nađenoj koreografiji, kreirajući autentični plesni rad, a koristeći realitet i iskustvo izolacije kao strukturne elemente. Izvedba je nastala kroz okvir ANTISEZONA 20, koji se odvija u suradnji s Muzejom suvremene umjetnosti u Zagrebu.
    Nađena koreografija, autorski tim: Ivana Bojanić, Dora Brkarić, Viktorija Bubalo, Anna Javoran, Tea Maršanić, online platforma ANTISEZONA 20
    Nađena koreografija nastala je iz uvjeta u kojima sada jesmo, iz privatnih prostora koji postaju javni i izvedbeni, a kroz komunikacijske platforme koje su probile u svakodnevno i postale primarni način komunikacije. Autorice su tako spojile vizualnost i protok informacija koju nudi conference call s pet okvira u kojima vidimo dijelove tijela i privatnih prostora, nemarno ne-kvalitetnu sliku koja se raspada, zaustavlja pokret i nejasnih je kontura, a tu je i suspence oko ne-stabilnosti internetske veze. No njihova izvedba ne bavi se frustracijom, izolacijom ili traumom, nego unutar danog medija aktivira i elaborira koreografske i izvođačke principe koje mlade autorice posvajaju. U konačnici, ta 55-ominutna kolektivna izvedba, koja uspijeva od pet distanciranih i izoliranih plesnih prostora kreirati jedan jedinstveni, istovremeno je živa i neposredna izvedba, ali priznaje i svoju višestruko medijatiziranu prirodu.

    Izvedba počinje polagano, tako da plesačice uspostavljaju prostor i kodove koreografije, svaka u svom okviru – kadru, a na različitoj distanci od kamere. Kako polako otvaraju međusobnu komunikaciju rezonancijom kretanja, principima akcije i reakcije, ili nadovezivanja dijelova tijela koje se prenosi iz jednog okvira u drugi (neprimjetno prateći cjelinu svaka na svom ekranu), stvaraju koherenciju sadržaja i dinamiku plesa što drži pozornost tijekom cijele izvedbe. Fina, nenametljiva estetika uspostavlja se vrlo brzo i čvrsto drži sigurnost i smislenost unutar tog nejasnog medija.
    Nađena koreografija, autorski tim: Ivana Bojanić, Dora Brkarić, Viktorija Bubalo, Anna Javoran, Tea Maršanić, online platforma ANTISEZONA 20
    Meka i razigrana kvaliteta izvedbe strukturirana je kroz jednostavan, temeljni plesni leksik, kao što je padanje na pod, hodanje, kotrljanje, klizanje ispred kamere, približavanje lica kameri, lagano micanje ruku, mirovanje. Kako uvode i ostale prostorne elemente kao što su stol, krevet, prozor, zavjesa, rasvjeta… tako i u koreografiju ulazi jednostavna interakcija s tim objektima. Naročito dojmljiv dio ulazak je biljki u kadrove, odnosno su-igra s lišćem i cvijećem, svjetlima prozora u daljini i tek ponekim dijelom tijela što Nađenu koreografiju pomiče prema maloj poetskoj meditaciji o međuovisnosti i suživotnoj (su) povezanosti.

    Osim tretiranja kamere kao fiksnog pogleda publike, odnosno prijenosnika akcija do ekrana gledatelja, autorice ulaze u znatiželjan dijalog s kamerom pa tako tijela postaju fiksne točke, a kamere se okreću i vrtoglavo aktiviraju prostor. Prekrivanjem objektiva pojedini okviri postaju apstraktni narančasti pravokutnici, što lagano pomiče vizualnost prema apstrakciji, prema video-artu. Uz nađeni zvuk koji se proizvodi plesom, tu je i diskretno prisutan elektronički soundscape (glazbu Helgea Hintereggera, originalno skladanu za predstavu Brisane poruke ustupio je BADco.) koji u jednom trenutku odmakne tijek plesa iz registra dokumentarnog, u jasnu mrežu koreografskih kodova, koji se sklapaju u jedinstvenu ali stalno-transformirajuću sliku.
    Nađena koreografija, autorski tim: Ivana Bojanić, Dora Brkarić, Viktorija Bubalo, Anna Javoran, Tea Maršanić, online platforma ANTISEZONA 20
    Unutar množine online plesnih sadržaja, koji variraju od snimki izuzetno vrijednih predstava koje su inače nedostupne, brojnih edukacijskih i trening sadržaja, DIYplesnih minijatura kojima plesači prebrođuju anksioznost lock-downa, Nađena koreografija izranja kao osvježavajuće koreografsko-medijsko ostvarenje. Domišljenost ekspandiranih koreografskih i ulazak u vizualne moduse izvedbe temelji su tog rada, a ono što najviše dodiruje je živa komunikativnost među izvođačicama pa onda prema gledateljima, igra povjerenja i plesačke intuicije u kolektivnom građenju poetične strukture jednostavnosti tijela i meke prisutnosti.

    Snimku predstave pogledajte ovdje. ANTISEZONA 20 program je umjetničkih organizacija Divert (IMRC), Četveroruka i Kik Melone, u suradnji s Muzejom suvremene umjetnosti u Zagrebu, a odvija se svake subote, kao odgovor trenutnu situaciju postavljajući hitno pitanje „Gdje su naša tijela (plesačka, građanska, privatna) sada?“ (Više pročitajte ovdje i ovdje).

    © Iva Nerina Sibila, PLESNA SCENA.hr, 8. svibnja 2020.

Piše:

Iva Nerina
Sibila

kritike i eseji